Lam laten slachten voor eigen consumptie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Lam laten slachten voor eigen consumptie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 21:05

Please don't shoot me!
Ik hou van lekker vlees en als 't dier netjes en met respect geslacht wordt, vind ik 't prima :j
En ik (en de rest thuis) houden van lamsvlees :~

Ik kan (gratis) aan een lam komen (zwartbles) van net 6 weken, die helaas flink kreupel loopt door een flinke trap van een pony.
Eigenaar wil 'm wel gratis aan mij doen voor de slacht. Hijzelf wil er verder geen DA bij of iets (dergelijke reacties dat het 'sielugh' is zit ik dus ook niet op te wachten!).

Zijn hier mensen die ervaring hebben met het laten slachten van een jong lammetje?

Beestje is helaas nog niet voorzien van oormerk ( -O- ), heb ik wel meteen medegedeeld aan eigenaar dat ik wel bijna zeker weet dat dit vereist is, alvorens het beestje geslacht kan worden.
Eigenaar is wel in bezit van een UBN nr. (heeft hobbymatig een handjevol ooien + lammetjes, geiten en 2 pony's) en heeft volgens mij wel het materiaal om een oormerk te zetten.

Ik woon zelf in omg. Deventer, maar dacht meteen aan Slachthuis van de Veen te Nijkerk, de paardenslachterij. Ik weet dat ze daar goed, netjes en diervriendelijk te werk gaan, aangezien ik aanwezig was bij de allereerste excursie naar dit slachthuis. Daarna ben ik er nog eens een 2e keer geweest met een excursie die ik samen met iemand anders heb georganiseerd.
Heb even gebeld met v/d Veen en oormerk + vervoersdocument met UBN gegevens zijn wel vereist.

Omdat het om een klein lammetje van slechts 6 weken oud gaat (moet 'm nog even wegen, wil wel graag weten hoeveel kg. vlees ik er vanaf kan halen) was de gedachte dat ik 'm eventueel wel gewoon in de auto zou kunnen vervoeren.
Zou dit mogen? Of loop ik kans om onderweg of bij het slachthuis daardoor problemen te krijgen?

Anoniem

Re: Lam laten slachten voor eigen consumptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:23

Mijn ouders hebben het een keer laten doen door een boertje uit de buurt, dat lam liep ook niet goed en hoe groter hij werd, hoe slechter hij kon lopen. Ik denk dat je in je omgeving moet zoeken naar iemand die het wil doen. Slachthuizen doen het volgens mij niet zo snel, weet alleen niet meer waarom niet..

Lammetje in de auto kun je doen, maar zou hem dan wel in een goede dichte bak doen..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:27

Hmm, een lam van 6 weken niet. We hebben wel vroeger altijd onze eigen koeien wel eens voor eigen consumptie gebruikt (dikbilkoeien die sowieso naar de slacht gingen, en af en toe een koe voor onszelf dus). Ik weet dat mijn vader ooit eens met een geit in z'n achterbak half nederland doorgereden is.... samen met mijn moeder die een paar maal kotsend langs de weg heeft gestaan vanwege de vreselijk geur. Die, vind ik, schapen ook hebben. Ik wens je veel plezier! :D Of het verder mag, ik zou het niet weten.

Wat de slager betreft. In principe gaat het er in alle slagerijen goed en netjes aan toe. Wij lieten het altijd doen bij de slager in de buurt, en dat werd gewoon netjes gedaan. Als je graag een heel eind wilt rijden voor een slager waar je toevallig ooit geweest bent, moet je dat doen, maar in principe zouden alle slagerijen dat goed en netjes moeten doen. Je zou wellicht eens kunnen vragen of je een kijkje mag nemen.

En verder, ben ik ook heel nuchter dat als het beestje toch uit z'n lijden verlost moet worden, kun je er net zo goed nog even gebruik van maken en het vlees dus ter consumptie gebruiken. Al zou ik het denk ik zelf, zeker als het m'n eigen lam zou zijn, het waarschijnlijk niet door m'n keel krijgen. :o

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:29

In Heino zit een slager die zelf slacht en het lam ook panklaar kan maken voor je. Stuk dichterbij

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 21:47

't is niet m'n eigen lam, dus dat scheelt. Hij en ik verschillen zowiezo van mening qua hoe de dieren gehouden moeten worden, maar verder is 't een lieve man hoor :) dus bemoei me er maar niet al te veel mee.

Anne_Gti; Heino is idd een stukje dichterbij, dankjewel, misschien kan ik daar ook 'ns informeren.

