Normaal kattengedrag of agressie??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lovelyd

Normaal kattengedrag of agressie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 12:01

Goedemiddag..

Sinds vrijdagavond hebben wij er een jonge kitten bij (waarschijnlijk een katertje) van 8 weken oud.
Onze poes van ongeveer een jaar, moest er erg aan wennen, maar het gaat steeds beter.
Ze eten keurig uit één voerbak, geen dikke staarten enz..

Vanochtend renden ze achter elkaar door het hele huis heen, de grootste lol met z'n tweeën steeds ergens achter verstoppen en dan ineens tevoorschijn komen.. Echt geweldig om te zien..

Maar nu heb ik al een paar keer gezien, dat ze dn vlakbij elkaar zitten en dat de grote dan ineens boven op de kleine springt.. In de houdgreep neemt en dan gaat slikken en bijten... De kleine maakt dan echt zo'n grommend geluid en ook blazen af en toe.. Maar dat staartje bijft wel steeds heen en weer kwispelen...

Is dit normaal?? Of moet ik dit juist voorkomen..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:04

dat is speelgedrag." schijn vechten "
het kan wat lomp zijn van de grote, waardoor het kleintje gaat blazen.
maar bij serieus vechten hoor je gegil..

rommulus

Re: Normaal kattengedrag of agressie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:08

Idd klinkt als lomp spelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:08

Nee joh lekker laten gaan, gaat prima! Zolang 1 van de 2 niet krijst is er niets aan de hand!

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 12:09

Oke... Dat vermoeden had ik al.. aangezien het staartje van de kleine steeds blijft kwispelen en ze vervolgens net zo hard weer naar de grote toe springt.. Maar vond het toch maar een beetje eng..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:11

het kan eng lijken..maar die klientjes kunnen qua speelgedrag best een hoop hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:12

Juist iets om heel blij mee te zijn, dat ze na zo'n korte tijd al zo met elkaar spelen.
Willen we ook best foto's van zien ;)

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 12:14

haha ik heb een filmpje. Alleen weet ik zo niet hoe ik die op de pc krijg.. ik zal m'n best doen..

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:15

Alleen kwispelen is bij een kat, niet zoals bij een hond.
Vaak doen ze dat als zich gedreigd voelen, of niet compleet op hun gemaak, maar ook met ondeugend :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:16

Die van ons kwispelen en schudden met hun kont voor ze aanvallen :D Ziet er errrrreg intelligent uit :=

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:17

Op de zender TLC komt een kattentherapeut elke werkdag. Dit is heel interessant om te zien.
Hij zei ook als een kat met het staart 'kwispelt' dat ze zich dan bedreigd voelen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:21

justahorse schreef:
Op de zender TLC komt een kattentherapeut elke werkdag. Dit is heel interessant om te zien.
Hij zei ook als een kat met het staart 'kwispelt' dat ze zich dan bedreigd voelen.

Ze doen het echter niet alleen in situaties dat ze zich bedreigd voelen. Of ga je mij nu vertellen dat als mijn kitten kwispelt voor hij een van onze andere katten aanvalt (spelen), omdat hij zich bedreigd voelt? :')

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:23

Niet persé zo. Mijn jongste kwispelt er lustig op los. Van enkel het puntje als ze een vogeltje ziet tot de hele staart alle kanten uit als ze pissig is of juist als ze wil spelen/geaaid worden. Ze komt regelmatig aaitjes vragen, al kwispelend en een 'kékékék' erbij.
Bij 'vrolijk' kwispelen houdt ze haar staart wel recht omhoog, bij pissig kwispelen blijft de staart laag.

Dat worstelen is idd wat bruut spelen. Doen ze hier ook. Als er teveel geblaas bij komt houdt ik ze wel even tegen. Van dit soort spelen worden ze achteraf soms wel beetje kwaad.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:27

hier is het de kleine die op de grote springt :) en die kleine kwispelt ook als ze vrolijk is. en dan schudden d'r billen envalt ze aan :)

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 12:28

het filmpje van zonet is onderweg... hier maken ze vrij weinig geluid, maar soms komt er ook iets meer herrie aan te pas.. Grommende geluiden maakt de kleine dan..

