Poesen voor het eerst naar buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Poesen voor het eerst naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 09:47

We hebben nu bijna een 2 maanden 2katten uit het asiel.
1 Gesterilliseerde poes van 2jaar
1 Gesneden kater van ze schatten 5jaar
Beide zijn ze uiteraard gechipt.

Aangezien het mooi weer er terug aankomt, gaan we ze stilletjesaan laten buitengaan.

Maar ik wordt er echt panisch van...
Ik ben bang dat ze hun weg niet gaan terugvinden, of niet meer over de muur raken.

De tuin is volledig omgeven met een hoge muur en schutting (ongeveer 2.5m schat ik). Ze kunnen er wel over door op een tuinstoel ofzo.
Achter de muur heb je een garage van een appartement. Dus enkel garages naast elkaar met dus vooraan een poort waar ze eventueel langs door op straat zouden kunnen terechtkomen.
Maar als ze daar op straat zijn staan ze aan de andere kant van het huis. Maar deze kant kennen ze niet... Enkel door aan het raam naar buiten te kijken.
De andere kant is de tuin van de buurman, dus dat is wel oke.
Mijn vriend vind het allemaal wel meevallen (hij heeft thuis ook 6 katten gehad die allemaal buiten gingen)
Een halsbandje met adres erin durfden we eerst niet omdat we bang waren als ze aan een tak blijven hangen dat ze zichzelf ophangen. Ik ga nu wel ondertussen op zoek naar halsbandjes die meerekken indien nodig.

Ze zijn ondertussen 2x naar buiten geweest onder begeleiding. De poes is erg bang buiten en loopt steeds naar binnen uit schrik.
De kater vindt het geweldig! Loopt rond en kijkt heel tijd naar de lucht, overal op, tussen en onder.

Pfft....

Boompje1985

Re: Poesen voor het eerst naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:51

Och ja ik vond het in het begin ook dood eng om ze zomaar te laten gaan, maar ze wennen er wel aan en in het begin kiezen ze steeds dezelfde route van en naar huis en later gaan ze pas rondzwerven veel succes en geduld!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:52

Ik vond het ook spannend toen mijn 2 exkaters van 6mnd eindelijk naar buiten gingen. Die van mij waren het buiten zijn wel gewend aan een tuigje maar toen ze los mochten was het toch anders. De avonturier bleef eerst dicht bij huis, en de luie ging op ontdekkingstocht. Anders dan dat ik verwacht had.

De eerste paar keer blijven ze wel in de buurt, en zo gaan ze steeds wat verder weg. Ik heb in het begin beloond met wat vlees (krijgen ze normaal niet) als ze binnen kwamen. Nu komen ze standaard rond een uur of 6 thuis voor wat vlees. Verder als ik fluit komen ze altijd wel, en de een gaat verder van huis dan de ander maar tot nu toe zijn ze altijd thuis gekomen.

Het is spannend maar het is mij 100% meegevallen ;)

Marlinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:57

Vooral niet te druk maken hoor! Dat komt wel goed.. Natuurlijk gaat het soms wel eens mis, maar het gaat zo enorm veel vaker gewoon goed. Mijn katten vinden het ook heerlijk om buiten te zijn, lekker rollen en klimmen. Ze gaan 's nachts ook vrijwel altijd naar buiten. Dat ze een bepaalde kant van het huis niet kennen maakt ook niet uit, wij hebben ze nooit de omgeving later verkennen aan een tuigje oid ze konden het prima zelf. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:00

wat je inderdaad kunt doen, elke keer als ze weer terug naar binnen komen, belonen met wat extra lekkers, dan zullen ze niet gauw weglopen... verder denk ik dat het ook wel mee zal vallen hoor! :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:06

zo hebben wij het ook gedaan....steeds iets lekkers als hij naar binnen kwam.
Nu roepen we zijn naam en komt hij naar huis.
Bij de jongste die nu aan de beurt is doen we het weer anders.
Haar houden we in de tuin de eerste paar dagen.
Zij is nogal onbeholpen zeg maar :')
Tijdens de nachten zijn ze bij ons gewoon binnen omdat ik er anders niet van slapen kan :')
Ze komen altijd weer terug naar huis.....maar met de jongste vind ik het ook erg spannend hoor........
Het blijft spannend maar je moet ze wel een keer de kans geven.

