Bijtincident. Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

briitje

Bijtincident. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 10:56

Wat me vandaag is overkomen, had ik nooit verwacht dat er zou gebeuren.

Ik ben sinds me geboorte tussen allerlei grote honden opgegroeid (lees pitbulls, bullmastifs, bordeauxdoggen ect)
Nu 22 jaar later, ben ik voor het eerst gebeten. Iets wat ik nooit zou verwachten, aangezien het ook nog eens door me eigen hond is gebeurd.. |( .

Zal de situatie even kort uitleggen:
Ik heb sinds 6 maanden een kruising Amerikaanse Bulldog opgevangen (nu 3 jaar oud). Sinds 2 maanden zijn wij verhuisd. En het gaat buitengewoon goed. We wonen heerlijk aan het bos, dus er word minimaal 2 uur per dag met hem gelopen. Kroelt uren lang met ons, eigenlijk een geweldige hond

Meneer slaapt altijd bij ons op bed, zo ook vannacht. Ik werd vanmorgen wakker, gaf hem een aai over zn bolletje. Hij was al wakker. Ik gaf hem een kusje en HAP! In mijn gezicht.. -O- Ik schrok natuurlijk en maakte me vriend wakker. Snel naar de badkamer gegaan en de schade bekeken.. Het valt gelukkig mee, als je je bedenkt wat voor schade die kan aanrichten. Me neus ligt alleen open.

Ik heb geen enkel teken gezien, om dit te ontwijken.. Er zal vast wel een aanleiding zijn geweest, maar ik heb het simpelweg niet gezien. Ik ben geen hond, dus zie ook niet alle hondensingalen.

Maarja wat nu? Hoe gaan we in de toekomst verder?
Wat zou jij doen? Ik ben heel erg verdrietig en in de war. Omdat ik dit simpelweg nooit had verwacht. :(

Ik wil hier absoluut geen rel-topic van maken. Vind het allemaal al erg zat. Ben benieuwd wat bokt denkt. Dus graag wel met respect :o
Laatst bijgewerkt door briitje op 29-04-13 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:58

Is het geen geval foutje bedankt? Domweg een ongelukje dat hij wakker leek maar niet was? Wat was zijn reactie erna? Het is hier ook wel eens gebeurt, hond leek wakker en schrok zich rot van de aanraking in in reflex snep wel in een hand, en een keer in een paar tenen. Beestje voelde zich daarna zwaar schuldig.

heidy_wilco

Re: Bijtincident. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:00

Wat is zijn verleden? Je hebt hem opgevangen?
Misschien schrok hij of was hij even in de war.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:01

Je hond is duidelijk de baas in huis en van jouw bed. Een hond is een hond en zou nooit op meubilair van de baas moeten mogen. Ik zou op zoek gaan naar een hondengedragstherapeut want een simpele gehoorzaamheidstraining heeft denk ik weinig zin. Jullie zullen zijn leider/baas moeten worden en hij de volger, oftewel de hond. Ik hoop niet dat je nu angst voor hem hebt ontwikkeld, hij is allang vergeten dat hij je heeft gebeten, je had hem toen gelijk moeten straffen.
Hopelijk weet je snel iemand in je omgeving te vinden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:05

Diane65@ dat is wel heel kortzichtig en zeker niet waar.
Ik denk ook dat dit een foutje was, mijn hond is in haar slaap ook wel is geschrokken (danwel nooit gebeten maar toch)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:06

karuna schreef:
Is het geen geval foutje bedankt? Domweg een ongelukje dat hij wakker leek maar niet was? Wat was zijn reactie erna? Het is hier ook wel eens gebeurt, hond leek wakker en schrok zich rot van de aanraking in in reflex snep wel in een hand, en een keer in een paar tenen. Beestje voelde zich daarna zwaar schuldig.