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 12:30

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:31

maakt de volwassen kat geluid erbij? Spelen gaat geluidloos, vechten gaat met geluid. Slikken en tongelen geeft wel stress aan. Soms weten katten niet zo goed wat ze met de situatie aan kunnen en kun je ambivalent gedrag krijgen. Bijvoorbeeld dat je kat het kitten wel leuk vindt maar aan de andere kant is het wel weer zijn territorium dus wil die hem weg hebben. De kat kan dan zowel speelgedrag als agressie door elkaar heen laten zien. Maak eens een filmpje anders, ik ben wel benieuwd

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:31

oh je was me net voor haha! :P

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 12:33

De grote maakt geen geluid, alleen de kleine doet dat..
Tot mijn verbazing want gister en eergister maakte de grote wel vaak een brommend geluid en haalde ook nog weleens uit(zonder nagels), maar aangezien ze uit dezelfde bak eten en er geen dikke staart en dergelijke aan te pas is gekomen, ging ik er vanuit dat het puur rangorde bepaling was..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:35

rangorde bepalen doen katten niet aan. :)

Maar het ziet er wel uit als spelen hoor, misschien ietsjes agressie erbij maar dit gaat goed komen. :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:36

Ik zie niet heel veel geks hoor. Of het spelen is, weet ik niet. Maar soms moet de baas ook even de baas spelen en zeggen 'nu is het over'.

Die van ons konden ook als een dolle op elkaar springen en achter elkaar aanstieren door het heel het huis. Maar als de grote kat het genoeg vond, dan liet hij dat wel even weten. Dat werd onze kleine kat getorperdeert en was het klaar met spelen. Vervolgens gingen ze beide hun eigen weg en speelde ze een paar uur later weer vrolijk met elkaar.

Onze jonge/kleine kat bleef dan ook altijd even liggen zoals jouw kat doet. Puur onderdanig?

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 12:36

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:37

Het is wel een dotje trouwens <3

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 12:39

Ja.. We waren ook direct verkocht.. haha.. De moeder was een half langhaar type.. en de vader hebben we geen idee van...

De dierenarts vroeg aan de telefoon welke kleur ze was.. Nou ik heb geen idee, wat het is.... haha
Een cypers variant??
Laatst bijgewerkt door lovelyd op 29-04-13 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:39

zap schreef:
Ik zie niet heel veel geks hoor. Of het spelen is, weet ik niet. Maar soms moet de baas ook even de baas spelen en zeggen 'nu is het over'.

Die van ons konden ook als een dolle op elkaar springen en achter elkaar aanstieren door het heel het huis. Maar als de grote kat het genoeg vond, dan liet hij dat wel even weten. Dat werd onze kleine kat getorperdeert en was het klaar met spelen. Vervolgens gingen ze beide hun eigen weg en speelde ze een paar uur later weer vrolijk met elkaar.

Onze jonge/kleine kat bleef dan ook altijd even liggen zoals jouw kat doet. Puur onderdanig?

Katten zijn geen honden en hebben ook niet zo'n hierarchie zoals ze in groepen moeten hebben.
Liggen is dan ook geen onderdanigheid, ze kunnen zich juist sterker maken omdat ze zo goed hun poten kunnen gebruiken.

Het ene moment kan het bed van de ene kat zijn en een uur later is het bed van de andere kat.. Het is ingewikkeld en je kunt niet zeggen dat de ene kat de baas is over de andere kat. De oudere kat kan de jongere kat wel min of meer opvoeden maar dat komt omdat de kat gewoon zijn grenzen aan geeft en het kitten leert dat niet altijd alles kan en mag.