hond mee naar Finland nemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lisafox

hond mee naar Finland nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 17:05

hallo,

Ik ga in oktober, november naar Finland toe en ik zal daar zeker 5 maanden blijven.
Nu gaat mijn hond mee, een kruising van Duitse herder en border collie, genaamd Ben.
Ben is 8 jaar oud en een lieve hond, maar die niet altijd even makkelijk is.
Nu ben ik aan het voorbereiden, voor Ben maar ook voor mezelf natuurlijk.

We gaan met de auto, gelukkig geen vliegtuig.
Ik weet dat hij ingeënt moet worden rabiës en ook zijn gewone moet die weer hebben.
Ik heb gelezen dat er geen bloedonderzoek meer gedaan hoeft de worden als je naar zweden gaat.
maar nu lees ik dat je hond een ontworming moet hebben van de dierenarts als je in Finland hebt,
maar veel van die internetsites zijn gedateerd. Ik ben dus niet zeker of dat moet, en we wonen ook 2 uur van de dichts bijzijnde vandaan in Finland.

Ook krijgt hij een autogordel om omdat dat moet in Duitsland.
Ik ben nog niet helemaal zeker hoe ik dat ga doen met hondenvoer. hij krijgt nu een graanvrije brok. maar ik kan niet zo goed vinden wat ze in de dierenwinkel in Finland hebben. ik heb wel in de dierenwinkel gekeken toen ik in Finland was, maar kan me niet meer herinneren wat er allemaal was.

hopelijk hebben jullie misschien antwoord voor mij en misschien nog wat verder tips.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 17:10

Ik kan het wel even navragen, wij hebben een hond :) (en wonen in Finland ;) ).
Je 2 vragen zijn dus: graanvrij voer en welke inentingen?

Waar ga je heen in Finland?

In elk geval: Laat je hond niet los, nergens. Dat wordt bestempeld als illegaal jagen en dan krijg je een boete. Het mag alleen in uitlaat veldjes.

In Finland hoeft je hond niet per sé vast, onze zit altijd in de achterbak. In de ene auto zit-ie gewoon los, in de andere in een kooi.

Over het voer: er is hier in elk geval veel verschillend voer te krijgen, van meerdere merken. Musti ja Miiri is de meest bekende dierenwinkel. Er zijn natuurlijk ook kleinere.

'k heb je trouwens een PB gestuurd :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 17:23

Als je in Duitsland bent met een hond die groter is dan 40cm (schouderhoogte) ben je volgens mij verplicht om een muilkorf bij je te dragen, dat was iig vorig jaar nog zo. Je hond hoeft die dus niet te dragen maar je moet hem bij je hebben en als daartoe verzocht word, bijv door een politie agent, moet je hem om doen. Dus als je door Duitsland gaat moet je die denk ik ook hebben.

Onze hond gaat ook mee naar Scandinavië, en heeft destijds nog wel een bloedonderzoek gehad om te controleren of de rabies enting ook voor voldoende antistoffen had gezorgd. Je moet volgens mij wel nog steeds een wormkuur halen, als je naar Noorwegen gaat moet je die ook herhalen als je er bent. Onze dierenarts kon ons trouwens veel meer vertellen over welke entingen je nodig had dan diverse websites, die inderdaad vaak verouderd leken/waren.

Lisafox

Re: hond mee naar Finland nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 17:31

bedankt voor het reageren
Lovebodin: ik heb je een PB terug gestuurd.
we zitten aardig ver weg van de bewoonde wereld en het erf is heel groot. maar hij zal de meeste tijd in de kennel van de honden zijn( ik ga werken op een huskyfarm).
Ik zal mijn baas ook nog even vragen over het hondenvoer, misschien weet hij wat.

liedje89: ja de muilkorf gaat mee, ik wil me zo goed mogelijk voorbereiden. heb geen zin om in de problemen te komen.
ja ik zal mijn eigen dierenarts ook vragen, als het bloedonderzoek wel gedaan moet worden dan moet ik nu al beginnen. maar wanneer was het voor het laatst toen je naar Scandinavië ging. want ik zag dat het in jan 2012 was afgeschaft.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 17:34

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 17:46

heel erg bedankt, die site zocht ik dus!

ik heb er denk ik overheen gelezen. alle info die ik moet hebben.
ik zal nog alles even met mijn dierenarts overleggen.
weten jullie misschien iets over pijnstillers voor de hond, of ik die over de grens kan meenemen. Er gaat toch best wel veel mee. omdat hij elke dag 1 rimadyl krijgt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 17:50

Hebben ze daar geen Rymadyl dan? Kan me niet voorstellen dat ze dat daar niet hebben?

