Konijn wel heeeeel erg bronstig!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

qwerty14

Konijn wel heeeeel erg bronstig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 16:24

Hoi, ik zou graag wat advies krijgen over mijn konijn: Lucky Lady. Al mijn konijnen zijn elk jaar wel één of twee keer bronstig, maar Lucky Lady is dit jaar wel heel erg. Allemaal maken ze een holletje van hooi en stro en plukken ze zich zelf wel helemaal kaal, maar zij zit bijna de hele dag in dat holletje. Normaal houd ze er niet heel veel van om geaaid te worden en dan rent ze meestal weg, maar nu kan ik alles bij haar doen, aaien, omdraaien terwijl ze nog op het nest zit. Ze doet dan helemaal niks, alleen maar heel hard knorren. Is bronstig zijn in deze mate normaal? De andere konijnen waren veel minder radicaal.
Groetjes Hanny

Afbeelding

Moonfight

Re: Konijn wel heeeeel erg bronstig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 16:25

Dit is niet bronstig zijn maar schijndracht. Sommige konijnen hebben er veel last van. Maar wat je beschrijft is opzich wel normaal. Steriliseren is de enige oplossing als je er echt vanaf wilt.

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 16:26

Ik bedoel ook schijndracht :) maar dat heet toch ook wel bronstig? Vorig jaar was ze dat ook, maar nu is het echt heel erg.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 16:29

Bronstig betekend dat een dier klaar is om gedekt te worden, schijndracht betekend dat het lichaam denkt dat het drachtig is. Daardoor krijgt het dier last van hormonen en gaat ze zich gedragen alsof ze drachtig is.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 16:58

Mijn oma-knijn van 11+ heeft er sinds 2 jaartjes ook wat meer last van en haar kooigenoot heeft het te verduren.
Bij haar kreeg ik groen licht van de dierenarts om wat te 'ondersteunen' dmv lichte dosis Metacam (dat is een nsaid: ontst.rem. pijnstiller).

Als tip gaf ze mij mee om te zoeken naar een middel van VSM tegen schijndracht (wat ik nu dan ook aan het zoeken ben).

Als je voedsters echter nog jong, gezond en sterk zijn zou ik zeker overwegen om ze te steriliseren (doorknippen eileiders) of liever nog castreren (volledig verwijderen van het voortplantingsmechanisme), en dan bij voorkeur door een konijnkundig dierenarts mbv gasnarcose.

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 17:00

Ik ben niet van plan om ze te laten steriliseren. Het is op zich niet vervelend. Ze is ook niet zo heel chagrijnig naar de andere toe. En ik wil altijd nog een opening laten voor een nestje (ik zeg niet dat ik het doe hoor, maar voor het geval dat). Voor alleen één of twee periodes in het jaar ga ik niet een hele hoop geld neer leggen voor een sterilisatie.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 17:14

Tja, dat is ieders eigen keus natuurlijk, dan zou je inderdaad op zoek kunnen gaan naar dat middel van VSM.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 17:50

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 19:13

Om eerlijk te zijn maakt het me niet uit dat ze schijnzwanger is ('t is gewoon de natuur) Het is gewoon dat ik benieuwd was of het in zo'n mate normaal was.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:37

schijnzwanger kan de natuur wel zijn maar kan ook dodelijk zijn als het zeer heftig is. Ik zou er niet zo enorm makkelijk over denken als ze er zoveel last van heeft. Mijn nijn heeft al 3x (in 3 maanden dus wel netjes elke maand) een nest gemaakt maar dat maakt ze en de volgende dag laat ze het links liggen. Dat vind ik nog normaal. Hoewel ik het wel goed in de gaten houd want als ze zo door gaat laat ik ze wel helpen hoewel ik dat eigenlijk niet durf een voedster laten helpen. Daar komt meer bij kijken dan even een ram onder plaatselijke verdoving laten castreren bij de DA.....

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:05

Eerlijk gezegd vind ik het best zielig voor voedsters die continu zichzelf in de weg zitten met hormonen, ik kies er dan ook voor om ze te laten steriliseren. Neem je gelijk een hoop gezondheidsrisicos mee weg.