succes

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 11:43

Ja inderdaad, ik moet er maar eens voor gaan...
Zal zoals jullie doen ze steeds vlak voor hun eten buitenlaten. Ik zal er bijblijven zodat ze niet over de muur klimmen en dan bij het naar binnen gaan hun eten geven. Wil voornamelijk dat ze s'avond naar huis komen. Anders zou ik echt ook niet kunnen slapen.
Hoop eigenlijk dat ze voor altijd gewoon in de tuin blijven, maar daar vrees is wel voor haha!

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:52

Wij hebben nu ook ong. 2 maanden een poes uit het asiel en die is zaterdag voor het eerst naar buiten gegaan! Ze is erg schichtig en oh wat vind ze het spannend buiten :D Gisteravond zaten we in de stress, poes was buiten en nergens te bekennen.. Ze is de hele nacht buiten geweest en stond vanochtend vroeg met een uit elkaar gescheurde muis voor de deur :') Ze vinden heus hun weg wel terug!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:32

Maak je maar geen zorgen hoor! Die komen echt wel weer terug.
Een nachtje weg is ook nog geen ramp.
Onze katten zijn 2 weken binnen geweest, en toen is er 1 ontsnapt naar buiten :Y) .
Vanaf toen mochten ze gewoon lekker naar buiten, waren toen 7 maand.
Ze zijn soms een nachtje weg, soms 2 dagen, maar komen altijd weer terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:36

Straks komen er vast ook een hoop reacties van mensen die vinden dat je de katten in de tuin moet houden ;)

Ik vond het ook doodeng toen mijn katten (in het oude, en in het nieuwe huis) voor het eerst buiten kwamen. Nieuwe huis hield ik ze na een week al niet meer binnen, ze wilden naar buiten! Buren hebben er geen bezwaar tegen, grootste deel van de buurt niet want er lopen heel veel katten, en ja er zijn altijd risico's maar ik hou mijn katten graag gelukkig. :)

Maar, mijne kwamen zelfs na een week weer terug! Zeker als ze ontzettend mensgericht zijn óf weten dat er altijd wat te eten voor ze is thuis :D

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:40

Onze katten mogen normaal gesproken naar buiten als we ze een week of twee hebben. Is altijd goed gegaan :j nou zijn dit vaak wel nog kittens, die in het begin echt nog in de tuin blijven omdat ze nog niet op de schutting kunnen komen, maar onze katten komen tot nu toe nog steeds altijd terug voor eten :)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 16:54

Jans schreef:
Straks komen er vast ook een hoop reacties van mensen die vinden dat je de katten in de tuin moet houden ;)

Ik vond het ook doodeng toen mijn katten (in het oude, en in het nieuwe huis) voor het eerst buiten kwamen. Nieuwe huis hield ik ze na een week al niet meer binnen, ze wilden naar buiten! Buren hebben er geen bezwaar tegen, grootste deel van de buurt niet want er lopen heel veel katten, en ja er zijn altijd risico's maar ik hou mijn katten graag gelukkig. :)

Maar, mijne kwamen zelfs na een week weer terug! Zeker als ze ontzettend mensgericht zijn óf weten dat er altijd wat te eten voor ze is thuis :D

De vorige bewoonster van ons huis had 6 katten die buitengingen en geen problemen met de buren.
Dus dit zal nu voor 2 ook wel niet het geval zijn. 8-)

Ze zijn beide erg lieve knuffelkatten. Maar wel van het asiel en ergens gevonden geweest... De kater heeft waarschijnlijk zelfs redelijk lang gezworven aangezien hij ongeveer 5 jaar is, nog niet gecastreerd was en geen tand meer overheeft <3 haha!
Zal maar alvast beginnen met hun adres rond hun nek hangen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 19:19

