blind en dove hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

blind en dove hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 19:32

Onze Maltezer Snoopy is momenteel +-10 jaar oud en afgelopen jaar merkten we dat zijn ogen een witte schijn hadden en hij minder goed luisterde. Nu bijna een jaar later is zijn rechteroog volledig wit en zijn linkeroog zeker 3/4 ervan is wit.
zijn gehoor was toen niet drastisch slecht maar afgelopen 2 weken is hij enorm achteruit gegaan met de beide zaken.
voorbeelden ; Als je hem roept loopt hij de andere kant op. Soms gaat hij vanuit het niets naar boven kijken en blaffen zo hard als hij kan.
We hebben een trapje voor naar buiten te gaan en hij neemt zijn afsprong veel te slecht waardoor hij vaak blijft hangen. Loopt tegen iedereens voeten aan en tafel enz. Blijft aan de zetel hangen bij het opspringen of valt eruit wanneer hij rolt of zicht probeert te herleggen..

2 weken geleden kon hij nog prima de zetel op/af springen , liep om de zoveel tijd tegen iets aan maar niet bij alles wat hij deed .
Nu is mijn vraag ; Als dit blijft aanhouden en erger gaat worden ( in een korte periode net zoals deze laatste 2 weken) , leert een hond dan ermee te leven of is het egoïstisch om hem te laten inslapen ipv aan te kijken of hij er zich op kan aanpassen met de tijd ?
we gaan het in ieder geval niet laten operen door zijn leeftiijd en ook omdat er geen zekerheid is dat het beter word ( buur heeft haar hond 2x laten opereren voor 700 euro per keer zonder enige verbetering)

we gingen net gaan wandelen : na een tijd bleef hij gewoon stilstaan zonder verder te willen , keek rond zich heen en begon te janken :(
Laatst bijgewerkt door Memere op 01-05-13 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

jorretje

Re: blind en dove hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:34

Ben je er al mee naar een dierenarts geweest? witte waas klinkt als staar, dat is meestal wel te verhelpen.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:35

Leven moet leven zijn en niet lijden! Nee, het is niet egoïstisch om hem te gaan.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 19:37

jorretje schreef:
Ben je er al mee naar een dierenarts geweest? witte waas klinkt als staar, dat is meestal wel te verhelpen.

Neen , we gaan een afspraak maken :)
we gaan het in ieder geval niet laten operen door zijn leeftiijd en ook omdat er geen zekerheid is dat het beter word ( buur heeft haar hond 2x laten opereren voor 700 euro per keer zonder enige verbetering)

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:40

Staar is te verhelpen..

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:42

Als blijkt dat hij echt bijna niks meer ziet en ook nog eens niets meer hoort, dan is het eerlijker om hem te laten gaan.

Maar je zou ook naar de DA kunnen gaan om informatie te winnen :)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 19:42

Michellkuh schreef:
Staar is te verhelpen..

door operatie,ja.
maar gaan we niet doen ( zie bovenstaande reactie)

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:46

operatie is inderdaad een behoorlijk groot risico op die leeftijd.
het klinkt misschien erg hard, maar als de hond al tijdens het wandelen niets meer ziet of hoort kan het behoorlijk beangstigend voor hem zijn. dan zou je hem in zo'n geval gewoon moeten laten gaan. dat zou het eerlijkste zijn tegenover het beestje.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:10

idd naar de DA gaan niet vanwege een operatie maar blind worden betekend vaak niet alleen maar blind worden. Er is ook kans dat het oog geen of onvoldoende traanvocht meer aan gaat maken en zo goed als uit gaat drogen. Dit is zeer pijnlijk!!! Ga niet kijken of je hond daarmee kan leven maar kies dan voor in elk geval druppels die het oog goed vochtig houden of voor inslapen. Heb al diverse honden gezien die men hiermee door laat lopen en dat is echt triest

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:14

inslapen lijkt mij het beste.. niks (of bijna) horen en zien.. wat heeft dat diertje er dan nog aan.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 10:28

we hebben een besluit genomen : volgende week gaan we naar de DA om er een einde aan te maken ,
dus deze week word hij extra in het zonnetje gezet :(

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:31

ik begrijp je besluit, maar ik moet wel zeggen dat ik me afvraag waarom jullie niet bijna een jaar geleden met hem naar de dierenarts zijn geweest, toen het begon?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:42

Brilletje schreef:
ik begrijp je besluit, maar ik moet wel zeggen dat ik me afvraag waarom jullie niet bijna een jaar geleden met hem naar de dierenarts zijn geweest, toen het begon?

