Een schaap...?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Een schaap...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 11:59

Ik overweeg een schaap aan te schaffen, of beter gezegd: 2 schapen ;) Nu ben ik helemaal niet bekend met het verzorgen van schapen.. Zijn er Bokkers die dat wel zijn? Mij lijkt het ideaal om ze het land mee te laten begrazen, want we hebben haast teveel en paarden laten toch vaak stukken staan die schapen wel op eten.

Een Texelaar lijkt mij niet handig. Onze buurman heeft een schapenbedrijf en hij heeft ook een luxer ras die tevens aanhankelijker zijn.

Ik ben puur aan het oriënteren.. weet nog niet zeker of ik er echt twee wil aanschaffen. Wie kan mij meer vertellen over zijn/haar ervaringen met schapen? :)

belle_boef

Re: Een schaap...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:04

Kan je er niet af en toe een paar van de buurman op laten grazen?

Noctua

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:04

Ik weet niet veel van schapen, maar wel dat het ook kuddedieren zijn. Vanuit dat punt gezien lijkt het mij dus verstandig om, als je wel overgaat tot aanschaf, er wel twee aan te schaffen..

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:06

shaddy82 op bokt heeft ook 1 schaap samen met een shetlander, misschien kun je eens advies aan haar vragen?

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:07

hier ervaring met schapen, omdat mijn paarden op een schapenboerderij staan.
ik kan maar 1 ding zeggen, schapen zijn echt geweldig leuk!
kwa ras een texelaar is een prima schaap, kan ook wat beter eiwitrijk gras hebben als bijv de meeste Engelse rassen die wij hier hebben lopen.
je zou ook kunnen kijken naar een kleiner schapen ras zoals de Oussant kleine makkelijke schaapjes die wat dichter bij de natuur staan als de meeste andere schapen rassen.
wat wil je er zelf mee? wil je ook nog eens lammetjes, wil je ze brok bij voeren en wil je een afdakje voor ze.
of heb je liever een schapen ras wat zichzelf makkelijk red en je verder minder bemoeienis mee hebt.
kwa aanhankelijkheid zit er nog wel wat verschil in rassen, maar de meeste rassen krijg je wel tam als je er maar genoeg tussen bezig bent.
als je wat wilt weten over verschillende rassen mag je me altijd pben, er lopen hier ongeveer 25 verschillende soorten schaap

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:07

belle_boef schreef:
Kan je er niet af en toe een paar van de buurman op laten grazen?

Dit lijkt me ook een goede oplossing. Schapen moet je ook regelmatig verweiden anders krijgen ze hoefrot etc. Het zijn geen zorgeloze dieren. Twee schapen kan trouwens prima hoor. Denk er ook aan dat ze overal onderdoor kruipen, hier hebben ze het gaas al stukgemaakt..

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:11

Schapen zijn inderdaad kudde dieren, maar een groep van 3-4 is zat hoor.
Ik weet dat je moet uitkijken met worden infecties van paard en schaap, ik weet niet precies hoe het zit maar ik weet dat het niet super samen kan.

Als je een schaap alleen voor het begrazen wilt zou je kunnen kijken naar een heide schaap, maar die zijn erg schuw.
Swifters of zwartbles schapen zijn wat nieuwschieriger en minder bang.

Er komt ook uiteraard meer bij kijken dan alleen even op de wei zetten en zorgen dat ze het gras op eten, ze moeten in het voorjaar geschoren worden, ze moeten bekapt worden en daar kan je niet even een hoefsmid voor bellen, ontwormingen, entingen etc etc. Als je ze wilt laten aflammeren moeten de lammeren geregistreerd worden etc. Er komt gewoon een hoop bij kijken dus, haha.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 12:13

Noctua schreef:
Ik weet niet veel van schapen, maar wel dat het ook kuddedieren zijn. Vanuit dat punt gezien lijkt het mij dus verstandig om, als je wel overgaat tot aanschaf, er wel twee aan te schaffen..

Even goed de OP lezen svp ;)

Voor de technische info zeg maar kan ik mijn buurman altijd benaderen. Hij heeft er nu 400 lopen :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:15

Zou ook gaan voor de "leen-optie" , als schapenhouder moet je ook een eigen UBN nummer aanvragen en val je gelijk onder allerlei regeltjes ... ook als het maar hobby is :j

Noctua

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:16

Pletje123 schreef:
Noctua schreef:

Even goed de OP lezen svp ;)

Voor de technische info zeg maar kan ik mijn buurman altijd benaderen. Hij heeft er nu 400 lopen :D

Ja dat deed ik, maar aan het einde zeg je dat je niet zeker weet of je er echt twee wilt aanschaffen. Kwam op mij een beetje over alsof je dan één schaap ergens neer wilt zetten. Sorry voor de miscommunicatie :)
Succes met je zoektocht!

