mijn tamme ratjes stinken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

friends_f_e

mijn tamme ratjes stinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 20:09

Hallo bokkers,
Ik heb inmiddels al bijna anderhalf jaar 3 schatjes van ratjes. Er is echter wel één probleem. Ze stinken nogal hard. Dit komt onder andere door het feit dat ze in (de enigste plaats waar ze van mijn moeder mogen staan) een kamer staan die slecht verluchtbaar is. Als ik het raam open zet, dan merk je dat dus niet. Ik heb een kooi met veel spleetjes in die dus heel moeilijk uit te kuisen zijn. Ook is er een plaatje dat langs buiten tegen de tralies bevestigd is waardoor het vuil daartussen kan kruipen maar ik het niet tegoei weg krijg. Niet moeilijk denk je, wel ik dacht ook gewoon lekker de spuit er op te zetten wanneer ik het wil schoon maken maar de kooi staat boven en hij is veel te groot om naar beneden te dragen. Dat hebben we één keer gedaan omdat het echt echt moest en dat was verschrikkelijk. Het is ook onbegonnen werk om hem uiteen te vijzen want hem ineen zetten heeft mij heel lang geduurd.
Vroeger vond ik de geur nog cava, maar de laatste tijd vind ik het zelf nogal erg worden en ik heb ook niet graag dat mensen langs komen want als ze mijn ratjes willen zien dan moeten ze in de stank komen en daar schaam ik me best wel voor..

Iemand die tips heeft om dit probleem op te lossen, ik zou echt heeel blij zijn!
Groetjes!

Moonfight

Re: mijn tamme ratjes stinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:21

Ratten ruiken toch altijd enigsinds. Maar misschien een hok aanschaffen die beter schoon te maken is?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:44

Tja, als je het hok niet goed kan schoonmaken is het nogal logisch dat het gaat stinken. Maar 1oplossing, namelijk een ander hok regelen dat wel schoon te maken is..

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:47

Ik ben het eens met Moonfight.. ratten ruik je altijd wel enigsinds..
Zorgen voor een makkelijkere kooi dus, en hoe vaakmaak je ze dan schoon?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 06:19

Mijn ratten staan op een kamer van 19m2 en die ruik ik vrijwel nooit. Toch een kwestie van beter schoonmaken/kooi aanschaffen die beter schoon te maken is. Hoe vaak maak je ze nu schoon? Ik heb 2 ratten en maak 1x per week de hele kooi schoon, 2x per week het toilet en daarnaast haal ik ook 1 a 2 keer per week een doekje over de plateaus. Moet wel zeggen dat alles in mijn kooi van plastic is, en dat wat dat niet is (fleece hangmatten) gaat na een week de was in. Gebruik je hout in je kooi?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 06:32

zijn het mannen en zijn ze geholpen? Dat wil ook nog wel eens schelen ;)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 06:42

Misschien kun je speeltjes aanschaffen die je schoon kunt houden? Ik heb 5 tamme ratten (mannen) gehad in een grote volière in de woonkamer en die rook je niet, tot op het moment dat de kooi nodig verschoond moest worden :P

Ik had eerst ook jouw probleem, veel speeltjes krijg je gewoon niet schoon, zoals houten huisjes etc. Ik heb al dat spul er op een gegeven moment uitgegooid en vervangen door plateaus die je makkelijk uit kunt nemen. Ook had ik heel de kooi volhangen met zelfgemaakte hangmatjes/speelbuizen/dubbeldekkers van fleece (op rattenfora kun je heel gemakkelijk vinden hoe je die kunt maken) en oude kledingstukken. Die van mij waren nog het meest blij met een oude spijkerbroek waarbij ze heeeelemaal door de pijpen konden lopen enzo :') Voordeel van dit alles: plateaus spoel je zo af onder de kraan, fleecedingen en oude kleding gooi je zo in de wasmachine (wel in een waszak, aangezien ze toch veel knagen komen er anders teveel pluisjes in je wasmachine).

