Hotspots!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Hotspots!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 11:37

Hier mensen ervaring met hotspots bij honden? Misschien fijn om ervaringen en vooral oplossingen met elkaar te delen!

Wat is een hotspot?
Een hotspot is een plek waar een hond maar aan blijft krabben of bijten. Dit zorgt voor her-irritatie, en de huid word zo gevoelig dat er wonden kunnen ontstaan.
*foto via google*
Afbeelding
De plek word vuurrrood, de haren zijn vaak continue nat op die plek van het likken, bijten en wondvocht.

Behandelen Hotspot:

- Zorg dat de plek vrij is van lange haren die in de wond gaan plakken.
- Smeer verzachtende en genezende creme

Mijn hondje heeft al vanaf het eerste jaar elke zomer 1 of 2 flinke hotspots. Waarschijnlijk een vlooienallergie, maar hoe goed je ook ontvlooit, 1 bijt kan voor weken en weken een hotspot zorgen.
Ik heb via de dierenarts geprobeerd dit via binnenuit op te lossen, maar helaas, meer dan zorgen dat hij vlovrij is kan helaas niet.

Dus zit er 1 ding op, de hotspot behandelen.. :(:)
Hij heeft momenteel de eerste hotspot van dit jaar. En ik heb geen officiele smeersels in huis.
Ik had van mijn zoontje nog waterpokken-behandel-spul. Super duur spul, tegen jeuk, verzachtend, genezend e.d.
Dus dat zit er nu op! Lijkt goed te verzachten, ik merk wel dat hij blijft likken.. Sudocrem bijv. likte hij er niet af.

Het fijnste spul dat ik ooit heb gehad voor zijn hotspots is hotspot creme.
Helaas niet te koop in NL
Afbeelding

Wat zijn jullie ervaringen?

Sweetgirl1

Re: Hotspots!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 11:40

Bij mij op stage was er een hondje, jack russel.. die had het in zijn nek en die deden we dan een soort zalf op en daarna verbinden. een kap er om en na 2 weken ofzo was het helemaal weg

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 13:45

Hier word het erger met de jaren helaas. Toen ze jong was had ze soms 1 keer een kleintje in de zomer, nu (9 jaar) heeft ze in vorige maand al haar hele poep open gehad. Is nu weer dicht gelukkig, hier geneest het beste vanzelf is mijn ervaring, als het heel erg is krijgt ze een pilletje tegen de jeuk zodat ze er af blijft.

Waarschijnlijk is het allergie aan iets, maar wat? Geen enkel idee.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 14:15

Als het bij het poepgat is kan het heel goed de anaalkliertjes zijn die verstopt zijn. :j

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 14:27

Normaal is dat het dat niet. Het begon deze keer boven haar poep (op haar rug zeg maar), maar het verspreide hem vlug rond de staart naar haar billen toe. Het was eigenlijk meer haar achterste dan haar poep ;) .

Hier is zijn de hotspots wel bijna altijd ergens aan de achterkant. Zitten ze bij jou overal?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 14:43

Voor de vlooien is wat nieuws op de markt gekomen :)*
En pil die binnen 2 uur werkt en dus meteen in het lichaam word opgenomen. Dus niet eerst via de huid dat moet worden opgenomen.
Super handig bij honden met vlooienallergie -> dermatitis.

Meeste hotspots zijn makkelijk te behandelen met hydrocortiderm. (ja er zit wat cortio's in, dus zelf altijd aanbrengen met handschoenen en eenmaal opgebracht ff met de hond wandelen zodat het lekker kan intrekken.
Is ontstekingsremmend en verlicht de jeuk.

Eerst de plek er omheen scheren, dan schoonmaken met betadine, droog deppen en insmeren met de zalf :).

Nooit vaseline of zinkzalf ed er opsmeren.

