ekster in kooi buurman

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

ekster in kooi buurman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 10:44

Ben net in de wei, hoor ik wat fladderen achter de haag. Zie ik bij de achterbuurman een ekster in een kooi zitten.
Ik heb het vermoeden dat hij die gevangen heeft en de kooi daar heeft neergezet om andere vogels uit de buurt van zijn moestuin te houden. Hij weet dat hij er in zit, want ik zag hem met iemand door de tuin lopen.

Maar dit mag toch helemaal niet?
Ik was te verpoepzakt om er wat van te zeggen.
Ik was ook bang dat ik alleen maar boos en verongelijkt zou reageren op dat moment en dat komt de onderlinge relatie natuurlijk ook niet ten goede.

Ik heb dus nu mijn 13 jarige dochter naar achteren gestuurd en misschien als die eens zielig kijkt, dat dan zijn oude hart laat smelten :+ en het beestje dan gewoon 's avonds vrij laat.

Ik vind het vervelend als er wat met het diertje gebeurd, want we hebben hier niet zo veel eksters (ik zie er altijd maar een stuk of 4, terwijl het wel zwart ziet van de kraaien). Ze lijken heel trouw aan elkaar; ik vind het altijd een mooi gezicht om ze in de tuin te zien rondhuppen.

FlyAway

Re: ekster in kooi buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 10:45

Nee mag absoluut niet. :n

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 10:46

Dat mag volgens mij inderdaad niet. Beest is vast helemaal in paniek en weet niet wat hem overkomt.
Ik snap dat je buurman niet blij is met ze, maar dit is ook niet de manier.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 10:47

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 10:57

Ja, zie je wel. Ik dacht het al.
Probleem is alleen dat als ik de politie zou bellen, hij meteen weet dat ik dat gedaan heb.
Onze tuinen zijn nl. erg diep en de ekster is eigenlijk voor niemand zichtbaar, alleen voor ons.

Dochter zag de achterbuurman helaas niet meer. Ik wacht eens even af. Eerst naar de winkel en dan kijken of het dier er nog zit en zo ja, dan lopen we maar eens een straatje om om bij de achterbuurman aan te bellen. Beter er maar gewoon even over praten, voordat ik hem de politie op zijn dak stuur en de buren relatie verstoord is. Daar heb ik ook geen zin in.
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 20-04-13 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 10:58

Eksters zijn beschermd, dus mag idd niet. Als ze t zien, zal die wel een bekeuring krijgen.

Kun je m zelf niet sneaky vrij laten? :=

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 11:01

Skessa_ schreef:
Eksters zijn beschermd, dus mag idd niet. Als ze t zien, zal die wel een bekeuring krijgen.

Kun je m zelf niet sneaky vrij laten? :=

Dat wilde mijn dochter idd al doen :D , maar dat mag ze niet van mij, want onze overburen kunnen zo over onze wei heen kijken en die zien dat als ze over de draad zou klimmen. Dat gaat zo door het dorp heen hier, als de buurman het zou hebben over een ontsnapte vogel. :P .

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:04

Ik zou me eerlijk gezegd meer het leed van het diertje aantrekken dan dat er wordt gekletst in het dorp :?

Gewoon aanpakken en op de buurman afstappen, waarschijnlijk waardeert hij eerlijkheid meer dan via een achterdeurtje de politie op zijn dak.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:06

Idd. gewoon even aankloppen en benoemen dat het illegaal is om een ekster in een kooi te houden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:20

Gewoon even naar de buurman lopen, uitleggen dat het niet erg fijn is voor de ekster en dat er ook andere manieren zijn om een beschermd dier te weren. Het welzijn van een dier gaat boven wat het dorp of de buurman van je denkt.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 14:48

Nou, opgelost: Kom net thuis van winkelen en zie buurman net met een andere man in de tuin.
Waren net de eksters (want de ene ekster had een andere ook in de kooi gelokt) in een doosje aan het doen. Die andere man neemt ze dus mee.
Is niet van plan iets engs met ze te doen.
Gaat ze een heel stuk bij buurmans groentetuin vandaan, paar dorpen verderop aan de bosrand weer vrijlaten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:11

een tip voor een volgende keer gewoon aanbellen dat jullie toevallig zagen dat er een vogel vast geraakt was in zijn tuin en dat jullie hem los gelaten hebben. Weet jij veel...... ;)

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:52

Oh wat fijn! Ze gaan vast naar dat mooie plekje met die prachtige boerderij waar mijn ouders vroeger ook onze oude hondjes en poesjes heen brachten :j

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 01:36

DePaardenman schreef:
Oh wat fijn! Ze gaan vast naar dat mooie plekje met die prachtige boerderij waar mijn ouders vroeger ook onze oude hondjes en poesjes heen brachten :j

Geen idee of hij de waarheid spreekt. Ik kan niet in zijn hoofd kijken.
De man die de vogel meenam kende ik echter niet. Had het idee dat hij die had gevraagd om de eksters weg te vangen.
Ik ga er dus van uit dat zijn bedoelingen met de vogels niet slecht is, maar dat hij ze gewoon uit de buurt van zijn tuin wil hebben omdat hij nu alles wil gaan inzaaien.

Maar tja, zelf wordt ik daar ook niet echt blij van. Ik vind het leuke vogels.
Mijn andere buurman heeft gewoon een deel van zijn moestuin afgezet met palen en een gaas erover gehangen. Werkt ook. Alleen is de moestuin van de achterbuurman een stuk groter.

Als iemand andere suggesties heeft om de vogels uit de moestuin te houden, dan hoor ik dat graag. Wil ze graag met buurman delen, zodat hij de vogels niet meer hoeft te vangen.

Ik weet dat hij al jaren vanalles in de tuin ophangt om de vogels te verjagen, zoals cd's , lege plastic flessen aan een touwtje ophangen, vogelverschrikker e.d.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:23

jees, dacht dat je zelf 13 was, waarom stuur je overal je dochter van 13 op af? :') je durft toch wel gewoon te vragen??

mooi dat het opgelost is