Dan heb je de inhoud al schoon. De bodembedekking zat bij mij in een uitneembare la, dus dat was ook een kwestie van leeggooien en afspuiten. De tralies maakte ik altijd schoon met een doekje en 1 keer per jaar sleepte ik de kooi naar buiten om hem af te spuiten.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:09

Ik heb twee mannetjes die zijn niet zijn geholpen en pas als ik een week niks aan het hok zou doen ga je ze ruiken.
Ik gebruik een kooi met simpele bak en ieder 2 à 3 dagen vervang ik de vieste hangmatjes.
En sowieso gaat 1 keer per week nieuwe bodembedekking erin en worden de tralies gepoest.
Kijk een sop Internet
rond voor een tweedehandse kooi die wil makkelijk is schoon te maken en vervang op twee vaste dagen in de week het speelgoed en hangmatjes.
Ik denk dat dat al heel veel zal schelen in de stank.
En soms wilt anders gaan voeren ook helpen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:11

Ik heb ecobed als bodem, scheelt al een heleboel. En ja, toch wel regelmatig de hangmatten wassen en de kooi echt uitsoppen.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 16:07

Ja het zijn mannetjes :) Ik verschoon ze eens per week en heb momenteel al een tijdje geen houten speeltjes meer in de kooi. De plateautjes en huisje zijn van plastic. De hangmatjes etc is niet echt een probleem want naar mijn mening is het echt wel poep die je ruikt en geen urine (wat je van mannen wel zou verwachten). Het is wel ook nog eens een kleine kamer, dus dat werkt misschien wel tegen..

Een nieuwe kooi kopen zou ik wel willen doen maar ik denk niet dat ik dat zal mogen van mijn moeder. Ten eerste wilt ze na deze ratjes geen dieren meer (hoe lief ze ze ook vindt, ze stinken te veel) en ze gaat ervan uit dat ze niet lang meer zullen leven. Ik zou wel een kot willen kopen dat meer uitkuisbaar is en makkelijker te verplaatsen. Mijn moeder mag dan wel helemaal tegen zijn om later nog ratjes te hebben, maar eens ik 18 ben neem ik er sowieso op kot. Ze zijn echt veel te leuk :p

Wat is misschien een goede, niet al te dure en het minimale grootte kooi voor 3 ratjes?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:34

Heb je ook een toiletje in de kooi? Die van mij poepten altijd op één plek, en toen ik daar het toilet had neergezet waren ze zindelijk :+ en kon ik dus iedere dag de poep verwijderen door het toilet leeg te gooien. Misschien een optie?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:39

Ik zou een nieuwe (tweedehands) kooi kopen en die je nu hebt verkopen op marktplaats. Meestal schiet je er dan weinig bij in. En ik vrees dat je moeder misschien wel pech heeft, mijn ratje is inmiddels 2 en driekwart jaar oud...

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:51

Heb je ook geen mogelijkheid om het hok eens per week of per twee weken onder de douche te zetten? Dat doe ik met die van mij altijd. Straal kan ik heel hard zetten en dan is het meeste vuil er zo af. En daarna nog even met een (oud) washandje flink alle tralies (spleetjes?) bij langs en daarna nog met een (oude) handdoek.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 18:07

Haha dat van die douche zou best wel handig zijn maar daar past het hok niet in.. Ik begon er daarnet bij het eten over. Maar mijn moeder denkt dat ik het kot best niet verkoop moest ik later ook diertjes hebben kan ik het nog gebruiken. Het is eigenlijk nog in perfecte staat, er is niet geknaagd aan de tralies en alleen vanonder wat verf afgegaan. Het liefst van al zou ik gewoon graag een of twee keer in de maand de spuit erop willen zetten maar dat gaat dus niet. Misschien moet ik stiekem is gaan zoeken naar een goed hok, maar ik vrees dat ik er nooit ga vinden die groot genoeg zijn..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:11

