Kattenren maken met beperkt budget

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Kattenren maken met beperkt budget

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 20:26

We willen op zolder een kattenren gaan maken en daar willen we (uiteraard) geen bakken met geld aan uit geven. En waar vind ik beter en sneller tips dan op Bokt? :D

Er ligt nu vloerbedekking. We willen vinyl neerleggen, niet gelijmd. Het idee is om er een soort bak van te maken, dus met opstaande randen. Ik denk dat we dat het beste kunnen realiseren door een houten frame te maken en daar het vinyl tegenaan te plakken.

Er zit een klapraam. De krabpaal komt iets van het raam af te staan, ik ga er van uit dat het openstaande raam dan verder ook geen problemen op levert.

De kamer loopt in een L en ik wil het korte gedeelte gebruiken voor een ren. In feite heb ik dus maar één wandje nodig, met deur. Dat stukje vind ik eigenlijk nog het lastigste. Een deel van een hondenren is behoorlijk prijzig. Tuingaas lijkt me weer absoluut niet stevig genoeg. Wat hebben jullie gebruikt? Of wat zouden jullie gebruiken?

Nog verdere tips/trucs?

jiehaaa

Re: Kattenren maken met beperkt budget

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:30

Ik heb gewoon groen geplastificeerd tuingaas gebruikt. Dat was heel stevig, daar klommen ze ook in. Met houten palen waar het gaas met een nietpistool aan vast was gemaakt. Ik heb nu geen ren meer en heb onlangs mijn gaas weggegeven, anders had je het zo mogen hebben.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:32

Ik heb geen ervaringen met rennen bouwen etc. Maar je zegt tuingaas is waarschijnlijk niet stevig genoeg. Heb je al eens gekeken naar het gaas wat ze ook wel eens voor fretten gebruiken? Dat is behoorlijk stevig (fretten zijn goede knagers namelijk) maar hoe duur het is weet ik dus zo niet hihi. Maar het kwam ineens in me op dus ik dacht ik meld het even :D Succes met het maken van de ren!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:34

Mag ik vragen waarom je op zolder een kattenren wilt maken? Ik zie daar het nut niet van in? Of begrijp ik m verkeerd? Klinkt nu alsof je die beesten overdag op gaat sluiiten in een kamer. En dat heeft voor die dieren geen zin...

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:09

ik vat hem ook niet geloof ik want waarom op zolder een ren? Kunnen ze dan toch naar buiten?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 21:22

Het zijn geen buitenkatten en ze zitten nu overdag op een logeerkamer. Ze lopen niet los door huis als we weg zijn/slapen, omdat beide katten op plekken plassen waar ze niet horen te plassen. Als we thuis zijn lopen ze los en mogen ze naar buiten.

Dat groene tuingaas heb ik nog liggen, we hebben onlangs 20 meter gekocht voor de tuin. Ook nog een berg krammen. Dat is dus stevig genoeg? Hoe maak je daar een deur in dan?

Miranda, nog niet naar gekeken. Ga ik even doen, bedankt voor de tip!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:30

Ach gosh... wat een leven.... nee, daar heb ik geen tips voor. Wel eentje wat niets met de ren te maken heeft: ga na waaraan het plas-probleem ligt. Moet je inderdaad wel even wat moeite voor doen, maar dan kun je het probleem op gaan lossen ipv die beesten op te sluiten in een kamer. Da's geen leuk leven voor ze.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 21:34

Daar ben ik al jaren mee bezig. Het is in elk geval niets medisch (meer); waarschijnlijk een combi van stress, gewoonte en dominatie. Ik heb het beste met mijn katten voor en ze hebben de ruimte op hun kamer. Waarvan ze overigens ook niet beter weten, want ik heb ze al sinds ik ze heb (en dat is 11 jaar) op de gang zitten als we weg gaan en dat is minstens net zoveel ruimte als hun huidige kamer. De ren wordt ook niet klein en ze krijgen aandacht en beweging genoeg.

