Krielkipjes houden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Krielkipjes houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 08:26

In onze tuin staat een giga konijnen/kippenhok. Die dient nu als caviaverblijf trouwens. Het bestaat uit een ren onder, een niet te schuine loopplank naar boven. Boven heb je middenin het nachthok en de beestjes kunnen daar helemaal omheen lopen. Het geheel heet "pagode" en doet japans aan (beetje voor het idee waar we het over hebben. :) )
De caafs komen nu aardig op leeftijd en als zij een keer heen gaan willen we er wel iets anders inhouden. Konijnen of krielkipjes dus. Nu gaat ons idee richting krielkipjes. OA vanwege de eitjes.

In het nachtverblijf is eenvoudig een zitstok te maken en onderin de ren willen we dan zand strooien voor graafgemak.

Ik weet dat ik kan googlen, heb ik ook gedaan maar ik doe denk ik iets verkeerd want ik ben vooral recepten tegen gekomen over kip :Y)
Daarbij hou ik er altijd van om directe info van ervaringsdeskundigen te krijgen en op internet weet je dat nooit zeker.
Nu hebben er vast bokkers ervaring met het houden van krielkipjes, dus vandaar hier de vraag om informatie.

Welke rassen zijn er allemaal die klein zijn (Barnevelders bijv gaan echt niet passen haha) en goed eitjes leggen?
Wat voor ruimte heeft een krielkip nodig per kip ongeveer (ivm de hoeveelheid die we in deze ren kunnen houden) zowel qua ren als qua nachtverblijf?
Vroeger (toen ik 4 was :+ ) hadden wij ook kippen, grote. En ik kan me herinneren dat deze GEEN zitstok hadden maar een nestkast waar ze dus zelf een nest bouwden en hun ei in kwijt konden. Is een zitstok in het nachtverblijf voor krieltjes wel noodzakelijk? Of maken zij ook prima een nest (neem aan dat we dan gewoon stro kunnen gebruiken bijv)
Hoe vaak moet je dan zo'n nesthok schoonmaken?
Als we eitjes willen moet er dan een haantje bij? Of worden kipjes ook broeds zonder manlijk schoon in de buurt?
Buiten kippenvoer wat eten die beestjes zoal daarnaast? Welk kippenvoer is voor krieltjes het beste?
Moeten we met kuiken beginnen of zijn volwassen exemplaren het beste en welke leeftijd dan?
Kunnen kippen goed overwinteren of moet je dan de ren afschermen bijv?
Moeten we aan nog meer zaken denken?

Oja en een belangrijke vraag van de kids: kunnen krielkipjes worden geaaid en opgepakt? Dus tam worden, zo ja hoe doe je dat?

Een link naar een GOEDE website met alle info is ook welkom natuurlijk.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 08:32

Ik zou persoonlijk op zoek gaan naar een (kriel)kippenforum en daar eens rond gaan lezen.

Er hoeft geen haantje bij om eieren te krijgen. Alleen als je kuikentjes wil, moet er wel een haan bij natuurlijk :P
Ik zou niet met kuikens beginnen. Naar mijn mening horen kuikens nog bij een moederkip te lopen en niet alleen op te groeien.
De kippen van m'n ouders lopen in de winter ook net zo buiten als in de zomer. Als ze 's nachts maar in een dicht hok kunnen zitten, met zitstok overigens. Dat is volgens mij voor alle kippen belangrijk.
Wat betreft het aaien en oppakken, kippen zijn geen knuffeldieren. Zeker krielkippen kunnen, naar mijn ervaring, nog wel eens wat feller zijn dan grotere rassen. Ons haantje is toen iig in de soep belandt.
Voor een onderzoek heb ik met kippen gewerkt waarbij ik die dieren dus ook regelmatig moest oppakken. Ondanks dat ik dat dus vaak deed, werd ik regelmatig in m'n handen gepikt dat ik ze met rust moest laten :P Naar mijn mening zou je van een tamme kip dus niet meer moeten (willen) verwachten dan eten uit je hand pikken.

En denk eraan dat kippen een lekker hapje zijn voor vossen/marters/roofvogels. Zeker 's nachts zou ik er dus voor zorgen dat je ze op kunt sluiten.

