kat lijkt koolhydraten nodig te hebben. nog meer ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

kat lijkt koolhydraten nodig te hebben. nog meer ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 12:19

Omdat ik vond dat katten geen granen of soja oid moeten, ben ik overgestapt van RC naar Orijen (80% vlees, geen granen).

Ik kan blijven voeren, kat-lief wordt alleen maar dunner (zeurt overigens niet meer dan normaal om eten). Vind mijn kat altijd snel te dik en vind ook de meeste katten te dik, maar ze wordt er vel over been van. Ook haar vacht werd dun en piekerig.

Toen begon ze, met smaak, aardappelschillen te eten. En andere dingen die ze nooit gelust heeft (verschillende soorten groenten, rijst).

Ze krijgt nu, tegen mijn principes in, iedere avond een beetje gekookte aardappelen of rijst. En ziet er weer prima uit. Dun, maar niet eng dun en een mooie vacht.

Ik vind t maar raar. Nog iemand hier ervaring mee?

(PS ze is ook ontwormd toen ze zo dun werd, maar dat hielp niet. De piepers doen t m ; ) )

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:30

Het is niet zo gek dat je kat mager werd, eiwit is vooral een bouwstof; koolhydraat en vet zijn energieleveranciers.

Gineke

Re: kat lijkt koolhydraten nodig te hebben. nog meer ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 12:54

Ik heb juist begrepen dat katten het grootste deel van hun energie uit dierlijke vetten moeten hebben. Niet uit koolhydraten omdat hun spijsverteringssysteem daar niet op gemaakt is.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:08

zit er dan wel genoeg vet in dat Orijen? Of gaf je de kat te weinig misschien?

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 17:44

Ze kreeg al 2x zo veel als van de RC en werd nog alleen maar dunner. Het zou een compleet voer moeten zijn..

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 07:33

Orijen bevat wel koolhydraten hoor, alleen dan <15%. Katten zijn heel goed in het omzetten van koolhydraten en hebben ook echt niet meer daarvan nodig. Wilde katten eten ook geen aardappels of rijst!

Maar er zijn meer graan vrije brokken, misschien eens een ander merk proberen? Acana, taste of the wilde, applaws, allemaal graan vrij :)

Edit:

Mijn hond kreeg eerst ook Orijen, was er niet dik op te krijgen. Een tijdje purizon geprobeerd, was iets goedkoper en ook graan vrij, hond nog magerder! Meer brokken resulteerde alleen in meer poepen. Inmiddels krijgt ze vers vlees, en is ze eindelijk goed op gewicht :) dus niet door koolhydraten, maar gewoon puur goed samengesteld vlees!
Laatst bijgewerkt door Anoniem14 op 07-05-13 07:45, in het totaal 4 keer bewerkt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 07:40

Wij hebben een kater, Plato, die ook dol is op koolhydraten. Hij houdt absoluut niet van vlees, vis hoeft hij ook niet en voer uit blik lust hij niet graag. Alleen die luxe zakjes wil hij soms. Momenteel is hij (hopelijk) aan het herstellen van een leverontsteking en is brood- en broodmager.
Toch weet ik dat ik hem geen groter plezier kan doen dan met een voorgegaarde Lidl- of Aldihamburger (koeling) en daar zit behoorlijk veel zetmeel in. Ik durf het hem niet te geven nu.
Maar een deel van onze andere katten houdt ook duidelijk van koolhydraten: macaroni, cake, etc.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:08

Er zit inderdaad een lager gehalte koolhydraten in Orijen dan in RC.
Toch vind ik het wel raar dat als je 2x zoveel voert, de kat vel over been raakt. Kat heeft geen diarree gekregen van de overstap van brok?
Als je liever geen aardappel bijvoert (wat ook niet mijn voorkeur zou hebben) kun je kijken naar dierlijke vetten. Bijvoorbeeld: vis, schapenvet, geitenvlees etc. of de volgende zak Orijen een andere smaak proberen waar misschien meer vet in zit.

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 22:55

Bedankt voor jullie reacties!

Ik zal idd eens gaan kijken naar dierlijke vetten. Op de een of andere manier klinkt schapenvet me wel goed in de oren. Enig idee waar je zoiets haalt? Diarree heeft ze idd niet gehad, anders had ik t ook nog wel gesnapt.

Nog een idee hoe ik uit kan zoeken wat 'goed samengesteld vlees' is voor een kat?

(Heel erg Off topic: hey sassol, leuk van je te horen! Das alweer n tijdje geleden. Ik ben nu weg daar waar je toenlangs was geweest, en heb de haf, niet de tinker dus, meegenomen. De tinker is ondertussen professioneel doorgereden aan t worden, ze bleef maar overgevoelig voor vanalles. De aanpak die ze nu krijgt werkt ook goed. De veulens staan in de opfok en de haf was zo kapotgereden dat ze eigenlijk naar de slacht moest. Ik vond dat geen goed plan en ben met 1 vd verzogsters haar gaan rechtrichten. Toen ik ging verhuizen heb ik haar meegekregen en ze doet t nu super! Hoe is t met jou?)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 19:44

heb je een medische reden al uitgesloten ; schildklier of nieren zijn de bekende veroorzakers van vermageren.

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 23:33

Dan zou ze niet meteen weer bijzetten van een beetje rijst, dus nee, ben nog niet met haar naar de dierenarts geweest. Maar toch bedankt voor de tip.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:24

Hey Gineke! Had helemaal niet gezien dat het jouw topic was :+

Een kat heeft aan verhoudingen ongeveer 5% orgaanvlees (geen pens), 70% spiervlees en 20% kaal bot nodig. dan houdt je dus nog 5% van het menu over voor overige dingen zoals een eitje, vis, yoghurt of evt. groenten.

Voor een kat wil ik echt een graanvrije kvv hebben, ikzelf voer niks bij aan groenten oid, dus ik wil puur vlees hebben.
De kleur van het samengestelde vlees zegt veel over de kwaliteit. Hoe roder het er uitziet hoe beter. Kvv's waar veel orgaanvlees in zit zijn bruiner.

Verder is het eigenlijk mening vormen van hoe precies je wilt zijn. Omdat mijn kat verder niks bijgevoerd krijgt aan groenten wil ik goede kwaliteit vlees. Ik heb de voorkeur voor Tinlo, maar Carnibest (Diabetes versie) en Haaksbarf zijn ook goede merken.
Ik geef mijn kat daarnaast nog biologische kippennekjes, af en toe wat hart en regelmatig vis. Ook geef ik mijn kat een omega 3-6-9 olie voor vacht, huid en immuunsysteem.

Op internet kun je een hoop vinden op barfplaats.nl in de katten-kvv-sectie.

Off topic: leuk dat je nu een eigen paard hebt! En dat je daarmee ook z'n leven gered hebt. Mijn paard heb ik verkocht naar Duitsland waar ze nu heerlijk tussen de heuvels loopt met een grote kudde in GROTE weides. Daar zijn die saaie platte stukjes grond in Nederland niks bij :=

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 00:40

Hoi sassol

Bedankt! Info is opgeslagen in telefoon : )

Ik ga er mee aan de slag!

Off topic: oh, wat jammer voor jou.... maar wel fijn voor je paard...