Allergieën en hyposensibilisatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Allergieën en hyposensibilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 19:06

Hoi bokkers,

Ik wilde graag een topic aanmaken dat gaat over allergieën en hyposensibilisatie.
Op deze manier kunnen we misschien ervaringen uitwisselen, en elkaar tips/adviezen geven.

Ik zal met mijn hond beginnen, Nestor is een duitse herder reu van bijna 6 jaar oud.
Hij heeft de volgende allergieën:

Kipeiwit: Intoleranties en allergie voor kip-eiwiteigeel-
eend-kalkoen-gevogelte

Granen: Intoleranties en overgevoeligheden
voor graansoorten, zoals gerst, gierst, haver,
rogge, zemelen, tarwe, boekweit.

Zoetstof- suiker: Intoleranties en
overgevoeligheden voor suiker en zoetstoffen

stof- mijten ( huisstofmijtfaerinamijt
– meelmijt – copramijt- hooimijt)

We zijn al eerder ooit gestart met hyposensibilisatie, maar dat hielp niet bij hem.
Daarna kregen we prednison mee, omdat ze verder toch niets voor hem konden doen.
Op dat moment wisten wij alleen van zijn mijten allergie af, en kreeg hij doodleuk kip gevoerd en wel eens een droge boterham of hondenkoekjes.
Daarna is hij weer getest (Dierenpraktijk Maasduyn ( http://www.maasduyn.nl/ ), waar voedselallergie er ook uit kwam.

Paar weken terug ben ik opnieuw bij de dierenarts geweest, waar we het volgende hebben afgesproken:
* Prednison afbouwen en stoppen ( hij is nu volledig gestopt EINDELIJK na jaren prednison gebruik)
* Starten hyposensibilisatie.

Verder ben ik nu met een ontgiftingskuur bezig (puur drainage)en krijgt hij probiotica.

Vorige week heeft hij zijn eerste injectie gehad, op dag 2 begon de " ellende "....jeuk jeuk en nog eens JEUK !
Krabben, bijten en likken, met als gevolg diverse hotspots en zelfs een lelijke wond op zijn staart.
Vandaag terug naar de dierenarts, dit is echt een periode waar we doorheen moeten, de injecties kunnen de klachten tijdelijk verergeren.

Foto wond:
http://img.photobucket.com/albums/v195/ ... faeb19.jpg
Nu 3xdgs smeren met Vetaderm en een kap dragen, hij kreeg geen antibiotica omdat dat niet samen gaat met de hyposensibilisatie.

Afbeelding

Ben benieuwd of er nog meer bokkers zijn met honden/katten die allergieen hebben.
Voel mij behoorlijk machteloos op het moment ;(

Groetjes

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 21:15

Hier een 9 jarige Heidewachtel met een huisstofmijtallergie.
Toen ze nog jong was lag ze helemaal open, te sneu voor woorden.
Eerst aan de medicatie en de hydrocortidermzalf, laten testen en toen kwam er een allergie voor huisstofmijt uit.

Besloten aan de hyposensibilisatie te gaan.
Dat werkte goed.
De ergste periode was het stoppen met de medicatie om die uit het systeem te hebben, in aanloop naar de prikken.
Toen nog meer jeuk omdat je het middel inspuit waar ze allergisch voor is. Heb regelmatig zitten huilen hoor.
Van de winter ineens weer vreselijke jeuk.
Vaag, vager, vaagst.
Waarschijnlijk heftige reactie iop het strooizout.

Nu een herhalingskuur sensibilisatie en dan de rest van haar leven een onderhoudsdosis.
Moet zeggen dat het wel goed helpt.

Maar wat heftig voor jouw hondje hoor.

Kan je niet iets extra's gebruiken voor afdrijving van de afvalstoffen als ondersteuning?
Mijn hond gaf ik ook afleiding, dingetjes te kluiven, voerbal.... enzovoorts, als afleiding van de jeuk.

Sterkte!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 21:55

de hond van een kennis is ook voor veel allergisch, een super super dure kuur maar het helpt geen ene moer

vreselijk voor je hond die is voor veel dingen allergisch zeg! wat kan je hem nu voeren?

