Cavia's en trappetje lopen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Klasien

Cavia's en trappetje lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 13:47

Mijn dames en heer hebben nu een prachtig hok met 2 verdiepingen. Ze kunnen dus met een trap/loopplank naar beneden. De trap is bekleed met rubber, goede anti slip dus.

Nu zitten ze er vanaf gister ochtend in. Ze zijn alleen nog niet beneden geweest. Ik heb stukjes wortel op de trap gelegd.

Hoe moeten ze dit leren? Gewoon geduld hebben en zelf uit laten vinden, of een handje helpen door ze op de trap te zetten?

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:52

Geduld hebben. :j
Je kunt ze eens beneden zetten, of op de trap zetten. Dan leren ze het vanzelf.
Wel zorgen dat er eten/drinken aanwezig is op de verdieping waar ze zitten. Anders is het ook zo zielig. :')

Shirley

Re: Cavia's en trappetje lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:55

Het is toch niet te steil :o ?
En breed genoeg zodat ze er niet afkukelen ?

Je kunt ze een beetje "plagen" door er eentje boven en eentje beneden te zetten, dan zal er toch één van de twee zo dapper moeten zijn om het eens te proberen :j

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 14:08

We hebben het zelf gemaakt, maar het trappetje is niets stijler als die in de winkel en ook de breedte is goed. Ze kijken wel naar het gat. Ik laat ze eerst een paar dagen hun eigen gang gaan denk ik, daarna maar eens gaan "helpen". Eten en drinken is allemaal boven, ook zo sneu anders.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:54

Ik heb super lekker groenvoer op de trap gelegd en boven. Hier duurde het 3 dagen voor ze het door hadden. Nu rennen ze met een gang de trap op en af.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:56

Het is even wennen voor ze. Je kan ze wel helpen door ze op de trap te zetten zodat ze wel weten dat het kan. Sommige caafs zijn niet nieuwschierig genoeg om een kijkje te nemen.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 17:29

Ze kijken wel, ze zijn ook wel nieuwschierig, maar het lef ontbreekt nog wat geloof ik ;)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:32

als ze het echt niet gaan doen kun je het misschien nog met andijvie proberen? daar plegen ze hier nog net geen moord voor :+

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 17:35

Andijvie zijn ze inderdaad gek op! Maar wortel is toch ook wel super lekker hoor.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:35

Ik heb ook een hok met 2 verdiepingen vonden ze in het begin ook maar gek maar ze zijn het vanzelf gaan doen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:37

Klasien schreef:
Andijvie zijn ze inderdaad gek op! Maar wortel is toch ook wel super lekker hoor.

haha, hier vinden ze dat minder lekker, wel het groen van wortels, maar andijvie & komkommer op 1!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:47

Caafs vinden zo'n gat vaak niks. Wat heel goed werkt bij caafs zijn tunneltjes. Dus misschien aan de zijkant nog een plankje plaatsen zodat ze meer opgesloten zitten? Bij ons zitten ze nu ook buiten. Loopplankje was hier echt te steil dus die hebben we minder steil gemaakt. De jongste die hier geboren is rent er zo op en af. Haar tante is wat angstiger maar volgt vaak wel. Ik verdeel ook voer boven/beneden en op het trappetje. Wij overwegen nog steeds om er toch een soort tunneltjes van te maken want ik ben zelf nog steeds bang dat ze eraf kukelen...

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 17:59

Rond het gat zitten aan 3 kanten schotjes, zodat er geen zaagsel naar beneden valt en de cavia's niet zomaar door het gat vallen.

Hoe steil is jullie trappetje?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:50

Mijn cavia's vonden het traplopen eerst ook erg eng, maar wat wel hielp was ze onderin neerzetten en dan iets op de trap leggen. Omhoog vinden ze meestal minder eng dan omlaag :)