kattenluik die open gaat via chip van je kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LEKKERGEK

kattenluik die open gaat via chip van je kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 22:46

Hallo allemaal,

Omdat we over een paar weken een kitten krijgen ben ik ook opzoek naar een kattenluik. Nu zag ik er bij de pets place een die dus open gaat via de chip van je kat.
Heeft iemand hier ervaring mee?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:49

Hm kan dat, nog nooit van gehoord maar wie weet, wel een hele goede

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:03

Oh dat is handig.
Heb er nog nooit van gehoord.
Ik houd dit topic even in de gaten.

Tat_jana

Re: kattenluik die open gaat via chip van je kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:05

Heb er ook nog nooit van gehoord maar we gaan binnekort verhuizen naar een plekje met veeeeeeel buurtkatten... Dat zou wel onwijs handig zijn zeg... Geen zin in sproeiende katers van de buren haha.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:05

Ja die bestaan al heel lang zelfs.
Het nadeel vind ik ervan, dat de kat dus altijd een halsbandje moet dragen. (waar dus de chip inzit voor het kattenluik)
En daarom zou ik het niet willen, buitenkatten met halsbandjes is best link.
Dat ze ergens achter blijven hangen of zo.

Iriz712

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:12

Inderdaad, 't klinkt heel handig, maar met een halsbandje kunnen katten blijven hangen, en de chip kunnen ze ook kwijtraken, dan kan de kat niet meer naar binnen -O-

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:14

Oh dat is inderdaad jammer dat de kat dan een bandje om moet.
Daar ben ik ook geen voorstander van.
Ik dacht dat het luikje open en dicht zou gaan dmv zijn eigen chip.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:17

In de beschrijving van zo'n luik bij zooplus geven ze de onderhuidse chip aan geen chip in een halsband.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:20

Ik heb er ervaring mee ja :) Het werkt via de kats chip, dus niet via een halsband oid. Heel handig voor als je buurtkatten buiten wil houden. In het begin is het even wennen omdat als de kat naar binnen wil hij even een tel moet wachten tot het luikje open gaat. Als hij er hard doorheen wil rennen knalt hij met z'n kop tegen het luik aan :+ Waar je op moet letten is dat je de batterij op tijd vervangt! Zolang je daar aan denkt is het echt een fantastisch apparaat :D

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:24

Ik wilde al schrijven: dit gaat om een chip die onder de huid zit en niet aan de halsband, maar zie het al staan.
Wij konden deze soort kattenluik niet doen omdat de chip van onze kater is gaan zweven en die ergens onderaan zijn ribbenkast hangt :-)

Wij hebben het luikje met de magneten. Onze poezen hadden nooit een halsbandje om, maar nu wel voor de magneet. Ze hebben er geen enkele problemen mee. Ze zijn wel eens een bandje kwijtgeraakt, maar ach, kan ik ook weer eens een nieuw kleurtje uitzoeken.

Wij zijn er erg tevreden over! Hadden namelijk nogal last van vreemde katten. Nu niet meer!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:28

Mijn moeder heeft er ook 1 en die is er zeer tevreden over :j Fijne is ook dat je hoort of kat binnen/buiten gaat, geeft het luikje een duidelijke maar geen vervelende piep.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 06:12

zeer goed luikje alleen de aanschafprijs is volgens mij best hoog. Echter dan heb je ook een goed luikje!!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 06:17

Ik heb er 1 en ben er zeer tevreden over. Aanschaf kost inderdaad wat, maar je bent verzekerd dat alleen jou katten naar binnen kunnen.
Zitten ook leuke "modusen" op. Zo kan je hem instellen dat de katten snachts niet maar buiten kunnen, maar nog wel naar binnen. Of dat hij op slot zit wanneer je ze moet vangen voor bezoek aan dierenarts.

In totaal kan je volgens mij 15 katten aanmelden op het luik. Je kan het luik zowel op batterij als op stroom laten werken. Enige nadeel, kat moet even stilstaan om gelezen te worden. Vlug naar binnen schieten zit er niet in. Ook moet de chip goed tussen de schouderbladen zitten, het afdakje met aflezer is namelijk niet super groot.

Vanavond kan ik eventueel wel een foto of filmpje maken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:08

Teigetje008 schreef:
Wij hebben het luikje met de magneten. Onze poezen hadden nooit een halsbandje om, maar nu wel voor de magneet. Ze hebben er geen enkele problemen mee. Ze zijn wel eens een bandje kwijtgeraakt, maar ach, kan ik ook weer eens een nieuw kleurtje uitzoeken.

Wij zijn er erg tevreden over! Hadden namelijk nogal last van vreemde katten. Nu niet meer!

Ik had jaren geleden de uitvoering met de chip in de halsband. Was in het begin er wel tevreden over, tot de buurkatten (2 stuks) in de gaten kregen dat als ze op een bepaald punt van het luikje druk gaven deze alsnog open ging. Zonder dat ze dus die chiphalsband omhadden. Toen had ik alsnog vreemde katten in huis (die de brokken opeten enz.). Mag hopen dat ze dat punt tegenwoordig aangepast hebben, anders is het leuk maar een duur kattenluikje die niet werkt waarvoor het bedoeld is.

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 13:40

Bedankt voor al jullie ervaringen!