Dit was ook het eerste waar ik aan dacht inderdaad.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:07

Diane65 schreef:
Je hond is duidelijk de baas in huis en van jouw bed. Een hond is een hond en zou nooit op meubilair van de baas moeten mogen. Ik zou op zoek gaan naar een hondengedragstherapeut want een simpele gehoorzaamheidstraining heeft denk ik weinig zin. Jullie zullen zijn leider/baas moeten worden en hij de volger, oftewel de hond. Ik hoop niet dat je nu angst voor hem hebt ontwikkeld, hij is allang vergeten dat hij je heeft gebeten, je had hem toen gelijk moeten straffen.
Hopelijk weet je snel iemand in je omgeving te vinden.

Zo da's een makkelijke conclusie, mn honden slapen ook in de slaapkamer, een op bed en ik ben echt wel de baas, t is belangrijk dat je aangeeft wat wel en wat niet kan, wat jij daar zelf ook onder verstaat.
Denk dat de hond nog niet helemaal wakker was en schrok, als ie het bewust deed had ze niet enkel een schrammetje.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:09

Ik denk dat je voor jou hond bedreigend over bent gekomen door te dicht met jou gezicht naar zijn kop te gaan. Vaak is het zo dat een hond dat niet prettig vind. Onze hond vind het ook niet prettig als je dat doet, maar waarschuwt wel eerst dmv zijn hoofd weg te draaien of zachtjes grommen. Wel moet ik zeggen dat onze hond nog nooit heeft gebeten.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:10

zo'n hond straffen op zo'n moment heeft weinig zin als jij niet zeker weet dat je boven hem staat als baas... het is wel een ras die zich weinig laten vertellen.

en blijkbaar durft ie best wel... geen leuke hond om in huis te hebben, ik zou hem zeker een muilkorf aan gaan leren te dragen, die kan je best wel eens nodig gaan hebben wil je hem verder gaan trainen en beter nu aanleren dan straks mochten er echt problemen komen. (ook voor je eigen veiligheid) want ws gebeurt er weinig als je nix van hem vraagt en hij gewoon zijn gang kan/mag gaan, maar wanneer je druk op hem gaat leggen door hem te gaan trainen, grote kans dat ie zeker in verzet gaat komen en het weer gaat doen als ie iets moet uitvoeren wat um niet zint.

kan wel zeggen ga naar een gedragsterapeut, maar helaas dat is een wazig wereldje waar veel beunhazen in rond huppelen, dus grote kans dat je een verkeerde of laten we zeggen en niet echt kundige treft is wel heel groot aanwezig. Dus kijk goed rond op dat gebied.

suc6

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:10

Hoe oud is hij? Mijn reu vind na zijn 2 jaar het ook niet meer tof om geknuffeld of iets dergelijk te worden. Al zeker niet als hij slaapt of net wakker is.

Sommige reuen zijn nu eenmaal geen knuffel honden...

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 11:12

Hond was echt wakker. Dat weet ik zeker. Hij volgde namelijk wat ik aan het doen was en tilde zijn hoofd ook echt op. Zijn reactie daarna? Niet bewust meegemaakt, omdat ik schrok. Maar hij ging gewoon verder slapen. Sprong niet op ofzo. Daarna is die gelijk van het bed gestuurd.

Zijn verleden weten we dus eigenlijk niet zeker.. Hij zat bij een normaal gezin.. Niks bijzonders na ons weten. Wij laten de hond altijd toe op bed, dit is voor ons niks nieuws en er is ook nog nooit eerder wat vioorgevallen. Na net wil me vriend ook niet meer dat die bij ons slaapt. Zoals ik al zei, hij is echt een top hond voor ons. Ik heb geen angst ontwikkeld en heb ook echt benadrukt tegen me vriend, dat die normaal moet doen en hem niet nog eens op zn kop moet geven. Die hond is het allang vergeten.

Ik kan wel een gedragstherpeut in de hand nemen, maar waar moet ik dan precies mee aan het werk gaan? Hij luisterd normaal prima.. En we hebben nooit problemen met hem.. Daarom is het ook zo onverwachts voor ons..

