Hond loopt mank

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Hond loopt mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 16:02

Hallo Allemaal!

Vandaag lekker met mijn hondje naar het bos geweest. Lekker gezwommen en daarna nog even met de bal gegooid op het gras. de laatste keer dat ik gooide, kwam ze terug met de bal en liep ze te manken met haar rechtervoorpoot. Ik heb uitgebreid gekeken en gevoeld, maar kon niets vinden. Ze geeft ook geen pijn aan. Ze belast hem liever niet, maar als er iemand aan de deur staat, rent ze er wel gewoon heen. Ik wil niet meteen naar de DA rennen, maar heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen, bijvoorbeeld tegen de pijn?

Alvast bedankt! :)

puppy1128

Re: Hond loopt mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:07

Hoe oud is je hond? mijn hond is ondertussen 10 jaar, en loopt soms ook te manken, we geven haar voor de zekerheid pijnstillers, word het vaak wel minder. Maar meestal is ze gewoon met 1 poot hardstikke stijf. Maar dat is dan vaak alleen in de avond, ochtend en middag is er niets aan de hand, net een actieve 3 jarige :') Maar loopt ie er wel op te manken, of houd ie hem echt de hele tijd omhoog? Kan ook zijn dat ie zichzelf heeft verstapt, dan hoop ik in ieder geval dat het snel over gaat :)

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:08

Geef even wat rust, misschien wat over belast.
Als het na een week niet over is even contacten met de DA ;)

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:10

Pijnstiller geven zou ik in dit geval niet op eigen houtje doen, dan kan het zijn dat de hond door de pijn heen loopt en eventueel verdere beschadigingen optreden.
Inderdaad even aankijken, het wat rust geven en zoals gezegd als het na een paar dagen niet over/beter is, even langs de DA.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 16:11

Ze is 6 jaar. Ze houdt hem wel omhoog, en wil hem dus ook niet belasten. (ze wilde hem neit gebruiken bij op de bank springen, dus heb ik haar opgetild :(:) )

Was inderdaad niet van plan pijnstilling te geven. Het is sowieso geen aansteller, maar dan zou ze er inderdaad helemaal doorheen lopen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:17

Misschien een wespesteek, als ze op het gras gelopen heeft zou dat kunnen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:19

Waarom geen belletje of bezoekje naar de DA?
Wij kunnen alleen maar gokken.
Van iets heel onschuldig zoals een spierverrekking, over een wespensteek in de voet tot een gebroken bot. En wat je dan tegen de pijn kunt doen, is voor ons nog een grotere gok.
Je hebt helemaal niet gezien wat er gebeurd is?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 16:22

Nee, niets gezien... Maar ze is altijd erg druk, dus het zou kunnen zijn dat ze een verkeerde beweging heeft gemaakt... Ik heb gevoeld en voelde geen bulten of warme plekken, wespensteek lijkt me onwaarschijnlijk... Mijn eigen DA is dicht nu... Dit soort dingen gebeuren altijd in het weekend he... |o

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:27

Mijn hond liep vorige week ook zomaar mank, rechtervoorpoot, helemaal kreupel. Het is geen aansteller. Kwam van hoog, de pijn. Ook zelf alles gecheckt.
Gebeld met een vriendin die bij de dierenarts werkt én hart voor dieren heeft wat haar advies zou zijn. Het was namelijk zondag.

Later verslechterde het, heb de dierenarts gebeld en kreeg het nummer van de dierenarts die dienst had. Overlegd, langsgeweest én laten beoordelen.
Better safe!

Ik ken mijn eigen hond door en door, dus dan weet je wel of het nodig is of niet.

Beterschap in ieder geval!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:30

Ik zou het weekend afwachten en anders toch maandag naar de dierenarts gaan als er geen verbetering is. Merk je vandaag of morgen nog (flinke) verslechtering dan zou ik naar de (weekend) vervanger van je eigen dierenarts gaan.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 16:38

Dank allemaal! Net gebeld met een andere dierenarts en die zei ook dat ik het nog even kon afwachten, ook omdat er niets te zien was. Dus ik wacht een dag en als het verslechterd zit ik maandag ochtend als eerste bij de DA

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:40

Hopelijk is het niet nodig en is het gewoon een spiertje dat net even verkeerd gedaan heeft.
Je bent toch altijd ongerust als ze pijn hebben, he. Verwen ze maar goed!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 16:51

Gini schreef:
Hopelijk is het niet nodig en is het gewoon een spiertje dat net even verkeerd gedaan heeft.
Je bent toch altijd ongerust als ze pijn hebben, he. Verwen ze maar goed!

Ja dat is het precies! Ik word altijd helemaal panisch... Erg eigenlijk! Ze ligt nu lekker te slapen op de bank, is moe van de wandeling, dus dan kan haar pootje mooi rusten!

