hond zo snel mogelijk van der schijndracht af helpen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

hond zo snel mogelijk van der schijndracht af helpen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 13:20

Hallo Bokkers!

Onze 5 jarig teef heeft vaak en veel last van schijndracht het laatste jaar.
Daarom gaat ze 13 mei '13 onder het mes om alles er uit te halen.
Maar nu is ze al 3 weken schijndrachtig inclusief melk geven enzovoort.
Omdat onze hond elke 4 maand loops is en vaak de 2e/3e maand schijndrachtig is kunnen we de operatie niet uitstellen want dan is ze alweer loops. Maar ze mag niet geopereerd worden zolang ze melk geeft.

Ik heb nu dus nog 2 weken de tijd der van der schijndracht af te helpen.
Ze krijgt druppels van puur schijndracht 3x daags 15 druppels wat ik vanaf nu verhoog naar 20 druppels per keer.
Ik ben van plan dagelijks (naast haar 3 wandel rondes) ook te gaan fietsen zodat ze lekker afleiding heeft en beweging.
Ik lees op het internet de tip om schraal te gaan voeren nu is onze hond al mager dus dat is geen optie.
Nu is ze gek op trainen en speuren maar ik gebruik daar wel voertjes voor is dat slim nu?
Trainen zet der koppie op wat anders en ze verbruikt energie maar ze krijgt wel meer voer.
Of moet ik die brokjes van der maaltijden halen? Ze moet eigenlijk der voer omzetten in energie en niet meer in melk.

En hebben andere bokkers nog tips. Ik wil de operatie niet 1 cycles verplaatsen. Want dan zit ik waarschijnlijk met het zelfde probleem.

Dus wat kan ik doen naast:
- 3x daags druppelen met puur schijndracht
- 3x daags wandelen (vaker lukt niet omdat tussen 13:00 en 17:00 mijn zoontje vaak slaapt)
- 1x daags fietsen
- eventueel trainen/speuren.

Alvast bedankt!

Chessie

Re: hond zo snel mogelijk van der schijndracht af helpen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:24

De teef van mijn ouders kreeg druppels van de dierenarts, misschien is dat wat effectiever dan de puur schijndracht?
Verder veel afleiding idd
en weet niet of ze graag over d'r buik geaaid wordt? Maar meestal kun je er het beste vanaf blijven (om het niet te stimuleren)

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:24

Weet niet of je alle speeltjes en piepertjes al opgeborgen hebt? Ik ga d'r van uit van wel, maar je weet maar nooit :). Succes in ieder geval.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 13:43

Chessie, de druppels die ik nu heb van de dierenats zijn presies het zelfde als puur schijndracht ;)
Er zit het zelfde in. De DA zei dat ik gewoon puur schijndracht kon gebruiken.

Ik voel 2x daags aan der melkbanen of ze niet warm zijn etc (inverband met onstekingen) verder blijven we van der buikie af.

Eva, onze hond heeft geen speeltjes los liggen ;)
Na het spelen ruimen we die altijd op want zelf speelt ze er niet mee.
OF ze sloopt ze alleen maar.

Ze heeft alleen een dekbed in der mand. Maar voor mijn gevoel zorgt ze daar niet voor ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:53

Mijn teef heeft dat ook elke loopsheid. Ik geef Pulsatilla D30 en laat haar gewoon haar gang gaan ook met speeltjes. Weghalen heeft vaak geen zin geeft veel stress en gaat het niks eerder van weg.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:56

Ik geef ook Pulsatilla D30. Je kunt beter de dosis niet verhogen naar meer druppels, dat helpt niet meer. Je kunt beter een extra dosis toevoegen. Ik heb hier in huis geen knuffeltjes liggen want daar blijft ze mee slepen, balletjes en botjes enzo wel.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 16:07

Wilawander, ben je niet bang voor tumoren of ontstekingen?
Onze teef had afgelopen vrijdag zulke harden schijven van melk dat ik bang ben dat ze tumoren of ontstekingen krijgt als we er niets aan doen.

Noname, 4x daags 15 druppels inplaats van 3x daags 15 druppels?

Wat is pusatilla D30? Houd dat het tegen ofzo?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:14

Ja de bedoeling is dat ze gedekt word. Willen graag met haar fokken en wacht nog op de laatste examens. Hoop ook dat het dan minder word en zo gauw het kan laten we haar ook helpen. Ze heeft geen melkgift en opgezette klieren gelukkig.

Pulsatilla zorgt dat het sneller ophoud.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 16:17

zelfde idee wat wij gebruiken dat moet er ook voor zorgen dat het sneller stopt.

Wij wouden misschien ook fokken maar inmiddels is ze 5 jaar en ben ik zwanger van ons 2e kindje. Ik zie pups echt niet meer zitten. En der melkgift wordt elke schijndracht meer alle klieren zijn nu opgezet.
De eerste schijndracht met melk zette alleen der achterste klieren op.
En ze heeft er zichtbaar last van.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:35

Die van mij heeft het vooral in het koppie erg. Ik heb homeopathisch veel uitgeprobeerd ook met de vorige hond die het ook had en ook door ervaringen op het werk (DA assistente) en vind de Pulsatilla puur beduidend beter werken als de producten met meerdere stoffen in één.