De reacties stromen binnen zie ik, ik probeer straks op allemaal te reageren. Ben helaas aan het werk

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:14

Wat voor een beet was het? Was het een spel of was het menens? Dat is wel erg belangrijk om te weten. Als het menens was... dan is het foute boel. Maar bij een spel tja, er gebeurt zo veel per ongeluk. Of uit ondeugendheid. Tja misschien zag jij inderdaad een signaal over het hoofd.

Belangrijk is om proberen uit te vogelen waar het vandaan kwam. Pas als jij uit kunt sluiten dat het niet aan jou lag (en dat is gemakkelijk gezegd natuurlijk) en dat het niet uit speelsheid was, dan heb je een antwoord. Ga goed bij jezelf te rade :) en niet bang worden voor je hond ;) op normale voet met hem verder gaan :)

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:15

Citaat:
geen leuke hond om in huis te hebben, ik zou hem zeker een muilkorf aan gaan leren te dragen, die kan je best wel eens nodig gaan hebben

??? :?

Gaat wel heeel ver haha. Ik denk dat je idd bedreigend overkwam, doordat je waarschijnlijk over hem heen hing tijdens je kus. Foutje kan gebeuren. Mocht het nog een keer gebeuren oid, dan zou ik pas actie ondernemen.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:17

Vivian__ schreef:
Citaat:
geen leuke hond om in huis te hebben, ik zou hem zeker een muilkorf aan gaan leren te dragen, die kan je best wel eens nodig gaan hebben

??? :?

Gaat wel heeel ver haha. Ik denk dat je idd bedreigend overkwam, doordat je waarschijnlijk over hem heen hing tijdens je kus. Foutje kan gebeuren. Mocht het nog een keer gebeuren oid, dan zou ik pas actie ondernemen.

Dat is dan wel weer extreem inderdaad. TS weet zelf het beste hoe het precies gebeurd is en daar moet ze goed over nadenken. Direct muilkorven... nee hoor.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 11:19

Ik ga zeker niet met een muilkorf om lopen. Kom op zeg, het was een eenmalig iets. Beest heeft nog nooit gebeten. Ik denk dat ik gewoon dreigend over kwam. Het was zeker geen spel. Hij heb ook zeker niet doorgebeten, anders was de schade wel iets groter dan het nu is.

Normaal is het juist wel een grote kroelkip. Liefst ligt die op zn rug op schoot. Ik denk dat ik niet gewenst was op dat moment, ik kwam wel heeeeeel dichtbij..

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:19

Hier wordt echt wel overdreven gereageerd... Was idd misschien gewoon een schrikreactie .
Trouwens als hij echt wou bijten dan had je wel wat meer dan schrammetjes op je neus. Dit was een snauw en dus een waarschuwing.
Wil wel eens weten hoeveel reuen je even kusjes kan geven en kan knuffelen. Zeker de dominantere rassen zijn daar niet zo eenvoudig in.
Volgens mij lekken in de natuur de leiders ook niet aan anderen hun hoofd.. Dat is gewoon heel dominant.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:20

als ie echt wakker was dan zou ik wel gaan opletten want dan klinkt het alsof ie jou terechtwijst omdat je naar hem toe boog en dat wil je echt niet, want dan gaat ie terrein winnen en gaat ie zich echt boven je plaatsen en dat wil je echt niet

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:25

gezien het ras, KAN het zijn dat ze de volgende x geeneens de kans krijgt om ooit nog eens iets af te wachten.. wees je daarvan bewust! het is geen chihuahua waar je om de beet ervan kunt lachen, als de jouwe bedoeld of onbedoeld op de verkeerde plek bijt, kan je het miss niet eens na vertellen!!!

als deze jongen verkeerd wil is het zo afgelopen..en niet gillen dat is wel extreem.... NEE dat is niet extreem het GEBEURT!!! en best regelmatig, zoek de verhalen erover maar op op internet...

ik had het ook over AANLEREN een muilkorf te gaan dragen.... dat wanneer je zover komt dat je hem niet meer vertrouwd (dat je toch angst gaat voelen, of dat er bv kleine kinderen over de vloer gaan komen o.i.d.) je de problemen KAN VOORKOMEN!!!!!