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:54

Heb je ook even onder haar voetje gekeken? Tussen de kussentjes kan iets zitten, splinter, klitje o.i.d.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 17:01

Ja alles gechekt, niets gevonden... Ik heb ook het idee dat het meer uit haar schouder komt.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:47

dat is altijd schrikken he als je hond mank loopt?
ik hoop dat het mee valt, heb je niet iets van traumeel gel of arnica om op dr schouder/been te smeren?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:50

Gini schreef:
Waarom geen belletje of bezoekje naar de DA?
Wij kunnen alleen maar gokken.
Van iets heel onschuldig zoals een spierverrekking, over een wespensteek in de voet tot een gebroken bot. En wat je dan tegen de pijn kunt doen, is voor ons nog een grotere gok.
Je hebt helemaal niet gezien wat er gebeurd is?

Waarom meteen DA? Als een dier verder goed eet/drinkt en niet te mak is/pijn uit dan ga ik ook niet hoor.

Effe rust houden TS en in de gaten houden, iets verrekken/verdraaien/stoten is vaak zo gebeurd, maar moet dan wel snel opknappen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:53

een paar dagen veel rust geven en niets geven aan pijnstilling want dan gaat ze over de pijngrens heen. Gaat het weer goed dan liever nog even een paar dagen afwachten en langzaam meer belasten.

KOmt de pijn terug bij belasting? Dan zou ik toch naar de orthopeed gaan (een gemiddelde DA kan hier toch niet makkelijk een goede diagnose aan geven).

Heb dat jaren geleden ook zo gedaan bij mijn hond. Die bleek (bij onderzoek van de orthopeed) ED te hebben (LPC om precies te zijn) in beide ellebogen. Een dag later is hij al geopereerd en hij loopt weer al jaren fit en pijnloos rond ;)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:56

als je hond toch niet erop wilt steuen of lopen is het duidelijk dat het wel pijn doet
ik zou afwachten tot maandag ochtend je hond rustig houden en vooral niet te veel laten doen.

Is het maandag niet veranderd dan direkt naar de DA ermee, kan gemakkelijk iets gebroken zijn hoor

liever gaan pijnstilling geven hoor als ze over haar grens heen gaat ben je mischien helemaal van huis

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 00:40

Nou, we weten waar het zit. Mijn zusje palpeerde even goed (fysio in opleiding, dus die is daar een handiger in dan ik) en ze piepte een beetje bij haar oksel. We voelen ook een bult. Ik denk een spiertje verrekt en daar een verdikking van. We geven haar zoveel mogelijk rust en als het maandag niet aanzienlijk is opgeknapt, gaan we naar de DA.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 10:20

Colway schreef:
Waarom meteen DA? Als een dier verder goed eet/drinkt en niet te mak is/pijn uit dan ga ik ook niet hoor.

Omdat er iets medisch mis is met de hond.
Een hond die niet op een poot steunt, heeft pijn aan die poot. Eten en drinken zou mij op dat moment niet uitmaken.
Een paard dat op drie benen loopt haal ik ook de DA bij hoor, al staat die lekker aan hooi te knabbelen.

Maar goed, ik ben idd iemand die niet bang is van de DA, zeker niet als het om een simpel belletje gaat. Ik ben zelf ook geruster wanneer een DA zegt 'kijk het nog maar even aan' dan wanneer honderd bokkers dat zeggen. ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 11:59

Ik ben geen stress kip en ga voornamelijk uit van mijn eigen gevoel. Ik heb nog nooit daardoor een dier verloren of te lang door laten lopen met pijn.

Ik ga zelf ook niet naar de huisarts als ik door mn enkel ga, me lelijk stoot of whatever.

Maar goed, ieder z'n ding.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 12:03

Maar goed TS, sterkte met je beestje, loopt hij al iets beter?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 13:39

Als je door je enkel gaat voel je binnen de seconde of het serieus is of niet. Een hond kan je dat niet vertellen. Dat is het voordeel dat mensen hebben op dieren. Mijn hond kan ook soms een pootje oplichten, maar dan is dat na een halfuur voorbij en loopt ze weer correct met af en toe een hinkpasje ertussen. Een hond die langere tijd volledig niet op 1 poot wil steunen, ja, dan wil ik de mogelijkheid van een ernstiger letsel uitsluiten.
Nergens gezegd dat ze naar de DA moet rushen, maar een belletje kan nooit kwaad.
Dat ieder naar zijn eigen gevoel luistert is een open deur intrappen. ;) Maar is enkel van toepassing op eigen hond en eigen situatie, niet op andermans hond via een computerschermpje.
Mijn advies was dus idd deels gegeven met in mijn achterhoofd mijn eigen hond. Zelfs toen die een wespensteek had liep ze nog redelijk met af en toe een opgetrokken poot. Een constant opgetrokken poot en niet op een verhoging willen springen, zou bij mij dus idd reden zijn om toch al 1 klein alarmbelletje te laten afgaan.

blond_queen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 13:47

Het kan heel goed teveel belast zijn. Als de hond niet gewend is om lange wandelingen te maken en te zwemmen kan het overbelast raken. Ik denk dat het met rust vanzelf goed komt, mocht het lang duren of erger worden dan zou ik even naar de DA gaan.