Geestelijk achteruit hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Geestelijk achteruit hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 20:26

Onze Border Collie is de beste, leukste en liefste hond die er is. Dat zegt iedereen natuurlijk, dus iedereen weet wat ik bedoel.

Toen ze 7 maanden was heeft ze veel gezondheidsproblemen gehad, veel bij de da gezeten, Utrecht geweest en ook al 3x op het punt van inslapen gestaan. gelukkig is het allemaal helemaal goed gekomen en werd ze alleen maar voller.

Ze is super lief, aanhankelijk, lichaamlijk lekker fit en luisterde altijd als de beste.

Nu is ze 13 en het laatste half jaar wordt ze echt oud. Ze is bijna helemaal doof, heeft beginnende staar en leeft soms in haar eigen wereld. Als ze stilstaat, wordt ze opeens wankel en zakt een beetje door haar benen, waarna ze je aankijkt alsof ze niet weet waar het vandaan kwam.

Ze heeft wat wratten, waarvan 1 bij haar ooglid.

Met al deze dingen was ik bij de da en die vond haar eigenlijk nog heel goed voor een hond van 13 en dat is ze ook. Dit was een maand of 4 terug.
Lichamelijk is ze ook super en denkt ze echt dat 3 is ofzo.

Toch wordt het best snel wat minder allemaal. Ze wil wel spelen, maar het is allemaal wat minder dan voorheen. Dat is dus prima en maak ik me geen zorgen over.

Waar ik me wel zorgen over maak, is haar afwezigheid. Ik denk door haar doofheid. De da dacht ook dat haar evenwicht door de doofheid komt. Ze slaap heel vast en als we haar wakker maken omdat ze toch een keer uit moet, schrikt ze zich rot. We doen heel voorzichtig, maar toch.........Op bepaalde klanken of iets wat ze voelt of ruikt wordt ze de laatste tijd erg onrustig en gaat ze als een idioot trillen. Ze is dan echt heel ver weg. Ze rent dan een beetje door het huis op zoek naar een plekje.
Buiten laat ik haar niet meer los, tenzij het een apart en open terein is waar ze me goed kan vinden. Heb een speciaal tuigje gekocht en eeen gewone riem en een rol om haar wel iets van vrijheid te geven. Ze trekt niet, dus dat gaat op zich goed.

Eten en drinken gaat nog goed. Drinken is wel iets meer, maar de da vond dat nog niet alarmerend.

We proberen haar een beetje gebarentaal te leren. En als we met haar bezig zijn en ze let goed op, merk je bijna niks.

Toch zie ik mijn hond soms zo in haar eigen wereld leven, daarnaast het trillen als ze iets voelt, ruikt of hoort ( denk doffe, zware geluiden) en dat doet me echt heel veel.

We doen de bass steeds heel laag of uit, want we dachten dat ze daar op reageerde. We proberen van alles en hebben ook alles voor haar over. Ik ken meer mensem met BC's en die zeggen allemaal dat ze lichamelijk goed blijven tot het einde.

Maar het is zo moeilijk en tot waar ga je? Lichamelijk kan ze nog jaren mee. Maar geestelijk gaat het gewoon niet lekker en kunnen we eigenlijk weinig doen.
Waar trek je de grens bij zo een hond?
Ik ben het nu nog lang niet van plan, echt nog lang niet. Maar ik vraag me af hoe anderen er tegenover staan om straks de beslissing te nemen op haar geestetoestand, ook al is het lichaam nog oke. Is dat een overweging als een hond geestelijk ook niet meer gelukkig oogt? Nu is ze dat nog vaker wel, dan niet. Maar het is wel aan het omkeren.

Pauline

Re: Geestelijk achteruit hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:39

Ik vind je een superbaasje.
Ik zou in jullie situatie leven met de dag, kijken hoe het gaat. Als het echt niet meer kan, zie jij het ook. Je kijkt zo ontzettend goed naar je hond, bent zo zorgzaam, daar mag je echt wel op vertrouwen. :)
Het zijn de moeilijkste keuzes in het leven maar vertrouw in jullie band.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 21:05

Dank je wel, wat lief!

Ik heb wel eerder een hond moeten laten inslapen. Maar dat een hond lichamelijk nog fit is en geestelijk zo achteruit gaat ken ik niet uit eigen ervaring. Het doet echt pijn en kan me geen leven zonder haar voorstellen. Ben absoluut heel realistisch en geen watje, maar heb afgelopen tijd al wat traantjes gelaten.

Ze is een echte Border Collie en leeft in dienst van mij vooral. Dat is zo moeilijk, zij wil als ze goed is zo graag en doet zo haar best. Maar op de slechte momenten denk ik; och, meisje e dan bereik ik haar niet.