Ik heb nu deze op het oog:http://www.petsplace.nl/kat/luiken/sureflap/huisdierenluik_microchip_l~M-863185?LGWCODE=M863185;39808;2404&utm_source=shopping&utm_term=&utm_medium=vergelijker&utm_campaign=Kat%20%3E%20Luiken

Klinkt als een fijn luik omdat er hier ook veel katten buiten lopen en die wil ik niet in huis. Ik heb gelukkig nog even om er over na te denken want voorlopig gaat onze kat nog niet naar buiten omdat hij nog te jong is.

Van welk merk hebben jullie het luikje? En een filmpje zou leuk zijn!

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:52

Ouder topic, maar wil graag jullie ervaring weten.

Ik had al een vermoeden dat een buurkat bij ons binnen kwam, en nu na de vakantie blijkt dat ook zo te zijn.
Onze kat was een paar keer bang in zijn eigen huis omdat ie bezoek had.
Hij vloog elke keer naar de buurvrouw als ze kwam om te voeren, als die andere kat binnen was.

Nu zit ik er dus ook over na te denken om een luik te kopen die werkt op de chip.
Wie heeft er ervaring mee, en met welke heb je ervaring?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:02

Petporte hebben wij. Enige nadeel was dat de handleiding bij mij in de doos niet in het nederlands was. Heb daarom voor mijn moeder de belangrijkste modusen in het nederlands vertaalt en opgeschreven.

Dit soort luiken zijn prijzig in aankoop, maar wil geen andere meer. Echt heerlijk dat alleen de eigen katten naar binnen kunnen en je ook allerlij functies als nachtstand (katten kunnen snachts niet meer naar buiten, maar nog wel naar binnen) en bijvoorbeeld kinderslot erop kan zetten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:12

petporte hebben vrienden van me ook, die zijn er ook tevreden over :j

cathyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:16

Wij hadden ook zo´n chip, alleen het werkte voor geen meter. Onze kat dacht dat ze er niet doorheen kon omdat tie er tegen aan moest duwen. Ook zijn we het bandje kwijt geraakt met die chip :') Nu hebben we gewoon een luikje en andere katten zijn nog nooit binnen geweest, we hebben het al 1½ jaar.

arosafreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:24

Wij hebben er 1 voor ons beider katten, fantastisch! De onze werkt idd op de identificatiechip onder de huid! Zou geen ander meer willen!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:26

cathyenbeau schreef:
Wij hadden ook zo´n chip, alleen het werkte voor geen meter. Onze kat dacht dat ze er niet doorheen kon omdat tie er tegen aan moest duwen. Ook zijn we het bandje kwijt geraakt met die chip :') Nu hebben we gewoon een luikje en andere katten zijn nog nooit binnen geweest, we hebben het al 1½ jaar.

Maar dit gaat dus om luiken die openen op de chip die IN de kat zit.

Ik zou dolgraag zo'n luikje willen maar ik heb een kunstof achterdeur... -O-

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:35

Ik heb zo'n luik klaar liggen om te installeren. Geen idee hoe het in de praktijk werkt, maar het idee staat me aan. Ik woon op een boerderij met veel katten buiten die ik niet binnen wil hebben. Maar mijn binnenkat wil naar buiten dus dan is dit de perfecte oplossing om alleen haar binnen te krijgen.
Ik kom hier wel vertellen hoe het bevalt zodra het geinstalleerd is! Het zal hier meteen goed getest worden, aangezien mijn binnenkat een mietje is (hoe snel zou zij leren dat het luikje wel open gaat na een sec?) en mijn buitenpoes wil ernstig graag naar binnen, is razend snel en supernieuwsgierig. Die gaat zeker proberen om erdoor te komen!

Die luiken met chip in het bandje schijnen niet zo lekker te werken. Heb er meer mensen over gehoord dat de batterijen snel leeg zijn, bandjes kwijt raken en sowieso is een bandje een groot nadeel.

lukalisaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:42

Wij hebben ook een van petporte (ofzo) en hebben hier super ervaringen mee. Superhandig zodat je katten altijd naar binnen en naar buiten kunnen en geen andere katten. En als je je kat snachts binnen wilt hebben kan je ook instellen dat hij alleen vanaf buiten nog open kan tot dat je kat binnen is

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 15:59

Denk dat ik toch maar 1 aanschaf. Bij de 1 bevalt ie wel bij de ander niet, dat is lastig.
Maar de meesten zijn er toch wel tevreden over.

Heb het idd over het luikje die werkt op de chip onder de huid.
Wil de kat geen halsband omdoen, hij hangt overal in, dus dat vind ik te gevaarlijk.
En hij krijgt hem dan toch af.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:16

Onze kat heeft ook nooit een halsbandje om, maar ook wij hadden last van ongewenste bezoekers. De ene at de brokken op en de ander lag prinsheerlijk in ons vensterbank in de zon. Leuk en aardig, maar niet de bedoeling..

Uiteindelijk ook een luik gekocht die werkt op de chip in onze kat, en hij werkt voor ons perfect. Kat moest eerst even wennen, dacht ook dat ie niet meer naar binnen mocht, maar na een paar keer erdoor lokken met wat lekkers had hij het snel door. Nu dus geen ongewenst bezoek meer!