Hoe zit het nu ? Vraag over koeien, melk en in de wei lopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Hoe zit het nu ? Vraag over koeien, melk en in de wei lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 20:14

Hoi bokkers,

Ik koop altijd melk van Friesche vlag (weidemelk 0% vet), het volgende staat op het pak:

Deze melk is afkomstig van koeien die van het voorjaar tot aan het najaar ten minste 120 dagen per jaar, 6 uur per dag in de wei lopen.

Maar, ik zie eigenlijk nooit koeien buiten in de wei lopen, toevallig vandaag toen ik naar huis reed van mijn werk, maar verder eigenlijk nooit!
Wel zie ik veel nieuwe stallen, waarvan dan 1 zijde open is http://www.vetvice.nl/site/cache-img/12 ... Hoving.JPG <-- dit bedoel ik.

Ik vraag mij dus echt af, waar die koeien dan buiten zouden lopen? Want ik zie ze maar zelden buiten, en mijn melkpak beloofd toch echt dat ze ten minste 120 dagen per jaar, 6uur per dag in de WEI lopen.

Weten jullie het?

Groetjes

Anoniem

Re: Hoe zit het nu ? Vraag over koeien, melk en in de wei lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:15

Nou hier zie je nu al een paar weken dagelijks de koeien in de wei lopen hoor :j

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:17

Hier in de buurt lopen ook al veel koeien buiten. Die van ons overigens nog niet :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:18

tja bij ons thuis wel maar wij leveren aan andere fabriek.. maar mijn buren leveren daar wel aan geloof ik en die lopen overdag gewoon buiten

of wij trouwens de 6 uur halen weet ik niet ivm brok opnamen blijven ze vaak tot 10.30 opstal dan wei in tot 17.30 en bij mooi weer s'nacht wel de mogelijkheid voor de koeien om na buiten te gaan (deur los en zie maar)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:20

Hier zie ik de koeien alleen maar buiten staan :) (behalve als er gemolken moet worden ;) )
Maar wel 's nachts op stal en na de eerste melkronde in de ochtend weer naar buiten.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-05-13 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 20:20

Wat ontzettend raar dat ik dat hier niet zie, ik zie ze echt maar zelden, vandaar ook dat ik het zo vreemd vond!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:21

Nederland is ook groter dan alleen Diessen en omstreken ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:22

sunshine schreef:
Wat ontzettend raar dat ik dat hier niet zie, ik zie ze echt maar zelden, vandaar ook dat ik het zo vreemd vond!!

Of je komt nou net op de tijden langs dat de dames weer op stal moeten :)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 20:23

Dat begrijp ik, maar dan is het opzich niet gek dat ik me dit soort dingen ga afvragen hoe het dan zit.
Ik kreeg namelijk de indruk dat die stallen ook het " buiten lopen " aan het vervangen zijn.
Kreeg het er laatst met een client over ook, die zelf ooit op de boerderij heeft gewoond, en hij zei " ach die beesten staan alleen nog maar binnen joh !!! " , en toen ging ik er dus op letten en viel het mij ook op.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:24

wij leveren ook aan een andere fabriek, de koeien staan s'winters natuurlijk binnen en zomers dag en als het lekker weer is ook de nacht buiten. weiden melk in de winter kan eigenlijk niet. de schuur kan dan nog aan 1 kant open zijn maar er graast dan geen 1 melk koe op de wei hoor.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:26

Dat is een leuke voor de keuringsdienst van waarde. stuur je vraag eens op zou ik zeggen. Hier ben ik ook wel benieuwd naar!
Er lopen best wel koeien in de wei, maar helaas steeds minder...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:26

Bij de 2 bedrijven die ik ken wel :D

Vanaf dat het gras goed groeit, tot dat er laatste keer stalgevoerd kan worden.
Dit is ongeveer 6 maanden, soms iets langer, soms iets korter.

Het ene bedrijf laat ze morgen naar buiten. En blijven buiten tot het gras overal kaal is. Het laatste gras wat er af gaat op inkuilstukken, zal gemaaid worden en op stal gevoerd worden.

Het andere bedrijf doet het in juni, maar daar gaan de koeien ook in ongeveer oktober richting november weer naar binnen. Dus iets minder dus.

Maar er zijn ook boeren die ze altijd binnen houden ivm het gehalte wat in de mest zit (bah kan er niet opkomen) waardoor het gras verzuurder raakt. Dit word gemeten door zown mannetje en dan moet een boer meer betalen als het hoger wordt.

Er zijn ook boeren, die de koeien in de zomermaanden alleen nog maar buiten houden, dan gaan de koeien ff naar binnen om gemolken te worden, of een robot doet t werk
Laatst bijgewerkt door maralyn op 08-05-13 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:27

het is ook niet haalbaar denk als je 500 koeien op stal heb en een melk robot.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:27

tja de boer kan dan beter bepalen wat voor soort voer de koe opneemt en vaak zien we robots tegewoordig in de stal dus moet de koe als hij zin heeft om gemolken te worden bij de robot kunnen (of weiland moet aangrenzend aan de stal liggen) en de boer kan de mest nu eenmaal beter verdelen over het grasland dan een koe.. allemaal dingen die mee tellen in hoe je er mee omgaat en wat je wilt

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:29

k geloof ook dat de bio boeren verplicht worden om de koeien een aantal dagen per jaar in het land te hebben maar weet het niet zeker

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:29

IvankBacardi schreef:
het is ook niet haalbaar denk als je 500 koeien op stal heb en een melk robot.