Ken niemand die een hond heeft laten inslapen omdat de hond geestelijk zo in de war was of niet meer goed, waar het lichaam nog wel kon.

En heel soms slaapt ze zo ontzettend vast dat het echt heel eng is.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:14

Ik herken jouw verhaal maar dan heb ik het over een 14jarige jack russel. Lichaam is nog wel okee maar het koppie....,tja. Ook bijna blind,stokdoof,slaapt het meest van de dag en wat je zegt,zo vast dat ik vaak naar haar sta te kijken of ze uberhaupt nog wel ademt. Maar daarintegen eet ze nog prima en heb ik het idee dat ze het,ondanks haar ongemakken,het nog best naar haar zin heeft. Ik volg mijn gevoel en mijn hart en zolang ik denk dat het nog gaat,gaat het nog. Ik heb haar geboren zien worden en denk dat ik haar het beste aan voel. Daarom ook voor jouw,volg je hart en gevoel,jij kent je hond het beste.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:23

superpony schreef:
Maar het is zo moeilijk en tot waar ga je? Lichamelijk kan ze nog jaren mee. Maar geestelijk gaat het gewoon niet lekker en kunnen we eigenlijk weinig doen.
Waar trek je de grens bij zo een hond?

In mijn opinie zeker niet verder dan waar je nu bent. Zeg eens eerlijk, vind je dit een hondwaardig bestaan? Ik niet, en zou kiezen voor inslapen.
Je opmerking "lichamelijk kan ze nog jaren mee" is statistisch gezien niet erg waarschijnlijk voor zelfs een gezonde 13 jarige hond, laat staan een dier in de toestand die jij beschrijft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 00:22

@Faruba, lastig he?! Ik volg mijn hart wel, maar mijn man en zoon zien het soms net weer anders.

@Kuggur, ik denk dat je het misschien net verkeerd inschat. Er is geen da die haar nu zoals ze is laat inslapen, echt niet. De da vond haar juist nog heel goed voor haar leeftijd.

En jaren mee statistisch gezien is geen vergelijk. Haar lichaam zelf zou inderdaad nog jaren mee gaan, als het er niet vanzelf een keer mee ophoudt door ouderdom, of wij daar iets aan doen. En dan hebben we het erover hoe zij nog kan rennen bijvoorbeeld.
Op dit moment is het zeker nog een hondwaardig bestaan. Ik ben echt niet van een lijdensweg of weglopen voor inslapen wanneer nodig. Maar nu is dat niet aan de orde.

Oud worden hoort erbij en zij ervaart het anders dan wij.

Mijn vraag was ook; wie heeft ervaring met een hond inslapen vanwege geestelijke achteruit gang. Dus niet vanwege andere kwalen. En dan heb ik het dus over honden die lichamelijk nog fit zijn.

We houden het zeker in de gaten. Het is een beginnend proces van achteruit gaan, maar wel hondwaardig zoals ze het nu nog doet. Ze heeft bijv slechte momenten, omdat ze in onze ogen nog iets hoort, maar het niet kan plaatsen. Ze is normaal heel relaxed, maar wordt dan trillerig en nerveus. Het kan ook zijn dat ze het voelt of iets ruikt, want ze is veel meer met d'r neus bezig. Daarom zetten we dus de bassbox uit als ze er last van lijkt te hebben.

De andere aanpassingen zoals aangelijnd lopen, lijkt ze niet erg te vinden en zelfs wel prettig om met ons in verbinding te staan op die manier. Ik probeer haar gebaren aan te leren, zodat ze uit zichzelf wat vaker kijkt. Voorheen liep ze los en lette ze heel goed op ons of was ze met 1 teken bij ons. Daarom gaan we nu naar plekken waar het open is en daar kan ze lekker los en spelen etc.

Eten doet ze goed. Wij hebben nog een klein hondje van 8 en die speelt graag, maar ze spelen nog weinig samen. Ook omdat de BC wat lomp was altijd.
Mijn moeder heeft een klein reutje van en als we daar zijn, gaat mijn BC helemaal door haar benen en daagt hem nog uit tot spelen. Het is wat minder, wat korter, maar gebeurt nog wel en als wij met haar spelen wil ze ook nog graag. Dat bedoel ik met lichamelijk dus ook echt wel fit. En ze blijfte en BC. Hoor ook alleen maar dat ze heel snel in 1 x achteruit gaan, amar blijven werken voor hun baas tot hun dood.

Ga een dezer dagen nog eens langs bij de da, zodat zij ook betrokken blijft van de veranderingen en als er ook maar iets is, het direct ziet.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 00:29

Een wijze uitspraak die ik bij enkele bekenden vaak langs zie komen:
"ze weten het niet wanneer je te vroeg bent, wel wanneer je te laat bent"

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 00:48

Dat is zo, maar ik kan mijn hond echt wel laten zien en die is nu echt nog niet aan inslapen toe. Dat was ook geheel niet mijn vraag.

