Oud konijn nog castreren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zou het beste bij mijn konijntje passen?

Een gecastreerd mannetje.
1 (14%)
Een gecastreerd vrouwtje.
4 (57%)
Helemaal geen maatje bij hem zetten.
2 (28%)

Totaal aantal stemmen: 7

Edisons

Oud konijn nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 10:39

Hoihoi bokkers,

Ik zit met een vraag; mijn hele lieve konijn is nu 8 jaar oud. Het is een ram. Mij lijkt het heel leuk om een maatje voor hem te zoeken, maar hij is niet gecastreerd. Zeker gezien zijn leeftijd wil ik hem het liefst niet meer laten castreren. Maar is het mogelijk een gecastreerd mannetje bij hem te zetten? Of zou een gecastreerd vrouwtje dan beter zijn?

Weggebokt

Re: Oud konijn nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:42

Heeft hij al die 8 jaar zonder maatje gezeten ? Dan lijkt het mij niet verstandig om er nu nog een maatje bij te zetten..

Edisons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 10:44

SindyKaya schreef:
Heeft hij al die 8 jaar zonder maatje gezeten ? Dan lijkt het mij niet verstandig om er nu nog een maatje bij te zetten..

Nee, we hebben hem uit een asiel. Bij zijn vorige eigenaar heeft hij wel met anderen gezeten.

Edit: Hoe dit gegaan is weten wij dus niet, hij is naar de opvang gegaan omdat de eigenaar overleden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:45

Faniek hier op bokt heeft een konijnenopvang. En die laat de rammen ook op deze leeftijd nog castreren volgens mij.

En ook na 8 jaar kun je nog een maatje toevoegen :)

Edisons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 10:53

love_western schreef:
Faniek hier op bokt heeft een konijnenopvang. En die laat de rammen ook op deze leeftijd nog castreren volgens mij.

Bedankt voor je reactie! Ik zit nog te twijfelen omdat ik op internet ook verhalen las waarbij het niet goed ging door de narcose. Wel heeft mijn rammetje een goede conditie, ik ga het wel eens bespreken met de da.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:58

Edisons schreef:
love_western schreef:

Bedankt voor je reactie! Ik zit nog te twijfelen omdat ik op internet ook verhalen las waarbij het niet goed ging door de narcose. Wel heeft mijn rammetje een goede conditie, ik ga het wel eens bespreken met de da.

Er zit altijd een risico aanvast. En succes :D

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:14

We hebben zelf nu ééntje van 6 jaar zitten, maar die laten we niet meer castreren. Het is echt een oudje en waarschijnlijk zal hij de narcose niet overleven omdat zijn conditie niet helemaal 100 % is. Normaal worden oude rammen gewoon gecastreerd als ze in goede conditie zijn.

Edisons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 12:31

Zou het kunnen een geholpen vrouwtje bij hem te zetten?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:44

Wij raden dat nooit aan. Aangezien het mannetje dan nog vol hormonen zit en het vrouwtje zal blijven berijden omdat ze maar niet zwanger wordt. Sommige dames gaan dan van zich afbijten ook naar mensen toe omdat ze zo gestresst zijn.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:37

Edisons schreef:
Zou het kunnen een geholpen vrouwtje bij hem te zetten?

Dat zou ik niet doen, is erg frustrerend voor het mannetje ;)

Is een gasnarcose geen optie? Dit schijnt een lichtere narcose te zijn. Ik heb er een hele tijd terug wat over gelezen, dus weet niet meer precies hoe en wat.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:17

Met gasnarcose zijn ze sneller wakker. Dit deed ik ook altijd met de ratjes omdat die snel bij moeten komen en hun lichaamstempratuur terug moeten krijgen. Dus als je hem laat castreren zou ik zeker naar een DA gaan die met gasnarcose opereert ;)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:21

Zeker laten casteren en een vrouwtje erbij zetten! Ik heb een konijn van 12, en ze worden nog wel ouder. Zou toch vreselijk zijn dat hij nog 4 jaar of langer alleen moet leven...
Voor een gelukkig konijn is het risico het waard :j

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:29

MirandaNH schreef:
Met gasnarcose zijn ze sneller wakker. Dit deed ik ook altijd met de ratjes omdat die snel bij moeten komen en hun lichaamstempratuur terug moeten krijgen. Dus als je hem laat castreren zou ik zeker naar een DA gaan die met gasnarcose opereert ;)

Dat was het! De narcose is minder 'diep' en dus 'ideaal' voor oudere dieren :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:32

Mijn DA castreerd konijnen onder plaatselijke verdoving (ook volwassen vlaamse reus rammen). Ideaal in zo'n geval als dit. Omdat ik niet altijd weet hoe oud mijn opvang nijnen zijn als ik die heb laat ik het sowieso onder plaatselijke verdoving doen. Tot nu toe heb ik ook altijd mee geholpen bij de castratie van mijn rammen. Voor hun wat rustiger en het is zo gedaan. Daarom twijfel ik juist over mijn voedster laten helpen. Het is eigenlijk nodig met om de week of elke maand (dat is wisselend) schijnzwanger te zijn voor haar.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:07

love_western schreef:

Yes, klopt!
Ik laat ze nog wel ouder castreren..
En wat denk je ooit in de meer dan 1000 rammen die gecastreerd zijn, 2 konijntjes die het niet overleefd hebben en dat waren beide jonge rammen tussen de 7 en 10 maanden jong. De oudjes zijn de taaie rakkers die zijn ook vlot herstelt ;)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:10

Sowieso geen ram erbij zetten. Wat vooral kans van slagen heeft is een ouder vrouwtje erbij zetten. Voorkeur wel jouw ram laten castreren en dan na een week of 3-4 op zoek gaan naar een opvang om je konijn aan een nieuw maatje te koppelen.