Kip en bevruchte eieren uitbroeden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Kip en bevruchte eieren uitbroeden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 10:22

Hallo allemaal!
Wij hebben sinds 1 jaar 2 cochin krieltjes zijn erg leuk en ook vrij tam!
Ze lopen samen met 2 konijnen in een grote eigen gemaakte ren en hebben
ook een binnenhok met verschillende slaaphokjes.

1 kip is nu al 2a3 weken broeds. We halen steeds de eieren weg maar ze blijft ook gerust
op 0 eieren zitten en wachten tot er een nieuw ei is :')
Nu leek het ons erg leuk om een keer kuikentjes te krijgen en zijn dus op zoek gegaan naar
bevruchte eieren. En morgen komen de bevruchte eieren:)

Nu komt moederkip nog wel eens van haar ei af! als ik haar eraf jaag om te eten en drinken, moet ik dit
blijven doen? zodat ze wel haar voedsel binnen krijgt? want volgens mij gaat ze zelf niet? De andere kip
zit wel eens naast haar kan het zijn dat ze straks met zn 2e de eieren uitbroeden? :')

Mochten er kuikens uitkomen hoelang moeten ze dan binnen blijven? Of kunnen ze gelijk met moederkip
mee naar buiten?
Zal dit ook goed gaan met de konijnen? Kippen jagen nu de konijnen wel eens weg en andersom ook dus
denk dat het niet een probleem zal zijn?

We hebben ook katten die het nog wel eens gezellig vinden om bij de kippen te gaan zitten doen dan verder niets maar rollen
gewoon lekker in het zand. Als er straks kuikens zijn beschermt moeder ze dan tegen de katten?
Denk dat een van mn katten wel zo'n kleintje zou durven pakken..

Ah goed heel wat vragen.. mocht iemand zich geroepen voelen alvast bedankt :Y)

* De kuikens zouden een aantal hier blijven en een aantal zouden we weggeven hebben al kennisen die kippen willen.

Hevonen

Re: Kip en bevruchte eieren uitbroeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:33

Kippen komen wel een of tweemaal daags van hun nest om te eten en te drinken en ... te poepen :)

Zorg dat je eieren neemt van dezelfde datum, als het verschil te groot is, komt een deel niet uit, omdat mamakip op pad gaat met haar kuikens.

In een veilige omgeving kun je ze rustig laten lopen met hun moeder. Vanwege veel buurtkatten (die nog niet weten dat kippen 'eng' zijn) houden wij de kuikens de eerste tijd met ma in een buitenrennetje. Ma beschermt de kuikens wel, maar als ze tegen een kat tekeer gaat kan een ander je kuikens stelen.

Wij hadden wel kippen konijnen samen, dat ging goed, maar alles liep los, dus weet niet hoe dat gaat in een beperkte omgeving.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:37

Als wij een broedende kip hadden, zetten we het voer en water bij de kip in de buurt. Is toch wat makkelijker dan een heel end lopen voor de kip.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:40

Bij mij op school hebben we een kip die zit op 10 bevruchte eieren en die komen rond de 15e van deze maand als het goed is uit. Wij mogen haar absoluut NIET van haar nest jagen dus zou het zelf ook niet doen. Ze ziet er nog gezond uit dus ze komt zelf wel om te eten en te drinken

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:40

Sorry ik moest heel erg lachen om je titel.

Zelf zou ik zorgen voor een goed broedhok. De katten uit de buurt houden. Onze kat vond de kuikentjes iets te leuk

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:48

Er zijn van die broedse kippen die zich dood broeden.... (kippig hè ;-)
Ik zou de kip lekker laten zitten. Als ze dorst/ honger heeft, komt ze van het nest af. Zet eventueel eten/ drinken binnen bereik neer. Inderdaad afschermen met een stuk gaas zodat ze rustig zit.
Het is natuurlijk wel compleet tegen de natuur in: ze is al lange tijd broeds en je gaat nu alsnog eieren er onder leggen. Er bestaat een kans dat ze het tijdens de 21 dagen broedperiode alsnog voor gezien houdt. Maar als het wel lukt is het erg leuk!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:57

Kippen blijven normaal leggen tot hun nestje "vol" is. Dus zolang je de eieren weg blijft halen, zal ze waarschijnlijk blijven leggen. En zolang er niet gebroed is op bevruchte eieren maakt een verschil in leg datum niet heel erg uit: de ontwikkeling vind plaats vanaf het moment dat ze bebroed worden, en ze kunnen ruim 2 week liggen (mits koel bewaard) en toch gewoon uitgebroed worden.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:50

Beste zet je de kip apart, maar ik begrijp dus dat je maar twee kippen hebt? Dan zou de ander alleen zitten en dat is ook niet ideaal.