Ik ben ook niet iemand die het te laat doet of uitsteld, dit is niet m'n eerste hond of dier.

Nogmaals, ook de da gaat onder geen beding deze hond nu al laten inslapen. Het gaat mij erom, dat ALS ze geestelijk echt moeite krijgt of wij het niet meer verantwoord vinden, niet hondwaardig etc. Wie heeft ervaring met in laten slapen om genoemde reden. Dus als je een hond om geestelijke toestand wil laten inslapen, waar het lijf nog fit is.

Aan de andere kant, zijn wij wel mensen en beslissen wij dat het niet meer hondwaardig is. Maar beesten zelf zien dat heel anders en zelfs in de natuur zou deze hond het nu nog redden, denk ik. ( dat weten we nooit zeker, omdat onze honden niet meer wild zijn, amar als vb )

Dus nogmaals, alleen de vraag: Wie heeft weleens de beslissing genomen om een hond die geestelijk slechter werd in te laten slapen, waar de rest nog oke van was. Wel vanwege ouderdom dus en geen andere geestelijke afwijkingen.

Het is nu nog niet aan de orde, totaal niet, maar als ik aan mijn hond denk, bereid ik me juist voor om de grens te trekken straks waar het nodig is. Dat kan ook nog een jaar duren als ik om me heen naar de verhalen luister van BC eigenaren en dat is prima. Zoals ze nu is, geniet ze wel, gaat ze nog graag mee, wil ze graag eten, spelen, ze kan alles nog goed ophouden, dus is nog goed zindelijk etc etc

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 01:34

Iets soortgelijks had ik ook met mijn duitse herder. Die werd ook echt dement als een deur. Dus ik ving dat op met vaste routines. Vaste tijden van uitlaten en eten, 's nachts zette ik een keertje de wekker om haar uit te laten want een hele nacht volhouden kon ze niet meer. Ze genoot nog wel van lekker in de zon liggen soezen en het dagelijkse zelfde rondje door het bos. Uiteindelijk ging het vrij snel. Ze had een tumor aan de lever en ging ineens zichzelf vergiftigen. Die tumor was wel bekend maar ze leek er geen pijn aan te hebben en in goed overleg met de dierenarts hebben we haar toen de leverfunctie terug liep in haar eigen mand laten inslapen. Achteraf bekeken had ik eerder de knoop door moeten hakken. Het laatste jaar was best zwaar met al die gebroken nachten. Dat zou ik nu niet meer doen denk ik.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 01:53

Hm, ik heb wel eens een hond laten inslapen "waarvan het lijf nog fit was", en die was zo´n twee jaar oud. Ik had er gegronde redenen voor.

Ik heb hier geregeld verhalen op bokt zien langskomen waarbij oude honden met de beste bedoelingen een martelgang van een oude dag werd aangedaan.

Ik heb de uitspraak die Eef-Bam aanhaalt ook hoog in het vaandel.
Het is hier op IJsland trouwens wel gemakkelijker een hond te laten inslapen (is ook geen opvangnet in de vorm van asiels bv.).

Ik vraag me trouwens serieus af wat voor criteria nederlandse dierenartsen aanleggen een hond als die van de TS niet te laten inslapen (uiteraard als de eigenaar het zou willen, wat hier dus niet het geval is). Ik bedoel maar, bejaard, fysiek aftakelend én beginnend dementerend.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:57

Ik vind het knap dat mensen vanachter een PC kunnen beoordelen of een hond aan inslapen toe is of niet.

TS is de enige die haar hond dagelijks ziet en weet wanneer haar hond daaraan toe is en schijnbaar is dat nu nog niet.

Daarom nogmaals TS,volg je gevoel en je hart en laat je door anderen niets aanpraten. Als je je beslissing laat afhangen door anderen ben ik bang dat je daar spijt van gaat krijgen.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:01

oei komt me zo bekend voor jou verhaal, mijn hond is 15,5 maar precies hetzelfde als jou. Trillen is bij mij minder nu ik hem een spulletje geef wat ik bij dierenwinkel heb gekocht, geef ik dat niet merk ik dit gelijk.
Misschien is dat ook iets voor jou (ben nu niet thuis maar kan het voor je opzoeken als je wilt)
lastig he om ze zo achteruit te zien gaan ik denk uiteindelijk dat we ons gevoel gaan volgen en dat de honden zelf goed aangeven wanneer het genoeg is....je kent je hond na al die jaren zo goed. al moeten we oppassen dat we ook moeten leren loslaten. succes meis!

