Help jonge duivenprobleem!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Help jonge duivenprobleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:22

Mijn duiven zijn los, na de winter voor de eerste keer. Een doffer en een duivin.
De jonge duivin als eerste, een paar rondjes om het huis en weg was ze, de doffer is 20 minuten later weg gevlogen, zonder cirkelen, gelijk weg. Niet weer gezien en waarschijnlijk is hij naar het oude adres terug gevlogen.
Het jonge duivinnetje is een dag weg geweest, maar nu zit ze op het dak van de buren, ze komt niet naar beneden. Ze is moe en vliegt niet meer zo veel, ook hongerig vanzelf. Maar ze komt maar niet, ze heeft al 2 nachten buiten door gebracht, op het dakraam van de buren. Ze gaat ook niet een boom in.
Maar goed, vanmiddag hagel en onweer en een duif die geen beschutting zoekt, zijn geen goed idee.
Wie heeft voor mij een tip om haar binnen te krijgen. Buiten is alles rustig, geen rare dingen, ze heeft geen schrik. Het lijkt net alsof ze niet op haar vliegkunsten vertrouwd om op een lager dak te landen.
Ik hoop stiekum dat ze met de duiven van de buren op het hok gaat. Zij weten er van en dan heb ik haar alsnog binnen. Ze vliegt wel met ze, maar daar blijft het bij, zodra deze op het hok gaan zitten, haakt ze weer af, om bij ons op het dak van het huis te gaan zitten.

jolandapinky

Re: Help jonge duivenprobleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:29

zou het niet kunnen helpen om met een bakje voer te schudden, als ze honger heeft komt ze er misschien op af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:29

Nope, ze reageert daar totaal niet op. Heb al veel staan schudden :D , maar helaas zonder resultaat. Ze zit de hele ochtend al op het dak, ze is een rondje met de postduiven van de buren mee gevlogen en is weer op het dak neergestreken. Ze ligt ook echt. De plaatselijke houtduif zorgde voor wat vertier, maar ook die is weer vertrokken.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:38

Hmmm.. Zoals ik het lees zijn de duiven vroeger al eens los geweest bij de vorige eigenaar (duivenmelker)?
Dan zal de doffer inderdaad naar de vorige locatie gevlogen zijn.. Dit zal hij hoe dan ook blijven doen. Je kunt duiven het beste kopen als ze nog nooit buiten geweest zijn.

Welke leeftijd hebben ze nu? Het is het beste om de duiven voor de eerste keer naar buiten te laten wanneer ze net een beetje kunnen vliegen, hierdoor vliegen ze niet te ver. En leren ze het hok goed kennen.

Ook is het handig om ze een fluitje aan te leren.. Dit kun je het beste doen door altijd te fluiten wanneer je ze gaat voeren.

Hopelijk vliegt ze met het koppel van de buren mee of bedenkt ze toch haar hok in te gaan (weinig kans als het de allereerste keer is). Verder kun je er niks aan doen.

(Antwoorden van mijn pa, die bekend duivenmelker is in Nederland en internationaal goed speelt op overnachtfondvluchten.. Wij hebben +/- 200 duiven)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:51

De doffer is inderdaad terug gevlogen, gaan we van uit in ieder geval. Is er toevallig bij jullie een aan komen vliegen :D Jullie zitten niet zover hier vandaar, tenminste meedhuizen.

De duivin heb ik gekregen toen ze 8 weekjes oud was. Ze was het hok nog nooit uit geweest. We hebben ze expres de winter overgehouden ivm de roofvogels hier. Dus hebben haar pas laat laten vliegen om die reden. Ze is hier ook nog steeds hoor, ze zit bij de buren op het dak, ze durft alleen niet lager.
Ik ga haar idd een fluitje aanleren, zodra ze weer binnen is. Ik hoop idd ook maar dat ze met het koppel mee naar binnen gaat.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:56

Mindim schreef:
De doffer is inderdaad terug gevlogen, gaan we van uit in ieder geval. Is er toevallig bij jullie een aan komen vliegen :D Jullie zitten niet zover hier vandaar, tenminste meedhuizen.

