Dierenwelzijnsprijs 2013

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urko

Dierenwelzijnsprijs 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 00:49

Zoals de meeste van jullie wel weten is het weekend van 3-4-5 mei het Animal Event geweest in de Beekse Bergen.

Tijdens deze 3 dagen heb ik, als stand-in gedetineerde, meegewerkt bij Stichting Dutch Cell Dogs. http://www.dutchcelldogs.nl Deze stichting zet zich in voor kansarme asielhonden in Nederland, die om wat voor reden dan ook al lang in het asiel zitten. Dit kan zijn omdat de hond groot is, lelijk is, oud is, een gedragsprobleem heeft. De honden worden gedurende 8 weken, 2 maal per week 1.5 uur getraind in de gevangenis door gedetineerde. De honden die in het project gezetten hebben, 112 honden, hebben allemaal een huisje gevonden! Niet alleen de honden hebben profijt bij het project, maar ook de gedetineerde. De jongens krijgen een stuk verantwoordelijkheid en verandere positief tijdens het project.

Voor Animal Event konden we natuurlijk geen echte gedetineerde mee nemen, dus samen met wat andere meiden mocht ik als stand-in mee. De demo's die we gaven op AE waren een kijkje in de keuken van Dutch Cell Dogs, om te laten zien wat we doen en wat de honden leren. We werken namelijk met enkel en alleen met positief trainen, dat wil zetten dat woorden zoals nee, eeuh, uh, foei uit ten boze zijn. We trainen alleen met clickertraining en bekrachtigen dus gedrag wat we wel van de hond willen zit en negeren ongewenst gedrag.

Voorbereiding: Voor AE zijn we 3 keer naar het asiel geweest. Eerst een keer om honden uit te zoeken die mee mochten naar AE. En daarna ben ik nog 2 keer gaan trainen met de honden omdat deze nog niks konden:

Een dalmatier, 2de training bij asiel. Hond leert razend snel. Heeft een klein gedrags probleem met voedselagressie, ben ik meteen mee aan de slag gegaan (oefening voedsel weigeren)
Afbeelding

Een herder, 2de training bij asiel, hond kon niks en had een concentratie drempel van 1.5 sec, mega snel afgeleid.
Afbeelding

en de derde hond: Beau, een hond die al 2 keer het project door lopen had, maar nog steeds geen baasje gevonden hond omdat hij zo groot is! 4 jaar oud en al 2 jaar in het asiel...
Afbeelding

We hebben erorm veel lol gehad en heerlijk kunnen trainen met de honden tijdens de demo en ze deden het super!

Mijn collega's aan het werk met Beau en de herder tijdens de demo :) De herder had volledig aandacht voor haar 16 jarige handler, en Beau was de gelukkigste hond dat hij weer aan het werk mocht!
Afbeelding

Ik aan het werk met de dalmatier :) Helemaal gefrustreerd de eerste keer op AE, na 3 trianingen van 20 min (zolang duurde de demo's) een relaxte hond en super gemotiveerd om met mij te werken. Heerlijke hond! <3 Ben er echt helemaal verliefd op geworden.
Afbeelding

Tijdens het Animal Event hebben we enorm ons best gedaan om de Stichting te promoten want we willen graag 2013 overleven om zoveel mogelijk asielhonden in het project te krijgen en een warme mand te bezorgen. Dat kunnen we niet zonder financiele steun! Elke ochtend weer fris en vol goede zin ertegen aan: :D

Afbeelding

We verkochten t-shirts ontworpen door de Zweedse kunstenaar Ginz, Henk Shifmacher en onze eigen 434 shirts. Als het geld gaat direkt naar het goede doel.Afbeelding

Het waren 3 lange, maar super gave dagen. *\o/* De Stichting Dutch Cell Dogs heeft de Dierenwelzijnsprijs in ontvangst mogen nemen en daar ben ik echt super trots op, de meiden hebben zich er zo voor ingezet!! Super verdient! *\o/*

Afbeelding
Afbeelding

En als kers op de taart heeft Beau, de stafford kruising, een warme mand gevonden na Animal Event! *\o/*

Afbeelding

Kortom een geslaagd weekend en ik kijk nu alweer uit naar volgend jaar!