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:14

Wij hebben een kruising border collie gehad die we op 14 jarige leeftijd hebben laten inslapen omdat hij geestelijk niet goed meer was. Hij was ook erg in zichzelf geleerd. Wou veel naar buiten en eenmaal buiten wist hij niet meer waarom en wou meteen weer naar binnen. Dit tig keer achter elkaar. Op een gegeven moment ging hij ook uit het niet zitten huilen, soms wel een half uur achter elkaar. Hier werd hij en wij erg onzeker en chagrijnig van wat zich ging uiten in een zeer kort kontje van de hond, druppel kwam toen hij niks meer tolereerde van mijn dochter en om het minste begon te bijten. Gelukkig heeft de da altijd achter ons gestaan hierin. Succes met de komende tijd..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 11:32

Oke, herkenbare gevallen wel.

Ik hou teveel van deze hond om haar te laten lijden en dat doet ze nu nog helemaal niet.

Trillen lijkt echt te zijn wanneer ze niet meer goed hoort en wel wat voelt, bijv als we de bassbox aan hebben staan. Ook hebben we in dit huis luchtverwarming waar ze een beetje op reageerd.

Op dit moment eet en drinkt ze goed. Ze is ook nog zindelijk.

Het is ook de reden dat we langs de da gaan, zodat die ook de achteruitgang kan meten als we over een tijd wel bij haar staan dat het voor ons genoeg is.

De vraag is ook voor mezelf, omdat ik het moeilijk vind dat ik zie dat haar geest eerder achteruit gaat dan haar lijf. Het is nu nog niet zo slecht dat een da haar zou laten inslapen, of wij deze beslissing nemen, aangezien ze echt nog prima functioneerd verder. Ze is nu gewoon beginnend oud aan het worden en dat mag best wel een beetje.

Als ze zover in de war zou zijn dat ze echt niet meer weet wie wij zijn of van schrik zo reageerd dat ze zal bijten, is de beslissing heel makkelijk, maar dat doet ze helemaal niet.

Oude honden slapen heel vast en het is alleen als je haar wakker maakt dat ze even schrikt. Ik vind dat rotter voor haar, dan dat ze ons wat zou doen. Ik denk dat ik snel genoeg zie wanneer dat om zou slaan en dan is het wel het einde.

Zij is echt een hond die haar baas wil plezieren en zou nooit willen bijten, dus dan is ze echt d'r zelf niet meer of heeft er last van.

Misschien vinden mensen het dan te laat, maar ik denk dat ik wel voortekenen zie. Maar goed, nogmaals het gaat mij erom dat ze geestelijk eerder achteruit gaat dan lichamelijk en dat er wel zo een moment komt als dat zo blijft gaan.

Bedankt voor de reacties en ervaringen tot dusver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:34

Mijn hondje ging de laatste paar weken geestelijk ook snel achteruit. Was nog steeds vrolijk. Alleen was ze niet meer zindelijk. Liep 's nachts gewoon tegen een muur of kast te blaffen. En voordat we keuze konden maken, vonden we haar dood in de achtertuin.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 12:41

Jeetje, dat is wel heel snel gegaan dan.

Ze is nog wel bij de tijd, maar leeft in haar eigen wereld als ze iets niet kan horen. Of ze voelt en ruikt dingen nu beter, want daar is ze wel mee bezig.
Ook houdt ze me dubbel in de gaten, want ze weet nu dat ze op mijn gebaren moet letten en me niet hoort denk ik.

Aan de ene kant weet ik wel dat dit een beetje bij het ras hoort, maar aan de andere kant denk ik ook dat haar lichamelijke fitheid, de wil om te spelen met de kleine hondjes of ons, haar ''goed'' houdt.

Ik snap mensen hun reactie ook, maar men moet niet vergeten dat wij mijn hond ouder zien worden en er moeite mee hebben, waar anderen het echt nog niet zien aan mijn hond. Op dit moment is het echt nog een stukje mijn verdriet dat ik zie dat mijn hond ouder wordt met relatief kleine dingetjes waar ze zelf nog niet veel moeite mee lijkt te hebben en wat de da echt volkomen normaal vind. Ze is zelfs ''goed'' voor een hond van 13.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:44

Ja heel erg snel. Ze herkende ons nog wel gewoon.

Hopelijk is je maatje nog even bij je. En het is naar om te zien hoe je eigen hond alsware aftakelt. Ik heb mijn hondje ook bijna 13 jaar bij mij gehad. Ik had vanaf mijn 6de.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 12:46

Dank je wel. Het is naar idd en het is de eerste keer dat ik het op deze manier meemaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:58

superpony schreef:
Dank je wel. Het is naar idd en het is de eerste keer dat ik het op deze manier meemaak.

Voor mij was het ook de eerste keer. De andere honden die wij hebben laten gaan, die hadden echt lichamelijke mankementen, ook door ouderdom. Maar ik vond dat zelf veel anders dan als ze geestelijk achteruit gaan, maar lichamelijk nog wel 'fit' zijn.