hey, ik zit met een probleempje. elke keer als mijn hond de paarden ziet gaat hij blaffen, echt irritant aangezien de paarden bij huis staan en de buren regelmatig komen klagen. meestal negeren de paarden het, maar toch blijft ze doorgaan...
corrigeren, anders blijft ze doorgaan als dat niet werkt, wij hebben een schok band voor om de nekgebruikt en nu doet onze hond het niet meer !
Sassol
Geplaatst: 07-05-13 14:10
Schokband lijkt me nu nog niet aan de orde, maar inderdaad: corrigeren en doorzetten. Hier bedoel ik mee dat je dus altijd eindigt met een hond die rustig bij de paarden is. Dus niet corrigeren en de hond vervolgens weg laten lopen.
Begin te oefenen op een afstand dat hij nog niet blaft. Ga dan belonen voor aandacht op jou. Dan ga je steeds iets dichterbij en je blijft belonen voor het aandacht op jou houden. Kan best dat je dat een heel aantal keer moet trainen voor je echt dichtbij kan komen maar als het goed is blijft de hond dan uiteindelijk wel rustig. Het lijkt me lastig te corrigeren als hij al heftig aan het blaffen is, dan maak je de opwinding alleen maar groter.
mijn hond viel aangelijnd enorm uit naar andere honden. Blaffen/grommen enz.
Nu was het bij mijn hond naar andere honden maar de training kan op dezelfde manier. Mijn hond is erg voergericht. Die van jou ook? Ik heb een clicker gepakt maar een woordje (yes bijv.) kan ook. Eerst zette ik een heel interesant voorwerp neer in de achtertuin waar hij zeker te weten naar zou willen kijken maar niet over de zeik zou gaan. Ik nam hem aan de riem mee maar zover dat hij niet bij dat voorwerp kon komen. (dit voorwerp kan ook een lekker bot zijn bijv.)
Leer hem eerst de clicker of het 'yes' aan. Dus dat hij weet dat hij na de klik of na het woordje iets lekkers krijgt.
Hij keek naar het voorwerp en ik klikte en gaf een beloning. Ik wachte totdat hij weer keek en weer klik en beloning. Dit een aantal keren gedaan. Eventueel geholpen door het voorwerp aan te wijzen. Echter hij MOET kijken naar dat voorwerp wil hij beloning hebben. Toen hij dat snapte ben ik 'watch' gaan zeggen toen hij keek naar dat voorwerp en dat beloond. Totdat ik beloonde en 'watch' riep en gewacht heb totdat hij ging kijken en weer klik en beloning.
De keer erop een ander voorwerp gepakt en hij kijken, beloning bij mij, kijken naarh et voorwerp enz.
Uiteindelijk dus op straat ook gaan doen een hond in zicht. hij moest van mij kijken naar die hond i.p.v. het eindeloos proberen dat hij die hond moet negeren. Inmiddels is hij het strontbui om naar andere honden te kijken.
Uiteindelijk is hij super sociaal echter als hij uit viel gaf ik hem een correctie dat hij dat niet mocht. Aangelijnd een hond passeren was dus helemaal niet leuk! Nu wel want hij krijgt wat lekkers. Echter hij krijgt dat lekkers alleen als hij die hond ook ziet en bekijkt. Hij kijkt even vluchtig naar die hond en ik geef hem zijn beloning. Hij kijkt weer gauw en ik geef weer beloning. Inmiddels is het wel zo dat hij kijkt en naar mij kijkt en ik ben nu bezig deze periode van naar mij te kijken wat langer vol te houden en dus minder vaak te belonen.
Uiteraard gaat het af en toe nog wel eens fout en valt hij uit maar deze keren worden steeds minder.
Nu loop ik wel altijd met beloning op zak maar dat deed ik toch al want ik werk ook niet voor niets bij mijn werkgever en ik verlang dus ook niet van mijn honden dat ze voor niets voor mij werken.