konijn kopelen help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thincla

konijn kopelen help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 20:25

Hoii wij hebben 2 konijnen konijnen die we willen koppelen dus hebben we gister de helft van het hok afgeshermd en konijn er neergezet. Nu heb ik gelezen dat dat slecht is en je ze drekt bij elkaar moet houden. Maar ik vind dit wel eng want bobbh trekt telkens haren van haar eruit en toen ze een keer echt bij elkaar waren ging bobby de hele tijd op haar rijden.
Dus wie heeft nog tips voor morgen hoe we dit moeten aanpakke?

Anoniem

Re: konijn kopelen help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:29

Het leest fijner als je let op je taalgebruik.
Op Google kun je er veel over vinden.. Ze moeten op neutraal terrein gekoppeld worden.
Wat voor een combi is het? (Twee vrouwtjes, mannetje en vrouwtje..)

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 20:30

Een vrouwtje en een gecastreerd mannetje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:34

Dat gaat meestal makkelijk hoor!

Heb je een ren of apart hok beschikbaar? Daar kun je ze dan morgen samen inzetten, het moet dus een neutraal terrein zijn. Dan moet het goedkomen. :)
Succes!

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 20:53

Okee dankjee! En is het waar dat als je het konijn in het hok van het andere konijn zet met afscherming zet ze elkaar danzien als indringer?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 07:15

Koppelen altijd op neutraal terrein

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:22

Is je mannetje gecastreerd? En sinds wanneer is hij gecastreerd?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:31

koppelen op neutraal terrein waar veel plaatsen zijn om voor elkaar te schuilen en het liefst 's ochtends vroeg doen.

Ik geef ze de avond/nacht voor koppeling alleen maar hooi. 's ochtends zet ik al de nijnen in mijn auto (meestal koppel ik een groep aan 1 vreemde of 2 vreemde nijnen) in vervoersmandjes. Dan ga ik de ren zeer uitgebreid schoon maken. Vervolgens ga ik naar mijn werk (doe ik expres omdat ze dan al die spannende autorit hebben en daarna nog eens een hele vreemde omgeving). Daar richt ik een kennel in met allerlei dozen, rekjes e.d. zodat ze elkaar kunnen ontlopen. Altijd maken dat ze niet zichzelf klem kunnen lopen. Dus een doos met 2 in/uit gangen en bijv. een plank scheef tegen de muur waar ze achter kunnen kruipen en aan 2 kanten weer vanonder kunnen komen.

Vervolgens 2 bakken met groenvoer en fruit en 2 baken met water en 1 met biks. Dan een emmer met water en een bakje klaar zetten en alle nijnen erin doen. De nieuwe eerst en dan de rest. Heb zelden problemen gehad met koppelen en toch al vaak gekoppeld. De laatste 2x in de ren thuis gekoppeld maar dat kon omdat ik alleen zeer makkelijke (zeg maar sullen) van rammen had waar ik jonge voedster bij zette die elkaar al kenden.

Gaan ze veel vechten tijdens de koppeling dan gooi ik water over de nijnen.

Hier is het 1x fout gegaan toen een al gecastreerde ram thuis ontstnapte uit zijn ren en in de bestaande groep gesprongen is. Alle nijnen hebben het overleefd, de DA was weer wel behoorlijk rijker maar heb die ram nooit meer kunnen koppelen helaas.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:36

Ik heb juist nooit plaatsen gegeven om te schuilen. Neutraal terrein, niet te groot. Ze moeten wel rust kunnen nemen van elkaar.

Pas ingrijpen als je bloed ziet vloeien. Achter elkaar aanrennen, rondvliegende haren, dekkingen (ook vrouwtje op mannetje) is gewoon normaal.

Koppel op een moment dat ze er lang in kunnen zitten en jij erbij kan zijn!