We willen onze kinderboerderij wat uitbreiden met nieuwe dieren, maar alvorens (het gaat waarschijnlijk pas volgend jaar allemaal gebeuren) willen we informatie verzamelen. Dus er zullen nog wel meer onderwerpen verschijnen
. Aangezien onze voormalige beheerder zijn werk heeft neergelegd zijn we nog met drie vrijwilligers over en drie bestuursleden. De bestuursleden hebben eigenlijk 0,0 ervaring met dieren. En zijn er meer voor de klussen, financiële taken en vergunningen. Zelf doe ik dus al drie jaar de opleiding dierverzorging en heb vanuit mijn jeugd vrij veel ervaring met verschillende dieren. Dus probeer ik hun zoveel mogelijk bij te brengen en ze leren goed en vlot
.Nu heb ik zelf mini varkens altijd geweldig gevonden. En we willen dan ook de kinderen leren waar het vlees vandaan komt (of jah, een beetje dan
).We willen daarvoor een verblijf maken van ongeveer een 50 m2. Maar hebben hier dus nog wat vragen over en over de verzorging van de varkens zelf.
In het dierenpark waar ik in de vakanties ook altijd een paar dagen help en ook stage heb gelopen hadden ze twee verschillende soorten varkens. Echte mini-varkens (of jah, echt héél klein waren ze niet) en grotere hangbuikzwijnen.
Daar woonde ze in een weide met geen gras of dergelijke, dus ik neem aan dat je dit ook met geen enkele mogelijkheid om zo'n oppervlakte kan behouden.
- Dus mijn vraag was, wat voor bodembedekking is dan het beste in de ren? Het mag niet te modderig worden. In het dierenpark hadden ze van die grote houtsnippers.
- Zijn er struiken die varkens niet opeten, of kan je beter geen enkel struikje erin zetten? Liever hogere bomen en onderlangs zorgen dat ze niet aan de stam kunnen eten?
- Wat mogen mini varkens allemaal eten? In het dierenpark was één varkentje allergisch voor tomaten en het bleek dat dit ook niet goed voor ze was. Maar is er ergens een lijst met fruit of groente die ze niet mogen? Of moet je gewoon de 'normale' groentes en fruit aanhouden zoals appels, peren, wortels, ...?
- Hebben varkens 's morgens brokken nodig of niet? Ik weet dat ze daar varkensmuesli te eten kregen, een heel klein beetje. Maar hebben ze dit nodig of is dit meer een lekkernij? Hooi vonden ze trouwens heerlijk, dus dat zouden ze dan ook altijd moeten hebben?
- Wat is de beste bodembedekking voor in de stal? Zaagsel? Vlas? Stro? In het dierenpark hadden ze eerst zaagsel maar omdat dit uit de handel genomen werd bij de leverancier waren ze overgegaan op vlas. Maar dit vonden ze zelf niet zo fijn omdat ze varkens het opaten. Gewoon zaagsel of toch iets anders? Het zaagsel bedoel ik trouwens de gewone aubiose.
- Is er nog iets waar op gelet moet worden in het buitenverblijf? Ik weet dat ze graag schaduw hebben, dus vandaar dat we ook een boompje of iets anders erin laten groeien. De draad moet goed stevig zijn en een beetje ingegraven zijn. Maar wat nog?
- Belangrijkste vraag: Hoe weet ik zeker dat je mini varkens koopt en geen grote varkens? Want er zijn mini varkens die 80 kilo bereiken en dat is natuurlijk niet de bedoeling
. Beste bij een fokker kopen? Of waar? Kent iemand een goede fokker in Limburg? En wat is het beste een gecastreerd mannetje en een vrouwtje? Of twee vrouwtjes? Of toch alleen?- Verzorging,... hoe vaak ontwormen? En wat komt er nog bij de periodieke verzorging kijken?
- Vergunning.... hoe zit het daarmee? Iemand zei dat je wel een vergunning moet hebben om varkens te houden, maar je je pas echt aan regels moet gaan houden als je er 3 of meer hebt. Dus hoe zit dat nou?
Nog iets vergeten?

Oh ja, in de winter... hebben ze dan een warmtelamp nodig? Of is het voldoende dat ze gewoon een tochtvrij nachthok hebben? Aangezien er wel een warmtelamp ophing in het dierenpark.