door hem op dat punt even een muilkorf aan te doen.

het is en blijft een hulpmiddel... om in paardentermen te blijven een tijdelijks slofteugel.... niet voor altijd gebruik maar als hulpmiddel om een probleem te kunnen overbruggen/weg te werken....

en dan zeggen achhhh zoveel reuen kan je kusjes geven....... ja zoveel... maar die ene miss net niet. elke hond is een individu net als een paard er is er geen een hetzelfde

en bij 80% van de dodelijke of zwaar gewonde aflopen na zo'n geval was er nog nooit sprake van dat zoiets ooit gebeurt was of kon gebeuren, een gewaarschuwd mens weet meer, en kan miss daarom miss daarop inspelen..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:41

Ik zou er niet teveel aandacht aan besteden, eigenlijk. Grote kans dat hij het gewoon niet had verwacht en in reflex reageerde uit verdediging. Ik zou wel de komende tijd oppassen met vergelijkbare handelingen, dus geen kusjes geven, niet over hem heen hangen, etc. En in de gaten houden hoe hij reageert bij correcties, bijvoorbeeld, of hij dat netjes accepteert of dat er latente agressie lijkt te zijn. Maar als hij nog nooit eerder heeft gebeten en verder geen tekenen van agressie vertoont zou ik hier niet te zwaar aan tillen.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 11:45

Opletten doe ik in het vervolg zeker. Normaal is een kusje aan hem geven geen probleem. Wel is die inderdaad dominant naar mensen. Wil altijd het laatste woord hebben.

Voordat we verhuisd waren, leefde die bij me moeder. Me moeder heb altijd al gezegd dat er een steekje los zit. Hierover hebben we dus vooral nu een discussie over. Dat het niet normaal is dat die zomaar bijt.

Mijn denkwijze is dan weer, misschien waarschuwde die wel, maar zag ik het gewoonweg niet? wie zal het zeggen.. Vind het heel moeilijk, normaal is die super lief ect.. maar moet ook onder ogen zien, dat die normaal heel dominant is..

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:48

Snauwen is ook waarschuwen hè ;-) nuja zou hem ook niet meer in bed nemen hoor... Dan kan hij idd te dicht bij je gezicht liggen

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:49

speurneusc schreef:
gezien het ras, KAN het zijn dat ze de volgende x geeneens de kans krijgt om ooit nog eens iets af te wachten.. wees je daarvan bewust! het is geen chihuahua waar je om de beet ervan kunt lachen, als de jouwe bedoeld of onbedoeld op de verkeerde plek bijt, kan je het miss niet eens na vertellen!!!

als deze jongen verkeerd wil is het zo afgelopen..en niet gillen dat is wel extreem.... NEE dat is niet extreem het GEBEURT!!! en best regelmatig, zoek de verhalen erover maar op op internet...

ik had het ook over AANLEREN een muilkorf te gaan dragen.... dat wanneer je zover komt dat je hem niet meer vertrouwd (dat je toch angst gaat voelen, of dat er bv kleine kinderen over de vloer gaan komen o.i.d.) je de problemen KAN VOORKOMEN!!!!!

door hem op dat punt even een muilkorf aan te doen.

het is en blijft een hulpmiddel... om in paardentermen te blijven een tijdelijks slofteugel.... niet voor altijd gebruik maar als hulpmiddel om een probleem te kunnen overbruggen/weg te werken....

en dan zeggen achhhh zoveel reuen kan je kusjes geven....... ja zoveel... maar die ene miss net niet. elke hond is een individu net als een paard er is er geen een hetzelfde

en bij 80% van de dodelijke of zwaar gewonde aflopen na zo'n geval was er nog nooit sprake van dat zoiets ooit gebeurt was of kon gebeuren, een gewaarschuwd mens weet meer, en kan miss daarom miss daarop inspelen..

