Oormijt bij konijnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

quintolover

Oormijt bij konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 21:17

Hoi is er iemand met tips voor konijnen met oormijt ? We hebben verschillende dingen gehad maar niks werkt en ze gaan er dood van. Octimectin, ivomec en atronghold, maar ze houden het wat kan ik nog me doen, ze zaten allemaal bij elkaar in 1 hok en nu lopen ze buiten in het land. Wie o wie heeft nog tips? De da heeft het nog nooit zo gezien

Faniek

Re: Oormijt bij konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:52

Wat is precies de behandeling die je toegepast hebt?
Hoe lang ben je nu bezig?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:58

Alle dieren die daar bij elkaar zitten behandelen, ook dieren die los lopen in zelfde gebiedje.

Oren desenoods eerst goed laten spoelen, zodat prut er uit is, zalven op prut heeft vaak weinig zin,
vooral niet omdat konijnen vaak heel stevig hard oorsmeer hebben.

Zeker weten dat het oormijt is? Door dierenarts geconstateerd?
En wat doen je konijnen waardoor jullie aan oormijt dachten?
(dus heeft da beestjes zien lopen in het oor met zo'n oorkijker uiteraard, anders zie je het niet of op monstertje onder microscoop, of eieren gezien?)

En waaraan gaan je konijnen dood?

(houden ze kop scheef en gaan rondjes rollen? omvallen? Dan zouden ze zomaar E.Cuniculli kunnen hebben
en geen oormijt, aangezien konijn normaliter niet doodgaat aan oormijt)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 09:13

We hebben ook eens een ernstig geval in de opvang gehad. De oren waren helemaal van binnen vol met rommel, het vlees van het oor zelf kon je nergens meer zien.

Dierenarts heeft het toen schoongemaakt en ons druppels meegegeven + pipetjes voor in de nek. Hoe de druppels heten weet ik niet, maar waren enkel bedoeld voor in de oren.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 11:11

Vorig jaar kwamen we erachter dat we de ram wegbrachten voor castratie. Hij is behandeld en twee weken later overleed hij. Daarna een tijdje erna weer 1 behandeld met octimectin en ivomec maar ook dat werkte niet, en nu vannacht weer 1 overleden. Ze is van de week behandeld, maar de da had het ook nog nooit zo gezien, ze werd magerder en magerder al gaf ik der extra. Gister kon ze niet meer staan, ze heeft nog vocht toegediend gekregen maar ze is gaan hemelen vannacht. Het is leuk zoveel konijnen maar niet als ze wat mankeren

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 15:26

Niemand frontline op de konijnen gedaan?
Want daar gaan ze echt dood aan.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:24

Ze worden niet mager van oormijt ook gaan ze er niet direct dood van echter krijgen konijnen vaak wel mijt als hun weerstand laag is. Met andere woorden ik denk dat er absoluut wat anders aan de hand is.
Verder nooit zo gezien wat waren de verdere symptomen?

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 21:59

Naja het begint bij oormijt waarna verder dus vermagering. Ik vind het heel apart en de da wist het verder ook niet echt ze dacht eerst ook niet aan oormijt tot we ze zagen lopen. De gene met oormijt zijn nu behandeld met stronghold. Al denk ik dat het slimmer is alles te behandelen maar dat zijn er nogal veel. Maar zal vragen of ze een wat zwaardere meenemen volgende x dan kan ik er meer behandelen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:43

Het kan ook met oormijt beginnen en door de weerstand verlaging dat er een andere oorzaak op de kop steekt. Zeker als 1 met oormijt alles besmet heeft.
Dan denk ik aan bijvoorbeeld E.cuniculli.. vermagering ondanks goed eten, weerstandsverlaging en dan gaat het enorm hard.
Het is raadzaam om alles te behandelen en zeker de konijnen die het hebben met otimectin, 4 weekse kuur elke week herhalen. En daarbij andere symptomen die de kop op steken laten onderzoeken en ook behandelen. Vermageren hoort in geen geval bij oormijt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 07:48

het niet meer kunnen lopen kan zijn van vermageren maar dan is het wel heel extreem maar het is zeker ook een symptoom van EC dus ik zou daar ook verder naar kijken