Als ik 't bij v/d Veen in Nijkerk zou laten doen, zou ik 35 euro betalen voor slachten incl. verwerking ('in mootjes hakken').
Een boertje uit de buurt het 'achter in de schuur' laten doen, opperde v/d veen zelf ook toen hij hoorde dat ik best een endje weg woon (ruim 60 km.), maar 1. die ken ik niet echt, en 2. ik wil wel dat het echt 100% netjes gebeurd. Dus poef dood, en netjes, schoon en hygienisch. :)

Relaxed: v/d veen wil het dus wel doen, alleen wel netjes (en dat ben ik volledig met hem eens!) volgens de regels, dus met oormerkje + vervoersdocument, en dat valt misschien wel te regelen met mijn weide-buurman.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 00:07

Slachtlammeren zijn toch altijd ouder dan 6 weken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 00:13

Alles tot 1 jaar heet lam, maar de hele jonge (nog zogende 6-8 weken) vallen onder delicatesse. Erg mals, maar je zal er niet erg veel vlees van krijgen gezien het formaat. Is meestal restaurant vlees, maar de precieze termen ken ik niet (ooit artikel over gelezen, maar geen flauw idee meer hoe en wat precies).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 00:18

Net zoals het speenvarken (niet lekker trouwens).
Nou, zo jong zou ik het niet hoeven.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 00:25

De info die tamary geeft, is mij ook bekend ja.
Vind kuikens ook erg lekker. Speenvarken :~ van het spit, jummie.

en toevallig vanavond nog wat kalfslapjes gegeten. Zeer mals.
Ik hou wel van 'jong' (klinkt verkeerd _O- ) vlees. Zolang het maar diervriendelijk wordt gehouden, en netjes en goed wordt geslacht.
Als m'n eigen pony's wat overkomt en ze zijn vervoerbaar, zou ik die ook willen laten slachten.

Maar het is idd relatief weinig vlees. En bij nader inzien (en overleg met ouders, die eigenaar van de auto zijn) heb ik er wellicht toch wat veel werk, zorg en kosten aan, in verhouding met de opbrengst qua vlees (hoeveelheid, kwaliteit twijfel ik niet aan, lekker mals!).
Daarbij weet ik nu zeker wat ik al dacht; je mag vee niet zomaar in je auto vervoeren. En dat zien m'n ouders dus ook niet echt zitten, een levend lam in auto mee en in stukjes weer terug. Daarnaast ben ik zelf ook wel van 'netjes de regels volgen'.

Ik heb wel een kleine vee-trailer/schapentrailer, maar die staat een paar dorpen verderop op stalling, tijdje niet gebruikt, dus die zou eerst opgehaald moeten worden en dan helemaal nagekeken etc. dus dat is ook weer een bende werk en gedoe. En ik heb zelf geen E-rijbewijs en ervaring met trailer/aanhanger rijden, dus moet iemand anders dat weer doen. Dan wordt 't allemaal wat te veel.

Wel jammer, had me er eigenlijk nog op verheugd ook nog :~ :o
Heb 't lam in kwestie net nog even in handen gehad en opgetild, schat hem grofweg op zo'n 10-15 kg, meer zal 't niet zijn denk ik.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 00:58

10-15 kg; dat past gewoon in een hondenbench.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 01:03

Volgens mij moet je tegenwoordig ook een UBN-nummer hebben om vee te laten slachten. Ze hebben in ieder geval iets veranderd aan de regels van boer naar slachthuis maar we hebben geen schapen meer dus weet niet precies wat.

Je kunt er overigens ook voor kiezen om hem zelf uit te benen. Je moet wel weten hoe het moet want is nog niet zo makkelijk. Bij mijn schoonvader kwamen er ook altijd wat karkassen terug en die werden dan thuis uitgebeend. Deed onze veehandelaar dan en dan mocht ie zelf ook nog wat vlees mee nemen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 01:08

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 01:09

Heb je al gevraagd wat de kiloprijs is voor het vlees? Ik ben bang dat het lam je via Nijkerk je meer kost (benzine, slachtkosten en eventueel oormerk/ registratie kosten) dan dat het lam opbrengt qua geld en vlees.
Ken je geen plaatselijke slager die voor je slachten wil? Of een plaatselijke jager die weet hoe een dier te doden en voor consumptie klaar te maken? Dan heb je iig minder 'winst' van je lam ;)

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 01:15

Die uit de bedrijvengids zijn grote slachthuizen. De keurslager in Oene slacht ook zelf. Da's ook nog mooi dichtbij.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 06:56

