gefrustreerd konijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

emma525

gefrustreerd konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 22:07

Hee bokkers,

Ik heb sinds kort weer 2 konijntjes. Het betreft 2 dames uit het zelfde nest.
Nu lijkt 1tje aan een nestje te begonnen zijn. Geen probleem gecontroleerd in de winkel, zijn echt 2 vrouwtjes.
Nu begint madam haar vriendin op te jagen, soms echt hard.
En het volgende moment zitten ze weer heerlijk tegen elkaar aan in de zon.

Nu zit ik wat te dubben wat ik moet doen.... wel uit elkaar halen, erger voorkomen? Of het rustig aankijken?
Ik heb altijd 2 vrouwtjes zonder problemen gehad, geen commentaar daarover.

Groetjes Emma

acera1991Jarig

Re: gefrustreerd konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 22:09

ikzelf heb ook twee vrouwtjes en vooral met voeren jagen ze achter elkaar aan en vliegen de plukken haar in het rond. 2 dames gaan vaak niet samen. Een gecastreerd mannetje en een vrouwtje zijn de perfecte combi ! Ik ga mijn 2 dames ook uit elkaar halen. Dat is dus misschien het beste dat je kan doen. Of een gecastreerd mannetje er tussen plaatsen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 22:10

Je stelt een vraag maar vervolgens mogen we geen commentaar geven? Beetje vreemd. Als dat nu de reden was geweest van het probleem kan je er niet omheen.

Maar goed zolang ze niet vechten lekker bij elkaar houden. Je ene voedster is gewoon schijnzwanger en gedraagt zich daarom zo. Je hebt pas een probleem als bij allebei tegelijkertijd de hormoontjes gaan opspelen...

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 22:19

saskiakefie schreef:
Je stelt een vraag maar vervolgens mogen we geen commentaar geven? Beetje vreemd. Als dat nu de reden was geweest van het probleem kan je er niet omheen.

Maar goed zolang ze niet vechten lekker bij elkaar houden. Je ene voedster is gewoon schijnzwanger en gedraagt zich daarom zo. Je hebt pas een probleem als bij allebei tegelijkertijd de hormoontjes gaan opspelen...

Commentaar slaat soms een beetje door op bokt, vandaar.
Schijnzwanger, is dat op te lossen? Bijv. steriliseren. Als het natuurlijk op bloed uitloopt gaan ze uit elkaar.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 22:20

Ja hoor steriliseren is een prima oplossing als je ze beide helpt dan is de kans dat ze later gaan vechten ook veel kleiner. Maar daar zit natuurlijk wel een aardig kostenplaatje aan vast.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 22:21

saskiakefie schreef:
Ja hoor steriliseren is een prima oplossing als je ze beide helpt dan is de kans dat ze later gaan vechten ook veel kleiner. Maar daar zit natuurlijk wel een aardig kostenplaatje aan vast.

Gecastreerd mannetje denk ik ook wel, als ik zo in de opvang kijk. Ik heb aardig veel voor mijn beestjes over.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 22:23

nee castratie voedster is ongeveer het dubbele :P

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 22:23

saskiakefie schreef:
nee castratie voedster is ongeveer het dubbele :P

Oei :+

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 22:24

En de opvang heeft een regeling dat de rammen ook nog goedkoper gecastreerd worden anders was die prijs nog hoger geweest.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 22:25

saskiakefie schreef:
En de opvang heeft een regeling dat de rammen ook nog goedkoper gecastreerd worden anders was die prijs nog hoger geweest.

Dan zou het lastigste komen, welke dame blijft. Kan moeilijk 4 konijn nemen in mijn hok. Of zou 1 ram erbij ook goed komen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 22:27

Ze zeggen dat dat kan, maar ik heb er geen goede ervaring mee. Ja in het begin ging het goed maar ineens was het ruzie tussen alle konijnen... Beste combi blijft gewoon een even aantal gecastreerde rammen en voedsters.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 22:27

Mij werd altijd aangeraden om een gecastreerde ram x voedster te doen. Misschien een optie te doen om 1 naar een konijnen opvang te doen en dan een gecastreerd rammetje te halen bij een opvang? Ik vindt dat namelijk altijd zo 'leip' om 2 vrouwen of 2 rammen bij elkaar te doen, de kans is vele malen groter dag het verkeerd afloopt. Daar heb jij en de konijntjes niks aan. :) iniedergeval veel succes. :)

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 22:29

Samblabla schreef:
Mij werd altijd aangeraden om een gecastreerde ram x voedster te doen. Misschien een optie te doen om 1 naar een konijnen opvang te doen en dan een gecastreerd rammetje te halen bij een opvang? Ik vindt dat namelijk altijd zo 'leip' om 2 vrouwen of 2 rammen bij elkaar te doen, de kans is vele malen groter dag het verkeerd afloopt. Daar heb jij en de konijntjes niks aan. :) iniedergeval veel succes. :)

Ik zal eens kijken, een vriendin wil nog een vriendinnetje voor haar rammetje.
Mijn oude konijntjes vonden dat ze geen mannetje nodig hadden, waren een soort van lesbisch geworden :')

