Loslopen in buitengebied?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Loslopen in buitengebied?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 21:44

Hebben jullie enig idee hoe het zit met loslopende honden buiten de bebouwde kom?
Ik kreeg van de week van de boswachter op mijn kop dat mijn honden losliepen terwijl ik NIET in het bos was maar op een landweggetje in het buitengebied. Volgens mij heeft de beste man geen poot om op te staan, ik kan in de APV niets vinden hierover, alleen dat honden binnen de bebouwing aangelijnd moeten zijn.

justkid

Re: Loslopen in buitengebied?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:10

Ik heb geen idee maar volgens mij is het nu broedseizoen dus misschien daarom?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:22

Volgens mij hoor je altijd je hond aangelijnd te hebben. En geef hem groot gelijk. Het wild heeft volop jongen nu. Daar zijn jagers en boswachters heel alert op.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 22:32

Als de hond aangelijnd moet zijn hoort dat toch in de APV te staan? Daar staat hier dat de hond binnen de bebouwde kom, op de weg aangelijnd moet zijn en niet op kinderspeelplaatsen mag komen. Verder is niets genoemd dus dan mag het toch?
Als ik kijk op site's van andere gemeenten staat daar dat honden in het buitengebied (natuurlijk) wel los mogen lopen.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 06:33

Volgens mij is dat per gemeente verschillend.
Hier mag t wel, tot mn grote ergernis...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 09:04

Dan zou het dus in de APV moeten staan en daar staat niets over genoemd hier?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:52

Ik heb even gebeld met de gemeente.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:58

overal in nederland aan de lijn, maar buitengebied wordt los gedoogd (dus dat betekend wanneer de sitiuatie het toelaat en er geen andere beperkingen zijn opgelegd door de daartoe bevoegde instanties) en los mag op de daartoe aangewezen gebieden die duidelijk en wettelijk zijn aangegeven als zijnde losloop gebied.

en dat gedoogd is het gaatje in de wet... iedereen die daartoe bevoegd is mag dit invullen zoals ze zelf willen.. dus als de parkwachter of iedere andere beheerder o.i.d. dat jouw hond aan de lijn moet.. je hond is gewoon loslopend wild voor ze.. en als je er tegenin gaat.. kunnen ze je nog bekeuren ook of erger

en bij mijn weten is het andersom... overal aangelijnd en in de apv moet staan waar ze los mogen..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 20:53

Waarom staat dan in de APV hier genoemd waar ze vast moeten?

Hij is de boswachter en we waren niet in het bos dus ik vraag me af of hij daar zowieso wel zeggenschap heeft.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:56

Ik weet het eigenlijk niet.
Mijn hond loopt altijd los, hier is het ook een buitengebied.
Ook in het bos loopt ie overal los.
Ik heb nog nooit gehoord dat het niet mag?
Alleen als het gevaarlijk voor m'n hond is, weg oversteken of zo, doe ik hem even aan de riem.
Maar ik lees even mee, is wel handig om te weten hoe het nu precies zit.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 22:08

Ik weet niet beter als dat honden ALTIJD aangelijnd moeten, mits het een losloopgebied is. Zelfs in natuurgebieden is loslopen niet overal toegestaan.

In ieder geval: mijn hond is altijd aangelijnd, behalve waar ze los mag. Het is een Spanjaard met jachtbloed en staat totaal niet onder appèl als ze een kat ofzo ziet. Levensgevaarlijk onder andere als het donker is, aangezien ze pikzwart is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 22:14

Zelfs in natuurgebieden? In natuurgebied is juist aanlijnplicht maar dat staat dan ook altijd aangegeven, net zoals wanneer je ergens het bos in gaat, daar staan bordjes. In de APV van gemeente's staat opgenomen dat honden 'binnen de bebouwde kom' aangelijnd dienen te zijn.
Dat suggereert toch echt dat honden buiten die bordjes niet aangelijnd hoeven zijn, waarom staat het anders overal aangegeven?
Maar ik zal wel even bellen met de gemeente ;)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 22:19

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld met die bordjes? Bebouwde kom is aanlijnen gewoon verplicht. Ik loop zo de polder in (waar overigens een hoop honden loslopen) maar ook daar staat een bordje dat honden aan de lijn moeten. In het park bij ons staan van die paaltjes: "losloopgebied, poep opruimen".