Misschien zijn ze wel geweesf? Ik vroeg medat ook wel af.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:46

Wanneer leven lijden wordt, moet je absoluut een beslissing maken.
Maar persoonlijk vraag ik me af of ik dat nu al zou doen.... Kan het niet zijn dat het beestje nog moet wennen aan zijn toestand en hij daar steeds meer handigheid in gaat/kan krijgen?!?! (10 jaar vind ik nog niet extreem oud voor een kleinere hond)
Bij ons in de wijk was een oude kat die doof en blind was. Zolang ze het meubilair lieten staan zoals het stond, redde het dier zich prima! Kwam ook nog buiten!
Succes in het ieder geval met jullie beslissing!!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 12:29

Christiene schreef:
Brilletje schreef:

Misschien zijn ze wel geweesf? Ik vroeg medat ook wel af.

we zijn geweest toen , meerdere keren zelf.
DA zij dat we moesten aanzien en wanneer het te erg zou worden of plots in een korte tijd enorm achteruitgang zou zijn met beide zaken , dat we moesten komen voor hem te verlossen :)

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:32

Wat een moeilijke beslissing.
Heel veel sterkte en geniet van de laatste momenten samen :(:)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 12:33

Kentaro schreef:
Wanneer leven lijden wordt, moet je absoluut een beslissing maken.
Maar persoonlijk vraag ik me af of ik dat nu al zou doen.... Kan het niet zijn dat het beestje nog moet wennen aan zijn toestand en hij daar steeds meer handigheid in gaat/kan krijgen?!?! (10 jaar vind ik nog niet extreem oud voor een kleinere hond)
Bij ons in de wijk was een oude kat die doof en blind was. Zolang ze het meubilair lieten staan zoals het stond, redde het dier zich prima! Kwam ook nog buiten!
Succes in het ieder geval met jullie beslissing!!

vorig jaar was zijn gehoor halfgoed en zijn rechteroog half wit , nu een jaar later is zijn gehoor er inmiddels al 2 weken niet meer.. en zijn rechteroog helemaal wit & linkeroog 2/4 wit.
Hij heeft tijd genoeg gehad om er stillaan aan te wennen , maar nu is hij van een spelende , vrolijke hond die laat reageerde ( 2 week geleden) naar een hond gegaan die overal tegenaan loopt , helemaal niet reageert of hij hoort iets maar loopt volledig de andere ruimte in , tijdens het wandelen ook verstijven omdat hij bang heeft |(

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 12:41

blauw00gje schreef:
Wat een moeilijke beslissing.
Heel veel sterkte en geniet van de laatste momenten samen :(:)

dankjewel !
we genieten zeker en vast nog van onze laatste momenten en wanneer we hem laten inslapen , gaat zijn beste vriendin ( onze kat) mee..
zodat ze zich niet afvraagt waar hij is want ze is immers opgevoed door hem en wanneer ze moest bevallen zat ze altijd aan zijn zijde ( hij liep haar ook achterna , voor te kijken dat er haar niks zou overkomen) , ook weent ze en word ze gek wanneer hij niet meer in haar zicht is -O-

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 20:05

even een update : hij is niet ingeslapen en hij lijkt zich beter aan te passen.
Onze kat Dikskie ( die groter is dan hem en knuffelkat) volgt/leid hem overal naar toe, laat weten waar hij zit door met zijn staart er tegen te gaan of zijn poot of doormiddel de hond te knuffelen. Wandelen gaat nu ook, maar wel met de kat erbij.. dus de kat is soort van blindgeleide kat geworden :)

Ook nemen we hem elke nacht mee naar boven voor alle veiligheid , nemen hem op wanneer hij een opstapje moet doen.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 10:21

Update met een triestig einde :
Hond was helemaal weer blij geworden ... maar vanmorgen rond 2u zat hij te janken tot en met en had geen evenwicht niet meer , heel de tijd zijn hoofd achterover laten schokken , precies verlammingsverschijnselen maar na een uurtje was alles weer over ( ben toch opgebleven naast hem heel de nacht voor zekerheid !). Rond 7u begon hij weer hetzelfde te doen , alleen tientallen erger en dus meteen met spoed de DA gebeld.
Hij is om 9u25 vredig ingeslapen en heb hem in mijn armen gehouden tot de DA er was en zelf toen hij heen gegaan was , DA zei dat hij de eerste toeval overleefde maar de 2de die hij rond 7u kreeg fataal was dus moest hij zowiezo ingeslapen worden. DA zei dat het meerdere bloedklonters waren die in zijn hoofd/hersenen terecht zijn gekomen -O-

onze allerlaatste wandeling
Afbeelding

Zo heb ik hem al die uren vastgehouden , dit was 15 min voor de dierenarts kwam
Afbeelding

5 min nadat 'het' definitief was dat hij weg was van onze aarde :(
Afbeelding

Ik zal hem enorm missen en hoop dat hij niet te veel pijn gehad heeft in de tijd dat we moesten wachten op de dierenarts , ik heb hem vastgehouden met zeer veel liefde vanaf dat hij de 1ste toeval kreeg , ik heb hem niet losgelaten en tranen met tuiten laten stromen |(

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:24

Wat super dat hij nog een kans heeft gekregen, maar wat ontzettend jammer dat het van zo'n korte duur mocht zijn -O-
Heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:28

Heel heel veel sterkte meid :(:)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 10:30

Dankjewel , inderdaad zeer jammer dat het van korte duur was.
Je zag hem helemaal weer levendig worden met de buurvrouw haar hond , met de katten en pony... hij speelde weer vrolijk elke dag en genoot weer van zijn leven.
Ik vind het zo jammer dat het zo kort heeft geduurd :(

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:36

He bah TS, wat een vervelende update.
Heel veel sterkte :(:)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:39

Jeetje zeg, wat moeilijk :( heel veel sterkte!