1 melkrobot niet nee, dan kun je beter 4 of 5 hebben.
Of een grote melk carousel met ongeveer 4 a 5 melkers (mensen die de machines aanzetten)

Wij melken met 52 koeien op 2x 4 visgraat en op het andere bedrijf 110 koeien met 2 x 10 zij aan zij.

(geef mij die zij aan zij maar :D)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:30

In de winter staan ze binnen, maar hier in de buurt zijn ze deze week zeker allemaal al wel naar buiten gegaan. :j

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:31

Dan staan de Friesche vlag koeien waarschijnlijk in een ander stukje Nederland...
Het zou zo moeten zijn dat het werkelijk waar is, maar dat is natuurlijk lastig te controleren. Wel controleren ze of het praktisch gezien mogelijk is dat een boer zijn koeien weidt. Ze kijken dan naar de hoeveelheid grasland en waar de percelen liggen, palen draad etc. Maar het aantal uren en dagen weidegang, tja, dat is niet direct te controleren. Overigens is het voorjaar natuurlijk een ruim begrip, het kan zijn dat het momenteel nog te nat op het land is (ik weet niet waar je woont) en dat er dus nog even niet geweid wordt. Met biologische melk komen de koeien in ieder geval buiten (en volgens mij ook meer en langer, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen) en krijgen ze ook geen genetisch gemodificeerde rotzooi te eten.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:33

veel stallen hebben tegenwoordig een systeem waarbij de koeien zelf kunnen kiezen voor binnen of buiten lopen. En voor veel mensen een verrassing misschien, maar veel koeien blijven lekker binnen, zeker als het erg warm is. Binnen is lekker kuil, brok, melkmachienes, ventilatie etc.
En, het gras is laat gaan groeien dit jaar dus koeien zullen ook later naar buiten zijn gegaan.
Overigens is het hele weidemelk systeem verre van ideaal, want door de verplichte 120 dagen buiten MOETEN koeien dan zomers ook naar buiten als het eigenlijk te warm voor ze is in de zon... Gevolg: koeien met heatstroke... Koeien doen het het best bij temperaturen tussen de -10 en +10. Zomers overdag buiten is dus leuk om te zien voor alle mensen die koeien in de wei willen zien want dat staat zo leuk, maar of dat voor de koe ook zo fijn is...
Die half open stallen zijn ideaal trouwens, zeker als ze met beetje gezond verstand worden geplaatst qua windrichting.
En als ik me niet vergis word er tot op zekere hoogte wel gecontroleerd op het aantal dagen dat de dieren buiten lopen. Ik weet van een aantal boeren dat ze op hun donder kregen omdat de koeien zelf mochten kiezen of ze naar buiten wouden of niet, en die bleven overdag met warm weer allemaal binnen... ja, maar dat mocht niet, want die moesten buiten lopen..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:38

Zet ze dan snachts buiten, dan krijgt het gras overdag genoeg daglicht en de koeien genoeg eten (bij koele temperatuur).
Voor het slapen eruit, na het slapen naar binnen, of hebben koeien wel een dag-nacht ritme als mensen (en slapen dus snachts)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:40

Jazeker, hier lopen de koeien allemaal al weer een paar weekjes buiten!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:43

Xslvna

Dat werkt niet altijd zo makkelijk, denk aan droog staande koeien.
Als je die snachts buiten zet, moet je in het donker een kalf gaan vangen.
En overdag een kalf vangen is al niet ideaal als je iets te laat bent.

In de winter loop je veel over de roosters, valt je het kleinste en geringste op.
In de winter worden bij bedrijf 1 ook de koeien van elkaar gescheiden op celgetal hoogte en kans op ziekte. Goede koeien staan rechts mindere koeien staan links.

Ook daar is over na gedacht.

In de zomer, gaan ze allemaal door elkaar (op de drogen na dan) en dan de goed en de slechten uit elkaar halen is niet ideaal.

Dan te spreken over stinkpoot. Als het drassig is, kan dat ideaal zijn kansen pakken.
Terwijl op een droge stal met voldoende droge ligplaatsen, is die kans minimaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:45

Het beste voor een koe is gewoon de hele dag in de stal staan, echt waar.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:47

Amoj, maar dan wel met voldoende loopruimte voor de dieren. Zodat ze wel in beweging blijven.

(is een betonnen uitloop niets eigenlijk? Dat ze dan zelf kunnen kiezen waar ze opstaan?)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:47

amoj schreef:
Het beste voor een koe is gewoon de hele dag in de stal staan, echt waar.

En als ik de nieuwe stallen zie, is dat een grote luxe!
Waterbedden, ventilatoren, open zijkanten, borstels, veel ruimte. Soort mini Spa voor koeien!
(Al vind ik de periode van nu wel ideaal voor koeien, land is niet nat, temperatuur is goed. Dat gehuppel door de wei vind ik wel erg tof)