En nu graag ontopic. :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 07:05

veel beter deze manier dan omdat ze onzindelijk zijn in een asiel zetten. Onzindelijke katten wil niemand hebben, niet binnen en niet buiten (stel dat ze toch naar binnen lopen)...

Verder kijken op marktplaats. Daar kan je voor lage prijzen nog vaak goed hekwerk of zelfs rennen over nemen. Zo heb ik het gedaan met mijn konijnen. Die hebben een honden kennel van 4 m lang en 1.5 m breed voor 150 euro en het is absoluut super goed materiaal alleen al 3de hands en de 2de mensen hoefden er niet op te verdienen dus dat was extra mazzel hebben.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 07:17

Het plassen naast de bak is het probleem, dus lijkt mij niet bepaald off topic. Ookal zijn katten van kleins af aan een kleine ruimte gewend, dan nog brengt dat veel stress met zich mee. Wanneer je zeker weet dat het niets medisch is, kun je dus beter iets aan de stress doen ipv de katten opsluiten. Bel een goede gedragstherapeute. Kijk hier bijvoorbeeld eens rond, zeer interessant. http://kattengedrag.forumup.nl/index.ph ... ttengedrag
Voor een probleem wat al zo lang speelt, zal een huisbezoek nodig zijn. Maar ook bij gevallen waarvan mensen zeggen " al alles geprobeerd te hebben" lukt het haar toch om het op te lossen.
Denk ook alvast aan voldoende kattenbakken. Heb je 2 katten dan heb je sowieso 3 bakken nodig en in het geval van plasproblemen, nog wel meer.
Ik hoop voor je dat je het probleem kunt oplossen voor jezelf EN voor de katten. Met opsluiten los je het alleen op voor jezelf en maak je het voor de katten er niet beter op.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 08:28

Klopt, ik heb er nog geen gedragstherapeute bij gehad en sorry, dat ga ik ook niet doen. Ze zijn (meermalen) gecontroleerd door de dierenarts, er staan tig kattenbakken in huis, ik heb Bach en allerhande andere homeopathische middelen geprobeerd, andere kattenbakvulling, etc. Over het algemeen gaat het goed tegenwoordig. Bij de poes is het (inmiddels) ouderdom verwacht ik, die is er lang niet altijd meer bij. De kater doet het waarschijnlijk uit dominantie. Dat het zielig is zal wel los lopen, vaak zitten ze al voor de deur te wachten tot ze naar binnen mogen. Dat doe ze niet als ze het zo verschrikkelijk vinden. Verder hebben ze beduidend meer ruimte dan in een bench (waar veel mensen hun hond in zetten) en zijn ze hartstikke lief en vrolijk. Het zijn geen zielige, neergeslagen katjes.

Het is wel degelijk offtopic. Ik vroeg om tips voor een ren. Het plasprobleem heb ik opgeven en geaccepteerd. Ik heb alles, muv van een gedragstherapeute, uitgeprobeerd en zoals ik al zei: dat ga ik niet doen.

Ik zou het op prijs stellen als het gewoon over de ren kan gaan. Dank. :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:30

Dan vertel je dus niet de waarheid, met je "ik heb het beste met mijn katten voor". Beetje jammer, dat er zo met dieren omgegaan wordt. En dierenfan, er zit nog een kilometer aan verschillende opties tussen in een kamer opsluiten en naar een asiel brengen. Beetje waardeloze opmerking dus.
Dat honden in een bench gezet worden en het dus slechter hebben, praat dit niet goed. Maar goed, katten berusten zich in hun lot. Veel succes met een ren op zolder... -O-

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:37

Sorry ik heb geen ervaringen met een ren.

Maar meld dit toch even niet om je te veroordelen.

