HELP! is onze kat eenzaam, verveeld of iets anders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lovelyd

HELP! is onze kat eenzaam, verveeld of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 21:13

Goedenavond..

Sinds eind Februari zijn wij in het bezit van een ontzettend lieve poes.
Ze is in Oktober 2012 uit het asiel gehaald door haar vorige baasje, maar deze kon er door omstandigheden niet meer voor zorgen.

Wij waren al een tijdje opzoek, en daar was ze dan.
De exacte leeftijd weten we niet precies.
Ze is pas nadat ze uit het asiel is gekomen gestereliseerd en aangezien ze ontzettend speels is/was zal ze waarschijnlijk ongeveer één jaar oud zijn.

Het is geen schootkat, ze wil niet op schoot liggen, maar wel erg graag lekker naast je op de bank, een heerlijke knuffel.

Wij wonen in een ruim appartement, direct aan een drukke kruising en ze kan hier dus niet naar buiten.
De vorige eigenaar gaf aan dat dit geen enkel probleem moest vormen.

Maar inmiddels doen zich een aantal dingen voor.

In het begin mauwde ze de hele dag en nacht, krabben aan de slaapkamer deur en voor het raam zitten.
Dat werd gelukkig al gauw minder, maar ze staat nog steeds iedere ochtend rond 7 uur bij de slaapkamerdeur te mauwen en te krabben.
Ze at in het begin ook ontzettend veel.. Soms bijna 3 voerbakjes met brokjes per dag, de laatste weken wordt dat minder.

Wij zagen hier nog geen probleem in. Maar de laatste dagen begint ze weer ontzettend te mauwen, doet ze voor haar "ongewone" dingen (kop in van alles steken, zak met kattengrit, lege plasticzakken enz.) en loopt ze soms extreem vaak naar de kattenbak, soms wel 10x in een halfuur.
Ze loopt constant heen en weer door het huis, gaat zitten mauwen voor het raam of voor de deur, of op de rand van de bank. Ook heeft ze ineens geen interesse meer in haar eerder zo geliefde balletje en andere speeltjes..

Zal ze eenzaam zijn?? Wij zijn overdag beide weg ( ongeveer 9-17) en ze heeft geen kattenvriendje en kan dus ook niet naar buiten.
Ligt het aan de tijd van het jaar??? De katers die ze misschien ruikt??
Zal ze verveeld zijn??

Help!! Hoe kan ik het haar nou zo aangenaam mogelijk maken. Ze is echt super lief en aanhankelijk en ik wil haar niet weer naar een ander huisje doen, ze heeft er al minstens 3 gehad in haar korte leven.

Een andere poes erbij? Of zal dat niet helpen..

kohtje

Re: HELP! is onze kat eenzaam, verveeld of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:18

Blaasontsteking? Als de mijne dat heeft hoor je haar ook de hele dag .

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:19

dus het is zeker dat ze gesteriliseerd is?
Want als ze krols zijn zijn ze ook ongedurig.

Als ze zo vaak naar de bak gaat,doet ze dan ook iets?
Hou in de gaten of ze wel goed kan plassen.
Misschien heeft ze blaasgruis?Of blaasontsteking?

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:21

vooral gezien het vele naar de bak gaan en onrustige gedrag zou ik ook denken aan een blaasontsteking.... misschien even langs de da om speciale korrels op te halen waarmee je even urine op kan vangen?

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 21:22

Ja ik zat inderdaad ook al van zal het misschien medisch zijn..??

Er staat in ene papier dat ze gestereliseerd is, maar er stata geen aantekening over in het paspoort.
Kan ik het misschien ook zien of voelen of ze gestereliseerd is??

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:22

bij de mijne hielp een andere kat echt heel erg

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:23

Onze kater, die nu 7 of 8 maanden is heeft sinds wij hem (december) hebben totdat hij een paard weken geleden gecastreerd werd ook datzelfde gedrag vertoond!
eerst heel veel eten, daarna bijna niks, wilde niks meer van zijn speeltjes weten, continu voor het raam, miauwen etc.

Hij is nu nog steeds veel naar het raam aan het rennen (maar dat komt denk ik door de buurkatten), maar sinds zijn castratie is hij ineens veel speelser, eet meer etc.

(hij ging eerst ook heel vaak naar de kattenbak, maar de DA heeft er een keer naar gekeken en het was geen blaasontsteking)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:23

Ik denk inderdaad ook aan iets van een blaasontsteking.
Ziet haar ontlasting er wel goed uit?

En kop in van alles en nog wat stoppen, wat zakjes etc betreft, is best normaal kattengedrag ;)
Hier is zelfs geen doos of plastic tasje veilig voor een van onze dames :')

Ook dat ze nu geen belangstelling heeft in haar balletje en speeltjes, zegt niets, misschien is ze op zoek naar andere prikkels. Hier wordt er soms maanden niet naar sommige speeltjes gekeken, om vervolgens weer dagen zoet mee te zijn :)

Natuurlijk kan het nooit kwaad om een vriendje erbij te nemen.
Katten houden elkaar graag gezelschap, dus ongeacht de aard van haar gedrag, zou dat geen slecht idee zijn.

