Welk ras koppelen aan hollander?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MusicELINE

Welk ras koppelen aan hollander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 18:18

Ik heb een hollandertje van juli '12. Deze is nooit aan onze NHD gekoppeld (wat wel de bedling was) omdat de NHD constant ziek was en we met oog op besmetting deze niet bj mijn jonge konijntje willen zetten. Nu is echter in overleg met de DA besloten de NHD in te laten slapen, ds nu ben ik op zoek naar een nieuw konijn dat wel gekoppeld kan worden aan de mijne.

Nu heb ik daar alleen een aantal vragen over, aangezien ik niet met heel veel rassen ervaring heb. In de buurt zit een Thrianta fokker, en dit lijken me leuke konijnen. Nu weet ik alleen niet of dit een goede combinatie is.
Frummel (de hollander) is een vrouwtje (de fokker heeft haar gesexd, ikzelf, en we laten het ook nog door de dierenarts doen, dus dat komt helemaar goed), dus ik ga er een mannetje bijhalen die uiteraar eerst gecastreerd wordt en minstens 2 week apart gehouden. Alleen waarschijnlijk wordt het een jong dier van 2 tot 3 maand terwijl Frummel al 10 maand oud is. Kan dit of moet ik een konijn van dezelfde leeftijd zoeken?

Bedankt voor jullie reacties!

Laptopmuis

Re: Welk ras koppelen aan hollander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 10:44

Niet elk konijn klikt... dus misschien klikt het wel niet met het mannetje dat je haalt.

Misschien beter naar een opvang gaan? Daar zitten ook vaak raskonijnen. Ze zijn vaak al gecastreerd dus je kan meteen zien of het klikt.

Hier zit nu ook een leuke jonge hollander ram van 1 jaar, volgens mij is dat wel bij je in de buurt: http://www.opvangaaenhunze.nl/category/2rammen/

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 14:47

Op zich maakt het weinig uit welke rassen je aan elkaar koppelt, maar het moet klikken tussen de konijnen. Ik zou aanraden om naar een konijnenopvang te gaan. Daar zitten echt hopen konijnen, dus er zal er vast wel 1 tussen zitten die jij leuk vind en waarmee het klikt met jouw konijn.
De mensen van een opvang hebben ook ervaring met konijnen koppelen en kunnen je daarmee helpen.

Ik zou niet zo maar een konijntje kopen en hopen dat het klikt met de jouwe, want dat kan goed fout gaan (weet ik helaas uit ervaring).

MusicELINE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 18:16

Laptopmuis schreef:
Niet elk konijn klikt... dus misschien klikt het wel niet met het mannetje dat je haalt.

Misschien beter naar een opvang gaan? Daar zitten ook vaak raskonijnen. Ze zijn vaak al gecastreerd dus je kan meteen zien of het klikt.

Hier zit nu ook een leuke jonge hollander ram van 1 jaar, volgens mij is dat wel bij je in de buurt: http://www.opvangaaenhunze.nl/category/2rammen/

Bedankt voor de link! Ik heb me rot gezocht naar konijnenopvangen in de buurt, maar waarschijnlijk niet goed genoeg dus :') Had er een gevonden in groningen, maar daar hadden ze alleen dwergjes (Die vind ik niet mooi :+ En heb ook liever een konijn die even groot is als de mijne.)
Er zitten daar inderdaad een aantal leuke konijnen! Ik zal contact met ze opnemen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:23

Meestal staan niet alle konijnen op internet. Dus gewoon eens bellen of er misschien iets groters zit is altijd mogelijk.
Hier is een lijst met alle opvangen in Nederland en België: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/konij ... lijst.html

Misschien zie je er nog ééntje bij jou in de buurt.