Onbereikbare broedende kip.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Onbereikbare broedende kip.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 13:51

Het was niet de bedoeling, maar ruim een week geleden is een kip aan het broeden geslagen. Ze zit er onder de schuur, dus ik kan er niet bij. (was waarschijnlijk ook de bedoeling :+ )

Nu heb ik ooit eerder een broedende kip gehad, maar die zat gewoon op het nest, dus ik kon in de gaten houden of ze at en dronk, desnoods even van de eieren halen (1 keer per dag) om ervoor te zorgen dat ze voor zichzelf zorgde.
Dat kan ik nu niet.

In het begin zag ik hen nog wel even buiten, net als ik opstaan. Haantje vloog dan uit de ren om haar te begeleiden. Maar tegenwoordig zie ik haar nooit meer. Ze leeft wel nog en zit op de eieren (kan ik zien als ik op mijn buik ga liggen en onder de schuur kijk) maar ik betwijfel of ze eet en drinkt.
Iets neerzetten heb ik ook wel gedaan, voor zover mogelijk (zeer beperkt dus), maar het is in principe beter als ze af en toe van het nest komt.

Zit dus beetje met het dilemma al dan niet eten /drinken vlak bij d'r neerzetten. Verder kan ik dus niets in de gaten houden.
Als iemand nog tips heeft ...

NZ92

Re: Onbereikbare broedende kip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:53

haha moest wel lachen, in principe kan een kip haar prima zelf redden. Zou gewoon eten/drinken vlak bij haar neerzetten zodat ze erbij kan als ze wil... sommige hennen komen maar 2 keer van hun nest tijdens de hele broed periode. Verder kun je toch niet veel doen vrees ik

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:54

Ik heb ook ooit een verstopte broedende kip gehad die kwam met 12 kuikens te voorschijn.
Kippen zorgen wel voor zichzelf, zorg dat voer en water redelijk binnen bereik staan, dan gaat ze wel eten als niemand haar in de gaten houdt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 14:27

nja gewoon kippenvoer en water staat in de ren en die gaat snachts dicht ivm mogelijke roofdieren (we wonen tegen het bos aan). Maar ik zou water bij het hok kunnen neerzetten. Voer vreten de honden op. :+.

Nienke... 2 keer van het nest... dat is erg weinig. Maar goed... blijkbaar redden ze zich toch wel
Hoop toch werkelijk niet dat die muts met 12 kuikens tevoorschijn komt. Zitten dan ongetwijfeld haantjes bij, die ik dan niet kan houden-.
En slachten... eek... kan ik niet.

ps... hebben jullie ook ervaring met katten erbij? We hebben een kat. Die doet niets aan de kippen (krieltjes) maar de kuikens zijn wellicht een ander verhaal?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:29

Kun je niet een eetbakje met behulp van bijvoorbeeld een bezem of hark een eind in haar richting schuiven ?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 14:30

Ja dat doe ik wel al. Nou ja, geen bakje want dat krijg ik er niet onderuit. Maar ik las dat het geen goed idee was, omdat ze soms ook even van het nest moest komen. Bakje water is dan ook geen optie.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:32

Gaatje in de rand boren en een touwtje eraan :D

Maar het hoeft ook niet tot aan het nest, als het er een meter vanaf staat, zal ze toch moeten opstaan ...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:38

Indd kippenvoer en water in de buurt Zetten zo goed mogelijk.
Hen redt zichzelf wel :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 14:53

nja kippenvoer in de buurt wordt door de honden opgevreten. Bakje water kan weer wel. Evt wat voer onder het hok keilen, maar dat is lastig want het is erg laag (is vast niet makkelijk voor die kip)
Bakje met gaatje en touwtje... haha kan ook. Sleep dan waarschijnlijk wel een halve zandbak mee. Bovendien is daar beneden weinig plek

Stom beest ook, om daar te gaan zitten.
Ik wil niet eens kuikens!!!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:56

Haha, wel een slimme kip :)* . Die zit daar onder het hok mooi na na nanana te tokken! Voor de rest, gewoon afwachten denk ik. Je kan met allemaal hulpmiddelen de kip onder de schuur vandaan peuteren maar dat is ook zo stressvol :D

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:59

das niet handig van kip om onder de schuur te kruipen, mijn bea is ook broeds en was op de hooi planken gaan zitten ook niet handig zo'n 2 meter boven de grond zag de kuikens al een voor een omlaag vallen. Dus doos gepakt, kladje hooi met bea er op van de plank gehaald en de doos ingeschoven ze zit nu op 5 eieren hoop dat ze blijft zitten.

zie hier bea in haar doos
Afbeelding

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 15:03

Rytir, denk ook niet dat het gaat lukken om haar onder die schuur uit te halen. Ook niet met hulpmiddelen. Dan kruipt ze gewoon even verder weg onder die schuur of zo. Stomme kip :+

Zacheri, hoog is ook niet handig nee. Jij hebt dat goed kunnen oplossen. Ik niet. Ik kan niet aan die verenbos.
(ik denk dat ze wist dat ik geen kuikens wilde... en dat zij persé wel baby'tjes wilde)

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:09

Ik was blij dat ik het zo heb kunnen oplossen, van mij mag ze broeden ik heb nu 9 kippen en wil er graag nog meer er is bij mij in de familie veel vraag naar de eieren en heb 4 ha grond waar ze mogen lopen. Ik heb vorig jaar 2 haantjes en 4 kippies uit de eieren gehad, heb 1 haan verkocht en heb er nu nog 2 lopen en dat gaat goed.

