Kattenren voor op het balkon, hoe maken? Iemand tekeningen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Kattenren voor op het balkon, hoe maken? Iemand tekeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 12:59

Ik wil op mijn balkon een ren maken. Helaas kunnen ze niet alleen naar buiten, omdat ze op het hekvan het balkon kunnen zitten en dan naar beneden kunnen springen.
In de zomer wil ik af en toe wel de deur open kunnen zetten zonder zelf elke keer erbij te gaan zitten, dus daarvoor had ik een hordeur gekocht.
Helaas heeft 1 van de katten door dat je met een beetje duwen onder het gaas door kan piepen en alle oplossingen die ik heb bedacht weet ze te pareren :+

Dus wil ik toch aan een kattenren. Dan kunnen ze lekker naar buiten, geen ontsnappingsmogelijkheden en hoef ik niet elke keer buiten te gaan zitten.
Laten maken is een optie, maar wel een kostbare.
Dus zit ik te zoeken naar zelf maken. Maar ik ben echt een leek op klusgebied. Waar moet ik beginnen? Welk materiaal? Hoe bevestig ik alles?
Hij moet boven de balkondeur uitkomen, dus zo'n 2 meter. Ik weet niet of ik 'm aan de muur kan bevestigen, dus als het zonder kan, dan zou dat mooi zijn, materiaal moet het wel buiten uithouden, zomer en winter (tenzij het inklapbaar is, dan alleen zomer, maar wel met regen en dergelijke weersomstandigheden). En balkon is rechthoekig, 1x2m.
Help :+

Goof

Re: Kattenren voor op het balkon, hoe maken? Iemand tekeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 13:13

Zit er boven je ook een balkon?
Dan kun je toch simpelweg gaas spannen van boven naar beneden over de gehele breedte.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 13:17

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 13:28

Ik heb net eens die site bekeken, maar ik kan niet geloven dat een kat zich niet door die openingen zou wurmen? Dat beest van ons raakt overal door :7 maar die mag gelukkig ook gewoon overal door.

Miss kan je inspiratie op doen in topics over konijnenrennen maken? Die heb ik alleszins ooit op bokt zien passeren en daar zijn er geloof ik ook die met houten kader werken en dan gaas spannen.

Wat ik persoonlijk dus zou doen is met houten latjes een kubus/balkvormige kader maken (dit idee een beetje: http://www.kuiper-koekange.nl/huisdieren/konijn08.jpg ) en daar kippengaas rond spannen en dan thv jouw balkondeur een deurtje maken, zodat ze ook echt in die ren opgesloten zitten en nergens naar buiten kunnen piepen.
Ik heb zelf het idee dat dit als "niet-klusser" te maken moet zijn, je hebt niet meer nodig dan stevige houten latjes en nagels van gepaste lengte (en je in een bouwmarkt kan men je goed adviseren over sterkte en nagellengte), gaas en gaaskrammetjes.
Het hout kan behandeld worden qua weerbestendigheid en als je balkonomheining spijlen heeft, is een ren volgens mij niet zo moeilijk vast te maken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 14:42

Goof: nee, helaas niet :D

amy_leftover: bij Zooplus hebben ze ook van die netten, heb ik ook aan gedacht.
Maar ik ben bang dat als ze daarin gaan hangen dat ik niets meer heb en ze alsnog niet naar buiten kunnen.
Vandaar een iets stevigere constructie voor een kooi :j

Caro: Bedankt voor de tips. Aan zoiets zit ik inderdaad ook te denken.
Las ergens anders al van dat gaas met groen plastic en dan vastnieten aan houten balkjes.

Even voor het beeld, dit is mijn balkonnetje.
Afbeelding
Het zou er dan als een kooi in komen te staan. 3 wanden met gaas, aansluitend aan de muur (er staat al een spijlen hek tegen de muur, dus aan de zijkanten en onderkant kunnen ze er al niet uit). En dan een plafond, zodat de deur open en dicht kan. Die 4e want met deur is een optie, maar dat is lastig te realiseren met mijn balkondeur denk ik. Die gaat namelijk naar buiten toe open en er zit geen raampje, dus van daaruit kan het ook niet open helaas.