Dat het alleen in de zomer voorkomt dan is het niet alleen een vlooienallergie vermoed ik, deze zijn er ook gewoon in de winter.
Die beestjes zijn buiten niet veel te vinden, maar zitten gezellig in onze warme huisjes met de cv lekker warm ^^
EN daarbij een vlo kan echt hele koude temperaturen overleven :j

Mss een allergie voor pollen?

Veel bijten bij kont,anus, staart kan soms ook zere anaalklieren zijn. Dat geeft ook veel jeuk als die overvol zitten of aan het ontsteken zijn.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 06:01

ik knip hotspots altijd kaal, ruim eromheen knippen en daarna vetaderm erop, meestal zijn de plekken dan binnen een dag alweer droog en kan het gaan genezen, mijn rottweiler had het vaak in de zomer bij zn wangen door het kwijlen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 06:20

Afgelopen olie op doen, dan zijn de plekken zo droog en genezen ze snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 07:07

Mijn herder had het ook in het eerste jaar dat ik hem kreeg, op zijn staart. hij had het eerder gehad dat was nog te zien.
Dat stukje is toen geschoren, maakte het regelmatig even schoon met betadine scrub (is ook om te wassen maar ik depte het er op) en dan idd hydrocortiderm er op, zijn staart zat in het verband zodat hij er af bleef.
Na die keer heeft hij het niet weer gehad. (hij leeft nu niet meer)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:49

xmarliez schreef:

Wat bedoel je precies met afgelopen olie? Oude motorolie oid?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:15

Stybba schreef:
xmarliez schreef:

Ja :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:20

Goh, dit is herkenbaar zeg!
Alleen de dierenarts zei bij mij niet dat het "Hotspot" heette.
Ze gaf aan dat het een allergische reactie was op iets?

Twee jaar geleden ben ik met mijn hond naar de dierenarts dus geweest hier voor.
Hond heeft een prikje gekregen, waardoor het tijdelijk weg ging.

Echter ben ik er zelf nu achter gekomen, dat ze het krijgt, wanneer ze 1 vlo op haar lijf heeft.
Ze is enorm gevoelig voor vlooien.

Nu ontvlooi ik haar met "Bolfo Gold", echt een wondermiddel!
En sindsdien heb ik (en de hond ;) ) geen last meer gehad van deze vervelende kriebel plekken.

Waarmee ontvlooien jullie als ik vragen mag?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:36

Prac-Tic ontvlooi ik mee in de zomer omdat het ook wat helpt tegen teken
En 'swinters met advantage.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 21:52

xmarliez schreef:
Stybba schreef:

Zou ik persoonlijk nooit doen! Zit vol met kankerverwekkende stoffen. Word als oud boeren middeltje gebruikt voor van alles en nog wat, maar brengt meestal meer schade toe dan dat het goed doet...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 06:28

Stybba schreef:
xmarliez schreef:

Zou ik persoonlijk nooit doen! Zit vol met kankerverwekkende stoffen. Word als oud boeren middeltje gebruikt voor van alles en nog wat, maar brengt meestal meer schade toe dan dat het goed doet...

De honden leven nog steeds ;) we hebben een rottweiler lopen van 14 jaar en ook die houdt het nog steeds vol en heeft al op verschillende plekken afgelopen olie gehad. Tegenwoordig zit alles vol met kankerverwekkende stoffen.
En het is inderdaad een middeltje wat nog gebruikt wordt door de oude boeren, maar ook bij hun werden de dieren oud hoor.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 06:57

Ah onze hond heeft er ook last van.
Bij hem is t waarschijnlijk een huid probleem.
Staat nu op speciaal voer(voor de gevoelige huid) en dat gaat tot nu toe goed.