Ik zou als kip van onder de schuur is de gaten dicht maken kan ze het niet meer doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 15:40

Dan moet ik de hele schuur opnieuw opmetselen rondom. Gaat niet eventjes zomaar... is nogal een schuur en staat op stenen (is hier gebruikelijk) vandaar.

Kan hen wel meer in de ren houden, maar daar moet nog een dak in komen.
Maar voor nu moeten we het er maar mee doen. We hebben ook plaats genoeg. Dat is het probleem niet.
Maar ik hoefde eigenlijk niet meer kippen en hanen raak je alleen kwijt voor de slacht (hier althans)

Maar goed.. we zien wel.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:41

zacharyhill schreef:
das niet handig van kip om onder de schuur te kruipen, mijn bea is ook broeds en was op de hooi planken gaan zitten ook niet handig zo'n 2 meter boven de grond zag de kuikens al een voor een omlaag vallen. Dus doos gepakt, kladje hooi met bea er op van de plank gehaald en de doos ingeschoven ze zit nu op 5 eieren hoop dat ze blijft zitten.

zie hier bea in haar doos
[ Afbeelding ]

wat een mooie kip <3

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:44

Ik zou wel uitkijken met voeren.
Bij ons zijn de kuikens 's nachts eens afgeslacht door ratten. Als jij voert en zij eet het niet op heb je zo ook ratten.
Voor katten hoef je niet bang te zijn, die blijven wel uit de buurt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 15:55

Mja ja, daar zeg je zoiets. hoewel ik hier nooit een rat heb gezien.
Maarruh zou de kat niets aan de kuikens doen, denk je?

Ze vangt muizen bij de vleet en lust ook nog wel eens een vogeltje hoor.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:58

Katten kijken wel uit voor een boze kip hoor, zelfs voor krielkippen.
En reken maar dat mama boos wordt als een kat iets in zijn hoofd haalt.

Maar ratten zijn niet bang en komen vaak met meer, als je daar last van krijgt ben je ze kwijt.
Ik heb het zelf meegemaakt, vandaar dat ik het wilde aangeven.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 16:00

Ah ok. Geen voer onder de schuur dus. Nja, ze kan evt rondscharrelen en ik zou een bak water naast de schuur kunnen zetten.
Bedankt iig vor de waarschuwing

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:04

Myca schreef:
Katten kijken wel uit voor een boze kip hoor, zelfs voor krielkippen.
En reken maar dat mama boos wordt als een kat iets in zijn hoofd haalt.

Maar ratten zijn niet bang en komen vaak met meer, als je daar last van krijgt ben je ze kwijt.
Ik heb het zelf meegemaakt, vandaar dat ik het wilde aangeven.

Precies wat ik dacht. Heb het zelfs al eens gezien :D Hen met kuikens over het erf onderweg naar de kapschuur. Jonge kat die vanuit huis dacht die hen te besluipen toen ze net om de hoek van de kapschuur was. Ik heb nog nooit een kat zo hard zien rennen... met een kip er achteraan _O-
Die wist het toen ook, een hen met kuikens moet je niet mee spotten }>

maar als je geen kuikens wilt, met een stok de hen van dr nest jagen (al gaat ze dan verder/dieper onder de schuur zitten) en dan de eieren hengelen en weghalen. Als er niks meer in het nest ligt zal ze vanzelf onder de schuur komen. Evt gaten kan je dan ook dichtmaken met bv gaas oid.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 16:09

Nja, ik kan dus niet goed zien onder die schuur. Is hobbel de bobbel, met stenen er tussen en van alles (ondergrond met rotsen. Kan dus eigenlijk niet naar de eieren hengelen. Kan er gewoon niet bij en zie het zelfs met een zaklamp niet door de hobbels en bobbels. Heb ook geen idee hoeveel eieren er zijn.
Nou ja... paar jaar geleden had ik een kip op een hele berg eieren zitten, en daar kwam er maar eentje van uit; kip annie.
Misschien valt het nu ook wel mee. Dichtmaken met gaas gaat een probleem worden. Bij de achterkant van de schuur kun je bijna niet komen (stenen muren, slecht begaanbaar etc. ) Is ook geen ramp hoor.
Paar kuikens meer of minder
Moet alleen kijken of ik een volgende keer kan voorkomen
(haan de pan in? }:) )

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:13

Lekker laten zitten. Ze redt zich prima.
Wel in de gaten houden, zodat je haar gelijk kunt onderscheppen als ze tevoorschijn komt met der kuikens.