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:17

Wij hebben trouwens op werk twee Black belly schapen lopen (twee gecastreerde rammen) en deze zijn zo ontzenttend leuk! Het zijn net honden!
Als je rond gaat kijken kan ik je deze zeker aanraden om even te bekijken, ze zijn wel wat duurder dan een texelaar maar erg leuk! Dit zijn overgens haar schapen en hoeven dus niet geschoren te worden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 12:19

Ow ja dat is ook wel wat.. ik ga mijn buurman vragen of hij schapen uit wil lenen! Goed plan :D

Noctuna, ow oeps! Nee ik weet nog niet helemaal zeker of ik überhaupt schapen wil. Als er schapen komen zijn het er 2 of meer ;)

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:19

Betekend dat dat je buurman ze ook wilt/kan laten scheren voor je? Ik zou niet voor een oussant schaap gaan. Ja, ze zijn klein, maar daardoor hebben veel scheerders een hekel aan ze. Teveel gedoe, ik ken dan ook schapenscheerders die honderden schapen scheren, maar de oussant niet pakken.
Wat dacht je van een Ryelander?
Afbeelding
of een Hamshire Down schaap
Afbeelding
Beide makkelijk in de omgang, niet zo groot als een zwartbles, geïnteresseerd, gezond en robust. Niet zo snel klauwproblemen en sober.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:22

En een schaap die je niet hoeft te scheren, kun je ook uitkijken naar een kamaroen schaap.
Mocht je nog twijfelen tussen schaap en geit, kan ik de Nubische geiten of toggenburgers aanraden. Prachtig mooi, rank, sober en (over het algemeen) niet zo ondeugend als de dwerggeit. Maar ook hier hangt een groter prijskaartje aan, een dwerggeit kun je (zeker over een half jaar) overal gratis ophalen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:23

Wow, als je buurman er 400 heeft, dan kan hij vast wel wat vertellen over het houden van schaapjes. Hij heeft zijn schaapjes vast wel al wat langer. Het schijnt erg goed te zijn voor de weide om de begrazing af te wisselen met schapen. Er was een risco met leverbot (?) overbrengen, maar dat weet ik niet zeker. De buurman zal het waarschijnlijk wel weten.

De eerste manege waar ik reed, had ook schapen. Puur voor de afwisseling in begrazing, werd er gezegd. (Ach, het was gewoon ook heel leuk om de lammetjes in het voorjaar te zien. En de interactie tussen de pony's en de schapen.)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 12:24

Dat scheren moet via de buurman geen probleem zijn. Al moet ik dat wel met hem afspreken natuurlijk ;)

Een sober ras zonder veel toeters en bellen lijkt mij het beste inderdaad.

Geiten zijn ook erg leuk! Maar dan inderdaad wel een iets rustiger type dan een dwerggeitje :')

Zoutenootjes: precies! Schapen begrazen het land veel beter dan paarden.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:24

Die buurman heeft z'n schaapjes op het droge.
sorry...

Afwisselen is inderdaad goed voor je weiland. Mede omdat paarden (doordat ze in de boven en onderkaak tanden hebben) je gras tot aan de wortel afknabbelen. Schapen (geiten, koeien, kamelen, giraffes e.d) hebben geen boventanden waardoor het gras niet helemaal kort wordt en makkelijker herstelt.
Laatst bijgewerkt door Krissis op 15-04-13 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:24

ik heb 2 hampshire downs bij mijn pony lopen, ook inderdaad om het gras goed bij te houden en om op te eten wat de pony laat staan.
Het zijn erg leuke dieren met die bolle koppies en ze zijn ook niet zo overgevoelig voor bepaalde dingen, wat bij de meeste schapenrassen wel zo is. Alleen 1 nadeel (wat ik niet zo heel erg vind) ik laat ze 1 keer per jaar scheren, maar dat is best een hele klus omdat deze schapen over heel het lichaam wol hebben dus ook op de kop en poten.
Al met al zijn het hele leuke en lieve schapen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 12:26

Krissis schreef:
Die buurman heeft z'n schaapjes op het droge.
sorry...

:')

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:26

shettie1978 schreef:
ik heb 2 hampshire downs bij mijn pony lopen, ook inderdaad om het gras goed bij te houden en om op te eten wat de pony laat staan.
Het zijn erg leuke dieren met die bolle koppies en ze zijn ook niet zo overgevoelig voor bepaalde dingen, wat bij de meeste schapenrassen wel zo is. Alleen 1 nadeel (wat ik niet zo heel erg vind) ik laat ze 1 keer per jaar scheren, maar dat is best een hele klus omdat deze schapen over heel het lichaam wol hebben dus ook op de kop en poten.
Al met al zijn het hele leuke en lieve schapen

Dubbeldoel schaap, dan krijg je dat ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 12:27

Voor de kids lijkt het me ook heel enig om twee schapen te hebben.. omgang met dieren vind ik zo belangrijk!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:29

Wellicht handig/leuk/slim om eens bij je buurman te vragen of je een paar keer kunt meekijken met hoefbekappen. Is namelijk niet zo gek moeilijk, kun je dat zelf bijhouden. Bij de Welkoop/Boerenbond zijn daar alle benodigheden voor te vinden. Het is namelijk een duur grapje om daar de dierenarts voor te laten komen. Vaak worden ze trouwens ook bekapt als ze geschoren worden, dan heeft de scheerder toch al het schaap op d'r reet zitten, net zo makkelijk.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:32

Wij hebben 4 Vlaamse Landschapen. Erg makkelijk in onderhoud. Kunnen ook aanhankelijk zijn. Hangt een beetje van hun karakter af. Die van ons worden 1x per jaar ontwormt, behandelt tegen luis en hun worden dan indien nodig wat bijgewerkt. Dat gaat tegelijkertijd met het scheren. We hebben ze dan toch bij de hand. Ohja ze moeten ook ingeënt worden tegen Blauwtong. Verder af en toe eens kijken of ze water nodig hebben en verder hebben we er echt geen onderhoud aan. Ja in de winter als er veel sneeuw ligt en hard vriest dan wel even bijvoederen en kijken voor water.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:34

Een ouessant is een geschikt ras voor beginners, vind ik, en je hebt ook zo'n zwartbruin ras zonder wol...kan even niet de naam komen..scheelt weer scheren!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:35

Denk dat jij kamaroenschaap bedoelt Eponine?
Maar Oussant zijn over het algemeen wat schuwer en zoals ik zei: ruk te scheren.