Ik heb ook een kat gehad die overal plaste.
Ik had ikea meubels de pootjes van me tv meubel zwollen helemaal op, vloerbedekking er meerdere malen eruit, laminaat kwam omhoog enz enz.
Ik had haar gekregen toen ze al 3 jaar was.
Echt van alles geprobeerd ook via de dierenarts en kwam nog iemand over katten gedrag enz
Ik zag 2 jaar terug denk ik alweer een aflevering op de kro bij het programma de wandeling.
Normaal dacht ik altijd jaja.
maar die vrouw kan met dieren praten.
Ik dacht vraag gewoon hoeveel zoiets kost. Afspraak gemaakt... Was niet eens zo duur paar tientjes.
Zo een vrouw voor gedrag was 110 euro per sessie volgens mij pff.
En ze heeft met me kat Missy gepraat en vanaf toen geen 1x meer geplast.
Ik heb een paar weken terug weer deurmatten neer gelegd in me huis.
Nu heeft ze daar volgens mij wel weer geplast maar niet bij de achterdeur.
Naast de voordeur plassen en poepen ook andere katten kan zijn dat ze daar weer last van heeft.
Maar verder in huis helemaal geen probleem meer gehad.
Ik kan weer even de website van die vrouw opzoeken als je dit wilt.
Ik sta er nog steeds verbaast over.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 24-04-13 09:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:38

Ik snap het hele probleem eigenlijk niet? Als er een topic is over 'help mijn buurvrouw haalt mijn kat in huis' vind half bokt dat je katten gewoon binnen moet houden en niet los buiten moet laten. Nu is er een bokker die de katten binnen wil houden maar niet door het hele huis wil laten zwerven als ze er niet bij zijn is het weer niet goed. :?

Mijn ideaal beeld ligt ook anders, maar ik kan me niet voorstellen dat een ruimte alleen voor de katten waar ze kunnen doen en laten wat ze willen zo vreselijk groot drama is?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:15

wat is hier nou weer mis mee?

ik ken zoveel mensen die en "kattenkamer" hebben als ze weggaan ,dat kan je toch ook creeeren op een zolder,kamer of ren...maakt een kat niets uit hoor..??

hoeft toch geen donker hok te worden ofzo,kan me voorstellen als katten je huis onder pissen dat je een mooie ren voor ze maakt...

en ik denk dat je op marktplaats nog wel het een en ander aan panelen kan vinden 2de hands ( bij kooien en hokken geloof ik) en zo voor niet zoveel geld een ren maken.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:17

Hier leven de katten ook in de keuken hoor. Voor hun eigen veiligheid, want er wonen verschillende honden hier, die de katten een lekker hapje vinden.
Ze gaan hier wel naar buiten trouwens, als ze dat willen. Gek genoeg willen ze dat meestal niet, zijn ze liever in de beperkte ruimte van de keuken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:31

Wij hebben de kattenzolder voor de nacht (slapen er 5, in de woonkamer 2 -waarvan er eentje steeds pist, elke ochtend weer een verrassing waar- en eentje op bed bij ons).

Wij hebben de tuin afgezet met van dat groene gaas en dat houdt bij ons prima :)
Ik denk dat je de ren aan de bovenkant afsluit? Want dat kan bij ons in de tuin niet, dus wij hebben er PVC buizen op liggen, zodat ze geen grip krijgen (en dan hebben we 1 dikke papzak die door een gat in het gaas alsnog pleite gaat, kost wat moeite, maar dat heeft hij ervoor over).

Ben benieuwd hoe het gaat worden!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:36

Ik zou voor het raam, wel een hor maken, gaas ofzo ervoor maken.
Voor stel dat ze willen ontsnappen, maar wel je raam open kan staan.

Je deur kan je maken, door met planken je frame te maken, en daar de opening in te maken.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:31

Ik heb er ook niets op tegen dat katten soms in een aparte grote ruimte gehouden worden hoor. Alleen vind ik het jammer voor ts dat ze met een vervelend probleem zit, wat echt wel op te lossen is. Bij de senior misschien niet. Maar bij de jongere zeer zeker wel. Mensen proberen zich in honden paarden vaak nog wel te verdiepen. Maar een kat is " maar een kat" en moet zich maar aan ons aanpassen. Terwijl met een beetje verdiepen in de gedachte van een kat, je soms heel ver komt. Dan zou je trouwens ook weten dat een kat nooit uit dominantie ergens zou plassen. Dit is niet aanvallend bedoeld hoor. Maar ik kom nogal veel bij asiels en zie daar heeeeel veel plaskatten die door de baas gedumpt zijn (het siert ts dat e daar niet voor kiest) en door de juiste zorg en aanpak plassen die katten op een nieuw adres nooit meer naast de bak.