Vaak in natuurlijkgebieden moeten honden vast als er wild loopt. In het Amsterdamse Bos bijvoorbeeld in het deel waar de Hooglanders lopen. Amders is het: "Los, mits onder appèl"

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 22:26

In de bebouwde kom is aanlijnen verplicht, dat weet iedereen en is na te lezen in de APV.
Daarbuiten staan bij toeganswegen van bossen, natuurgebieden ed bordjes: verboden toegang tussen zonsondergang en zonsopkomst, voor ruiters of menners buiten de ruiterpaden, met een niet aangelijnde hond. Bij ingang van losloopgebieden binnen zo'n bos staat idd weer een bordje dat honden daar los mogen.
Waarom staan er overal bordjes dat honden aan de lijn moeten als dat al een standaard regel is?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 22:28

(de meeste) Bossen en natuurgebieden vallen niet onder de bebouwde kom en kennen dus andere regels. Zelfde geldt voor het strand

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 22:38

Ja en dus? Ik snap niet waar je naartoe wilt.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 22:41

Hahahaha dat heb ik met jou ook... Ik geef gewoon antwoord op je vraag toch? Om specifiek te zijn: misschien stond er aan het begin van het landweggetje een bordje? Zoals ik al zei: landweggetje bij mij achter is wel aanlijn plicht.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 22:44

Ik denk dat je gelijk hebt, op de site van mijn gemeente staat dat er aanlijnplicht en opruimplicht is binnen de bebouwde kom, en dat buiten de bebouwde kom enkel gecontroleerd wordt op hondenbelasting (diy suggereert dat ze hier mogen loslopen) Verder wordt er benoemd dat er buiten de bebouwde kom wel aanvullende regels kunnen gelden. (Privaat beheerd bos, weilanden etc.) maar als jij je op een openbare weg bevind buiten de bebouwde kom zijn deze niet van toepassing.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 22:48

Nee er staan hier dus verder geen bordjes, alleen waar je het bos binnen loopt maar daar was ik dus niet. Aan het begin van de straat staan geen bordjes, waar je de bebouwde kom binnen loopt ook niet maar dat daar honden aangelijnd moeten zijn is toch een algemeen bekend iets (en na te lezen in de APV).
En er gelden idd ook geen aanvullende regels, wat dus in het bos wel zo is, want daar staat dat bordje. Net zoals je niet op prive terrein mag ed, maar dat is allemaal niet van toepassing.
Ik ga maar gewoon eens bellen want ik wordt er zo niet wijzer van.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 23:00

We proberen alleen te helpen... ^) Y;(

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 14:30

Hier de boa gesproken (omdat mijn honden in de bebouwde kom los liepen) en buiten de bebouwde kom mogen ze in elk geval in mijn regio gewoon los lopen tenzij anders aangegeven staat en mits ze onder appel staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 15:00

Hier is het zo dat ze in het buitengebied wel los mogen als ze maar onder appèl staan, tenzij er borden staan dat de hond aan de lijn moet.

De boswachter heeft hier dus idd niks over te zeggen.
Hier is het vorig jaar uitgezocht omdat mensen die hun hond los hadden waar dat prima kon een boete kregen, hoop gezeik verder en die boete was dus niet terecht, honden mochten daar gewoon los.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 23:16

Gimme_Spurs schreef:
We proberen alleen te helpen... ^) Y;(

:(:) Maar het is goed hoor, ik had alleen gehoopt dat iemand het zou weten, wat dus niet zo is, dus moet ik maar even informeren bij de gemeente ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 23:18

Een boswachter is ook een boa, dus die zou het moeten weten :P
In welke regio's wonen jullie? En hoe zijn jullie het te weten gekomen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 23:30

Ben ook wel benieuwd hoe dat nu eigenlijk zit.
Ik denk dat je als eigenaar niet zo snel problemen zult krijgen als je hond(en) gewoon luisteren en netjes op het pad blijven lopen. Je zit natuurlijk ook met het wild.
Misschien niet geheel terecht dat hij jouw daarop aanspreekt maar het zou zomaar kunnen dat hij eerder mensen daar heeft zien lopen met een hond en dat deze achter het wild aanzaten en hij daarom jouw aansprak.

Hier zijn ook van die zandpaden waar mensen denken dat ze hun hond zomaar overal los kunnen laten met als gevolg dat honden achter wild aan gaan of de kwekerij invliegen, maislanden inlopen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. En door zulke aso's krijg je die problemen. Hier is van het weekend(op stal) nog een kip gekild door een loslopende hond en ook al had die hond 1 kip doodgebeten en de haan te pakken deden ze de hond niet aan de riem. Door zulke mensen kijk je er andere op aan wat niet geheel terecht is. Maar ik zie dat hier wel heel vaak zijn meestal de mensen die hier dus niet wonen maar die van verder weg komen om hun honden uit te laten. Wat mensen dan niet eens willen weten is het stuk waar ze overlopen, gewoon eigen weg is en ze dus geen recht van spreken hebben. Maar ze worden wel direct kwaad als je ze er op aanspreekt wat ook niet echt mee helpt.