Als hij wel plek heeft, dan knip ik de plek er om heen kaal, was m goed.
Dat scheelt m al enorm.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:45

xmarliez schreef:
Stybba schreef:

De honden leven nog steeds ;) we hebben een rottweiler lopen van 14 jaar en ook die houdt het nog steeds vol en heeft al op verschillende plekken afgelopen olie gehad. Tegenwoordig zit alles vol met kankerverwekkende stoffen.
En het is inderdaad een middeltje wat nog gebruikt wordt door de oude boeren, maar ook bij hun werden de dieren oud hoor.

Ik zeg ook niet dat ze er gelijk aan dood zullen gaan, alleen dat het vaak meer schade toebrengt dan je denkt. Er zitten vaak ook veel chemicaliën in die makkelijk worden opgenomen door de huid en verschillende aandoeningen zoals leverfalen kunnen veroorzaken. Oude olie is meerdere keren verhit en dat zorgt er echt niet voor dat de olie gezonder word om ergens op te smeren. Overigens is de olie de laatste jaren wel flink veranderd: meer chemicaliën toegevoegd voor een betere functie in de motor.
In het Nederlands kon ik niks vinden, maar dit en dit zegt mij wel genoeg.
Maar goed, ieder zijn ding. Ik persoonlijk zou het nooit op mijn dieren smeren :n

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:49

Wij gebruiken op de hotspots van de honden honing dat rechtstreeks van de imker komt :). We maken eerst de hotspot goed droog en ontsmetten deze voor zover dat gaat. Daarna gaat er een laagje honing op en dan een gaasje met een dun laagje verband.

Hier werkt het super, de honden blijven er netjes af en zo niet, dan krijgen ze de eerste tijd een kap op die alleen af gaat als de baas erbij is :). Wat ook een optie is, is honingzalf. Al is dit veel duurder dan gewoon honing.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:24

Ook ik zou nooit afgewerkte olie op m'n dieren smeren, dat is echt zooi, en ja, ouwe boertjes deden dat, net als spiritus op de friezen smeren en elastiekje om de ballen.....wil nog niet zeggen dat het goed/fijn / gezond is. Ik snap het gebruik van dat soort achterhaalde huis tuin en keuken goedjes niet.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:08

_San87_ schreef:
Wij gebruiken op de hotspots van de honden honing dat rechtstreeks van de imker komt :). We maken eerst de hotspot goed droog en ontsmetten deze voor zover dat gaat. Daarna gaat er een laagje honing op en dan een gaasje met een dun laagje verband.

Hier werkt het super, de honden blijven er netjes af en zo niet, dan krijgen ze de eerste tijd een kap op die alleen af gaat als de baas erbij is :). Wat ook een optie is, is honingzalf. Al is dit veel duurder dan gewoon honing.

dit is echt een top tip! rauwe honing of honing zalf werkt echt super goed, verzachtend en snel herstellend!

oude olie snap ik niet dat mensen er op doen sorry, het is niet zo dat er "tegenwoordig overal kankerverwekkende stoffen in zitten" dat is altijd zo geweest alleen komt er steeds meer en meer onderzoek, niet alleen bij mensen maar dus ook voor dieren..

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:33

Vorig jaar kreeg onze hond met de hitte opeens hotspots. Wij hebben een bordeauxdog met behoorlijk veel huid, dus tussen die huidkwabben ontstonden er hotspots.
Een foto van een plek onder zijn kop (bij zijn keel):
http://i283.photobucket.com/albums/kk29 ... 224908.jpg

De dierenarst had het kaal geschoren en we moesten smeren met hydrocortiderm. Helaas werkte dit niet voldoende en er kwamen meer plekken en de hond had er echt veel last van.
Er bestaan ook geen kappen in zijn maat, dus hij kon er ook constant aan zitten.
Toen kregen we antibioticapillen en de plekken werden al snel minder. Toen de kuur voorbij was konden we verder smeren met hydrocortiderm en de plekken zijn helemaal over gegaan.

Nooit eerder heeft de hond dit gehad, we hopen dat het ook niet nog een keer komt. De plekken beginnen klein maar zijn heel snel groot geworden.