Jij moet zelf een UBN nummer hebben en het lam moet een oormerk hebben, anders gaat het helaas niet.
Dieren met verwondingen worden genoemd onder de noemer 'wrak vee', daar gelden ook speciale regels voor.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:45

hoe verschillend kan ons leven zijn :D

jij wil het lammetje opeten :Y)

en ik voer 20 flessen per dag om de lammetjes in leven te houden =:) en ik geniet er zo van. Het is zo'n zalig vrolijk stel.
Je kan er niet chagrijnig van blijven

http://www.youtube.com/watch?v=OubOQL0o9Mw

Die van ons zijn NIET voor consumptie. Veel meer vlees dan voor 1 saté stokje zit er ook nog niet aan.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:16

Wat een leuk filmpje, word er helemaal vrolijk van!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:27

:D tsja, daar heb ik ook last van

Het zijn echt piraten, dit stel.
Inmiddels staan ze nu dag en nacht buiten op een eigen stuk op de schapenwei. De bedoeling is dat ze zo snel mogelijk, enigszins, normaal schaap gaan worden. Maar over dit stel heb ik zo mijn twijfels; deze zijn echt maf.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:04

Als een lammetje al een afwijking heeft, is het ook niet eerlijk om het in leven te houden. Als het een vleesras is, kan die toch niet goed onder de voeten uit later door het gewicht.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:09

Eventueel zou je Bles in Wehl kunnen vragen nog, die slacht ook koeien en varkens. En een 6 weken oud diertje kun je ook op schoot achterin nemen nog terwijl er iemand anders rijdt.

Er zal niet veel vlees aanzitten denk ik maar lekker is het wel. Een diertje laten lijden is ook niet eerlijk. En of de dierenarts het nu laat inslapen of de slager het doet. Van een eigen dier zou ik het niet kunnen maar zo een diertje uit zijn lijden verlossen en daarna mee terug nemen als koteletje, ja geen problemen mee.

Diertjes de fles geven die verder gezond zijn is een heel ander verhaal. Maar deze lijdt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 12:17

Dat 't beestje lijdt besef ik me heel goed.
En dat gaat me uiteraard gigantisch aan het hart.

Alleen, *en dat is heel moeilijk* probeer ik me daar verder niet mee te bemoeien. Want het is niet mijn dier. En plat gezegd; niet mijn zorg. Ik probeer emotioneel afstand te houden van zijn dieren, daar wil ik niet te emotioneel bij betrokken raken want dan kan ik me over nog veel meer dingen 'druk' maken. Ik geef af en toe eens een tip, maar natuurlijk staat het hem vrij zelf te beslissen daar wel of niet naar te luisteren.
Zoals gezegd, verschillen hij en ik nogal van mening over de juiste manier van verzorging etc. en tuurlijk, was dit mijn dier geweest, was er zowiezo een DA bij gekomen om te kijken wát er precies met het achterpootje aan de hand is (gebroken, verbrijzeld, gekneusd, verstuikt?) en als slachten teveel gedoe met zich mee brengt, dan maar in laten slapen.

Maar........... it's not my choice to make........

Ik kreeg 'm puur gratis aangeboden, om evt. naar de slacht te doen en zelf van het (lekkere) vlees te kunnen genieten.
Daar heb ik altijd wel oren naar, alleen qua vervoer gaat 'm het nu dus niet worden.
Dat hij op schoot vervoerd kan worden in auto, dat was dus ook 'het plan', en dat stelde hij zelf ook voor.

Alleen ben ik ook niet gek, en dacht al wel dat dat niet zomaar zou mogen.
1. ik kan daarmee problemen onderweg krijgen, aangehouden worden etc.
2. het is slachtvervoer van vee, dus op het slachthuis aangekomen kun je daar óók problemen daarmee krijgen
3. auto is niet van mij maar van m'n ouders en die zien het om bovenstaande redenen dus ook absoluut niet zitten.

Vind 't heel jammer (voor het dier, én voor mijn stukje vlees) maar het brengt voor mij helaas op dit moment gewoon teveel gedoe en kosten met zich mee, tegenover een zeer geringe opbrengst.
En om nou zelf extra kosten aan bijv. DA in een lam van een ander te gaan steken, dat is voor mij uiteraard geen optie ;) dat geld besteed ik dan liever aan mijn eigen paardjes.

Wel bedankt iedereen, voor het meedenken! Mocht er iemand anders nog belang hebben bij het lam, dan zou ik dat evt. wel met eigenaar kunnen overleggen.

