Binnenkort een hond thuis, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Binnenkort een hond thuis, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 11:51

Hallo!

Binnenkort krijg ik een hond.
Een amerikaanse akita teefje van 4 jaar.
Ik ken haar al vanaf haar geboorte en nu mag ik haar overnemen.

Het ras ben ik bekend mee, en ook is het mij bekend dat het een niet al te makkelijk ras is. Vrienden van mij hebben 4 van deze honden en deze hond komt daar ook vandaan.

Nu heeft deze hond altijd bij dezelfde mensen gewoont (is daar opgegroeid en geboren). De reden dat ik haar krijg is omdat ze beter af is in een huis zonder honden.
Dat denken wij in ieder geval.

Nu hebben we al veel doorgesproken en wachten we tot de ideale situatie komt om haar in huis te nemen (wanneer ik een paar dagen achter elkaar het rustig heb en ik dus veel huis kan zijn bij haar).
Ook komt ze daarvoor een paar keer op bezoek.
De eigenaren zijn laatst zelf verhuisd en daar had ze wel even tijd voor nodig om te wennen. Ik ben me er van bewust dat ze dit nu weer zal hebben.

Heeft er iemand misschien nog tips om dit op een goede manier aan te pakken zodat de kans van slagen hoog is :D?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:09

Ik zou er meteen mee op cursus gaan, want als mensen die er 4 hebben er al problemen mee hebben en dat zijn vast ervaren mensen dan lijkt het me handig als je meteen leert boven haar te staan, want op straat kom je toch gewoon andere honden tegen en dan wil je niet over straat gesleurt worden. In huis zijn het meestal rustige, vriendelijke honden, maar moet je ook vanaf het begin heel duidelijk zijn wat jij wel en vooral wat je niet wilt, t zijn honden die je grens zoeken dus dat zal zij zeker ook doen. Als jij binnen niet helemaal de baas bent, ben je dat buiten zeker niet. Ik heb zelf een kruising Chow/Duitse Herder die honden buiten ook niet tolereert, tenzij hij ze vanaf zn puppietijd al kent, mn eigen honden is ie lief tegen. Hij is nu bijna 9 maar af en toe kijkt ie nog steeds hoe ver die kan gaan. Da's echt de Chow, oosterling in hem.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 12:33

Bedankt voor je reactie!

Maar de mensen waar ze nu is hebben geen problemen met haar.
Het is alleen een hond die niet goed op haar plek is tussen de 3 ander dominantere honden.
Ze vertoont geen negatief gedrag.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:32

Ik zou als de hond aankomt eerst een stuk gaan lopen in de buurt, voordat je naar binnen gaat. Met wandelen ook de regels stellen zoals jij ze graag wilt hebben.

Bij het huis ook meteen duidelijke regels stellen die je aan wilt gaan houden, zo is rustig door de deur gewoon rustig door de deur en bijvoorbeeld niet: oooh ja, maar is ook allemaal spannend dus ga maar even druk door de deur.

Je zegt ook dat je wilt wachten tot je een paar dagen vrij hebt. Waak ervoor dat je niet in de valkuil stapt van de eerste paar dagen heel veel aandacht geven om vervolgens weer gewoon te gaan werken. Dan krijg je een hond die niet graag alleen thuis is. Ook hiermee dus meteen beginnen zoals je het graag zou willen (ga bijv. even boodschappen doen/wasje draaien maar geef de hond wél iets leuks voor de tijd dat je weg bent).