De duivin heb ik gekregen toen ze 8 weekjes oud was. Ze was het hok nog nooit uit geweest. We hebben ze expres de winter overgehouden ivm de roofvogels hier. Dus hebben haar pas laat laten vliegen om die reden. Ze is hier ook nog steeds hoor, ze zit bij de buren op het dak, ze durft alleen niet lager.
Ik ga haar idd een fluitje aanleren, zodra ze weer binnen is. Ik hoop idd ook maar dat ze met het koppel mee naar binnen gaat.

Mijn ouders wonen in Meedhuizen (eigenlijk schaapbulten) ;-) Ik ben er nu zelf niet dus ik zou het niet weten..
De roofvogels zijn hier inderdaad een groot probleem! Mijn pa raakt ook jaarlijks flink wat duiven kwijt aan ze!
Vorig jaar hadden we veel last van de havik en een vrouwtjessperwer, de havik is er niet meer maar nu de duiven (sinds een week of 6) weer los mogen vangt de sperwer voor 2 helaas.. We gooien nu altijd eerst de oude duiven (vanaf 3 jaar) los en daarna pas de jongen, dit beperkt het aantal gepakte duiven enigzins (roofvogel wordt moe en krijgt de oude duiven niet te pakken..)

De doffer is dus al wel vaker losgeweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:53

Ik zit rond Appingedam.

De doffer is idd vaker los geweest, maar niet bij mij. Hij is aan komen vliegen en was zo mank als wat. Is allemaal goed gekomen. We hebben er toen een duivinnetje bij gezet. De doffer heeft geen orientatierondje gevlogen, die was gelijk weg. De duivin zit nog steeds op het dak. Ze heeft 3 rondjes meegevlogen met de buurduiven en zwenkt op het laatst af om weer op het dak te gaan zitten.

Er zitten hier veel buizerds, sperwers en valken. Afgelopen najaar en winter dagelijks boven het huis.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:21

Gelukkig vangen buizerds en de meeste valkensoorten (op de slechtvalk na) geen duiven.. Het zijn meestal haviken, vrouwtjessperwers en kiekedieven die duiven vangen.. Hopelijk zien ze je duivin niet als lekker hapje en komt mevrouw weer snel naar binnen!

Het blijft lastig, die duiven die niet naar binnen willen.. Gelukkig hebben wij ze altijd met +/- 30 tegelijk los (voor de eerste keer) en al getraind op het fluitje.. Als er een aantal gaan, gaat de rest meestal mee.. En dan nog zijn er een aantal die buiten blijven! Mijn pa staat dan altijd een half uur te roepen en daarna zijn de meesten binnen.. Meestal blijven er 2 of 3 buiten zitten en deze komen vanzelf eens met een volgende groep mee.. Na 3x zijn ze met zijn allen binnen 10 seconden vanuit de lucht binnen (vanwege de roofvogel durven ze niet op de klep te landen dus vliegen ze naar binnen).

Ja, ik hoop dat ze met de buurduifjes meevliegt naar binnen.. Laat je het wel weten als het gelukt is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:48

Duivin is weer binnen. Ze ging in de avond op het dakraam zitten bij de buren en is daar flink nat geregend. Sinds gisteren zocht ze een nieuwe nachtplek, in het raam boven onze deur!We hebben tot het donker gewacht, haar verblind met een zaklamp en gepakt. Ze is nu binnen, morgen komt er een nieuw duifje bij en dan gaan we dit keer alles degelijk uitwennen.
Ze is niet bij ons huis meer weg geweest, alleen het gebrek aan vliegkunst heeft haar wat in de problemen gebracht. Gisteren zat ze ook gewoon op ons schuurtje en konden we haar uit de hand voeren.