Oke klein verslag.
De kater was ribidibie, hup over de muur over het dak van de garage. Naar de tuin van de buren, weg.
We hebben dan maar gaan aanbellen bij de buren om te zien hoe de tuin in elkaar zit, dit kunnen we niet zien van bij ons.
Blijkbaar kan bij nog 2 tuinen verder. En daar zagen we hem dan. Helemaal over het rooie, miauwen en achter alles aan het lopen. Volledig dol enthousiast! We kregen hem bijna niet te pakken terwijl het een echte knuffelbeer is anders.
En eens goed gekeken hij moet op een boom klimmen om terug over de garages te gaan om dan terug bij ons te komen. Pfft denk niet dat hij dat doorheeft...

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:30

Niet achter hem aan gaan :)
Dan maakt hij er een spelletje van. Zorgen dat hij leert dat er altijd voer is thuis, en als je bang bent dat het een wegloper is, 'belonen' zodra hij thuis komt.
Hij komt echt wel weer, en natuurlijk wil hij langer buiten blijven. Het is vreemd, het is nieuw, maar ook interessant. Een hele wereld om te ontdekken!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 19:51

We gaan de tuin hoger omheinen. Hij was echt te enthousiast.
De andere poes reageerde veel normaler vind ik. Beetje onder de indruk, grasje eten. En terug naar binnen als ze iets niet vertrouwde. De kater, odin genaamt trouwens, was echt van wegwezen, spelen. Hij keek ook echt niet meer om.
Als we de omheining verhogen kan er ook een kattenluik komen, want nu ging dit niet omdat anders andere katten binnen kunnen.
Ben mss erg overbeschermend maar ook mijn vriend vond het een beetje overdreven dat hij direct weg was. En bij zijn moeder gingen alle 6 katten buiten zonder probleem.
De andere poes, fien, vertrouw ik wel. Die let op, en kijkt indien ze ergens opspringt dat ze er ook weer vanaf kan.
Maar odin, neen. Ik durf het niet aan :Y)

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:56

Mijn tijger vandaag ook voor het eerst echt naar buiten. Heb de deur open staan zodat hij gelijk naar binnen kan. Hij bleef eerst erg dicht bij huis, maar is nu toch een stapje verder gegaan. Ik vind het heel spannend maar het moet toch een keer! Mijn andere kat loopt ook gewoon buiten. Hoop wel dat hij thuis is voor de nacht anders doe ik geen oog dicht haha

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:03

Ik vond het ook altijd heel erg spannend :j Eigenlijk nog nooit echt problemen gehad.

Alleen onze ex-kater van 9 maanden heeft nu verplicht huisarrest. Het ging heel erg goed, tot hij op een avond niet meer thuis kwam (uren heb ik doodongerust lopen zoeken, hij was namelijk altijd maar max 10 minuten buiten en daarna was hij het al zat of vond hij het te spannend)
Uiteindelijk heb ik hem gevonden en had hij een gebroken achterpoot. Daar is hij nu nog herstellende van en helemaal goed komt het niet weer :n
Maar zodra hij weer mag gaat ook hij gewoon weer naar buiten hoor, ja het is wat onhandig en impulsief. Maar k denk dat dit ook wel goed gaat komen. Voorlopig zit hij dus weer binnen en gaat hij af en toe met mij mee naar buiten aan het tuigje. Maar hij is wel erg bang geworden na die avond.

Onze andere kat is een echte buitenkat, die struint alles af, vangt vanalles en daar heb ik me echt nog nooit zorgen over gemaakt :n Zij heeft een safetybandje om, deze springt open zodra er teveel druk op komt. Dit heb ik gedaan omdat ze zonder belletje nog veel meer prooien vangt en ik bijna dagelijks een cadeautje heb. Daarnaast zijn we verhuisd en had ze dus ook een koker met adres om (waar nu de helft van weg is :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:05

De onzen waren ook direct weg toen ze voor het eerst buiten kwamen, maar ze komen wel netjes elke keer terug :)