Lang verhaal kort: na ziekenhuisopname van mijn zus (begin september, langdurig, ze is nog steeds niet fulltime thuis maar in revalidatie centrum door de weeks) is haar lievelingskat gaan zwerven. Enkele weken geleden is hij bij zijn oude huis opgedoken. Dat is 60 km in 6 maanden tijd gedurende deze strenge winter. Hij zal ds heel wat meegemaakt hebben. Ze hebben hem inmiddels opgehaald (partner is wel thuis) en poes is superblij dat ie weer thuis is. Mijn zus ook. Kat wil niet meer naar buiten zelfs...
Maar ze maken zich ook zorgen. Hij heeft een soort aanvallen wat ze niet anders kunnen beschrijven als dat hij huilt. Klagelijk mauwen, wat echt van diep komt, trillen, hartverscheurend. Daarnaast kan hij tegen de honden en andere katten die hij goed kent ineens uitvallen. Dan komt ie in een soort trance, gromt, staart, alsof hij zich verdedigd. Aaien is dan onmogelijk, hij krabt en bijt. Enige manier is vlees aan te bieden wat hij opeet, dan gaat ie ergens zitten, bedaart en dan kunnen ze hem weer gewoon aaien etc. Verder is hij in orde, is door DA nagekeken etc en gezond verklaart. Psychisch dus nog een stuk in de knoop lijkt het. Het is voor de rest een echte knuffelkat.
Iemand ervaring hiermee of tips? DA weet t ook niet, behalve veel rust, regelmaat en liefde.
Niet echt ervaring mee, maar met katten is het vaak zo dat je ze het beste met rust kan laten. Neem het object weg waardoor hij in de trance komt. dus haal de hond of kat even uit de kamer weg zodat poeslief kan bedaren. Als een kat eenmaal nijdig is of zich ergens op focussed dan halen ze vaak ook uit. Dat doen mijn katten ook en voor zover ik weet hebben die niets traumatisch meegemaakt.
Shirley
Geplaatst: 14-04-13 21:59
Dat zou inderdaad bij mij ook het eerste opkomen: laat 'm zoveel mogelijk in zijn waarde, niets forceren en dan hopen dat de tijd zijn "wonden" heelt en hij weer langzaam het vertrouwen en zijn gemakje terugvindt
Ik denk dat het wel wat slijt maar misschien gaat het ook niet helemaal weg, het is ook niet niks wat hij heeft meegemaakt. Ik zou er ook niet al te veel aandacht aan besteden. Ik zou wel en beetje uitkijken met voedsel aanbieden als hij zo doet. Als hij dat koppelt; trance =eten dan duurt het nog langer voor het over gaat.