Geit met schurft (rond de ogen) hoe sprayen met imaverol?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Geit met schurft (rond de ogen) hoe sprayen met imaverol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:53

Al flink gezocht, maar helaas via google niets te vinden over de behandeling van geiten.

Onze dwerggeit heeft last van schurft, is begonnen rond de ogen maar zit nu ook elders op de kop. Vandaar dat ik gekozen heb voor een aantal behandelingen met imaverol. Maar.. weet iemand hoe het zit met de irritatie van imaverol rondom de ogen?

Volgens een familielid die melkveehouder is spuit hij zijn koeien altijd ook rondom de ogen maar let dan wel dat het dier daarna in de schaduw wordt gezet, uit de zon.

Laptopmuis

Re: Geit met schurft (rond de ogen) hoe sprayen met imaverol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:00

Mijne heeft dit ook ieder jaar. Is niet echt een schurft maar meer een allergie zei de dokter wat zich uit in schurft.
Ze worden altijd kaal, haren vallen uit en na een tijd gaat de huid vuurrood worden en bloeden. Wat het precies is,... dierenarts denkt allergie voor hooi en pollen in de lucht rond die tijd. Ze hebben het alleen in de zomer. Begint meestal op de snuit, loopt over naar de oren en dan naar de poten en de rug.

Beide hebben het.

Heb er zelf een middel voor gekregen wat eigenlijk voor paarden is met allergiën. Moet ze ermee wassen. Gaat het wel altijd van over.

Maar ze hebben het al 5 jaar lang.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:02

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:04

Wij doen de Imaverol op het kopje altijd met een spons, gaat prima :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:05

Bedankt voor de reacties, ik ga het bovenste topic ook even goed doorlezen. Een allergie denk ik zelf niet. Geit zat door de lange winter slecht in zijn vel, schurft is rondom de ogen begonnen tijdens de vorstperiode maar is nu zich langzaam aan het uitbreiden. Geit heeft het overigens geen last van, geen jeuk, geen open plekken enkel wat kalende korsten.

Edit: ook rondom de ogen Shirley?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:05

schurft is niet met imaverol te bestrijden. Imaverol helpt tegen schimmelinfecties zoals ringworm. Of bedoel je geen schurft?

Ik raad je aan om je geit te injecteren met noromectin, ontwormt ook meteen.

onze geiten hadden ook plekjes langs de ogen, wij dachten bekschurft (= zere bekjes). Dit was het niet, gewoon schurft, na spuiten met noromectin (werkzame stof ivermectine) was het snel weg.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:06

Als het echt schurft is ga je aan Imaverol niets hebben, dat is nl. tegen schimmels. Om schurft te bestrijden moet je het toch echt meer van Sebacil, Neocidol of Sarnacuran hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:08

Hmmm ik noem het altijd schurft (misschien fries :D ), maar bedoel inderdaad een schimmelinfectie die ook veelvuldig bij rundvee voorkomt.
Is noromectin vrij verkrijgbaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:13

Afbeelding

Zo ziet het eruit, en dan denk ik dus echt wel meer aan schurft.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 08:43

noromectin is niet vrij verkrijgbaar maar waarschijnlijk heeft iedere geiten of schapenhouder in de buurt er wel een potje van staan. Of je haalt een dosering bij de vee-arts. sebacil is ook goed spul maar zou ik liever niet rondom de ogen gebruiken, t is nogal heftig.
Ik denk ook aan schurft maar dan gewone schurft.

Als je je geit nog niet ontwormd hebt dit voorjaar zou ik kijken of je een dosering noromectin kunt krijgen en deze subcutaan spuiten. Goede kans dat het dan weggaat.

Maar mocht het wel een schimmelinfectie zijn dan kun je idd aan de slag met imaverol. Ik zou dan de vee-arts even bellen voor advies.

Succes ermee!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:58

Ik zou ook eerst ivomec of noromectin spuiten. Is hij gelijk ontwormd en grote kans dat het gelijk de schurft behandeld.

Als het toch echt schimmel is imaverol met sponsje.