Info over zijdehoentjes, kwekers op bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Info over zijdehoentjes, kwekers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 11:50

Na een tijd kiploos zijn geweest willen we deze zomer weer een toompje kippen aanschaffen. Net als voorheen worden dat zijdehoentjes. Maar eigenlijk zou ik voor deze aankoop wat meer willen weten over het ras, mn waar je op moet letten. De vorige keer hebben we namelijk op de gok kipjes gekocht en dat waren zeker geen raszuivere, maar dat konden we toen niet goed zien omdat we ze als kuiken kochten. Dit wil ik graag deze keer voorkomen.
Mijn vraag is dus, zijn er op bokt zijdehoen kwekers die mij wat tips zouden willen geven over waar op te letten om een raszuivere te krijgen, verschil bebaard/onbebaard (de ene is toch wat rustiger en iets groter ofzo?) en wat het slimste is qua kleurslagen kipjes-haan aangezien we ook jaarlijks een nestje kuikens willen kweken en het leuk zou zijn om daaruit een varietiet aan kleuren te krijgen!

Bij voorbaat mijn dank!

Laptopmuis

Re: Info over zijdehoentjes, kwekers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:54

Zijdehoenders zijn er in kriel en in het groot.
Ze hebben een baard of geen baard (is onder de kip, het baardje).

Zijdehoenders zijn wel echte broedse mutsen, maar heb gelezen dat je ze al eens gehad hebt. Zelf raad ik het ras altijd af aan beginners. Omdat ze blijven broeden en mensen er soms geen raad mee weten.

Hier is een lijstje met betrouwbare fokkers, eventjes kijken bij de zijdehoen: http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewto ... 14&t=33439

Als je kleurzuiver wilt fokken, zou je één kleur moeten kiezen. Als je verschillende kleuren hebt krijg je dus ook mengelmoes kleuren eruit.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:57

Ik ben dan geen fokker, maar wij hebben zelf 6 zijdehoentjes gehad in de loop der jaren waarvan er nu 2 over zijn. Met het veel broeds zijn ligt er gewoon aan per kip. Onze kippen zijn helemaal niet zo ontzettend vaak broeds. Nu toevallig een maar als je ze buiten in de tuin zet iedere keer en het deurtje dicht doet voor een uurtje of zo, houd het broedse al snel op.

Voor juiste fokker zou je idd op dat forum moeten kijken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 17:26

bedankt voor de reacties!

Broedsheid zijn we idd mee bekent en konden we prima handelen. Ik snap overigens wel dat dat een reden is om het niet als eerste ras te kiezen. Wat bedoel je met mengelmoes kleuren? Dat er op 1 kip zwart en wit en buf zit? Of zie ik dat niet goed?

Is er qua karakter ook een verschil tussen de krielen en de groten? Wij hebben in principe ruimte zat en willen namelijk graag zachtaardige kipjes. Baard maakt ons eigenlijk niet zo heel veel uit, vind zonder iets mooier maar zal er geen vriendelijke kip voor laten staan.

Ik zal even op het forum kijken!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:09

Qua karakter zijn ze allemaal hetzelfde, enkel is er een krielform dus klein en een grote vorm dus groot. Eerst waren er enkel grote, maar omdat mensen met een kleine tuin ook graag zijdehoenders wilde hebben ze ook de kleine variant gefokt.

Qua kleuren krijg je meestal gewoon eénkleurige dieren. Soms zit er wel eens andere tussen. Maar ze zijn dan niet meer kleurzuiver (de jongen die eruit voortkomen).
Maar als je een zwarte haan hebt en witte kippen krijg je geen gevlekte eruit :P.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:46

Hier ook een hok vol zijdehoenders. We zijn geen echte kwekers ofzo.
Mijn zoon heeft eieren uitgebroed in zijn broedmachine en daar is een gemengd stel kippen uitgekomen.
De eieren heb ik besteld over internet. Het zijn erg vriendelijke dieren (de haan daar gelaten, dat is een rotbeest, maar wel een hele mooie!) Jammer genoeg zijn ze altijd broeds. Van de 7 hennen zitten er nu 5 te klokken.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:51

Hebben jullie nu ook eieren van jullie eigen kippen uitgebroed?
Want uit agressieve hanen komen ook meestal agressieve zoontjes :).

Heb nu een serama haan die me ook aanvalt, die gaat de pan in. Want dat hoort gewoon niet bij dat ras. Het is een mooi dier, maar dus niet voor de fokkerij. Want je fokt het karakter erin.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:35

@laptopmuis, we hebben wel eieren uitgebroed van onze eigen kippen, maar daar komt deze haan niet uit. Hij heeft al een paar keer kennis gemaakt met mijn voet, omdat hij mij aanvalt en gaat nu voor mij aan de kant, zolang ik zijn dames maar niet overstuur maak.