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:28

Dat zijn een hoop allergieen. Daarom werkt de desensibilisatie waarschijnlijk ook niet.
Ik zou als alternatief voor de prednoral het middel atopica eens bekijken. Kort door de bocht: hetzelfde effect als de prednoral, zonder alle bijwerkingen. Nadeel: klere-duur en soms werkt dit helaas toch niet afdoende.
Toch zou ik het wel combineren met een goed hypo-allergene voeding (Hill's Z/D ultra of Specific CYD-HY of CO(omega)D-HY) om zijn trigger tot allergische reacties zoveel mogelijk te beperken.

Succes!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 18:29

nektosha: ja in die periode zitten wij nu...en ik begrijp precies wat je bedoelt !!!
Ik vind het allemaal heel erg heftig, maar de dierenarts zegt ook " hier moeten we doorheen, hoe vervelend ook !! " , en ik weet dat ze gelijk heeft maar het is gewoon heel erg moeilijk.
Ik ben wel blij om te lezen dat de hyposensibilisatie goed werkt bij jou hond.
Mag ik vragen in wat voor periode jij echt verschil begon te merken?

We zijn nog met de ontgiftingskuur bezig, om alle rotzooi dus zijn lichaam uit te werken.

essiesilly: nestor krijgt kvv (rauw voeding dus), daar zitten geen ingrediënten in waar hij niet tegen kan.

Fielychi: Waarschijnlijk werkte het eerst niet omdat hij nog wel gewoon kip kreeg, of een stuk boterham bijvoorbeeld (zowat iedere dag).
Dus ik was de ene allergie aan het bestrijden, om vervolgens wat anders te geven waar hij achteraf ook een allergie voor blijkt te hebben.
Ik heb gehoord over het middel Atopica, maar dat is ons " laatste redmiddel ", dat het duur is maakt me niets uit, als hij maar zo goed als jeukvrij kan zijn :j (hyposensibilisatie is ook errug duur)
Brokken voer ik hem niet, dat is in mijn ogen altijd rommel, daarom krijgt hij ook kvv, alles waar hij niet tegen kan kwa voeding vermijden we.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:39

Hier ook een baasje met een kriebelige hond..
Cavaliertje, nu 5 jaar. Klachten begonnen toen hij net 3 moest worden.

Allergisch voor
Beemdlangbloem
Kropaar
Engels raaigras
Timotheegras
Veldbeemgras
Copramijt
Farinaemijt
Hooimijt
Meelmijt
Berk
Hazelaar, europese
Katwilg
Bijvoet
Brandnetel
Groot glaskruid
Malganzevoet
Smalle weegbree

Of te wel alle grassen,pollen etc. en paar mijten.

Werd getest op 24 dingen en daarvan is hij dus voor 17 gevoelig :n

Helaas is er niet niet zo veel nog voor allergie bij honden/ katten.

Die van mij staat dus al een tijdje op moderin (cortico's)
Hyposensibilisatie is mij afgeraden omdat het TE veel allergenen zijn (zo ie zo 12) die boven de 4000 IgE komen. En de dermatoloog in Utrecht zijn dat vaak bij 8 allergenen nog vaak wel resultaat word gezien, maar daar boven is het bija niet te doen.
Dat zou me +/- 600 euro per maand gaan kosten, dat had ik er zeker voor over gehad als ik 100% garantie kreeg dat het zou aanslaan, maar dit is niet het geval.

Mijn hondje deed het altijd prima op om de dag 1/2 tabletje.. dit moest sinds een maandje (toen het mooi weer begon te worden) alweer nar 1x daags 1/2 en sinds maandag moet hij al op 1x daags 1.
Dit kan maar tijdelijk en daar ben ik ook NIET blij mee.

Wij stappen deze week over op atopica als laatste middel..
Of emigreren naar de noordpool :')

@ Fielychi ; Atopica is niet zo "minder" erg als men doet blijken hoor.
Atopica = ciclosporines -> word gebruikt bij mensen die een orgaantransplantatie krijgen.
Legt dus je hele auto immuunsysteem plat -> Waardoor tumoren etc de kans krijgen om te gaan groeien.