Janouk: :j jij verricht goed werk _/-\o_ heerlijk gezicht zo.
Helaas heb ik daar de middelen gewoonweg niet voor.

Had eigenlijk ook wel graag een eigen big willen hebben, die een fijn scharrelleven geven, en dan uiteindelijk zelf laten slachten en opeten. Mja, zal de eigenaar van mijn gehuurde wei níet blij mee zijn :')

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:43

lijkt me voor een slachthuis toch niet een probleem hoe jij daar je te slachten dier brengt??

al neem je hem in een mandje mee op de fiets,wel zal je de papieren ( ubn nummer) in orde moeten hebben,alhoewel ik een boer ken die koeien/stieren laat slachten voor eigen gebruik welke de oornummers verloren zijn,maar denk om dat te weten hoe of wat ,dat de kortste weg een slachterij bellen is.

en lammetje zou inderdaad even op schoot/bench kunnen zitten in de auto,maar dat moeten je ouders dan wel willen.

ik krijg hier nog weleens gratis geitjes aangeboden,heb daar ook weleens aan gedacht deze een half jaar te laten worden en dan te slachten voor vlees voor de honden

maar ja hoe dat hier in duitsland werkt kwa slachten en paperassen die daarbij horen,dat weet ik niet...vind het tot nog toe teveel rompslomp voor die paar geiten die ik aangeboden krijg,maar het kan als je het op ubn nummer van een boer zelf kan regelen best interessant zijn. :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:54

Tja in laten slapen is wel humaan als je het toch niet hebben wilt voor het vlees.

Hoe lang laat die boer het lam nog "lijden". Een mens loopt toch ook niet tijden rond met iets wat gebroken/ verbijzeld is en of verdraaid.

Ik zou zeggen, neem de lam aan van de boer en laat het slachten bij een slagerij in de buurt, het maakt echt geen verschil uit of in Nijkerk of bij jou in de buurt, het is altijd 1 second ff onprettig voor het dier om geschoten te worden.

Dat van een boer dat ook ff in de achterschuur doet vind ik erg luguber, het is geen slager. Of het moet puur om het doden gaan dat ie wel een slachtpistool in het bezit heeft, dan is dat weer ok. Kun je zelf verder doen (villen en in stukken). Dood is dood en het zal geen pijn ervaren, je moet alleen maar durven te snijden en het verwerken tot braadklare stukken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 13:06

Durven snijden heb ik geen problemen mee. In hoge nood zou ik het zelfs niet erg vinden om zelf een dier te doden.
Maar heb met beiden geen ervaring. Anders had ik 'm wel netjes laten doden en zelf tot mooie stukjes vlees verwerkt (want daar betaal je ook voor, verwerking tot vlees).

Hier in de buurt zitten er ook wel een paar, maar daar moet'ie ook gewoon naartoe gebracht worden. Groot stuk of klein stuk in de auto, ik en m'n ouders willen dat risico helaas niet nemen.
En om hem nou op mijn wagen achterop te zetten met iemand er op en mijn pony er voor, mwoah lijkt me ook niet echt een strak plan (oncomfortabel). Verder geen vervoersmiddelen beschikbaar, op de fiets gaat 'm ook niet worden. Een slachter hem laten ophalen kost me waarschijnlijk ook weer geld, naast kosten voor het slachten en verwerken.

Eigenaar v/h lam heeft zelf wel een UBN nr. , ik niet. En mogelijkheid om oormerkjes zelf te zetten.

Ik spreek de eigenaar v/h lam vanmiddag nog wel denk ik, weet niet wat'ie er nu mee gaat doen.

Edit: @ Kimmie261: wel degelijk kan 't slachthuis daar probleem van maken; want er worden nu eenmaal regels gesteld aan vervoer van vee/landbouwhuisdieren, dit ook met het oog op ziekte's als MKZ, Q koorts etc. en vervoer moet dus ook ontsmet kunnen worden.
Die info heb ik overigens van meerdere personen. Het mag gewoon niet. En vervoer in auto van huis naar huis geeft minder kans op problemen dan van huis naar een slachthuis, ivm. alle instanties. Vlees moet nl. ook gekeurd worden, ookal is het voor eigen consumptie.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 19-04-13 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 13:07

maar waarom zou je dat lammetje niet in de auto mogen vervoeren?

ik heb ook wel biggen in de auto vervoerd,alleen dan naar een dierenarts voor castratie...

snap het probleem lammetje + auto niet zo??

wat mag daar niet aan?
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 19-04-13 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt