Ervaringen met Feliway verdamper en verdere tips tegen sproe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Ervaringen met Feliway verdamper en verdere tips tegen sproe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 12:20

... en toen was het aantal letters op :=

Ik heb twee volwassen gecastreerde katers overgenomen als stalkatten om de muizenplaag in toom te houden, Piet en Oscar.
Oscar kon ik overnemen omdat hij binnenshuis zou plassen. Nou interesseert me dat in de stal en buiten geen biet, dus ik had er een fijne stalkat aan (en aan Piet ook natuurlijk).
Helaas werd Oscar voor mijn ogen door drie auto's aangereden. Ik was superopgelucht toen hij alleen een afgebroken hoektand had.
Maar meneertje had er niet van geleerd, bleef de weg opgaan (achter ons kan hij kilometers veld en weiland in, maar nee :roll: ) en enkele weken later kon ik met hem naar de dierenarts omdat een van zijn achterpoten geamputeerd moest worden.
Het leek mij verstandiger om Piet alleen zijn taken te laten afhandelen en Oscar voortaan binnen te houden.

Dat ging eigenlijk afgelopen maanden super. Oscar voelt zich prima binnen en Piet trok altijd al meer naar mijn Berner Sennen dan naar Oscar of de buurkatten, dus iedereen happy.

Maar nu... is het het voorjaar? Is het omdat hij meer gewend begint te raken en zijn plaats op wil eisen? Ik weet het niet.
Ineens begint hij dus te sproeien. Ik neem aan dat het plassen van de oude eigenaar op zijn sproeigedrag slaat.
Hij heeft geen vaste plaatsen, maar hij heeft vannacht en vanochtend alleen al op minstens 6 plaatsen gesproeid.

Via Google las ik veel de tip om te sprayen met Feliway. Aangezien hij overal en nergens sproeit was ik eigenlijk niet direct van plan om mijn hele huis te besproeien, maar misschien is zo'n verdamper wel iets, dacht ik?

Wat me brengt op de vraag: Wie op Bokt heeft ervaringen met Feliway, met name de verdamper, en misschien nog andere tips tegen het sproeien?

Freggle_Edge

Re: Ervaringen met Feliway verdamper en verdere tips tegen sproe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:22

Ben aan het werk, kan nu niet uitgebreid reageren, maar ik vind ze geweldig! pb gerust als je meer vragen hebt.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:24

Hoe handig is hij inmiddels met die 3 poten? Anders zou ik zeggen: hups weer de stal in.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 12:30

Hij is gewoon weer net zo handig op zijn drie poten als vroeger, hij is heel snel, kan ook gewoon klimmen. Alleen springen wil niet meer. Maar ik zit een beetje in mijn maag met de weg. Piet komt alleen aan de voorkant om net om het hek heen naar de buren te gaan, die komt niet op de weg. Maar Oscar is ondanks zijn ongeluk eerder blijkbaar echt te dom om weg te blijven daar.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:39

Ja, dat risico loop je/loopt hij dan wel ja...
Is het erf aan de voorkant van je huis helemaal met afscheiding? Kun je misschien iets afschrikkends daar regelen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 12:43

Ja, de voorkant is met gaas afgezet, maar ik denk wel dat ze daar onderdoor kunnen. De poort is ook 5 meter breed, met oog op de trekkers en evt. vrachtwagens.

esmee87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:45

Ik heb ook een sproeier gehad. Feliway hielp bij mij niets, kostte alleen maar heel veel geld.
Uiteindelijk ben ik op Telizen S van Virbac uitgekomen en dit helpt super!
Je kunt het gewoon op internet bestellen of bij de dierenarts halen. In de dierenwinkel heb ik het nog niet kunnen vinden.
Succes!

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:46

al eens aan blaasontsteking gedacht?!? daarom begon onze kat ook ;) verder werkt feliway hier prima maar zou m dan eerst dus laten testen :(:) ( als je plasje kan opvangen ofzo hoef je geen consult maar alleen urine controle ;) )

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:05

Ik heb hele goede ervaring met Feliway. Was helemaal top!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:11

Hier werkte Feliway ook niet helaas.
Maar dit was voor een ander doeleinde, maar heb totaal geen verschil gemerkt in gedrag van de katten.
Sproeien is heel moeilijk af te leren. Zeker als hij het al zo lang doet.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:15

Feliway zou kunnen helpen, met name als er stress in het spel is. Jammergenoeg kan niemand je DE oplossing hier geven, want katten kunnen om legio redenen sproeien. Wil je het echt oplossen, dan kan je een gedragstherapeut inschakelen.
Sowieso eerst medische oorzaken uitsluiten, want ook sproeien kan wel degelijk ontstaan door lichamelijk ongemak (pijn, blaasproblemen, nierproblemen etc).
Hij deed het eerder dus niet? Probeer dan na te gaan of er vlak voordat hij ermee begon iets is verandert in huis, daar zit mogelijk de oorzaak.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 07:22

Mijn vorige kat ging het ook doen na een verhuizing, de eerste keer keurig in de keukenwasbak :roll:
Ik heb ook Feliway gebruikt, was na een paar maanden over. Maar dat was een binnenkat, hij heeft die gewoonte niet buiten al ontwikkeld. Kan me voorstellen dat Oscar dat al tijden buiten doet, lijkt me dat dat wat moeilijker af te leren is. De plekken niet met allesreiniger schoonmaken maar met schoonmaakazijn, dat vinden ze geen prettige lucht.
Gelukkig is hij gecastreerd, dan stinkt het in ieder geval niet zo (tenminste, bij die van mij was het nagenoeg geurloos). Succes!