Hier is het fokken wel gepland en hoop van winter het 1e nestje te kunnen doen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 16:49

Oke ;) maar ik weet niet of omschakelen op een ander middel nu nog slim is. Ik heb nog 2 weken nu :P

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 02:04

Onze oude hond had ook veel last van schijndracht niets leek te helpen, wij hebben toen het advies 2a 3 x per dag een koude washand tegen de tepels te leggen/houden of haar het koudere water lees zee in te laten zwemmen.
Bij ons heeft het uiteindelijk als enige geholpen, alle keren daarvoor bleef ze te lang schijnzwanger waardoor ze niet gesteriliseerd kon worden.
Klinkt niet heel diervriendelijk maar die van ons ging uiteindelijk zelf liggen slaapend met een washand aankwamen, dus het leek in ieder geval te verlichten.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 02:12

mijn teef hard erge last van schijndracht en kon helaas niet meer geholpen worden omdat ze al 6 jaar was en steeds ontstekingen had aan haar baarmoeder, steeds als er een andere teef in huis loops was, werd zij het ook en produceerde weer melk.

uiteindelijk tumoren in de melkklieren en een opengeklapte kanker tumor in haar baarmoeder die er via haar lichaam omzetten in bulten en vieze groene troep uit haar vulva.. gevolg uitzaaiingen en hond in laten slapen.

ik zou kiezen voor veel fietsen en minder eiwitten voeren.. of tenminste voer waar minder eiwitten in zitten.. en zodra ze niet meer vloeit een spoed operatie doen.
als de teef al wat mager is en al 5 jaar is dan heb je vaak meer risico's met operaties.

als je het zo op zijn beloop laat zal je echt problemen kunnen krijgen met je hond.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 22:15

13 mei wil ik der echt onder het mes hebben.

vandaag leek het stukken beter.
de klieren waren echt stukken minder dik en lekker soepel.
vandaag is ze heel de dag mee geweest op pad. mooie afleiding.

morgen ga ik beginnen met koude washandjes! super bedankt voor de tips.

eiwit arm voer. ik wil niet zomaar van voer veranderen...

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 22:16

ze vloeit niet uit der vulva hoor ;)
ze gaf melk. bij vloeien uit de vulva zou ik zeer ongerust zijn.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:19

Wij hebben nu een anti-schijnzwangerdrup gekregen, heet Galopstrol oid.. Zou het even na moeten kijken, maar is echt het zware geschut volgens de dierenarts.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:23

Galastop :j

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 22:26

hoelang moet je dat geven?
dan kan ik dat eventueel ophalen alshet op deze manier niet wil.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:32

Ik heb het zelf 1 keer gebruikt bij die van ons, maar ik heb eigenlijk geen idee meer.
Wel dat het echt heel erg goed werkte. Heb het ook een aantal keer in het asiel moeten geven aan honden daar ook goede ervaringen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 22:35

ik ben nu sinds zondag volop aan jet druppelen. en sinds maandag meer beweging. en ik zie duidelijk verbetering hoop dat deze manier zo door gaat. maar ik google morgen ff op dat spul wat jullie noemen eventueel bel ik nog ff de DA.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 07:51

Galastop, dat hadden wij idd ook bij de DA vandaan. Werd ze misselijk van, maar werkte wel snel

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 14:33

Zo net met de hond gefietst. En nu is ze bij de buurvrouw en haar honden. Lekker afleiding.
Gisteren de hele dag weg geweest naar familie met een reu die was nogal vervelend qua dekgedrag.
Maar mooi veel afleiding gehad. En mijn man heeft extra lang met der gewandeld.

Ze heeft nog wel melk 1 klier is nog echt opgezet de anderen worden steeds zachter!

Ik koel haar nu 3x daags der melk klieren en kreeg de tip om der tepels in te smeren met azijn.
Dus dat doe ik nu ook. Baad het niet dan schaat het niet :D

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:40

Galastop is heftig... dat is een abortusmedicijn dat ook als laatste redmiddel met flinke schijnzwangerschap gegeven wordt.. ZOu ik niet zomaar aan beginnnen. IS de azijn om ervoor te zorgen dat ze niet blijft likken?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 14:55

Ik wil ook niet zomaar stoppen met de druppels die ik heb en dan weer wat anders proberen. Wil niet van alles in der stoppen. Als hij vrijdag niet minder is als vandaag (tot nu toe zit er elke dag vooruitgang in) dan bel ik de DA.

Ik denk idd dat de azijn daarvoor moet zorgen er stond geen reden bij :P
Maar natuurazijn kan weinig kwaat en ze wou idd niet eens ff aan der buikie ruiken na het koelen en insmeren :') Dus denk idd dat het tegen het likken is ;)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 10:23

Nou L ayka ligt nu onder het mes.
Ze gaf nog steeds melk (ik kreeg er niets uit maar de Da wel) maar ze hbeben geen keuze ze moet vandaag onder het mes of een hele cyclus afwachten.
Ze is 6 kilo afgevallen sinds september daar schrok ik wel van hoor! Verder kern gezond.
Ze is onder lichte narcose omdat ze niet jong meer is. Dus kreeg alleen een lichte slaapprik normaal gaat een hond dan toch lichtjes slapen nou L ayka niet die wou niet eens liggen.
Ben op het kleed bij der op de grond gaat zitten maar ze bleef, ook toen ze lag, heel onrustig ze was echt aan het vechten.
En toen moest ze het kapje op der neus hebben we der op der zij moeten leggen in de houtgreep want ze stribbelde enorm tegen. Da had nog nooit mee gemaakt dat een hond nog zoveel kracht had na een slaapprik. 1 vrouw hielt der heupen op de grond ik lag op der schouders met mijn arm drukte ik in der nek en de DA probeerde de kap op der neus te houden... Toen ik weg liep lag ze te snurken.
Om 12u mag ik bellen hoe het is gegaan en als ze rustig is mag ze blijven tot 16:00 (zodat mijn buuf me kan helpen in en uitladen van de hond) maar als ze onrustig is moet ik der direct halen.
Heb dus heel de auto verbouwd want ze mag niet in en uit springen.