Konijn met raar bultje ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sanne_xxxx

Konijn met raar bultje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 18:49

Hoi !
Geen idee of dit hier goed staat ,
Maar mijn dwergkonijn van 4 maanden oud heeft een raar bultje op zijn neus. Een beetje naast zijn neus eigenlijk.
Het is ongeveer een halve cm groot en roze / huidskleurig. Het beweegt wel mee, maar het is hard en hij lijkt het niet heel fijn te vinden als ik eraan zit.
Het is ook wel echt een uitstekend bultje, het valt wel op en het haar is ook weg erop. Eromheen zit nog wel haar.
Misschien ben ik overbezorgd, maar weet iemand wat dit is ?

Alvast bedankt !

wendy1987

Re: Konijn met raar bultje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:07

Misschien is het een onsteking vanuit de kaak? Doordat er haken op de kiezen zitten? Of een abces?
Als je echt zekerheid wilt, zul je er toch mee naar de DA moeten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 00:11

Abcessen bij konijnen gaan niet vanzelf over en zijn heel anders dan abcessen bij hond of kat, omdat het buiten het lichaam gebeurd. Het rijpt dus ook niet hetzelfde en gaat niet weg met alleen openmaken en spoelen. Het knapt ook zelden. Dus hup naar de DA, abces weg laten halen en speciale antibiotica laten geven. Tevens het gebit na laten kijken.

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 09:05

oke bedankt ! zal ik doen .

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 23:27

Kan inderdaad door het gebit veroorzaakt worden, heb het al is eerder gezien.. Idd even langs de da gaan om het te laten na kijken :j .

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 23:33

ik ben vandaag langs de dierenarts geweest , en ik moet het nog een weekje aankijken zeiden ze . het is waarschijnlijk een abces of een huidontsteking , maar bedankt voor de adviezen !

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 23:49

Ik wil je niet bang maken, maar schrik niet als het abces openspringt. Het ziet uit als smeerkaas (dikke witte smurrie dus). Mijn ervaring was dat het ook nog erg veel van die witte smurrie was wat uit de abcessen van ons konijn kwamen. Abcessen in meervoud ja, want helaas kreeg ze elke keer weer ergens een onder haar kin terug.

Het is niet alleen vies, maar ook moeilijk schoon te maken als het bij de neus zit. Wij deden het met een 50 cc spuit (zonder naald). Ik kookte dan een bak water en liet dat afkoelen, mixte er wat betadineoplossing doorheen en vulde daarmee de spuit en dan maar het abces zo goed mogelijk een paar keer per dag proberen uit te spoelen.

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 08:42

hm klinkt niet zo lekker haha ! bedankt voor het waarschuwen en voor de tip voor het schoonmaken !

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 10:47

Zo maakte de DA het ook schoon. Moet je wel met 2 man voor zijn. Een moet hem vasthouden en de ander spoelen.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:49

Heeft je dierenarts ook naar de kiezen gekeken? Ik heb een konijntje op de praktijk gezien die ook een abces had op zijn neus, dit bleek te komen door een rotte kies. Konijntje at en dronk verder gewoon goed.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 12:31

Konijnen met abcessen moet je een AB kuur voor nemen samen met het schoonmaken.
Aankijken helpt niets, het gaat namelijk niet vanzelf weg.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 14:36

Nou aan deze dierenarts heb je niks aan... ik zou even goed zoeken naar een dierenarts die konijnkundig js, voordat je huidige dierenarts fouten gaat maken en jij straks je konijntje kwijt bent. Bij bultjes denk ik aan een aantal dingen: een tumor, of een abces of een talgkliercyste. Maar het kan ook nog iets anders zijn natuurlijk.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 14:41

heb je misschien een foto?

bultjes kunnen van alles wezen. Maar in 1ste instantie denk ik al gauw aan een abses of mijt.
Ook is misschien hem naar de dierenarts te doen verstandig want tja wij zijn geen dokters.

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 16:43

Ik heb even een foto gemaakt , ik krijg hem helaas niet rechtop maar :

Afbeelding

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:37

Ik vind de foto niet zo duidelijk, dus kan er niet uit opmaken wat het zou kunnen zijn. Maar wat een super schattig konijntje! Volgens mij is haar vacht heel zacht of niet?

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 21:46

nee sorry , de foto is inderdaad niet heel
duidelijk ... dankjewel ! het is echt een liefje en inderdaad heel
erg zacht <3

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:09

Ik zit er toch even mee, maar ik zou zeker terug gaan naar een dierenarts die verstand heeft van konijnen. Het zal niet vanzelf weggaan, een abces, een talgkliercyste of een tumor gaat niet vanzelf weg. Blijkt het mijt of schurft te zijn moet je juist snel handelen voordat je konijn er helemaal onder zit.