Kortom: duidelijkheid scheppen over de regels die er in jouw huis gelden en daarnaast.... VEEL PLEZIER HEBBEN *\o/*

horses_m

Re: Binnenkort een hond thuis, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:34

Idd voor dat je hem in je huis laat eerst een flink stuk wandelen en assertief wezen goed naast je laten lopen etc. Minder kans dat die later dominant verdrag gaat vertonen ;) En jij eerst naar binnen in het huis dan de hond ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:01

Meteen duidelijk zijn en grenzen afspreken. Niet gelijk straffen en boos worden, de regels zijn nieuw en onbekend, maar wel aangeven wat de regels zijn. En niet al te spastisch doen over dominant en als eerste door de deur en nóóit voor je uit laten lopen, en zo. Duidelijk en consequent zijn is genoeg. Ik persoonlijk vind het altijd wat paniekerig, 'oh help ik móet eerst eten', 'oh nee -hond terugtrekken- ik móet als eerste door de deur', 'oh help, hij mag niet voor me uit lopen want dan is hij de leider'...zo'n vaart loopt het allemaal niet. Als jij gewoon grenzen stelt en daar consequent in bent maakt het geen klap uit wát die grenzen dan zijn, áls ze er maar zijn. Of jij nu wil dat die hond altijd vóór jou of altijd ná jou de deur binnen gaat, of dat je het je überhaupt niks kan schelen maar hij wel altijd op 't matje moet wachten tot zijn riem af is. Of zoiets.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:11

Eens wat betreft het dominant moeten zijn DaniBanani, vandaar dat ik ook zei stel duidelijk de grenzen die je van plan bent aan te houden. Als jij graag eerst door de deur gaat, leer de hond dit dan aan. Vindt je het alleen belangrijk dat de hond rustig door de deur gaat, leer je dat aan. Het is dus maar net welke regels jij belangrijk vindt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 19:38

Helemaal eens met danibani. Niet zo spastisch doen, als sommige mensen denken dat nodig is. Akitas zijn lekker nuchtere honden. Behandel ze ook zo en niet als de dominante moordlustige monsters hoe sommige mensen ze zien. Wel consequent zijn, zeker in het begin, maar behandel hem vooral eerlijk. Dan heb je echt een maatje voor het leven met een akita :) en je kan altijd bij vrienden vragen dus dat is ideaal!

Mocht je het leuk vinden, op facebook is een groep voor japanse hondenliefhebbers. Laat maar weten, altijd leuk om mede-akita eigenaren te vinden!

Edit: even aangepast, zo leek het wel erg persoonlijk bedoeld :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 22:38

Bedankt voor de reacties!

Hier heb ik wel wat aan en het zet ook wel aan tot nadenken.

Er zijn hier meerdere punten genoemd waar ik even goed over na moet denken. Mijn vriend en ik moeten van te voren overleggen over dat we dezelfde benadering na de hond toe gebruiken.

Zoals al werd gezegd heb ik gelukkig vrienden met veel ervaring met dit ras die mij altijd kunnen helpen.

Deze hond is al echt mijn maatje, al zou het natuurlijk heel anders zijn als ze bij ons in huis komt.

Ook een goed punt wat ik las: niet aanwennen de eerste dagen dat ik er altijd ben. Tussendoor dus af en toe wel even weg gaan.

Secricible; het gaat hier om een amerikaanse akita, niet een japanse. Of valt dat er ook onder :)?

Kijk eens wat een leukerd *D
Http://i45.tinypic.com/2wnwmmh.jpg

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 00:35

Achos wat een leuke kop zit erop zeg!

Handig is om een aantal belangrijke 'huisregels' op te stellen. Zo zijn de grote lijnen hetzelfde, en kan ieder de details voor zichzelf invullen. (Je hoeft uiteraard geen kopie van elkaar te worden ;) )
In de huisregels neem je dan op wat de hond niet mag en eventueel wat voor sanctie daar op staat (mocht dit verschillen per persoon).

De ervaring leert mij dat het het beste werkt je alleen op de belangrijke dingen te richten en kleine overtredingen te laten. Zo zit je de hond niet continu op zijn huid, en heeft hij binnen de kortste keren door waar de grenzen liggen (ipv dat er gewoon een hele hoop niet mag, dat is teveel voor een hond om te onthouden en ook onnatuurlijk).

Zorg dat je iets in huis hebt voor de hond voor als je weg bent (of wees lekker creatief, je kan een hele hoop met een oude broek, plastic flesje en wat dozen), gezien de hond wel gewend is met meerdere honden alleen thuis te blijven ipv in d'r uppie.

