nieuw huis, bekende kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzzzz

nieuw huis, bekende kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 09:18

Hee allemaal,

Na een aantal maanden mocht dan eindelijk 1 van mijn katten bij ons in huis komen wonen.
Mijn moeder heeft er 3, 1 'los' mannetje en een broertje en een zusje. Iedere keer als de mannetjes voorbij liepen kregen ze van het vrouwtje een klap. Of als ik (en dan vooral de 'losse') geaaid had, wilde het vrouwtje niet meer geaaid worden.
Verder vond ik haar altijd zeer onrustig.

Mijn moeder wilde ze nooit uit elkaar halen, omdat ze het zielig vond. Maar nu eindelijk (na flink wat aandringen) heb ik sinds vorige week donderdag het vrouwtje in huis.

Dat ze hier net was, was natuurlijk alles vreemd. Maar na 2 dagen leek ze al veel meer op haar gemak. Zelfs bij mijn 'vreemde' vriend, aangezien ze alleen mij nog zou kennen. En nu, is ze het liefst bij ons in de buurt en meer relaxed dan dat ze nog bij mijn moeder woonde.

Nu vraag ik mijzelf af, kan ze eind van de week al naar buiten, of is het schijn en kan ik haar beter nog een poos binnenhouden?

rooswita

Re: nieuw huis, bekende kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:20

volgens mij moet je ze eerst een poosje binnen houden anders heb je kans dat ze weer naar hun eerste huis teruglopen of niet meer thuis komen

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 09:21

Wij zijn voorheen een aantal keer verhuisd en gingen ze met een week of 2 naar buiten.. Dat is ook wat ik lees op internet; 1 week tot 6 weken ;-)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:23

ik houd altijd een maandje aan en dan gaan ze naar buiten, of na een week gaan ze aan de lijn en daarna "los"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:23

ik zou persoonlijk liever wat langer wachten.. bij een week of vier/vijf naar buiten doen..

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:29

Wij houden altijd 2 weken aan maar dan word ik ook wel echt gek van ze. Mijn katten zijn echte buiten katten dus die breken de tent af als ik ze binnen hou ;)

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 09:40

aan een riempje, dat had mijn vriend ook al bedacht. Ze heeft nu een tuigje om, waar ze ook weer even van in de stress schoot, dus dat wilden we idd eerdaags doen.
Hoelang hou je ze aan een riempje en hoelang tijdens 'aan het riempje'?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:25

die van mij heeft een tuigje met een extra stukje eraangemaakt zodat ze niet ontsnapt.
meestal zit ik met de laptop te werken en kan zij in de tuin om mij heen rennen.
zonder toezicht => niet langer dan 3 kwartier (en toch ff checken om de zoveel tijd)
met toezicht => zolang we het leuk vinden
als ze weer binnen is krijgt ze een stukje vlees, link is dan zo gelegd waar ze moet zijn voor het eten :D

na een week zijn we het ook wel weer zat en dan gaat ze los, totaal staat dan op 3 weken

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 12:03

ahh dat binnen voor een stukje vlees is een heulll goed idee haha

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:05

Hoelang je de kat binnenhoudt hangt een beetje van de kat af. Ook of je de tussenstap naar het tuigje wilt maken.

Een hele knuffelige, huisgebonden kat zal minder snel op reis gaan dan een echte buitenkat die het verder niet zo op mensen heeft. Ik ben nu zelf bezig met de kat 'buitenveilig' te maken. Ik laat tegenwoordig dus 2x m'n kat uit per dag :+ Gewoon los, maar ik leer hem de veiligste route aan naar een rustig veld. Laatst werd ie achterna gezeten door een hond dus rende even weg, maar na wat roepen bleek hij toch rond het huis te zwerven.
Ik geef hem ook altijd eten na een wandeling, zodat thuis nog altijd leuker is dan buiten.
Omdat ik bovenin een flatje woon doe ik het zo, hij moet namelijk tegelijk met mij naar binnen en buiten want ik zie hem niet voor de deur staan.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:39

Als je dichtbij het vorige huis van de kat woont dan zou ik ze nog even binnen houden en dan misschien aan de lijn. Wij hadden een kat die hier niet vandaan kwam, die was het na 2 dagen al spuugzat. Dus 1 dag laten met tuigje om, volgende dag los. Niks aan de hand :p