Ik kan niet zeggen of de konijnen er iets aan doen. Heb nog nooit konijnen bij kippen gehad en andersom ook niet :).

Beste pak je het nu zo aan:
- Markeer de broedeieren met een potlood, zet er een kruisje of zoiets op. Niet met een stift! Er zitten schadelijke stoffen in stiften die er voor kunnen zorgen dat de kuikens misvormd raken of niet ontwikkelen.
- Zet voer en water in de buurt van je kip.
- Zorg dat er geen obstakels zijn voor de kuikens. Dat er bijvoorbeeld een plankje is waar ze niet overheen kunnen of dat ze van iets af kunnen vallen en niet meer terug naar mama kunnen.
- Leg de eieren onder je kip.
- Controleer wekelijks eventjes of je andere kip er geen eieren bijlegd (de niet gemarkeerde eieren dus weghalen :)).
- Na 10 dagen kan je kijken of er onbevruchte eieren tussen zitten. Haal de onbevruchte eieren weg (zoek op google over schouwen kippen eieren, staan duidelijke foto's bij). Dan weet je hoeveel kuikens je kan verwachten.
- Zet op dag 19 kuikenmeel klaar en een watertorentje zodat ze niet in het water verdrinken.

Wel zou ik dus ook rekening houden met eventuele haantjes, als je pech hebt.. zijn het dadelijk allemaal hanen (ja dat kan!). Weet je ook al een plekje voor de haantjes? Zelf gaan ze hier als ze niet verkocht worden naar de slacht. Maar sommige mensen kunnen dat gewoon niet over hun hart verkrijgen.. daar adviseer ik aan om niet te broeden. Want je hebt er altijd hanen tussen zitten.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:59

Dus je kip is nu al meer dan twee weken broeds en je gaat er morgen pas broedeitjes onder leggen? Dat lijkt mij onverstandig eerlijk gezegd. Een kip kan bij een normale broedperiode al behoorlijk verzwakken en nu verwacht jij dat ze bijna twee keer zo lang broed als normaal... Zoals al eerder gezegd is kan een kip die te lang broedt daar ook aan doodgaan. Als je de kip eitjes had willen laten uitbroeden had je dat binnen een paar dagen moeten bedenken en niet pas na meer dan twee weken.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 14:04

goeroe schreef:
Dus je kip is nu al meer dan twee weken broeds en je gaat er morgen pas broedeitjes onder leggen? Dat lijkt mij onverstandig eerlijk gezegd. Een kip kan bij een normale broedperiode al behoorlijk verzwakken en nu verwacht jij dat ze bijna twee keer zo lang broed als normaal... Zoals al eerder gezegd is kan een kip die te lang broedt daar ook aan doodgaan. Als je de kip eitjes had willen laten uitbroeden had je dat binnen een paar dagen moeten bedenken en niet pas na meer dan twee weken.

:j Dit wilde ik net gaan schrijven..

Ook eten katten graag kuikentjes! Daarom zou ik ze de eerste periode in een ren houden!

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:17

Een kip "ontbroeden" kan toch door haar met d'r gat in een emmer (koud) water te zetten? Of is dat een broodje aap verhaal?
Dat zou natuurlijk ook nog een idee zijn (kan ze aansterken, mocht dat nodig zijn). En dan over een paar weken (als ze misschien weer broeds wordt) opnieuw een poging wagen om bevruchte eitjes onder te leggen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:34

Er zijn verschillende manieren om een kip broedsaf te maken. Onze kippen zijn niet zo hardnekkig broeds dus die geven na een paar dagen resoluut naar buiten zetten wel op, maar bij kippen die niet van ophouden weten is het beter om ze tijdelijk op een koele ondergrond zonder bodembedekking te zetten, zodat ze zich nergens lekker kunnen nestelen. In een emmer koud water lijkt mij wel erg stressvol.

In elk geval hoop ik wel dat TS de kip nu broedsaf maakt, want nog langer laten broeden is absoluut niet in het belang van de kip. De broedeitjes kunnen nog wel even worden bewaard in de hoop dat de andere kip snel broeds wordt.