Houdt je ons op de hoogte als de hond er is en hoe het gegaan is? :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:15

Mjetterd schreef:

Hier heb ik wel wat aan en het zet ook wel aan tot nadenken.

Er zijn hier meerdere punten genoemd waar ik even goed over na moet denken. Mijn vriend en ik moeten van te voren overleggen over dat we dezelfde benadering na de hond toe gebruiken.

Zoals al werd gezegd heb ik gelukkig vrienden met veel ervaring met dit ras die mij altijd kunnen helpen.

Deze hond is al echt mijn maatje, al zou het natuurlijk heel anders zijn als ze bij ons in huis komt.

Ook een goed punt wat ik las: niet aanwennen de eerste dagen dat ik er altijd ben. Tussendoor dus af en toe wel even weg gaan.

Secricible; het gaat hier om een amerikaanse akita, niet een japanse. Of valt dat er ook onder :)?

Kijk eens wat een leukerd *D
Http://i45.tinypic.com/2wnwmmh.jpg

Die valt ook gewoon er onder ;) hij is onderdeel van de beide rasverenigingen. We hebben een hoop aa-eigenaren in de groep :D

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:24

Mooie hond!
Geef hem meteen een eigen plek in huis, zodat hij een rustpunt heeft. Verder heb je zo te lezen genoeg ervaring met deze hond om er samen een succes van te maken. Veel plezier met je nieuwe maatje.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 20:26

Echt heel erg leuk alle reacties :D!
Ik heb wel getwijfeld of ik dit topic moest openen met deze vraag, omdat ik bang was dat er veel negatieve reacties zouden komen (het ras roept sowieso altijd wel reacties op bij sommige bokkers had ik al wel eens gezien).
Maar ik ben blij dat ik het gedaan heb, ik heb er echt wel wat aan, ook al hebben we ook al veel met de huidige eigenaren gesproken.
Ik houd jullie op de hoogte hoe het is gegaan! Het duurt nog even, want de planning is dat ze 10 mei bij ons komt.
Ons huis is nog niet helemaal klaar (net ons eerste huis gekocht) en we moeten nog wachten op het tv meubel. Dus nu staat de tv op de grond en liggen er wat kabels etc. los.

Waarschijnlijk komt ze volgende week even een uurtje op visite met mijn vriendin.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:33

Mjetterd, ik denk dat het heel belangrijk is om je te beseffen dat dat niet alleen op bokt is. Veel mensen reageren enthousiast als ze een akita zien (" wat een mooierd", "wat is dat voor hond?") maar helaas zijn er ook heel veel mensen die een oordeel hebben over deze honden, zeker "hondenmensen". Dit is ook iets om rekening mee te houden als ze bijvoorbeeld een keer naar een pension zou moeten. Ik ken verhalen van super sociale akitas die in een kleine kennel gezet worden en daar 3 weken niet uitgehaald werden omdat akitas altijd valse en levensgevaarlijke honden zouden zijn. Ook in andere situaties kan het voorkomen, feit blijft dat veel akitas moeite hebben met andere honden en deze ervaringen hebben veel mensen dan ook :)
Het fijnste zijn de mensen die het ras niet kennen, die zijn meteen verliefd ;) en jeetje wat een knapperd komt er naar je toe!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 20:42

secricible schreef:
Mjetterd, ik denk dat het heel belangrijk is om je te beseffen dat dat niet alleen op bokt is. Veel mensen reageren enthousiast als ze een akita zien (" wat een mooierd", "wat is dat voor hond?") maar helaas zijn er ook heel veel mensen die een oordeel hebben over deze honden, zeker "hondenmensen". Dit is ook iets om rekening mee te houden als ze bijvoorbeeld een keer naar een pension zou moeten. Ik ken verhalen van super sociale akitas die in een kleine kennel gezet worden en daar 3 weken niet uitgehaald werden omdat akitas altijd valse en levensgevaarlijke honden zouden zijn. Ook in andere situaties kan het voorkomen, feit blijft dat veel akitas moeite hebben met andere honden en deze ervaringen hebben veel mensen dan ook :)
Het fijnste zijn de mensen die het ras niet kennen, die zijn meteen verliefd ;) en jeetje wat een knapperd komt er naar je toe!