friends_f_e schreef:
Haha dat van die douche zou best wel handig zijn maar daar past het hok niet in.. Ik begon er daarnet bij het eten over. Maar mijn moeder denkt dat ik het kot best niet verkoop moest ik later ook diertjes hebben kan ik het nog gebruiken. Het is eigenlijk nog in perfecte staat, er is niet geknaagd aan de tralies en alleen vanonder wat verf afgegaan. Het liefst van al zou ik gewoon graag een of twee keer in de maand de spuit erop willen zetten maar dat gaat dus niet. Misschien moet ik stiekem is gaan zoeken naar een goed hok, maar ik vrees dat ik er nooit ga vinden die groot genoeg zijn..

Als je het hok verkoopt en er een nieuwe voor terug koopt maakt het toch niet uit dat deze weg is?
Dan heb je met een beetje geluk wel veel minder stank...

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:11

stukjes knoflook voeren :) hielp bij mij goed. Alleen gaat dan wel je kamer naar knoflook stinken ipv naar ratten... := maar er bestaan geloof ik ook knoflook pellets die je online kunt bestellen. Moeten ze het wel opeten natuurlijk.. die van mij lieten de pellets altijd liggen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:17

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:04

Kijk anders eens hier, naar verschillende soorten kooien. :)

http://ratjes.nl/kooien
http://ratjes.nl/gekoppelde-kooien
http://ratjes.nl/zelfbouwkooien

Misschien dat je samen met je moeder kan kijken, wellicht wordt je moeder ook enthousiast als ze alle verschillende soorten kooien ziet die veel makkelijker schoon te maken zijn. Want eerlijk is eerlijk, je moeder is (ook) degene die last heeft van de stank, dan lijkt mij dat je dan ook wil dat de stank verdwijnt. Als de oplossing waarschijnlijk is om een nieuwe kooi te kopen die makkelijker schoon te maken is, dan snap ik niet heel goed waar je moeder moeilijk over doet (mits je natuurlijk je huidige kooi verkoopt).

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 19:20

Afbeelding
Dit is de kooi overigens. Paar dagen voor ik ze had en het nog frisjes rook :D

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 21:57

Vind het anders wel jammer deze weg te moeten doen omdat ik hem wel goed vond.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:00

Tja, wat heb je liever? Geen stank of deze kooi houden. Je zult toch keuze's moeten maken als je wat wilt veranderen.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:28

Ook ideaal om na het schoonmaken even op de lastige plekken te sprayen is fizzion.
T neutraliseert de luchtjes en is niet giftig.
Wel eventjes nawrijven met een doekje.

Ik gebruik het al een tijdje voor lastige hoekjes en kiertjes en scheelt een hoop!

Bol.com en fretten.nl verkopen het.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:34

Wat voor bodembedekking heb je? Ik heb ook ratten gehad en ik had ze in eerste instantie op beukensnipper staan, mennn wat stonken ze daarop. Zaagsel had ik ook geprobeerd, maar dat was/is geen optie i.v.m. hun luchtwegen. Daarna heb ik ze op aubiose gezet, dat is hennepstrooisel, als je googled krijg je er een hoop info over. Het is niet zo duur en je ruikt de urine/poep niet meer. Ik vond/vind dat ideaal spul!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:55

Ik heb gerecycled papier (Back 2 Nature), is ook heel erg fijn spul.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 17:14

Ik gebruik krantenpapier, ik weet dat het niet ideaal is maar ik heb een probleempje met de bak. Dat is er één die je er zo in en uit kan schuiven maar langs de twee lange zijden sluit die nooit volledig aan en is er dus een spleet waar vuil tussen valt. Ik heb ook gerbiltjes gehad en vanwege het strooisel moesten hun kooi in een grote kartonnen doos staan. Dat gaat hier jammer genoeg niet. Ik ben ook niet echt al veel tegengekomen in de winkel maar heb wel al veel over ecobed (?) gehoord. Ik weet niet of jullie dat kennen.