Edit: Heb je even voor je gegoogled en dit forum gevonden http://www.kippenforum.nl/phpBB3/index.php met onder andere dit subforum waar je wel een hoop basisinformatie kunt vinden http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewforum.php?f=28

Laptopmuis

Re: Krielkipjes houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:05

Ik weet niet hoe groot de ren is die je wilt gaan, maar kippen hebben in tegenstelling tot konijnen en cavia's toch wel wat meer ruimte nodig. Omdat ze natuurlijk scharrelen.
Krielkippen en goed eieren leggen gaat vaak niet samen. De goede eierleggers zijn kippen die gefokt worden voor de leg. Maar die zijn dus groot. Echte kleine krieltjes zijn serama, chabo, sebright, baardkriel, ... Maar de eieren die ze leggen zijn dus klein. Een krielkip heeft toch een oppervlakte nodig van 3m2 voor het eerste dier, 2 m2 voor een tweede dier en dan 1m2 bijrekenen per dier dat er nog bij komt. Dus voor 3 kippen heb je een oppervlakte nodig van 6m2 die bestaat uit zand, aarde, ... niet uit tegels.

Een zitstok is makkelijker omdat je dan de poep dagelijks eventjes onder de stok uit haalt, zonder stok gaan ze vaak in de legnesten slapen die ze dus ook onder poepen. Als ze dan eieren leggen hangen die vaak ook vol met stront.

Voor eieren hoef je geen haan erbij, ook niet voor broedse kippen te krijgen. Maar als je de eieren dan wilt uitbroeden moet er natuurlijk wel een haan bijgezeten hebben. Zelf vind ik dat een haantje het geheel compleet maakt. Maar als je in een woonwijk woont kan je natuurlijk geen haan houden.

Ze hebben goed kippenvoer nodig, daarnaast eten ze graag meelwormen, groenvoer, gras, ... Ze hebben wel ook grit nodig voor de spijsvertering.

Ik zou zelf met exemplaren beginnen die zonder warmtelamp kunnen. Anders moet je weer een lamp gaan kopen.

Kippen zijn geen knuffel en aaidieren zoals een konijn of een cavia. Heb hier wel serama's die bekend staan als 'knuffelkippen', maar oppakken vinden ze zeker niet fijn. Sommige kippen vinder kriebelen onder het kinnetje wel heel erg lekker. Zou ook niet weten hoe je met een kip moet knuffelen. Die vinden dat helemaal niet leuk.

Kippen kunnen prima buiten overwinteren als ze een vorstvrij en tochtvrij nachthok hebben.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:08

Maar van die standaard krielkippen leggen wel eitjes toch? Die hebben m'n ouders ooit gehad en daar hadden we iedere dag eitjes van.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 09:16

Het gaat ons ook niet om de grote eieren hoor. Maar gewoon een lekker vers klein eitje is wat ons betreft gewoon leuk. De kinderen willen niet perse met ze knuffelen. Ze vroegen het zich af of het kon met kipjes.

een haantje zou idd leuk zijn, maar we wonen in een woonwijk dus ben bang dat de buren ons dat niet in dank gaan afnemen. Tenzij we een geluidloze vinden. Maar we hoeven ook geen kuikentjes erbij. Dus wrs worden het dan alleen enkele hennetjes.

Dat ze zand nodig hebben weten we, vandaar ook dat we zand onderin willen strooien, dikke laag. En ik heb al geopteerd voor een uitloop eraan te maken richting het gras. Maar dan moeten we meer dingen wijzigen in de tuin. Gelukkig zijn we nog niet zo ver, het hok is nu nog bewoond. Dit is daarom ook gewoon voor-info verzamelen of het überhaupt haalbaar zou zijn.`
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 01-05-13 09:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:17

Wij hebben zelf twee cochin krielen en één chabo.
Ze leggen in de zomer (in de winter leggen de meeste kippen niet, alleen leghybriden eigenlijk) ongeveer om de dag een eitje, maar met drie kippen hebben we elke dag wel één of twee eitjes. Ik zal wel een zitstok aanraden. Dit vinden de meeste kippen een stuk fijner om op te slapen (voelt veiliger. In het wild slapen kippen in bomen zodat ze een minder makkelijke prooi zijn) en het is makkelijk opruimen.
Broeds betekend eigenlijk dat een kip klaar is om op een eitje te broeden. Een kip wordt broeds zonder een haan in de buurt en ze legt in deze periode geen eieren. Eieren leggen is iets heel anders en kippen doen dit natuurlijk ook gewoon zonder haantje. Ze blijven alleen niet op deze eieren zitten, behalve als ze broeds zijn.
^Snap je die uitleg een beetje? x]