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 22:31

Tja bij sommige konijnen spelen de hormonen heel vaak op en bij sommigen konijnen merk je er nooit wat van. (zo heb ik een voedster die weleens nestjes maakt en in het voorjaar wilt rijden en wat feller is, en mijn andere voedster merk ik nooit iets aan) Dus als je net 2 voedsters hebt die geen last hebben van de hormonen heb je geluk dus dan gaat het vaak goed. :)

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 22:36

saskiakefie schreef:
Tja bij sommige konijnen spelen de hormonen heel vaak op en bij sommigen konijnen merk je er nooit wat van. (zo heb ik een voedster die weleens nestjes maakt en in het voorjaar wilt rijden en wat feller is, en mijn andere voedster merk ik nooit iets aan) Dus als je net 2 voedsters hebt die geen last hebben van de hormonen heb je geluk dus dan gaat het vaak goed. :)

Dan is dat het denk ik. Ik denk dat het dan een switch wordt. Super bedankt voor alle reacties alvast. :D

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 00:38

emma525 schreef:
Dan zou het lastigste komen, welke dame blijft. Kan moeilijk 4 konijn nemen in mijn hok. Of zou 1 ram erbij ook goed komen?

Een hok speelt er in principe maar een hele kleine rol in, het gaat om het formaat van de ren die heel belangrijk is.
Mijn ervaring met trio's is ook erg slecht ik zou inderdaad dan voor beide voor een gecastreerde ram gaan.
Maar het kan natuurlijk zijn dat de dame dan nog last van de hormonen houd en alsnog gecastreerd moet worden, dat is altijd iets op in het achterhoofd te houden en ruimte is natuurlijk erg belangrijk.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 07:20

emma525 schreef:
Hee bokkers,

Ik heb sinds kort weer 2 konijntjes. Het betreft 2 dames uit het zelfde nest.
Nu lijkt 1tje aan een nestje te begonnen zijn. Geen probleem gecontroleerd in de winkel, zijn echt 2 vrouwtjes.
Nu begint madam haar vriendin op te jagen, soms echt hard.
En het volgende moment zitten ze weer heerlijk tegen elkaar aan in de zon.

Nu zit ik wat te dubben wat ik moet doen.... wel uit elkaar halen, erger voorkomen? Of het rustig aankijken?
Ik heb altijd 2 vrouwtjes zonder problemen gehad, geen commentaar daarover.
Groetjes Emma

Je weet al genoeg he............................................. ;)

Overigens hier goede ervaringen met trio's en heb al diverse trio's gehad maar ook maar 2 of juist weer 6 konijnen samen en eigenlijk gaf geen enkele groep problemen. 2 konijnen 1x 2 gecas. rammen gehad. Dat ging enorm goed samen maar ik zou er nooit bewust voor kiezen (er was een voedster dood gegaan en 1 voedster zo agressief richting de rammen geworden dat ik ze weg heb moeten halen bij hun). Toen ik 6 konijnen had waren er 4 voedster en 2 rammen. 1 ram hield zich altijd afzijdig van de rest qua ergens gaan liggen om te slapen maar de andere 5 lagen altijd op een hoop. Ruzie was er maar zeer zelden onderling en het was echt een enorm leuke groep!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 09:06

Hoe oud zijn ze?
Heb je ze laten controleren in een dierenwinkel?

Misschien heb je toch wel een mannetje en een vrouwtje, want dierenwinkel medewerkers zijn hier niet echt... goed in. Kort gezegd.

Als het vrouwtje wat het nest gemaakt zwanger is dan wil ze het mannetje niet meer in de buurt. Dus ik zou het zeker laten controleren.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 11:37

Laptopmuis schreef:
Hoe oud zijn ze?
Heb je ze laten controleren in een dierenwinkel?

Misschien heb je toch wel een mannetje en een vrouwtje, want dierenwinkel medewerkers zijn hier niet echt... goed in. Kort gezegd.

Als het vrouwtje wat het nest gemaakt zwanger is dan wil ze het mannetje niet meer in de buurt. Dus ik zou het zeker laten controleren.

Ze zijn van 21 december, we hebben ze samen extra gecontroleerd in de winkel. Hadden allebei het zelfde geslachtsorgaan vrouwelijk. Ze is niet heel actief aan het nesten maar ik hou het goedin de gaten. Ik mag haar nog overal aaien, ook op haar buik.

Dierenarts ben ik zo als ik het nog verdachter ga vinden.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 13:14

Nou ik vind het wel verdacht hoor.
Want konijnen zijn met 3 maanden geslachtrijp, als ik goed tel zijn ze nu ongeveer 4 maanden. Dus.. het zou kunnen dat ze dus zwanger is....

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 18:21

Laptopmuis schreef:
Nou ik vind het wel verdacht hoor.
Want konijnen zijn met 3 maanden geslachtrijp, als ik goed tel zijn ze nu ongeveer 4 maanden. Dus.. het zou kunnen dat ze dus zwanger is....

Ik zal maandag de DA eens bellen. Ze zitten nu gezellig samen in de zon.
Mijn vriendin wil 1 van de 2 dames wel overnemen voor haar heer.