hoe los ik dit op

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kimmiedas

hoe los ik dit op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 15:14

ik weet verkeerd geplaatst. kan no niet ergens anders.

tijgertje (konijn mannetje gecastreerd) werd de hele tijd bereden door luxy (konijn vrouwtje) waardoor hij helemaal uitgeput was en helemaal stil lag en haast niet meer kon lopen op zijn pootjes. effe apart gezet. gaat alweer een stuk beter met hem. hoe kunnen we zorgen dat luxy dit niet meer doet?

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: hoe los ik dit op

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:15

Apart zetten. Lijkt me duidelijk.
Of er een verkopen en daar een ander geslacht voor terug kopen.

linnnh

een vrouwtje die een mannetje berijdt?

Is het vrouwtje ook geholpen?

Arc_En_Ciel

Ik dacht ook aan gewoon apart houden.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:16

Zitten ze pas sinds kort bij elkaar? Anders zal ie het toch echt even uit moeten zingen. Luxy wil even laten weten dat zij de baas is waarschijnlijk.
Kon ie echt bijna niet meer lopen? Hoe lang is dit al gaande dan?

Edit: twee van hetzelfde geslacht gaat zelden goed dus dat zou ik niet proberen.

_BalouJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:20

Je vrouwtje wil het mannetje even goed laten weten dat zij de baas is, dat deed mijn konijn ook bij ons gecastreerde rammetje, bij vlagen doet ze het nog wel eens maar verder zijn ze dikke vriendjes met elkaar :)

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:21

kimmiedas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 20:48

mijn tante heeft als tip gegeven luxy te laten steriliseren

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:49

Stuur anders bokker Faniek even een pbtje. Zij heeft een konijnen opvang en heeft veel verstand van konijnen.
Sterilisatie zou een oplossing kunnen zijn..

kimmiedas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 20:50

ze zijn egt net eem verliefd stelletje. de hele tijd elkaars kop aflikken en alles. alleen nu is ze dus hitsig en we zetten hem vannacht apart en kijken dan morgen verder.

waaiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:36

verkopen of niet meer bijelkaar zetten

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:24

Dit staat verkeerd, ik zal even temmen :)
Je moet denk het vrouwtje laten steriliseren, wil je dit verhelpen..

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:24

YRT -> BB

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 13:32

_Saar schreef:
Zitten ze pas sinds kort bij elkaar? Anders zal ie het toch echt even uit moeten zingen. Luxy wil even laten weten dat zij de baas is waarschijnlijk.
Kon ie echt bijna niet meer lopen? Hoe lang is dit al gaande dan?

Edit: twee van hetzelfde geslacht gaat zelden goed dus dat zou ik niet proberen.

Hier ga ik in mee. Konijnen koppelen gaat nu eenmaal niet makkelijk. Het is geen kwestie van: Patsboem, het gaat gelijk goed. Nee, het is een zwaar mentaal proces voor konijnen en daar gaat nu eenmaal tijd in zitten ;)

Ik heb mijn twee dwergkonijntjes afgelopen winter gekoppeld en hier was het wisselend, het vrouwtje reed op het mannetje; maar ook andersom. Gun het tijd en haal ze niet constant uit elkaar, want dan kun je iedere keer opnieuw beginnen. Ik heb doorgezet, met goede begeleiding en mailcontact, en nu heb ik het leukste stel wat je je maar wensen kan :j

Maar wat ik niet snap: het konijn is zo moe dat het niet meer kan lopen? Het is natuurlijk intensief voor een konijn, kan die vermoeidheid daar niet weg komen?

Sterilisatie zou ik niet zomaar laten doen, dit is een hele ingrijpende operatie en wordt eigenlijk enkel aangeraden in levensreddende omstandigheden ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:03

Een gecastreed mannetje en vrouwtje zijn de beste combi, Als een vrouwtje gaat fietsen, is dit een teken van dominantie. 1 vrouwtjes bij elkaar geeft meestal alleen maar meer problemen.
Ik zou eens goed inlezen over koppelen en verder eens een tijdje proberen
Hoe groot is de ruimte waar ze in verblijven> kan het mannetje goed wegkomen en heb je verstopplekjes?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 18:45

waaiertje schreef:
verkopen of niet meer bijelkaar zetten

:n :n :n

Het is voorjaar! Dit heeft ook niks met dominantie te maken, maar mevrouw geeft aan dat ze ukkie konijntjes wil. Dat is natuurlijk niet zo verstandig met alle risico's en het giga konijnenoverschot.
Maar gelukkig is er wel een andere oplossing voor die voor haar zelf en haar partner prettig is als dit gedraag aanhoud. Namelijk haar laten castreren , dan krijg je weer een stabiele verhouding en neemt het ook de kans op baarmoederproblemen in de toekomst weg.
Het is in principe niet zo'n grote ingreep, ik laat er maandelijks wel een aantal doen zonder problemen.

Natuurlijk is ruimte ook ten alle tijden belangrijk :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 18:52

Apart zetten had ik niet gedaan. Had je beter even het hok kunnen splitsen. Nu moet je misschien weer opnieuw gaan koppelen.

Maar wat ik niet snap. Hoe kan het mannetje zo moe worden dat het niet kan lopen? Doordat het bereden wordt? Is het niet omdat ze bijv. in de zon staan, het te warm is?