Ik weet niet goed hoe het in de 'buitenwereld' er aan toe gaat, maar op bokt zag ik het zo een paar keer voorbij komen.
Ze zal nooit naar een pension gaan als ik op vakantie ben o.i.d., want ze kan altijd bij de oude eigenaren terecht.
Zij zijn op dit moment een 'hondenhuis' aan het bouwen. Kennels met vrije uitloop naar buiten en een groot stuk weiland afgezet met hekwerk.

Ze is met een keizersnede geboren, en heeft het kantje boord gered. Maar ze is altijd wat kleiner en smaller gebleven dan een 'standaard' akita.
Als pup zijnde heeft ze toen nog meer pech gehad en haar pootje gebroken, waardoor ze in de bench moest blijven.
Dit was zo'n nare ervaring voor haar, dat ze nu helemaal panisch word als ze in een hok of bench word gezet.

Zoals jij ook al zegt, heeft deze hond ook moeite met andere honden en zou ik dan ook niet los kunnen laten lopen.
Dit is voor mij geen probleem :)

De akita's die ik ken, zijn heel erg baasgericht. Klopt dat beeld wat ik van een akita heb? Of is dat niet een kenmerkend raseigenschap en puur toeval bij de akita's die ik ken?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:08

Dat is zeker geen toeval nee ;) ik kan alleen over de japanner spreken, maar begrijp van aa-eigenaren dat zij het herkennen. De amerikaanse akita is een relatief nieuw ras. Pas enkele jaren geleden is er een splitsing gekomen binnen de akita en is de amerikaanse akita ontstaan als tweede ras. Qua karakter lijken ze nig heel veel op elkaar :)Ik begreep wel dat de aa wat gematigder is dan de japanner.
Een akita kiest een baas en gaat daar voor door het vuur. In het begin zul je zien dat de kans bestaat dat hij niet veel interesse in je heeft. Misschien wel als gezellige toeschouwer, maar niet als je baas. Jij bent net zo leuk als de buurvrouw, of die mensen van verderop.
Na een tijdje ontdekken ze dat jij toch echt wel heel erg leuk bent. Ze gaan je zien als baasje en worden ontzettend trouw aan je. Dat proces bestaat bij alle honden, maar de akita heeft het extremer dan bijvoorbeeld een labrador. Hoe meer ze je leren kennen en accepteren, hoe meer ze voor je willen betekenen. Dat betekend overigens niet dat het een brave hond met een gigantische will to please word, in tegendeel! Maar ik heb gemerkt dat je dat vooral moet leren door te ervaren, er over lezen zegt niet genoeg. Je zal een achterstandje hebben doordat je niet vanaf pup de baas bent geweest, maar dat haal je snel genoeg in.
Veel gevoel voor humor heb je iig nodig, en verder heel consequent zijn. Dan krijg je echt een ongelooflijk maatje :)
Daarentegen, om je te waarschuwen, kunnen ze ook ongelooflijk beledigd zijn. Toen mijn akita de dag van mijn bruiloft opgehaald werd door de fokster om daar een paar daagjes te blijven was ze erg van de kaart doordat het natuurlijk een gekke dag was. Fokster heeft dit gelukkig in goede banen geleid, maar waarschuwde me wel. En inderdaad: ik was diegene die haar op ging halen na de bruiloft en madam heeft me 3 dagen compleet genegeerd. Nergens naar luisteren, met haar rug naar me toe liggen, dat soort dingen. Dan is er niets over van de baasgerichtheid ;)