Maar wat betreft de keuze voor gaas, tuingaas blijven ze netjes achter. En deuren kan je kant en klaar kopen. Je kunt ook een frame maken van hout, bekleden met gaas en daar scharnieren aan maken. Aan de andere kant een haakje en voila, je hebt een deur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:37

Onze katten mogen als wij weg zijn ook niet door het hele huis, ze mogen de gangen en de trappen of buiten. De rest is verboden gebied,

Wij hebben er ook twee die plassen; eentje omdat hij een dagje ouder wordt en een beetje een dominantieprobleem heeft. Dit is prima in de gaten te houden en hij doet het ook alleen als wij dus niet thuis zijn. De ander heeft regelmatig blaasontstekingen (heeft speciaal voer etc) en laat af en toe wel eens wat lopen.

En dat willen we gewoon niet in de woonkamer / slaapkamers als wij niet thuis zijn. Beestjes doen het prima op de gangen (vinylvloer). En 's avonds / weekenden lopen ze gewoon overal tenzij we dus even weggaan.

Wij gebruiken overigens http://www.ijzerwarenweb.nl/afbeeldingen_kl/1002383.jpg in paneelvorm. :j

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 13:39

Bijzonder dat er mensen zijn die van mening zijn dat ik mijn katten tekort doe terwijl ze zowel mij als de katten niet kennen. Beide katten zijn 11. Beide zijn senior. Één van de katten, de poes, is een stresskip en een kwakkelaartje. Ze krijgt dagelijks een pijnstiller/ontstekingsremmer en ze zit op brok van de dierenarts. Ik heb een paar maanden geleden een laatste poging ondernomen om wat stress weg te halen met behulp van de dierenarts en daarvan kreeg ze alleen maar meer stress. Dat is één van de redenen dat ik er geen gedragstherapeute bij wil hebben, het gaat een stuk beter met haar nu ik gestopt ben met dingen proberen en er constant iemand die ze niet kent bij te laten.

Als het vanwege de financiën was hadden ze beiden al heel lang geleden een spuitje gekregen. Beiden hebben wel eens wat gebroken, beiden hebben blaas- en nierproblemen gehad, beiden staan op speciale brok en met beiden ga ik naar de dierenarts als ik het niet vertrouw.

Als we thuis zijn mogen ze los en dat is praktisch elke avond vanaf een uur of 18. Als ze naar buiten willen mogen ze naar buiten. Willen ze naar binnen, mogen ze naar binnen. Er staat een krabpaal tot aan het plafond in hun kamer en diezelfde krabpaal komt straks in de ren te staan. Het wordt geen donker hok, ze hebben een dubbel raam dat open kan en ruimte zat. Zowel nu als straks in de ren.

En nu ben ik er echt klaar mee. Ik zou graag tips hebben voor wat betreft een ren. Mensen die vinden dat ik mijn katten tekort doe nodig ik van harte uit om eens naar de katten te komen kijken. Ik hoef dat hier in elk geval niet meer te horen.

Voor de mensen die wel inhoudelijk op mijn vraag omtrent de ren gereageerd hebben: thanks. Ik ga er eens naar kijken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 14:03

Sylvia, voel je vooral niet verplicht om je te verdedigen, iedereen doet het op zijn eigen manier.

Wij hebben op het moment een kater met een blaasontsteking (krijgt antibiotica en valium) en hij laat ook her en der wat lopen, nou eh... allemaal prachtig, maar IK moet het opruimen en dat doe ik liever van de vloer in de gang dan van mijn matras waar het dan in is getrokken.

Overigens gaan onze katten 's avonds gráág naar HUN zolder, waar ze eten krijgen en waar 5 krabpalen staan. Overdag lopen ze in de gangen en op de trappen en als wij thuis zijn dan liggen ze op de bank of gaan ze in de tuin (die ook is afgezet). Ik heb heel gelukkige, vrolijke dieren :)