Als je een kip echt tam wil maken zou ik wel beginnen met een kuikentje. Wij hebben bijvoorbeeld onze cochin kriel Sam (als je een tamme en lieve kip wil hebben zal ik een cochin kriel nemen. Ze zijn klein, lief en hebben weinig ruimte nodig) hebben we vanaf een leeftijd van twee weken. Ongelooflijk klein en ze moest nog onder een warmtelamp, maar ze is nu een ontzettend gezellige kip die bij je op schoot komt en bekend is in de buurt :) Vanaf een week of 6 mogen de kuikens voorzichtig naar buiten als het lekker weer is. Dan moet je het wat opbouwen tot ze oud genoeg zijn om ook 's nachts buiten te blijven.

De meeste kippen zijn goed winterhard en kunnen ook gewoon buiten in de winter. Dit is zelfs gezonder!

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:20

Het kippenforum geeft véél info! Ik heb zelf chochinkrieltjes gehad, zo lief!!! Het nadeel van kippen: als je in een woonwijk woont is niet iedereen gecharmeerd als een kip al kakkelend en trots een ei legt :+ En verder vond ik de bloedluis een ramp, kost veel geld om het weg te krijgen en te houden. Het voordeel: zooooo gezellig en heerlijke eitjes *\o/*

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:22

Hou er wel rekening mee dat dat gras binnen no-time geen gras meer is :P

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:29

Serama's zijn leuk! Kleinste kippen ras! Wel de a klasse. En die zijn prima tam te maken!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 09:29

Op Welkoop heb ik gevonden dat het binnenhok voor een krielkip per kip 0,55 m2 moet zijn
Heb even gemeten :D Het binnenhok meet 0.65 x 0.65 dus dat is dan de ruimte voor 1 kipje?

De uitloop of ren zou voor een kriel 1 m2 per kip moeten zijn. De ren eronder is 100 x 100 dus dat zou ook voor 1 krielkip zijn?

(De bovenopbouw is trouwens 110 bij 110. Rond het nachthok zit dus een looppad van 25 cm breed aan beide kanten. Dat heb ik in deze ruimte telling niet meegenomen. maar is dus wel een stuk extra loop en scharrel-ruimte.)

Kipje moet je niet alleen houden lijkt me...

Zou met uitbreiding van de ren naar bijv 2 m2 het voor 2 krielkipjes wel te doen zijn?

Ga eens op die rassen zoeken die jullie geven :Y)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:37

Je kunt voor je vragen ook hier terecht: [BB] kipjes, wie ook? :Y)

Ik heb zelf cochinkrieltjes. Erg zachtaardige kipjes die per 3 hennen, 1 a 2 eitjes per dag leggen (in de zomer) en ze zijn makkelijk handtam te maken.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:39

Op de site die ik gaf staat dat de ren/uitloop voor de 1e kip 3 m² moet zijn, voor de twee 2m² erbij en voor iedere volgende kip 1 m² erbij. Zoals iemand anders hier in 't topic ook al zei. Dus 1 m² per krielkip vind ik dan wat weinig.
Kippen moet je nooit alleen houden inderdaad. Met 2 vind ik ook wel erg weinig... Zou toch eerder richting de 3-5 kipjes gaan denken.
En hou er rekening mee dat je ook nog een legnest moet hebben naast je nachthok. Daar staan op 't kippenforum ook allerlei voorbeeldplaatjes van.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:41

Zilfstar schreef:
Op Welkoop heb ik gevonden dat het binnenhok voor een krielkip per kip 0,55 m2 moet zijn
Heb even gemeten :D Het binnenhok meet 0.65 x 0.65 dus dat is dan de ruimte voor 1 kipje?

De uitloop of ren zou voor een kriel 1 m2 per kip moeten zijn. De ren eronder is 100 x 100 dus dat zou ook voor 1 krielkip zijn?