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 17:54

jawel dat hebben ze denk ik wel, maar de prijzen in Finland zijn niet heel erg goedkoop.
En we wonen toch wel 2 uur van een dierenarts vandaan.
als het niet kan dat zal ik zeker naar een dierenarts gaan.
maar als ik ze gewoon uit Nederland kan meenemen dan doe ik dat liever.

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 05:33

Ik las net dat ik voor de ferry van puttgarden-rodby, € 40 euro moet betalen voor de hond. dat kan toch bijna niet kloppen, dat is de helft van wat je betaalt voor 2 volwassene en een auto. Weet iemand hier iets van, bellen ga ik maar niet doen, want dat is Duitsland en op mail krijg ik geen reactie.

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 19:12

Ik heb gebeld met de dierenarts, gewoon rabiës en de ontworming.
De ontworming moet 1 tot 5 dagen voor dat we Finland in gaan worden gegeven.
Nu maar hopen dat we binnen 5 dagen in Finland komen.
Nu vraag ik me dus af, word je bij elke grensovergang gecontroleerd. Ik weet dat je van Nederland naar Duitsland niet wordt gecontroleerd maar de andere grensovergangen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:14

Nee, van Zweden naar Finland wordt niet gecontroleerd.
Het is beide EU en schengen landen ;)
Ook op de boot wordt niet gecontroleerd.
Tenminste, als je er als mens heen gaat :+
(wel trouwens als ze denken dat je als minderjarige alleen reist oid..)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:17

Ik ben bij geen van de grensovergangen gecontroleerd.
Duitsland denemarken evv niets.
Vanaf de boot af zowel zweden als finland helemaal niets.
Grens zweden finland evv niets.

Finland Rusland is mega extreme controlle! maar daar ga je niet naartoe hoop ik...

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:24

Maar Rusland is ook buiten EU.
Binnen EU, in schengen landen controleren ze niet/nauwelijks.
Binnen EU, in niet-schengen landen (o.a. Engeland), controleren ze wel.
Ga je buiten EU, zeker naar Rusland/VS, word je idd helemaal doorgelicht.

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 19:27

dat dacht ik al.
Vraag me dan ook af of ik me moet melden bij de douane.

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 23:35

dit topic is best oud, maar weet het antwoord nog steeds niet helaas.

Ik vraag me nog steeds af ik naar de douane moet gaan om mijn hond aan te geven, als ik de grens over ga naar denemarken en zweden. ik weet dat ik hem wel moet aangeven als ik de grens van Finland over ga.

Ik weet dat je gewoon kunt doorrijden, het zijn Europese landen. maar wil straks niet een fout maken en dat we worden aangehouden ofzo :P

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:42

Ik kan mij wel herinneren dat wij de hond aangaven als we de bij zweden grens over gingen. Ze keken dan even naar je papieren en je mocht weer verder, je hond hoefde ze niet te zien. Maar dat was wel in de tijd dat je de rabies papieren dus nog had, de laatste paar jaar ga ik apart van mijn ouders op vakantie en weet ik dus niet of ze nog stoppen bij de grens. Als je het niet kan vinden zou ik gewoon stoppen bij de grenspost als het niet hoeft kost het je 5 minuten, als je het niet doet terwijl het je wel moet word het misschien een hele rompslomp.

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 22:46

Bedankt voor je antwoord. Ik heb de halve nacht nog gezocht naar info. Er is niet veel, officieel moet je je wel aanmelden. maar soms zijn de douane posten niet open. ik zie het vrijdag wel, dan vertrekken we al.