Leverontsteking bij kat - verloop? advies?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Leverontsteking bij kat - verloop? advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 20:03

Bij onze aanloopkater Plato is onlangs leverontsteking gediagnosticeerd. Nadat we op advies van de DA (voor deze diagnose) al een middel tegen darmparasieten en een middel tegen darmontsteking hadden gegeven (zijn darmen zijn wat opgezet en bij de ontlasting zat bloed), hebben we nu een antibioticakuur afgewerkt tegen de mogelijke bacteriële component van deze leverontsteking. Verder krijgt Plato een leverfunctieversterkend middel, Zentonil Advanced.

Van die Zentonil gaat hij ontzetten kwijlen, grote slierten slijm komen onmiddellijk uit zijn mond, als ik de pil (en die is groot) niet helemaal goed in zijn keelgat doe, of als hij hem eruit weet te werken. Enkele uren na die pil braakt hij vaak heldergele gal op. I overleg met de DA stap ik nu over op een halve pil voor hem, om te kijken of dat beter gaat. (hele pil is voorkat van 5 kilo) van 4,5 is hij naar 3 kilo gegaan, zo mager is hij geworden.

We hebben PLato nu zo'n 3-4 jaar. Hij was broodmager toen hij kwam en nogal kaal. Hij bleek allergisch te zijn voor vlooien. Met voer en vlooienmiddelen zag hij er na een jaartje goed uit. Hij had af en toe wat bloed in de ontlasting, maar de DA kon niets vinden toen. Omdat hij verder vrolijk was en er prima uitzag hebben we het toen zo gelaten.
Sinds een paar maanden wordt hij echter steeds magerder.

Momenteel is hij wel wat levendiger dan een paar weken geleden, maar nog steeds veel en veel te mager en ook uitgedroogd. Hij drinkt niet veel; het staat wel altijd klaar. Hij krijgt extra voer en er staan altijd brokjes. Hij is naar schatting 12 jaar oud.

Heeft iemand ervaring met katten met dit probleem? Hoe is dat verlopen?

Is er nog iets extra's aan te doen?
Ik vind hem nog lang niet goed genoeg, maar wordt dat nog wel beter?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 11:39

Wij hebben eergisteren onze poes van 11 in moeten laten slapen als gevolg van leververvetting. Ze is in een maand tijd bijna 1,5 kg afgevallen en in tegenstelling tot bij andere zoogdieren worden verreserves niet verbrand, maar opgeslagen op de lever. Met alle gevolgen van dien, helaas. Onze poes bleek geelzucht te hebben en waarschijnlijk was de lever al zover aangetast dat de medicatie niet meer mocht baten. De antibiotica sloeg nl wel aan... Ondanks dat ze dat (inderdaad) af en toe uitbraakte.

Hoe ziet het tandvlees, oogwit en de binnenkant van het oor er uit? Gewoon roze (wit in het geval van het oog)? Eet hij inmiddels weer goed? Hoelang geef je 'm de AB nu? Hij zou wel aan moeten komen in principe en de lever heeft een regenererende eigenschap; als je de ontsteking er uit krijgt moet het op te lossen zijn. Maar hij moet wel wat aankomen, of eigenlijk: eten. Als hij (te snel) blijft afvallen krijg je te maken me levervetvetting, als dat er niet al is.

En hoe gaat het met drinken? Hij drinkt niet veel zeg je, maar drinkt hij we genoeg om niet uit te drogen? Of blijft de huid rechtopstaan als je er aan trekt?

De medicatie die jouw kat krijgt ken ik overigens niet. Geen ervaring mee dus.

We hadden bij onze poes nog een infuus kunnen aanleggen en dwangvoeding kunnen doen, maar dat wilde ik haar niet aandoen. Bij haar was het gewoon klaar. Hopelijk krijg je je kater er doorheen... Sterkte!

KarmaChansy

Re: Leverontsteking bij kat - verloop? advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 14:25

Mijn kat had een acute lever infectie, geel oogwit en oren en tandvlees. Is opgenomen geweest in het dierenziekenhuis en heeft een paar dagen aan het infuus gelegen! Scheelde niet veel maar hij is er helemaal boven op gekomen. hij was toen 7.

Ik zou toch een paar dagen dwangvoeding proberen, ik wikkelde de mijne in een handdoek en gaf het met een spuit

Mijn kat had er hoge koorts bij, heeft ook antibiotica gehad, dat heeft veel geholpen

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 21:09

Dank Kirri. Onze kat heeft geen koorts. Zijn tandvlees is gewoon roze, zijn ogen waren wel een beetje vreemd, meer amberkleurig dan gewoon. Dat is wel iets minder geworden.

@Sylvia: Hij eet wel, maar heel vaak kleine beetjes. Ik ben vooral bezorgd over de hoeveelheid drinken. Ik doe vrij veel water bij het eten, maar hij blijft 'droog'; huid veert niet terug. De DA zei dat ze daar niet veel aan kon doen.

De ab-kuur is afgelopen. Ik kijk het nog even aan... omdat hij nu wel meer eet... al gaat het dan met kleine beetjes tegelijk.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 08:33

Goed om te horen dat hij gewoon roze tandvlees ed heeft. :) En dat ie weer wat eet.
For the record: de mijne is niet door de ab-kuur heen gekomen. Als ze die kuur doorgekomen was, had ze het waarschijnlijk wel overleefd. Hij sloeg nl wel aan, maar ze was gewoon te ziek helaas.

