Rare vraag omtrend Crematie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amigo_

Rare vraag omtrend Crematie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 18:49

Hallo,

Ik ben met een schoolopdracht bezig over het cremeren van huisdieren.
Als er voor crematie gekozen wordt kan het dier met meerdere dieren te gelijk gecremeerd
worden of individueel.

Als je er voor kiest om met meerdere dieren tegelijk te laten cremeren, wat gebeurt
er dan met het as? Kan je dat ook terug krijgen?
Of worden de dieren (heel cru gezegd) op een stapel gegooid en zo gecremeerd en is
het niet meer te achterhalen van wie het as is. Dus als je dan al as terug krijgt weet je niet
zeker of er wel as van je eigen dier in zit.

Had al wat gezocht op internet maar kon het antwoord niet echt duidelijk vinden.

Sorry als het hier verkeerd staat

ManonGrr

Re: Rare vraag omtrend Crematie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:51

toen ik mijn poes liet cremeren werd er gezegd dat als je het met meerdere tegelijk doet je nooit zeker weet of het jouw poes is, waar je het as van hebt. Verder misschien een crematorium benaderen?

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:52

bij crematie met meerdere dieren, collectief word alle as verzameld en word dan uitgestrooid over zee.
kijk even op http://www.shcn.nl daar kan je alles vinden over crematies

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:53

Met meerdere worden ze idd tesamen in de oven gelegd.
Je weet dus niet of het jouw dier is waar je de as van krijgt.
Het is meer: er gaan 5 in, 5 mensen willen wat as terug dus we schrapen het op een hoopje en delen het totaal door 5.

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 18:56

Bedankt voor jullie reacties!

Inderdaad met een groeps crematie weet je niet wat voor as je terug krijgt.
Bedankt mar77, die had ik nog niet gezien (over het hoofd gezien denk ik eerder)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:57

Bij collectief krijg je geen as terug dat is onmogelijk.
Wordt je dier individueel gecremeerd gebeurt dat vaak met huisjes en onder elk huisje ligt een ander dier waardoor je wel zeker weet dat je de as van je eigen huisdier weer terug krijgt.
Ik heb erg goede ervaringen met Majesta, op hun website staat het wel duidelijk beschreven: http://www.majesta.nl/dierencrematie/asbestemming/ .

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:57

Ik dacht eigenlijk dat je de as niet terug kan krijgen als je hem met meerdere dieren tegelijk laat cremeren. Ik heb mijn hond twee jaar geleden individueel laten cremeren omdat ik zijn as graag terug wou, al weet ik nu echt niet meer waarom want t staat maar op een tafeltje in de kamer stof te vangen.

Edit: wat zonnebloem zegt dus ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:55

normaal begraaf ik de dieren hier,maar 3 jaar geleden ging er een hond dood midden in een strenge winter,deze hebben we laten cremeren,individueel omdat we zijn as terug wilde hebben,nu vertelde het crematorium daar dat ze altijd elk dier individueel cremeren,alleen de asla niet steeds leeg haalde als mensen kozen voor een gezamelijke crematie.

dus het as wordt dan gemengd as van alle dieren bij elkaar,als je ervoor koos om wel de as terug te willen hebben dan werd de asla wel leeg gehaald voor en na een crematie.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 21:07

mijn honden werden altijd gezamelijk gecremeerd en dan scheen toen in te houden dat hij 1 dag daar in de koeling lag in een mand en daarna netjes en voorzichtig gecremeerd werd met maximaal 4 andere dieren in 1 keer.

Ik heb niets met dode dieren en met as dus wilde dat ook zeker niet terug. Het idee van bij de DA achterlaten vond ik echter niets. En dat vind ik nu nog steeds niets maar de kans is wel aanwezig dat ik dit de volgende keer toch wel ga doen. Het idee is niet fijn (ik weet wat er dan gaat gebeuren) maar aan de andere kant is hij dood en dood is dood en dood voelt/ziet/wat dan ook niets meer.

Voor mijn gevoel is het nu heel netjes gebeurd maar wie zegt dat mijn overleden honden werkelijk met respect behandeld zijn in dat crematorium...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 00:01

Vorige week is mijn kat gecremeerd. We hebben haar individueel laten cremeren, omdat we de as graag terug wilden. Bij 'gezamenlijk' cremeren krijg je de as niet terug, omdat ze dan uiteraard niet vast kunnen stellen welke as van welk dier is... Of hetgeen dierenfan zegt geldt voor elk crematorium, geen idee...

Onze kat is ook bij Majestatis gecremeerd. Geen idee hoe het daar ter plekke gaat, maar de afwikkeling was in elk geval erg netjes. En snel. :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 00:31

Ik heb op de dierenambulance gewerkt en heb eens een gestikte pup naar Majesta moeten brengen voor crematie. Die werd ook gezamelijk gecremeerd en die mensen konden de as niet terug krijgen. Zou ook een beetje lutteloos zijn, potje met as van dieren waar je niks mee hebt en altijd de vraag of je dier er wel eens tussen zit :)