Maar ze hebben ind minder last van nierfalen oid, maar kan altijd nog gebeuren.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 12:15

Dus bij atopica worden ze ook veel sneller ziek van vanalles en nog wat begrijp ik?
En kunnen " kleine " infecties dus al fataal zijn bij honden die dat gebruiken? Tenminste zo begrijp ik dat als atopica heel de hond zijn immuunsysteem plat legt?

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:23

Onze hond is ook allergisch. Is al een tijdje bezig, maar we hebben maar sinds kort duidelijkheid. Hij is allergisch aan verschillende mijten, rundsvlees en zuivel. Hij krijgt om de dag prednisolone en vandaag gaan we om zijn derde spuit van de hyposensibilisatiekuur. Hij krijgt KVV, de dierenarts had hem hills z/d gegeven maar dat lost het probleem ook niet op. Evengoed zitten daar ook mijten in. We moesten die brokken in de diepvries stoppen en daarna pas geven. Lijkt mij beter om KVV te geven, dat komt sowieso al uit de diepvries ;)

Onze hond heeft ook een hotspot, op de rug. Verschillende da's zeiden dat het een vlooienallergie was. Nog nooit vlooien gespot op hem en uit de test blijkt dat hij hier niet allergisch aan is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:29

Waar ik gelijk aan denk is de bijnierfunctie ondersteunen.
De bijnieren maken de stof histaminase die histamine oplost.
Zelf slik ik antihistamine en ben daar sinds een week ofzo mee gestopt na het gebruik van bijnierconcentraat.
(Dus kant en klaar bijnierhormoon uit kalveren.)
Ik heb daar wel veel baat bij merk ik, slaap beter en minder moe plus dat ik zonder antihistamine lijk te kunnen.
Vorig jaar hooikoorts gehad maar nu lijk ik dat niet te hebben, overigens ook allergisch voor gluten en andere zaken. :Y)

Ik zelf slik 1 keer daags een halve tablet, maar normale dosis is toch wel 3 tabletten per dag voor een mens.
Zelf heb ik een capsulevuller en heb ze in kwartjes verdeeld. Zelf reageer ik over het algemeen redelijk gevoelig namelijk, dus vandaar zo weinig.
Als iemand een hond heeft en het wil proberen ben ik wel bereid de capsules in kleine doseringen te verdelen voor een klein prijsje.
Enige is dat ik dan wel een vulstof nodig heb die de hond mag en waar ik mee kan werken, kan o.a. druivensuiker zijn of rijstmeel.
Dan verpulver ik ze en verdeel het in de juiste dosering over 24 capsules zoals ze dat bij een apotheek ook doen.
Supplement heet Cytozyme AD van Biotics.

Ik kan op google niets vinden overigens over gebruik bij dieren, maar het is zelf van kalveren dus ook niet compleet mens.
Zou je met een DA kunnen overleggen, of als het niet houdbaar is beslissen om het toch maar te proberen omdat niet geschoten altijd mis is.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 07-05-13 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:33

als je al rauw voert, heb je wel eens contact opgenomen met tannetje koning? ik denk dat zij je een heel stuk verder op weg kan helpen :)

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:38

Ik denk dat de hyposensibilisatie niet werkte vanwege de hoeveelheid allergenen. Bij teveel allergieen, werkt het vaak niet. Meestal houden wij een maatstaaf van 3-4 als maximum, bij meer of veel meer, kan je het proberen, maar is de kans van slagen erg klein.

Atopica:
Ciclosporine (ook bekend als cyclosporin, cyclosporine, cyclosorine A, CsA) is een selectieve immunosuppressor. Het is een cyclisch polypeptide bestaande uit 11 aminozuren, het heeft een moleculair gewicht van 1203 dalton en werkt specifiek en reversibel op T lymphocyten.