(De bovenopbouw is trouwens 110 bij 110. Rond het nachthok zit dus een looppad van 25 cm breed aan beide kanten. Dat heb ik in deze ruimte telling niet meegenomen. maar is dus wel een stuk extra loop en scharrel-ruimte.)

Kipje moet je niet alleen houden lijkt me...

Zou met uitbreiding van de ren naar bijv 2 m2 het voor 2 krielkipjes wel te doen zijn?

Ga eens op die rassen zoeken die jullie geven :Y)

Informatie van een dierenwinkel moet je nooit vertrouwen.
Die 1m2 per kip... een kip is een dier dat scharrelt, de hele dag zoekt naar eten en lekkere dingen. Een paard kan je ook niet de gehele dag in een box laten staan. Die wil ook rennen, grazen enzovoort.

Ik denk dus dat je hok echt te klein gaat zijn voor kippen. Ook al zijn het mini kippen. Je moet natuurlijk wel aan de natuurlijke behoefte van de kip denken.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:44

Op het kippenforum staat 1 m² per 3 krielkippen. Dus dan valt die maat van de Welkoop nog wel mee... Al ben ik het wel helemaal met je eens hoor. Vertrouw alsjeblieft niet op dierenwinkel informatie.
Die maat gaat wel over het nachthok he. Waar ze op stok kunnen gaan als het donker wordt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 09:46

Daarom ben ik idd gaan meten, lastig weer als je verschillende info vind alleen al hierover...

We hebben nog even. Dus als de caafs heen gegaan zijn gaan we kijken wat we doen. manlief zei ook al dan miss toch dit hok eruit en een goed kippenhok terug als we echt kippen willen. En anders wordt dit gewoon een konijnenhok...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:48

Wij hadden zijdehoentjes en die zijn behoorlijk tam, mn de halfkrielen. Je kunt ze trouwens wel degelijk handtam krijgen maar niet zomaar. Eieren uit de broedmachine en dan dagelijks in de hand nemen en op schoot voeren is daarvoor de beste tactiek (ze poepen wel veel dus dat moet je er voor over hebben..). Vrienden van mij hebben hierdoor een echte schootkip gekregen die ook rustig een uur op je schouder in het zonnetje zit te doezelen..

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:51

Maar zijdehoenders zijn echte broedse kriel kippen...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:58

Ja, ze zijn wel regelmatig broeds, maar dat is toch niet erg? Dagelijks de eieren rapen helpt al behoorlijk.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:31

Dat hielp bij ons dus niet. Wij moesten echt iedere keer bevruchte eieren eronder leggen. Anders broedde ze zich echt dood...

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:37

Dan leg je er toch geen nepeieren onder? Als er geen eieren zijn dan broeden ze toch ook niet?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:40

Die bleven dan zonder eieren gewoon daar zitten. Vaak hadden ze dan klonten zand een soort ei gemaakt...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:41

pubelia schreef:
Dat hielp bij ons dus niet. Wij moesten echt iedere keer bevruchte eieren eronder leggen. Anders broedde ze zich echt dood...

Ze houden er vanzelf wel mee op hoor. Kan idd een maandje duren (soms zelfs langer) maar zolang je eten en drinken in de buurt zetten gaan ze er niet dood aan. In elk geval dat is bij ons de afgelopen 3/4 jaar dat we ze hebben altijd nog goed gekomen.

@riddershow: Als ze goed broeds zijn maakt het niks uit wat er onder ligt, sterker nog dan gaan ze zelfs op niks zitten 'broeden'.

En op een gegeven moment zijn ze 'klaar' en dan functioneren ze weer normaal :-)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:42

Als onze kippen broeds zijn zetten we ze gewoon steeds buiten en doen we eventueel het hok dicht. Dit helpt ook goed :)
Onze buurman hield zijn kippen als ze broeds waren altijd in een bench. Door de koude grond daar worden ze er ook al snel zat van x]

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:28

Er is ook nog zoiets als broedsaf maken. Als een kip broed hoef je er echt geen eieren onder te leggen.

Je zet de kip in een leeg konijnenhok of een bench met enkel kranten als bodem. Voer en water erin.. je moet eens zien hoe snel die stoppen ermee. na 3 of 4 dagen op de kale bodem te hebben gezeten geven ze het op.