Helemaal mee eens met het gedeelte dat het echt verkeerd kan aflopen.
Zeker omdat dit een hond uit het asiel is. Je weet niet wat zijn verleden is (tenminste je weet het nooit helemaal zeker).
Ik vind het sowieso heel onverstandig om een hond in bed te laten slapen, zeker zo een hond uit het asiel. ( lijkt me overigens ook niet echt romantisch voor je relatie, maar dat geheel ter zijde)
Een hond hoort helemaal beneden in de rangorde thuis te staan en dat betekent op een matje/kleedje/kussen op de grond.
Ik zou toch ook eens naar de Dog Whisperer kijken, of zijn boeken lezen.

Het kan idd een eenmalig iets zijn en dat hoop ik ook echt, maar zou je niet het zekere voor het onzekere nemen?
Dit was in mijn ogen een waarschuwing waar je goed mee weg gekomen bent.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:49

Maar het verhaal is dus iets uitgebreider al met al.
Het is niet zomaar een hele normale lieve hond die opeens bijt. Het is een hond die blijkbaar heel dominant is en waar andere mensen al van zeggen dat ie een steekje los heeft?

Ik zou inderdaad eens beginnen met m niet meer op je bed te laten.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:53

Ik heb altijd opvangers gehad, met gedragsproblemen. Ben dus ook echt wel een paar keer goed gebeten. Iedere hond heeft een verhaal, en hoe wij er mee omgaan is per hond verschillend. Het verleden kom je toch nooit achter, dus we leven in het heden. Momenteel hebben we nog 2 bijters zitten. 1 Mechelaar kruising die hapt omdat hij neurotisch is, dit gedag word genegeerd. Wel is hij extreem waaks en zal hij niet terugdeinen om mensen die hij niet kent weg te jagen, vandaar dat hij op stal gemuilkorfd word.
Ook hebben we een schotse collie zitten, die heeft baknijd en ziet niet goed, en is nog eens erg dominant. Foute combinatie, hier zijn we gewoon extra voorzichtig mee. Hij is gecastreerd, eet afgezonderd van de rest en wij maken geen eten klaar in zijn bijzijn. Afentoe zijn de katten of de jonge hond nog zo dom om onder hem door te lopen, dan schrikt hij en hapt hij.

Dat gemiep over honden niet op bed en de bank is hier niet aan de orde. Met 2 herders trainen we, staan echt wel onder appel, zien ons ook echt als de baas, en alsnog slapen ze op bed en op de bank. Ben niet zo van het fluisteren, ben gewoon duidelijk. Ik ben ook geen lid van de roedel van mijn honden, die hebben ze zelf maar met hun vieren. Ik ben de baas, geen roedelleidster. En mijn relatie is prima in orde, mijn vriend is net zo gek op de honden als ik ben.
Laatst bijgewerkt door Utixo op 29-04-13 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 11:54

Klopt, maar bedoel meer ze lip al optrok, ze hoofd weg draaide.. Normaal is het geen probleem om hem een kusje op zn hoofd te geven.. Nu accepteerde die het duidelijk niet. In het vervolg let ik wel 2 x op voordat ik zoiets doe.

@ Renske hij komt niet uit een asiel :').. Over een hond in bed laten slapen of niet zijn de meningen verschillend op bokt. De 1 doet het wel, de ander niet. Bij ons gebeurt dit al me hele leven lang, zonder problemen. Ik denk ook niet dat het probleem specifiek is dat die bij ons in bed ligt.
Maar dat is nu wel afgelopen, omdat die ze plaatst hoort te weten. Dus voortaan slaapt die wel op een dekentje.
En ja tuurlijk ben ik het ermee eens, dat het verkeerd kan aflopen. Tuurlijk wil ik het zekere voor het onzekere nemen. De dog whisperer kijk ik al lange tijd :).

@ Iris Dit zie ik niet zo, omdat er hiervoor bij mij nooit problemen zijn geweest. (bedoel over dat steekje los)
En ja hij slaapt niet meer op bed, vanaf nu.