Ciclosporine vertoont een ontstekingsremmende en jeukstillende werking bij atopische dermatitis. Ciclosporine onderdrukt met name de antigeen specifieke T lymphocyt activatie door het onderdrukken van IL-2 productie en de afgifte van andere T-cel afgeleide cytokinen. Cyclosporine heeft ook het vermogen om de aanwezige antigene functie van het immuun systeem van de huid te onderdrukken. Op dezelfde wijze blokkeert het de rekrutering en activering van eosinofiele cellen, de productie van cytokinen door keratinocyten, de functie van de cellen van Langerhans, de degranulatie van mastcellen en daardoor het vrijkomen van histamine en ontstekingsbevorderende cytokinen.Ciclosporine onderdrukt de haematopoëse niet en heeft geen effect op het functioneren van de fagocyten.

Bron: http://www.fidin.nl

Het is niet gebruikelijk dat honden bijwerkingen ervaren (tenzij ze allergisch zijn voor ciclosporine natuurlijk) van atopica.
Het is ook zeker niet vergelijkbaar aan bijwerkingen als van de prednoral.

Vanzelfsprekend moeten andere oorzaken van allergische en hun reacties natuurlijk bestreden worden (bv. vlooien of in de vorm van voeding).

Romanoff

Re: Allergieën en hyposensibilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:15

@ sunshine; tis wel dat het bij honden anders werktkwa doseringen.
Tis niet dat ze nu ineens vatbaarder zijn voor dingen, met pred/moderin onderdruk je ook te veel ;)

Atopica is iets fijner maar zeker niet om alsnog hard voor te juichen.
Maar soms wel lagere doseringen dan met prednoral.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:13

Romanoff -> ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt. Er staat heel duidelijk aangegeven dat het een selectieve immunosuppressor, het legt dus niet je hele immuunsysteem plat, het werkt zeer selectief dus.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:13

De T cellen ja.

Je hele immuunsyst. was ind wel overdreven reactie vn mij ;).
Dus sommige tumors zal het remmen, maar sommige kunben juist ook gaan groeien. Hangt vd aard af.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 17:30

Vandaag de 2e injectie gezet!

Afbeelding
0,4ml moest er gespoten worden

Afbeelding

Afbeelding

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:40

sunshine schreef:
Vandaag de 2e injectie gezet!

[ Afbeelding ]
0,4ml moest er gespoten worden

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Mag je al helemaal op jezelf de injectie zetten? Onze hond heeft gisteren zijn derde gehad (0,7ml), hiervoor moesten we nog altijd langs de dierenarts en volgende week staat er terug een afspraak, dan 1ml. De DA wil 2 leden van het gezin leren hoe zo'n injectie te zetten en ze controleert dan telkens onze hond omdat hij nog steeds op prednisolone staat en ze wil afbouwen.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 17:46

Wij hebben al eerder hyposensibilisatie geprobeerd, de eerste keer heb ik het toen onder toezicht moeten doen :j de keren daarna heb ik het zelf mogen doen.
Helaas hielp het toen niet ( we weten nu waarschijnlijk waardoor, vandaar poging 2 ! ), ze heeft het de eerste keer dus weer even voor gedaan, en nu de 2e keer mocht ik het weer zelf :j

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:49

Aah zo op die manier :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:39

Hier een (witte) Boxer met allergieën: meelmijt, copramijt, hooitmijt en farinaemijt met extreem hoge waardes plus een vermoedelijke allergie voor granen.

Heeft verschillende medicijnen gehad: van oog- en oordruppels en dieetvoer (Hills ZD) tot prednison.

Daarna heb ik ten einde raad de overstap gemaakt van dieetvoer+medicatie op BARF. Hij is nu helemaal vrij van medicatie en jeuk. 'Probleem' met kvv is natuurlijk dat je nooit 100% zeker bent van de ingrediënten, maar ik ken het merk dat jullie voeren verder niet!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:07

Hier nu aan het afbouwen met moderin en overstap naar Atopica.

Dinsdag begonnen.
odd 1 capsule atopica en de andere dag 1/2 moderin voor 10 dgn, dan kijken of het alleen op de atopica lukt :j.

Hij moest van de week al op 1x daags 1 moderin, en nu met de atopica alweer op odd 1/2! Gaat de goede kant op, hoop ik!

Hoop dat we zo ver komen dat hij maar 2x per week atopica hoeft.

Die van mij heeft geen voedselallergie erbij gelukkig.