Hond springen op harde ondergrond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

Hond springen op harde ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 14:03

Je ziet weleens mensen die hun hond laten springen op een harde ondergrond (stenen).
Dit is uiteraard slecht voor de poten van de hond als je de hoogte in gaat, maar is het ook slecht als het bijvoorbeeld 'maar' 30 cm is?
Laatst bijgewerkt door Flyskyhigh op 05-05-13 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Susyb

Re: Hond springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 14:05

hoe bedoel je springen..
Als in agility.. als in tegen de baas op springen,.
Tja mijn hond vliegt uit haarzelf al een strobaal over om vervolgens op de grond te klappen zonder dat ik er iets gecommandeerd heb.. gewoon omdat ze gek is op stro.. nooit ergens last van gehad.. Een keer maakte ze een smak en daarna is ze wel voorzichtiger geworden.. ook hun leren..

Maar ik zou mijn hond niet zo gauw op een harde ondergrond agility rondsturen

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 14:08

Susyb schreef:
hoe bedoel je springen..
Tja mijn hond vliegt uit haarzelf al een strobaal over om vervolgens op de grond te klappen zonder dat ik er iets gecommandeerd heb.. gewoon omdat ze gek is op stro.. nooit ergens last van gehad.. Een keer maakte ze een smak en daarna is ze wel voorzichtiger geworden.. ook hun leren..

Ik bedoel gewoon springen over een hindernis

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 14:12

Agility dus.. Ik zou het zelf niet doen.. zachter ondergrond is zat te vinden waarom dan op stenen doen ook al is het maar 30 cm.. een hond moet het wel opvangen met zijn lichaam, en daarbij verschilt het ook wat voor hond je hebt.. een Deense dog stapt over 30 cm heen alsof het niets is en een chihuaha moet echt springen..

Gewoon even logisch nadenken dus :) en als het anders kan anders doen ;)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:20

Flyskyhigh schreef:
Susyb schreef:
hoe bedoel je springen..

Ik bedoel gewoon springen over een hindernis

Als je het vaker doet en een langere periode vergroot het de kans wel op beschadigingen van de gewrichten. Daarnaast vind ik het ook geen prettig idee voor de voetzolen. Als ze doorschieten over een hindernis en dan over stenen gaan slijten de voetzolen ook sneller met ook weer kans op wonden aan de poten.
Wil je je hond over hindernissen laten dan een geschikte ondergrond zoeken zoals bijvoorbeeld gras.

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:24

Tijdens de landing komen er krachten van ongeveer 5G op de gewrichten van de voorhand en hals/borstwervelkolom van de hond te staan. (5G = 5x lichaamsgewicht) Heb je een verende ondergrond dan kunnen deze krachten nog enigszinds afvloeien, maar op stenen vrijwel niet. Dus waarom het risico lopen?