Merell123

Re: Dierenwelzijnsprijs 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 01:02

Leuk! Gefeliciteerd:)! En wat fijn voor Beau zeg! Vind dit zo'n bijzonder initiatief!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 01:05

Dankjewel! Wij zijn er ook erg blij mee. Zowel met de prijs als met de warme mand voor Beau (want daar hadden we allemaal een zwak voor, zo'n lieve hond!). We hopen dat we dit kunnen blijven doen, want er zitten nog veel meer honden in het asiel die training nodig hebben om geplaatst te kunnen worden, maar zonder steun gaan we 2013 niet redden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 01:05

Ik wilde al zeggen 'In welk asiel zit die Beau, ik vertrek morgenvroeg'. Wat een mooie hond!

Vind het een goed initiatief, dat 'cell dogs' gebeuren, ook leuk voor de gedetineerde om iets waardevols te doen. :)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 01:10

Dat horen we ook heel vaak. Op de site van Dutch Cell Dogs staan verhalen die de gedetineerde schrijven over hun honden, ze moeten namelijk een dag boek bijhouden gedurende het project. Daar staan vaak stukken in waarvan je een brok in je keel krijgt.

Begrijp me niet verkeerd, die jongens zitten natuurlijk niet zonder reden in de gevangenis, maar ze zijn stuk voor stuk blij (of ze nou kort of levenslang zitten) dat ze op deze manier wel iets goeds kunnen doen.

zo schreef de trainer van Beau een super mooi gedicht. Dit kun je nalezen op de facebook pagina: https://www.facebook.com/DutchCellDogs?ref=ts&fref=ts ... pak ook maar meteen een zakdoekje erbij...

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 01:16

Wat een geweldige stichting! Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik vind het super wat jullie doen. Gefeliciteerd!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 01:23

Wat ontzettend fijn dat alle honden een nieuw thuis hebben gekregen. Gefeliciteerd met jullie prijs.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 01:25

Wat een mooi gedicht! En ook al ben je een moordenaar, ook al heb je iemand mishandeld, het kan altijd zijn dat je je bij dieren veel lekkerder voelt, die zijn zo tevreden, klagen niet, houden van je.
Snap best dat het voor die gevangenen ook fijn is om de honden te trainen en te weten dat ze erna in een goed gezin komen.

Zou best donateur willen worden, maar heb er nu en de komende jaren het geld niet voor, logisch ook. Ik hoop dat jullie over 4 jaar nog altijd zo goed bezig zijn. :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 07:09

Geweldig. Ik ken het projekt. Dergelijke projekten lopen in meer landen en hebben niet alleen goede impact op de dieren, maar ook op de gedetineerde. In Amerika schijnen onder de diertrainers na ontslag uit de gevangenis toch een ander pad te bewandelen.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 07:48

Bedankt voor jullie lieve en leuke reacteis!

@liljebo: dat klopt, wij waren de eerste híer in Nl, en volgens mij ook europa, na ons zijn er meerdere gekomen. De jongens veranderen inderdaad positief na tijdens en na het project.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:40

wauw inderdaad wat een geweldige stichting! Hoe gaat dat eigenlijk allemaal in zijn werk kan een asiel naar jullie toe bellen als een hond al lang zit?Zijn daar kosten aan verbonden voor het asiel?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:07

Wat leuk om te lezen allemaal!
Een goede stichting! En wat fijn dat Beau eindelijk een huis heeft. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:51

Wat een geweldig initieatief!
Leuk om te lezen dat het zo goed ging op Animal Event, en een mooie en positieve trainingsmethode ook.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 19:01

@PrinscesMax: Momenteel werken we met dierenasielen die dichtbij Gevangenis Vucht en Heerhugowaard liggen omdat het helaas kwa reistijd echt niet te doen is voor ons. We moet de honden namelijk telkens ophalen en terug brengen op dezelfde dag. Daarom zijn we dringend opzoek naar financiele hulp, zodat we de honden van a naar b en van b ook weer terug naar a kunnen brengen. Voor het asiel zijn er geen kosten aan verbonden. Ons auto's lopen alleen niet op water... dat is onze grootste kostenpost.

Er loopt momenteel een project waarbij asiels wél hun hond op kunnen geven, maar dat staat nog een beetje op losse pootjes.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 08:48

Bedankt voor jullie leuke reacties...!