Tuin omheinen Kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Tuin omheinen Kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 13:26

Een tijdje geleden had ik nog maar een topic geopend over mijn lieve poezels die voor het eerst naar buiten mochten en ik die hier zo bang voor was/ben -O-

Nu hebben we het een kans gegeven maar als ze uit de tuin gaan kunnen ze erg moeilijk terug. Wel kunnen ze langs de voorkant van het huis terug maar die omgeving kennen ze niet.
Dus we hadden gedacht de tuin te omheinen.

Het is een kleine tuin een 5 op 7meter schat ik zo. En al volledig omheind met muren van ongeveer een 2.5 meter. Ze kunnen op die muur raken met behulp van een zitmuur die ervoor staat. aan de andere kant van de muur is deels een grote gezamelijke garage en aan de andere kant de tuin van de buren. Als ze van de muur zijn aan de andere kant is er geen opstap meer voor hun om erover te raken. De muur is dus ruim 2.5m...
Maar als we hierop nog gaas zetten en dan een schuine rand naar binnen zullen we nogal een concentratiekamp gevoel hebben...
Wij hadden gedacht aan hout als ondersteuning naar binnen toe en dan gewoon van dat typisch groen kippengaas die redelijk stevig is.
Hebben jullie nog ideeen om het een beetje stijlvoller aan te pakken?
(Of mijn gemoedsrust te stillen?)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:30

Ik zal zo even zoeken of ik het kan vinden maar zag een tijdje terug hier op Bokt een mooie oplossing.

Ronde pvc buizen die aan de boven rand van de schutting worden geplaatst. Deze kunnen vrij draaien waardoor de katten niet meer op de schutting/muur kunnen klimmen en je ze dus in de tuin kan houden.

Edit kan het op Bokt niet terug vinden maar zoek eens op omheining, tuin, kat op Google. Dan vind je een plaatje van de KATROL die ik bedoel, deze is van hout maar een beetje handig iemand kan dat ook volgens mij wel zelf maken.

Andere opties zijn stroomdraadje bovenlangs of een petsafe systeem met halsbandje

BlueMilk

Re: Tuin omheinen Kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:44

Ik volg even ! Hier hebben we een langwerpige tuin met aan 3 kanten muren en 1 kant draad op 1m50 ongeveer. We wonen helaas aan een drukke straat en laat onze poes liever niet buiten.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:48

ik ga hier ook even volgen! Wij hebben ongeveer hetzelfde probleem..

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 13:55

Dag Marlies! Die katrol lijkt me super! en is niet zo lelijk precies. Stroom doen we liever niet. Halsbandjes vinden we ook uit den boze omdat ze hieraan kunnen blijven hangen aan een tak en zich kunnen ophangen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:03

Heb zelf geen kat hoor maar dat leek mij ook de beste oplossing. Veilig voor je kat, eerlijk voor je kat en lelijk vind ik inderdaad wel meevallen.

Beetje handige Harry's in de buurt? Dan kan je dat vast zelf wel maken!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 14:19

Die Katrol is blijkbaar wel een elektronisch systeem.... Handig is mij Harry wel, maar weet niet als hij zooo handig is.
Maar het lijkt me wel dat je zo'n systeem perfect zonder elektronica in elkaar kan steken. Of ben ik nu mis?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:25

Kan ook ja, je kunt een PVC buis in ruime ronde 'houders' hangen, waardoor ze kunnen draaien.

Wij hebben onze tuin ook afgezet, maar met gaas (naar binnen) en aan 1 kant ook met een PVC buis (die overigens niet draait).
Bij interesse kan ik wel wat foto's uploaden.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 14:30

Ik zou het super leuk vinden als je de foto's zou willen delen!

Falderal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:32

Wij hebben hier geen kat, maar de buren hebben er genoeg en die gebruikten onze tuin altijd als kattenbak... Dus toch maar afgezet. Hoe wij het nu hebben is heel simpel groen kippengaas en daar laten we een klimop plant doorheen groeien. Zo ziet het er lekker groen uit en het is niet stevig genoeg voor de katten om overheen te klimmen. Sindsdien ook geen katten meer in de tuin gehad.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:46

Deze schutting was 1.80m en in overleg met (en met behulp van) de buren zijn er nieuwe palen in gegaan (hoogte is nu ongeveer 2.30m), daarboven is een paal horizontaal op gemaakt en daarop het gaas met beugels. Aan deze kant proberen de katten nooit erover te klimmen
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7GOKKIEX.jpg

Close up
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4YJMY3RQ.jpg

Aan de andere kant was de schutting al 2m en hebben we beugels met gebogen gaas aan gemaakt. Dit was voor de katten 'laag genoeg' om eroverheen te klimmen, vandaar dat de PVC buis erop ligt
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ILZQGNHC.jpg

Ook links op het dakje ligt een PVC buis (die krengen zijn zó lenig en sorry voor de bende, de schuur was uitgemest :D )
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LOTQBZKD.jpg

Er is 1 kat die steeds pleite gaat, die is zó atletisch dat hij zich door een gat van het gaas weet te wurmen... hij zit dan lekker bij de buuf (heel sociale kat met andere katten) en 's avonds komt hij netjes thuis.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 21:44

Ziet er goed uit! Gelukkig is onze wegloper niet erg atletisch. Haha. Dus ik denk wel dat het moet lukken.
Alleen denk mijn handige harry hier niet zo over. Hij denkt dat hij er toch overheen zal raken zo.
Hoe hoog zou een muur moeten zijn dat ze er niet over kunnen?
Bij ons zijn het houten latten dus daarin kunnen ze hun nagels zetten en zo omhoog kruipen... Andere muur is baksteen. De rest is ons huis daaroverheen zal wel niet lukken :-)