Wij hebben eergisteren onze poes van 11 in moeten laten slapen als gevolg van leververvetting. Ze is in een maand tijd bijna 1,5 kg afgevallen en in tegenstelling tot bij andere zoogdieren worden verreserves niet verbrand, maar opgeslagen op de lever. Met alle gevolgen van dien, helaas. Onze poes bleek geelzucht te hebben en waarschijnlijk was de lever al zover aangetast dat de medicatie niet meer mocht baten. De antibiotica sloeg nl wel aan... Ondanks dat ze dat (inderdaad) af en toe uitbraakte.
Hoe ziet het tandvlees, oogwit en de binnenkant van het oor er uit? Gewoon roze (wit in het geval van het oog)? Eet hij inmiddels weer goed? Hoelang geef je 'm de AB nu? Hij zou wel aan moeten komen in principe en de lever heeft een regenererende eigenschap; als je de ontsteking er uit krijgt moet het op te lossen zijn. Maar hij moet wel wat aankomen, of eigenlijk: eten. Als hij (te snel) blijft afvallen krijg je te maken me levervetvetting, als dat er niet al is.
En hoe gaat het met drinken? Hij drinkt niet veel zeg je, maar drinkt hij we genoeg om niet uit te drogen? Of blijft de huid rechtopstaan als je er aan trekt?
De medicatie die jouw kat krijgt ken ik overigens niet. Geen ervaring mee dus.
We hadden bij onze poes nog een infuus kunnen aanleggen en dwangvoeding kunnen doen, maar dat wilde ik haar niet aandoen. Bij haar was het gewoon klaar. Hopelijk krijg je je kater er doorheen... Sterkte!