Ik zou wel goed zijn huid in de gaten houden qua uitdroging. Ik vind het vreemd dat je dierenarts er niets aan kan of wil doen. Bij uitdroging worden gifstoffen niet meer uitgeplast en het gaat zich ophopen op de nieren en in de blaas. In tegenstelling tot de lever hebben de nieren geen regenererende functie.

Je zou eens wat geitenmelk, bouillon, elektrolyten (oa natrium, kalium, calcium, mineralen) of convelensense kunnen proberen. Door de elektrolyten kan ook de eetlust wat opgewekt worden. Elektrolyten en Convelensense is beide van Royal Canin geloof ik. Convelensense ken ik zelf overigens niet, ik heb het hier ook niet liggen dus ik kan niet nakijken wat het precies doet. Maar ik ken iemand die daar bij zweert in het geval van uitdroging.

En in het uiterste geval een infuus.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 08:44

Desnoods dwangvoeren en NOOIT een punctie laten doen!! Is erg gevaarlijk, veel katten overlijden, omdat de punctie verkeerd gaat.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 21:42

Sylvia: dankjewel. Bouillon is een goed idee. Plato is altijd al erg kieskeurig met eten. Hij lust heel veel niet. Ik vermoed dat hij vroeger, voor hij bij ons kwam, de restjes van het avondeten kreeg. Hij houdt vooral van dingen, zoals frites, spinazie, aardappel, pannenkoeken, brood, macaroni, bonen, etc. Dat geven we hem niet, omdat het niet zo goed is voor hem.
Rauw vlees lust hij niet, gekookte vis gaat wel en soms een stukje gekookte kip. Veel soorten kattenvoer (duur of goedkoop, maakt niet uit) eet hij niet.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:18

Hoe gaat 't nu met je kat? Hopelijk wat aangekomen en vooral opgeknapt...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 18:47

Maar een klein beetje aangekomen, ondanks dat hij veel eet. Maar hij is nog steeds te mager en erg lusteloos. Hij logeert nu bij mijn dochter, daar krijgt hij onbeperkt aandacht en eten, zonder dat de andere katten het stiekem opeten. We kijken even hoe het gaat, als het niet helpt komt hij weer terug.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:28

ik ben vandaag met een kat die bij ons in de opvang zit bij de dierenarts geweest.
UIt het bloedonderzoek komt ernstige leverontsteking(had ze liever dan een mildere want hier was beter wat aan te doen)
Hij gaat aan de antibiotica en prednison en dan is het afwachten.
Hoe gaat het met die van jullie

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 12:45

Omdat Plato niet dikker werd en zo slecht at weer bij de DA geweest. Die dacht dat Plato weinig eetlust had doordat alles mogelijk vreemd smaakte. Dus ook sterke smaken geprobeerd, zoals tonijn en sardines uit blik. Maar na een paar happen was het alweer genoeg.

Plato sterkte maar niet aan en werd steeds dunner, dus een paar weken terug voor een second opinion naar een andere DA. Hij voelde zijn buik en keek meteen bedenkelijk. Via een echo werd zichtbaar dat hij een grote levertumor heeft die niet operabel is, omdat de tumor helemaal vergroeid is met de lever zelf. De DA zei ook dat het bloedbeeld van een tumor en een leverontsteking eigenlijk hetzelfde is. Plato had dus geen ontsteking maar een kwaadaardige tumor. De prognose is uiteraard slecht.
Hij heeft prednison gekregen zodat hij zich misschien wat beter zou gaan voelen. Doordat de lever nauwelijks werkt, neemt hij weinig voedingsstoffen op en door het bestrijden van de tumorcellen verbruikt hij heel veel energie. Hij heeft dus ernstige bloedarmoede.

De prognose is dat hij nog enkele weken, heel misschien maanden te leven heeft. Hij is broodmager, alleen zijn buik, die is dik door de tumor (tennisbalformaat). Heel erg jammer. Hij is pas 15. Wij verwennen hem zoveel mogelijk, maar veel eetlust heeft hij niet. Omdat er toch niets aan te doen is, mag hij echt alles hebben wat hij lust en dat krijgt hij dan ook (uiteraard geen dingen waar hij misselijk van wordt oid).

In dit geval was de tumor toch niet operabel geweest, doordat hij is vergroeid, maar sommige tumoren zijn wel degelijk te opereren en hoe eerder je er dan bij bent hoe beter. Als er geen echo of andere scan is gemaakt, zou ik dat zeker laten doen nu ik dit allemaal weet.

Veel sterkte!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:19

He gadver, ik hoopte op beter nieuws toen het topic weer naar voren kwam... ;(
Heeft hij verder geen pijn/last?

Sterkte ermee. :(:)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 14:09

Volgens de DA heeft hij geen pijn of last. Alleen is hij eigenlijk steeds ontzettend moe en zooo mager. We aaien hem alleen op zijn kop, de rest is zo bottig dat het niet fijn kan zijn om geaaid te worden. Heel jammer.