Hond zwemmen, zinkt. HELP

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jst_lyske

Hond zwemmen, zinkt. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 15:15

Hallo,

Ik heb een drentsche patrijshond van 2 die wel het water in gaat achter de dummy aan. Maar als zij los van de grond komt gebruikt ze wel haar achterpoten maar niet haar voor poten, althans zo lijkt het. Wat als gevolg heeft dat ze kopje onder gaat. Na lang oefenen vind ze het water wel leuk en interessant, maar nu dus dit. Heeft iemand hier ervaring mee? Graag tips...

Moedeloos baasje

DaisyDarling

Re: Hond zwemmen, zinkt. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:16

Je hebt hondenzwemvesten, waardoor ze drijven en niet kopje onder gaan.
Eigelijk in alle maten wel.

En anders eerst in zeer ondiep water beginnen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:17

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:17

Misschien heel simpel gedacht, maar je hond 'zwemles' geven door er (in de zomer) zelf bij in te gaan en haar te helpen dmv de juiste bewegingen voordoen met haar lichaam?
Anders inderdaad zo'n niet zinkvestje halen..

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 15:20

DaisyDarling schreef:
Je hebt hondenzwemvesten, waardoor ze drijven en niet kopje onder gaan.
Eigelijk in alle maten wel.

En anders eerst in zeer ondiep water beginnen?

Ik ben steeds aan het oefenen op een strand met een lange afloop van ondiep naar diep zeg maar. Volgens mij weet ze niet hoe ze moet zwemmen. Zou dat kunnen? Of is ze misschien zo gefocust op het pakken van de dummy dat ze vergeet te zwemmen %)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:22

Ik heb ook een hond die niet weet dat ie kan zwemmen. volgensmij moeten ze het echt leren. Die van mij snapt het in ieder geval ook niet zo goed ;)

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 15:22

Sani schreef:
Misschien heel simpel gedacht, maar je hond 'zwemles' geven door er (in de zomer) zelf bij in te gaan en haar te helpen dmv de juiste bewegingen voordoen met haar lichaam?

Ik heb eens gehoord dat je de hond op moet tillen, dan zelf het water in moet lopen tot ongeveer knie hoogte en dan eerst met de achterbenen, dan de voorbenen. Achterbenen beginnen al te spartelen en dan gebeurt het schijnt vanzelf. Maar ja ik ben maar een klein meisje en de hond weegt 24 kilo. Heeft iemand dit eerder gedaan?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:24

jst_lyske schreef:
Sani schreef:

Ik heb eens gehoord dat je de hond op moet tillen, dan zelf het water in moet lopen tot ongeveer knie hoogte en dan eerst met de achterbenen, dan de voorbenen. Achterbenen beginnen al te spartelen en dan gebeurt het schijnt vanzelf. Maar ja ik ben maar een klein meisje en de hond weegt 24 kilo. Heeft iemand dit eerder gedaan?

Heb dit geprobeerd. Kan makkelijk, die van mij is maar 9 kilo. Op dat moment werkt het wel, maar de volgende keer weet ie gewoon weer niet dat zwemmen iets is dat kan. Daarbij vind ik hem een beetje paniekerig worden als ik hem zo in het water laat zakken. Hij vindt het een beetje eng. ondanks dat hij dan wel zwemt. Hij probeerd zo snel mogelijk naar de kant te komen dan

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 15:40

Heb net gebeld naar dierenwinkel, kost 15,75 voor mijn hond. Dus ga nu een halen en dan meteen maar even proberen denk ik. Bedankt voor de tips en ik laat jullie weten of het gelukt is.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:45

Ik heb mijn hond leren zwemmen door mee het water in te gaan en hem met andere honden te laten zwemmen :j Zo kon die spieken hoe het moest en stond ik ernaast om hem te redden als het nodig was :P

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:47

Tot je hond het echt goed kan zou ik eerst een zwemvest aan doen in en rond het water. Onze honden zwemmen wel eens bij de zandafgraving en dragen daar i.v.m. met veiligheid ook een zwemvest.

Op Doggo staat een interessant stuk over zwemmen: http://www.doggo.nl/artikelen/recreatie ... -water.php

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 16:56

Ik zou jullie nu dolgraag fotos willen laten zien van een blije zwemmende hond, maar helaas. Dat ik er zelfs mee in ging tot mijn kont hielp ook niet. Zwemmen deed ze een klein beetje maar ze wist niet oe snel ze er weer uit moest. Jammer! Morgen weer proberen.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 00:08

Onze teckel heeft ook moeten leren om te zwemmen, in het begin zonk hij als een baksteen. :=
Maar ja, hij is een teckel en wilde perse ook het water in, dus het feit dat ik hem een aantal keer uit het water heb moeten vissen om te voorkomen dat meneer verzoop, hield hem niet tegen om het te blijven proberen...
Gelukkig heeft hij de slag nu te pakken en kan hij nu zwemmen zonder te verzuipen. :j