Mijn akita heeft ook problemen met andere honden, ze raakt in paniek en begint te bijten. Ze is zelf in het verleden 2x gegrepen. Ik ben met haar naar de hondenschool gegaan om aan het probleem te werken en wat ik gemerkt heb is dat ze bij de hondenschool compleet in mij op gaat. Ze ziet niets meer, hoort niets meer. Zelfs toen ze vorige week besprongen werd door een over enthousiaste 8 maanden oude "pup" en ze in paniek raakte kwam ze netjes toen ik een brul gaf. Ik denk dat dat heel erg aangeeft hoe baasgericht de akita is :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 11:27

Vanavond komt ze even op visite :D
10 mei gaat ze echt komen.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:39

het duurt even voor een hond zich thuis voelt en zichzelf durft te zijn...
Wees gelijk streng, dat werpt later vruchten af, straks niet op de bank dat is nu ook niet op de bank.
Laat haar lekker spelen met andere honden, zijn vrij actieve honden en zo kunnen ze goed de energie kwijt.
Zitten met de riem aandoen, niet springen,zelf eerst eten...zijn allemaal kleine dingetjes en ookal is ze niet dominant, het is altijd goed om te doen.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:41

oops niet met andere honden !

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:23

Leuk dat je een hond neemt!! Ik heb geen ervaring met de akita, ik heb een spaans herdershondje maar ik dacht dat ik gewoon een leuk schoothondje in huis had gehaald. Dat was wel een verrassing als je ineens een herdershond hebt ;) Ik zou het niet te nauw nemen met al die zgn regeltjes om de 'baas' te zijn over een hond, schiet je niets mee op. Je moet van nature een bepaald overwicht hebben, als je dat niet hebt gaan die regeltjes je ook niet helpen. Mijn hond gaat gerust als eerste de deur uit en loopt regelmatig voor me, maar ze is absoluut niet de baas oid over mij... We hebben juist een hele goede band met elkaar.

Wat Fjord333 zegt; een hond gaat zich pas echt zichzelf voelen na ongeveer een half jaar. Bij mijn hond was dat ook zo. Ze begon na een half jaar ineens (leuke) streken uit te halen en ze kon wonderbaarlijk genoeg ineens blaffen (dat had ze daarvoor nooit gedaan).
Maar ik zou haar niet met elke hond zo maar spelen, ik heb daar juist een hekel aan aan mensen die denken dat elke hond met elkaar moet spelen. Ik zoek juist honden uit waarvan ik denk; ja die kan wel samen met mijn hond. Als je daar niet mee oplet heb je straks vechtende honden of een nare ervaring opgelopen. Heb ik zelf maar te vaak meegemaakt dat het niet ging omdat de andere hond een bord voor zijn kop had en mijn hond per se om ver moest beuken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:30

Vraag aan de oude eigenaren om haar eigen voer mee te nemen, zodat je dat ook kan gaan voeren. En houd ik het begin hetzelfde voerschema/voer aan.
Haar eigen mand zou ook fijn zijn, of iets met vertrouwde lucht vanuit haar oude adres. Dat maakt de overgang gemakkelijker; niet alleen voor puppen, maar ook voor de andere honden.

Veel plezier met je nieuwe hond

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 15:31

Oke, even een update :D.
Donderdag komt ze hier definitief.
Op dit moment heb ik haar vandaag een dagje op visite.

Omdat ik wat bang was voor wat ze zou doen als ik weg zou zijn, heb ik de laptop beneden aangezet met skype en zit ik nu een half uurtje boven.
Ik kan haar mooi in de gaten houden zo.
Het eerste kwartier heeft ze alleen maar bij de deur gestaan waar ik naar boven toe ging, maar nu ligt ze lekker in de tuin :D
Afbeelding

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:46

Hihi ze lijkt het wel gezellig te vinden zo.
Slim gezien om het zo eens te testen. Naar wat ik lees ben je al helemaal klaar voor dergelijke hond in huis te halen, want aan wilskracht ontbreek jij schijnbaar niet :D
Die akita's kunnen best koppig zijn als ik afga op die dat ik kende. Ik zou zoals anderen al zeiden naar hondenschool gaan ermee zodat je ze goed leert kennen en met andere honden in de buurt leert om te gaan.