Vanuit het asiel hier, worden katten zelfs zo min mogelijk alleen geplaatst, en alleen als de poes/kat niet met andere katten op kan schieten.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:26

Ik denk dat het slim is om even met de DA te overleggen.
Het kan zijn dat ze zich verveeld maar ik denk ook aan iets medisch. Een andere kat erbij is lastig te zeggen, wij hebben dat wel gedaan met het idee dat de poes dat wel leuk zou vinden. We hebben onze poes uit het asiel en na een jaar een katerkitten erbij gedaan maar voor onze poes had dat echt niet gehoeven hoor, ze vind hem nog steeds erg stom.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:28

Citaat:
ze vind hem nog steeds erg stom

Klinkt bekend, onze dame is inmiddels gewend aan de nieuwe poes (3 jaar later dikke vriendinnen met soms ruzie), maar de kater die we hiervoor in huis haalde, (ouwe kater), vond ze maar vreemd.

Als je een kat erbij wilt nemen, dan kan je ook je poes mee nemen naar het asiel om daar op neutraal gebied te kijken hoe het gaat :)

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 21:52

Ik kan jullie in elk geval mededelen, dat wij vanaf nu serieus opzoek zijn naar een vriendinnetje voor onze Muts..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 17:21

ik zou urine opvangen en laten controleren dan is dat gedaan, het zijn (even bellen naar DA) geen hoge kosten en dan heb je zekerheid.

Is dat niet het probleem dan lekker op zoek gaan naar een maatje. Een asiel is daar weer heel geschikt voor zeker een opvang waar de katten uiteindelijk met zijn allen in 1 ruimte los lopen. Daar kan je goed zien wat de kat doet met een andere kat.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 19:55

Eind van de dag zijn wij met onze kat bij de Dierenarts geweest.. Ze had inderdaad een fikse blaasontsteking, ze heeft een pijnstilling en een kuur gekregen en moet een aantal dagen speciaal voer eten.. Sinds we thuis zijn is ze echt ontzettend rustig en heerlijk tevreden.

Vrijdag avond gaan we bij een kitten kijken. De Dierenarts heeft ons geadviseerd een kitten erbij te nemen en dat willen we dan ook erg graag...

Wat voor voer moet een kitten hebben? De brokken die Muts krijgt zijn vrij groot. Ik zit er dus aan te denken om speciale kittenbrokken te halen, maar tot welke leeftijd mogen ze die hebben??

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:24

Maar goed dat je gegaan bent dan! :j
Gelukkig heeft ze nu wat tegen de pijn.

En een poezenvriendje erbij is natuurlijk ook super voor d'r. *\o/*

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:34

lovelyd schreef:
Ik kan jullie in elk geval mededelen, dat wij vanaf nu serieus opzoek zijn naar een vriendinnetje voor onze Muts..

Klinkt als mijn kat, die kreeg ik op anderhalf, was nog een open poes. Gelijk geholpen, maar daarna bleef ze janken. We hebben een tweede kat erbij gezocht, dat gaat goed.
Ze had last van verlatingsangst, als we naar bed gingen kregen we het hele concert weer te horen.
Denk dat dat lag aan spanning tussen mijn ex en mij. Inmiddels ben ik verhuisd, en sindsdien horen we haar niet meer snachts. Af en toe krijgt ze de kolder in haar kop, dan ligt ze te spelen en is ze aan het janken tegelijk. Of als ze kastjes niet open krijgt. Het is gewoon een onrustig katje, heb van alles gedaan, ze is ook meerdere malen onderzocht, kerngezond. Dus we hebben er maar vrede mee, haar concerten af en toe.

*Oh zie net dat ze blaasontsteking heeft, arm beestje. Ik dacht zo van, eindelijk herkenning :D Maar hopelijk voelt ze zich snel beter :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:37

Kun je geen buitenren maken?
Los van het medische verhaal, lijkt altijd binnen zitten me echt geen leven voor een kat....

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:14

Wat betreft het voer voor het kitten, er word aangeraden dit te geven totdat de kat een jaar oud is.
ik had zelf 2 zusjes uit 1 nest , nu inmiddels ruim 12 jaar oud, helaas eind februari 1 in moeten laten slapen....
Ik heb het idee dat de kat die ik nu nog heb het eigenlijk wel lekkerder vind het rijk alleen te hebben, alle aandacht is nu immers voor haar.
Ben benieuwd hoe jouw kat het gaat vinden, een huisgenoot erbij, misschien vind ze het wel helemaal geweldig!!

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 14:04

Nou we hebben er een aapje bij.. Muiz slingert van bank naar bank en rent lekker achter Mutz aan..

Mutz ziet het nog niet zo zitten, blaast wat zo nu en dan, maar heb het idee dat dat meer is om aan te geven dat zij de baas is.. Ze gaat namelijk na één keer blazen zelf weg, maar komt wel steeds terug, maar er komen geen dikke staarten aan te pas ofzo.. De kleine vind het wel een leuk spelletje..

Het zal even tijd nodig hebben, maar ik denk en hoop dat het wel goed komt..

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:06

Goed dat je naar de DA bent geweest, ik moest ook direct aan blaasontsteking denken. Gaat het nu beter met Muts?

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 14:29

Ja Mutz is weer de oude, is nog wel aan special voer, maar is alweer een stuk speelser en fitter...
Ze moet alleen nog even wennen aan haar nieuwe vriendinnetje..

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:35

Dat wennen heeft tijd nodig. Als Mutz het kleintje niet in elkaar timmert dan lijkt het wel goed te komen.

Over het speciale voer: mijn katers zijn gevoelig voor blaasontsteking en ik voer ze al jaren speciaal voer. Soms even wat anders, maar daar moet ik heel erg mee uitkijken anders zit ik weer bij de dierenarts. Zonder kunnen ze niet meer. Maar ik ben al met al behoorlijk voordelig uit met het voer, het lijkt altijd weer een hele uitgave als ik 8,5 kg voor +/- 80 euro koop, maar ik doe er met 2 katten een paar maanden mee.