Kat met geelzucht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Kat met geelzucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 15:59

Ik kom zojuist van de dierenarts terug met onze poes. Ze is de laatste maand behoorlijk afgevallen, bijna anderhalve kg. Ze at slecht en omdat ik vreesde voor leververvetting er mee naar de dierenarts gegaan. Ze blijkt geelzucht te hebben. Waarschijnlijk als gevolg van leververvetting, er zat ook een galbult bij de galblaas.

Ik heb synulox meegekregen en ze heeft een startinjectie gehad. Ik moet de Novacam die ze al kreeg door blijven geven, ook al is dat behoorlijk tegenstrijdig aangezien leverproblemen en nierfalen contra-indicaties zijn. Het zou maandag al een stuk beter moeten zijn. Dwz: de kans dat het aanslaat is minder dan 50% volgens de dierenarts.

Als het maandag niet beter gaat moeten we knopen door gaan hakken die ik helemaal niet door wil hakken. Het is maar een kat, maar het is wel al 11 jaar mijn kat. Het katje dat ik met de fles grootgebracht heb, maar ook m'n zorgenkindje, kwakkelaartje en stressballetje. Ze is de laatste maanden hartstikke lief, vrolijk, speels en aanhalig, maar ze eet niet. Ze braakt ook niet trouwens. Het enige waaruit blijkt dat het niet goed gaat is het gebrek aan willen eten.

Iemand ervaring met geelzucht/icterus bij katten? Klopt het dat het minder dan 50%kans op slagen heeft of is de dierenarts nog lief voor me geweest? En stel dat het niet aanslaat; zoals gezegd is het enige waaruit blijkt dat het niet goed gaat het eten. Hebben ze last van icterus, behalve een verminderde eetlust? Doet het pijn of kan ze nog katwaardig verder leven zolang ze zo vrolijk is als ze nu is?

dierenfan

Re: Kat met geelzucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:49

Vaak op het moment dat je merkt bij een kat dat ze ziek zijn is het al behoorlijk slecht .Een kat geeft namelijk absoluut niet snel op. Het is op en top een jacht dier en als het kan dan zal ze echt door zetten. Het feit dat ze zo snel zoveel af valt en geel ziet is idd niet goed. Maar geen idee natuurlijk (ik ben geen DA) hoe erg dat is. Nu mankeerd ze dus nog meer dan dat alleen ik denk dat je DA je niet de hoop wil ontnemen dat het weer goed kan komen (of beter dan dat het nu is) maar wel wil laten weten dat het echt een serieus probleem is wat ze nu heeft en dat het kan zijn dat ze ingeslapen moet worden door deze problemen.

Je merkt zelf heel snel wanneer het genoeg is of niet daar hoef je niet bang voor te zijn. Je ziet het aan het gedrag, de uitdrukking van de ogen en de vacht van je kat. Waar ik wel op zou letten is het feit dat je kat echt niet lekker in zijn vel zal zitten en daarom zou ik ze niet naar buiten laten mocht ze normaal buiten komen. Niet de kans geven zich buiten ergens af te gaan zonderen.....

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 20:38

Dat is inderdaad wel een hele goeie... Ze is vandaag lekker binnen gebleven, de andere kat is wel buiten geweest. Maar daar zullen we even op gaan letten.

Het goede nieuws is dat ze daarstraks wel een zakje natvoer gegeten heeft en volgens vriendlief erg vlot. En ze heeft het bordje van de kater nog leeg gelikt. Net stond ze gruwelijk te schooien in de keuken en heeft ze wat kleine stukjes rauwe biefstuk gehad. Ik heb een gruwelijke hekel aan schooien en dat weten ze donders goed, maar nu mag het even... Ik ben allang blij dat ze weer eet en wil eten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:01

dat is in elk geval heel positief!!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 00:24

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ze lijkt wit...

Eten is wisselend. Vannacht heeft ze alle uitgebraakt. Vanochtend wilde ze niet eten. Ander vlees geprobeerd, daar stond ze op een meter afstand te kokhalzen. Daarna 'mensentonijn' op water gepakt. Daarvan heeft ze een klein beetje gegeten en wat vocht opgelikt. Zeis de rest van de dag verschillende keren teruggekomen voor wat tonijn. Nog steeds weinig gegeten, maar in elk geval iets... En bet zo dan dat ze het straks weer allemaal uitbraakt.