Kippies in de tuin, maar welk soort?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Kippies in de tuin, maar welk soort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 14:40

Van een kennis mogen we een nachthok overnemen.. We hebben er goed over na gedacht wat we in onze tuin wilden hebben.. We hebben er konijnen gehad en later cavia's, maar daar wilden we eigenlijk niet weer aan beginnen.. De kennis had het nachthok zelf voor kippen gebruikt.. En dus leek ons dat ook wel een goed idee..

Het nachthok zelf is 1 bij 1,5 zo ongeveer.. We willen dan een stuk er omheen omheinen. Dit stuk is 3x4. Is dat genoeg ruimte voor kippen?

We wilden er dan waarschijnlijk 2.. Kleintjes.. Ook omdat ze geen zeeën van ruimte hebben. Maarja, welk soort? Geen flauw idee. Ik weet eigenlijk bar weinig van kippen af.

Dus ga eerst maar even researchen op internet. Maar misschien hebben bokkers nog tips&tricks en ervaring met leuke kippensoorten :)

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 14:42

Ik heb 3 Wyandotte krieltjes in de tuin.
Rustige kipjes, leggen regelmatig een eitje en zijn vrij tam.
En in heel veel kleurtjes te krijgen. :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 14:46

Hey!

Op een stuk van 12 m3 kan je 3-4 kippen rond hebben lopen als je echte kleintjes wilt.

Echt kleine mini kippen zijn zoal: baardkriel, chabo, serama, sebright, zijdehoen kriel, hollandse kriel, java kriel, nederlandse sabelpoot, wyandotte kriel.

Het is maar wat je zelf zoekt in een ras.
Zijdehoenders zijn namelijk echte broedse mutsen, dus die raad ik niet aan voor een beginner.
Eigenlijk worden alle krielen wel sneller broeds als andere kippen. Dus daar zou je je over moeten inlezen.

Misschien eens kijken als je klaar bent wat zoal bij je in de buurt te koop is?

Denk dat iedereen hier gewoon gaat aanraden wat hij zelf heeft. Maar jij moet de keuze maken :).
Zou eens de rassen opzoeken wat ik zoal genoemd heb, hier staat veel informatie op: www.kippenpagina.nl

Faruba

Re: Kippies in de tuin, maar welk soort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 14:52

Ik heb zelf Ukkelse baardkrieltjes,in veel kleurtjes te verkrijgen maar wel een iets zeldzamer ras. Erg mak en heel gezellig en houden je tuin relatief netjes. Voor de eitjes hoef je ze niet te nemen,in de legperiode misschien om de dag een eitje,maar heerlijk van smaak.Via google kun je veel info en evt. adresjes vinden die ze te koop aan bieden.